Olisit nyt Armando ottanut siitä valokuvia niin olisi ollut enemmän sisältöä tässä jutussa. Oltaisiin mekin saatu päivitellä "soittimen" kuntoa.
Aika surkeassa kunnossa minunkin ensimmäinen karmoskani oli (ja on edelleen) vaikka päällepäin ihan siisti. Onneksi se soi sen verran että kelpasi hetken aikaa kun ei paremmasta vielä tiennyt.
Itse olen tässä joulun tienoon harjoitellut poikkihuilun säätöä & korjausta Thomannin satasen huilulla. Alkaa vähitellen hahmottua tuo Boehmen mekanismi miten eri näppäimet sulkevat ja avaavat läppiä. Säädöillä sitten hoidetaan, paitsi että läpät menevät kiinni, myös että ne sulkeutuvat yhtaikaa. Jos tuossa on virhettä, sävelen saa soimaan yksinään mutta säveltä vaihtaessa soitin mykistyy ainakin hetkeksi.
Yksi tyyny on irti ja putoaa aina silloin tällöin. Purin nyt mekanismia sen verran että sain sen ja naapuriläpän irti ja vielä takaisin kokoon. En kuitenkaan ruvennut vielä liimaamaan tyynyä paikoilleen. Kun olin koonnut läpät takaisin, huilu ei halunnut soida siitä kohtaa eikä alempaa. Ihmettelin. Sitten vähän myöhemmin löysin lattialta paperisen renkaan joka oli juuri tyynyn kokoinen ja muotoinen. Purin taas läpät irti, paperirengas tyynyn alle ja nyt se soi taas.
Varmaan se Trojanda-karmoskakin lähtisi laittamalla paremmin soimaan. Palje ilmeisesti vuotaa ja nahat repsottavat miten sattuu. Vire on sitten vielä eri juttu.