Hauskaa kuulla että joku lähestyy 2-rivisen soittoa teoriapohjalta

Tunnen useita kymmeniä 2-rivisen soittajia mutta niistä ehkä muutama osaa luetella mitä bassoja haitarista löytyy ja neki on oppinu lähinnä sen takia ku on pitänyt soittaa muun rytmiryhmän kanssa. Enkä itsekään tiedä millä palkeen suunnalla se g tai c tulikaan. Viritellyt olen jonku verran joten näkömuistilla tiedän jotain.
Joo, mun musiikkiharrastukseen kuuluu kitaraa, pianoa ja puupuhaltimia, ja nyt parisen vuotta näitä haitareita. Ja soittelun lisäksi väsään moniraitaäänityksiä itsekseni ja joskus soitan akustista bassokitaraakin niihin. Siinä tulee väkisinkin ajateltua kappaletta sointukulkuna, laulumelodiana ja mitä koristeita siihen sitten lisääkin. Ja pitää miettiä että miten helppo tai vaikea sävellaji on vaikka klarinetille tai fonille, niin ja laulaa.
Kun kappaleen hahmottaminen sointukulkuna on mulle niin keskeinen, niin toki se tuntuu tässä kaksirivisessäkin.
Mutta oikeasti, kun mulla on tuo peli sylissä, niin en minäkään ajattele missä ne sävelet siellä riveillä on. Siinä mielessä tuo kaksirivinen on poikkeuksellinen kokemus mulle. Katselin hieman näppäinkaaviota kun olin tuonut tuon pelin kotiin, mutta enimmäkseen olen ne sävelet sieltä hakenut tuntumalla. Diskantin korkeimmat sävelet ovat vielä vähän hämäriä, tuntuvat menevät vähän sekaisin siellä. Haen niitä sitä mukaa kun tulee tarve.
Sitten, mä en varsinaisesti ajattele niiden sävelten nimiä, vaan että missä kohtaa skaalaa mennään ja missä soinnussa. Siksi mä pystyn katsomaan g-mollinuottia ja soittamaan e-mollissa. Kun en ajattele niitä g-mollin säveliä geenä ja deenä, vaan perussävelenä ja niin edelleen.
Se teoria tulee sitten siitä kun näistä yrittää keskustella. Enhän mä päässä ajattele että "skaalan 2. aste" vaan ne vain on päässä jollain lailla.
Oma soittoasenne 2-riviseen on juuri se että kappale opetellaan korvakuulolla tai sitten apunumeroilla takaraivoon ja sinne lyödään sitten basso sekaan. Toki basso pitää opetella myös, mutta mitään teoriaa ei tarvita kun bassoja on vain 4 per suunta.
Mulla kun on se tausta että melodian säestykseen tarvitsee yleensä ne kolme sointua, niin siinä on se ongelma että tuolla pystyisi soittamaan melodioita (kuten c-duurissa ja a-mollissa) mutta niihin ei löydy kaikkia tarvittavia sointuja. Tämmöistä ongelmaahan ei ole jos soittaa kaksiriviselle tehtyjä kappaleita tai siis kappaleita joita toiset soittavat kaksirivisellä. Mutta kun minä yritän soitella tuolla kaikenlaista, tavallaan siis teen omat "kaksirivissovitukset" ja haluan että minulla on siinä käytössä kolme sointua per sävellaji.
No, pitää korjata että toki on paljon kappaleita jotka menee ihan hyvin kahdella soinnulla, joten pitäisi tuolla minun pelillä onnistua aika monta c-duurikappalettakin.