Vapaalehdykkä-foorumi The Free Reed Forum
19-05-2012, 15:59:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: 2.5.12 - Ylläpito lomailee kesän ensimmäisen "satsin" 9.-17.6. välisenä aikana. Tällöin olen kaikkien(!) tiedotusvälineiden ulkopuolella. Laita soitin kesäkuntoon siis toukokuussa. Muut loma-ajat koko kesän osalta löytyvät www.harmonikanrestaurointi.net -osoitteesta.

Etusivu  Vapaalehdykka.netBlog Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Ei tää niin helppoa oo  (Luettu 1363 kertaa)
oki
Full Member

Profiili
« : 26-03-2009, 14:22:11 »

No niin on tässä harjoittelun alla Juoksutuspolkka, Pikku Musta ja Isoisän valssi
Isoisän valssissa pitää soveltaa leposävelen kans että osuu bassotus oikein.
Mielenkiintoista kun saa itse pähkäillä pysyy tuo pääkoppa kunnossa .
tallennettu
olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #1 : 26-03-2009, 15:35:22 »

No ei oo.  Olen aloitellut kaksrivistä.  Nuotteja kaipaisin.  Lindqvistin opas kertoo, että kaksrivisellä voi soitella vain kaksriviselle kirjoitettuja kappaleita.  Jos sulla on nuotteja, olisin kiitollinen.  Sähköposti löytyy profiilistani.  Ei haittaa, missä sävellajissa nuotit ovat, voin muuttaa ne Capellalla itelleni sopivaksi.  Pane postia tulemaan, kiitos! Iskee silmää
tallennettu

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!
oki
Full Member

Profiili
« Vastaus #2 : 26-03-2009, 16:22:07 »

No ei oo.  Olen aloitellut kaksrivistä.  Nuotteja kaipaisin.  Lindqvistin opas kertoo, että kaksrivisellä voi soitella vain kaksriviselle kirjoitettuja kappaleita.  Jos sulla on nuotteja, olisin kiitollinen.  Sähköposti löytyy profiilistani.  Ei haittaa, missä sävellajissa nuotit ovat, voin muuttaa ne Capellalla itelleni sopivaksi.  Pane postia tulemaan, kiitos! Iskee silmää
Ei ole minulakaan muita nuotteja kuin tuo Linqvistin kirja ,mutta voihan itsekkin nuotteja muuntaa kaksriviselle sopivaksi kunhan ensin kokeilee yhdellä rivillä että kappaleen voi soittaa kaikilta osin omalla soittimella.
Myös bassot
tallennettu
olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #3 : 26-03-2009, 16:36:26 »

Ok.  Olen kokeillut kappaleita, diskantilla saa kyllä melodian, mutta bassojen kanssa on tekemistä.  No alussahan tässä vielä ollaankin.
Edit:  Sahasin tuossa "Kohmelovalssia", sehän lienee kuuluisimpia kaksriviskappaleita.  Ainakin siihen viitataan näilläkin sivuilla.  No melodia alkaa löytymään.  Basson kanssa tulee sitten ongelmia, kun pitäisi palkeita vetää viiden tahdin ajan; riittävätköhän palkeet?  On kuitenkin mielenkiintoista.  Tahdeissa on kuitenkin kahdeksasosa, jonka voi työntää. Olisko se sitten se kuuluisa "nytkäys"?  Sitten taas vetämään.  Saa nyt nähdä. Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 26-03-2009, 20:56:14 kirjoittanut olli » tallennettu

oki
Full Member

Profiili
« Vastaus #4 : 27-03-2009, 08:28:30 »

Ok.  Olen kokeillut kappaleita, diskantilla saa kyllä melodian, mutta bassojen kanssa on tekemistä.  No alussahan tässä vielä ollaankin.
Edit:  Sahasin tuossa "Kohmelovalssia", sehän lienee kuuluisimpia kaksriviskappaleita.  Ainakin siihen viitataan näilläkin sivuilla.  No melodia alkaa löytymään.  Basson kanssa tulee sitten ongelmia, kun pitäisi palkeita vetää viiden tahdin ajan; riittävätköhän palkeet?  On kuitenkin mielenkiintoista.  Tahdeissa on kuitenkin kahdeksasosa, jonka voi työntää. Olisko se sitten se kuuluisa "nytkäys"?  Sitten taas vetämään.  Saa nyt nähdä. Iskee silmää
Onko sinulla millainen basso siinä kaksirivisessä?
Linqvistin kirjassa kun on ne ensimmäiset molli harjoitelman nuotit tehty siten, että  diskantin leposointu on sisäriviltä työntäen ja silloinhan se ei käy basson kans yhteen jos basso on muutettu suomessa yleisesti käytössä olevaksi(basson leposointu on vetäen).
Diskantti puolelta löytyy myös samat leposoinnut mutta ulkoriviltä.

tallennettu
olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #5 : 27-03-2009, 09:56:12 »

Mun Tosca on C/F-vireinen eli diskantin ulkorivin 3. nappula on työntäen C ja sisärivin 3. nappula työntäen F.  Tasabasso, josta löytyy työntäen duurit: C, F, A ja Bb; vetäen duurit: G, C ja Bb sekä D-molli.
tallennettu

oki
Full Member

Profiili
« Vastaus #6 : 27-03-2009, 10:19:58 »

Sain tuossa just hyvän neuvon palkeen suunnan määrittämiseksi jos sitä ei ole merkitty nuottiin.
Kahtoo tuosta basson sointumerkinnästä onko veto vai työntö.
Jos bassossa sointu on veto puolella niin muuttaa sormituksen diskanttipuolella myös veto puolelle.
Eikö olekkin yksinkertaista kun huomaa.
tallennettu
olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #7 : 27-03-2009, 13:57:51 »

Lindqvist opettaa: "Opettele melodia sujuvasti, tarkista rytmi, harjoittele basso erikseen, rallattele ja soita bassoa, sitten lopuksi soita yhteen."  Itse olen tässä vaiheessa tullut siihen tulokseen, että nuoteista katson ensin bassot: mikä tahti työntäen mikä vetäen.  Sitten vasta otan melodian käsittelyyn, jolloin sormitus (joko ulko- tai sisärivi) osuu kohdalleen.  Näin voi sitten edetä Lindqvistin opin mukaan, kun on se diskantin sormitus ja veto/työntö kohdallaan.
PS On mukavaa, kun on kolleega samassa tilanteessa kaksrivisen opettelun kanssa! Iskee silmää
tallennettu

oki
Full Member

Profiili
« Vastaus #8 : 27-03-2009, 15:42:33 »

Lindqvist opettaa: "Opettele melodia sujuvasti, tarkista rytmi, harjoittele basso erikseen, rallattele ja soita bassoa, sitten lopuksi soita yhteen."  Itse olen tässä vaiheessa tullut siihen tulokseen, että nuoteista katson ensin bassot: mikä tahti työntäen mikä vetäen.  Sitten vasta otan melodian käsittelyyn, jolloin sormitus (joko ulko- tai sisärivi) osuu kohdalleen.  Näin voi sitten edetä Lindqvistin opin mukaan, kun on se diskantin sormitus ja veto/työntö kohdallaan.
PS On mukavaa, kun on kolleega samassa tilanteessa kaksrivisen opettelun kanssa! Iskee silmää
Olen kyllä aivan aloittelia tässä touhussa.
Neuvotaan ja kysytään neuvoa jos ei osata.
Melodia instrumentin soittoa opettelen ensimmäistä kertaa
bassokitaraa on kyllä tullut soitettua aiemminkin.
tallennettu
oki
Full Member

Profiili
« Vastaus #9 : 31-03-2009, 07:13:28 »

Mitenkä on riiteleekö kohmelovalssissa basso korvaasi. Minulla riitelee, ei oikein meinaa passata tuon diskantti nuotien mukaan varsinkaan alun ensimmäinen rivi ei oikein milestäni sovi, olenko väärässä?
tallennettu
olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #10 : 31-03-2009, 17:59:15 »

Olen odotellut remmejä kaksriviseeni.  Saan ne huomenna.  En kuitenkaan ehdi vielä treenata remmien kanssa.  Menee rakennushommissa muurarin apuna vielä ainakin huominen ja ehkä koko loppuviikko.  Täytyy viikonloppuna kokeilla jälleen vaikka sitä "Kohmelovalssia".
tallennettu

risto
Hero Member

Profiili
« Vastaus #11 : 31-03-2009, 21:53:35 »

Sain tuossa just hyvän neuvon palkeen suunnan määrittämiseksi jos sitä ei ole merkitty nuottiin.
...

En tiedä oliko hyvä neuvo, minusta kannattaa enemminkin opetella ulkoa, periaatehan on sama kuin huuliharpussa ja samalla tajuaa koko homman periaatteen.
tallennettu
oki
Full Member

Profiili
« Vastaus #12 : 01-04-2009, 08:36:59 »

...

En tiedä oliko hyvä neuvo, minusta kannattaa enemminkin opetella ulkoa, periaatehan on sama kuin huuliharpussa ja samalla tajuaa koko homman periaatteen.
Kyllä kappaleet kannattaa opetella ulkoa mutta kuten  tiedät kaksirivisen rajoittuneen basson missä  mollin leposävel on vetämällä.
Jos harjoittelet ensin melodian niin kuin useimmat meistä tekevät ja vasta sen jälkeen basson
tulee mahdollisesti tilanne , missä molli kappaleita soitettaessa  bassotus ei sovikkaan.
Siksi tuo edellä mainittu neuvo on ainakin tällaiselle aloittelijalle tarpeen.

tallennettu
risto
Hero Member

Profiili
« Vastaus #13 : 01-04-2009, 09:01:44 »

Kyllä kappaleet kannattaa opetella ulkoa mutta kuten  tiedät kaksirivisen rajoittuneen basson missä  mollin leposävel on vetämällä.

Tarkoitin sitä että opettelee ulkoa mikä nuotti on vedolla ja mikä työnnöllä. Esim. työnnöllähän on vain kolmea eri nuottia peri rivi, skaalan äänet 1,3,5, muut vedolla.

JATKOA: Ja 1,3,5 eli priimi, terssi, kvintti, nehän ovat ne duurikolmisoinnun sävelet.
« Viimeksi muokattu: 01-04-2009, 09:09:39 kirjoittanut risto » tallennettu
oki
Full Member

Profiili
« Vastaus #14 : 01-04-2009, 09:36:58 »

Tarkoitin sitä että opettelee ulkoa mikä nuotti on vedolla ja mikä työnnöllä. Esim. työnnöllähän on vain kolmea eri nuottia peri rivi, skaalan äänet 1,3,5, muut vedolla.

JATKOA: Ja 1,3,5 eli priimi, terssi, kvintti, nehän ovat ne duurikolmisoinnun sävelet.
Ok hyvä Risto.
Mitenkä sormitus katsotaan että pysyy oikeana jos nuottiin ei ole kirjoitettu sormi numeroita
voisitko neuvoa?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!