Vapaalehdykkä-foorumi The Free Reed Forum
22-05-2012, 03:37:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: 2.5.12 - Ylläpito lomailee kesän ensimmäisen "satsin" 9.-17.6. välisenä aikana. Tällöin olen kaikkien(!) tiedotusvälineiden ulkopuolella. Laita soitin kesäkuntoon siis toukokuussa. Muut loma-ajat koko kesän osalta löytyvät www.harmonikanrestaurointi.net -osoitteesta.

Etusivu  Vapaalehdykka.netBlog Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2 3   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Tangon bassot  (Luettu 2016 kertaa)
olli
Hero Member

Profiili
« : 21-01-2009, 21:09:07 »

Minä en saa millään onnistumaan oikein tangon bassoja.  Jos säestää bassolla pelkästään merkinnän esim. Am painaen yhtäaikaa perus- ja soinnun neljä kertaa tahdissa, se kyllä menee.  Mutta sitten se "nytkäys" joko toisella sävelellä tai  neljännellä sävelellä.  Se ei sitten mitenkään onnistu.  Olen kyllä koittanut laskea: "yks, kak-si, kol, nel" tai sitten yks, kaks, kol, nel-jä".  Nytkäyksessä on se vaihtoperusbasso eli tässä Am se E.  Löytyykö mitään vihjeitä, vai onko vaan sahattava niin kauan, että loksahtaa?  Osasinkohan esittää ongelman oikein?  No kommentteja, kiitos!
tallennettu

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!
TAA
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #1 : 21-01-2009, 22:51:32 »

Olen kyllä koittanut laskea: "yks, kak-si, kol, nel" tai sitten yks, kaks, kol, nel-jä".  Nytkäyksessä on se vaihtoperusbasso eli tässä Am se E.  Löytyykö mitään vihjeitä, vai onko vaan sahattava niin kauan, että loksahtaa?  Osasinkohan esittää ongelman oikein?  No kommentteja, kiitos!
Jos nyt ymmärsin oikein, ajattelet soittaa tuossa "yks, kak-si, kol, nel"

=> yksi kaksi kolme nel

Tässä voit aluksi yrittää soittaa kaksi-sanan kestoonsa yrittämättä sen kummemin iskua. Sitten kun kaksi-sanalle soitettava basso  alkaa onnistua pituutensa puolesta, niin sitten vaan pientä "iskunpoikasta" sen alkuun (eli palkeen kiristys sekunnin murto-osaa ennen nappien painallusta) ja yritä pitää harjoittelemasi kesto samalla entisellään.

Tää toinen tapaus menee periaateessa samalla lailla "yks, kaks, kol, nel-jä"

=> yksi kaksi kolme neljä

Eli tässä viimeinen tahdinosa, siis neljä, soitetaan aluksi kestoonsa yrittämättä myöskään siihen sen kummemmin  iskua, jne.

Olisiko tästä apua eli olenko ymmärtänyt "nuottikirjoituksesi" oiken?

t. TAA

« Viimeksi muokattu: 22-01-2009, 13:51:51 kirjoittanut TAA » tallennettu

"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."
olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #2 : 22-01-2009, 11:34:20 »

Joo, kiitokset TAA, yritän tätä seuraavaksi.  Työn alla on klassikko "Satumaa".
tallennettu

KurttuPaavo
Full Member

Profiili
« Vastaus #3 : 22-01-2009, 11:46:37 »

Eikös tuossa juuri toimis semmoinen bassotus että se perus-A nimettömällä , sointu a- molli etusormella ja se vaihto-E keskisormella. Mä teen noin.
tallennettu
TAA
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #4 : 22-01-2009, 13:48:48 »

Joo, kiitokset TAA, yritän tätä seuraavaksi.  Työn alla on klassikko "Satumaa".
Aha–a! – Tämmöinenkin rytmi löytyy Satumaa -tangossa:

yksi kaksi kolme nel
(soita punaisella merkittyihin kohtiin basso, musta osuus on taukoa)

Eli siis tämä rytmi ♩. ♪ ♩ ♩ (näkyvätköhän nämä nuotit?)

t. TAA
« Viimeksi muokattu: 22-01-2009, 13:53:37 kirjoittanut TAA » tallennettu

olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #5 : 22-01-2009, 15:36:22 »

Mulla on Arto Kivekkään sovitus E-mollissa.  Se esimerkkitahti on seuraava: Diskantissa soi pisteellinen puolinuotti C ja neljäsosatauko. Bassossa Am.  Basso: eka nuotti neljäsosa A (perusbasso ja sointu yhtäaikaa), toinen nuotti kahdeksasosa perusbassot A sit E, molemmissa A sointubasso, kolmas neljäsosa A ja sointubasso, neljäs neljäsosa A ja sointubasso.  Siis toi A-E on se ongelma.  Sormituksissa ei ole ongelmia.  Nappulan löytyvät, se on toi rytmin "loksahtaminen" se ongelma.
tallennettu

TAA
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #6 : 22-01-2009, 16:23:21 »

Aha – a, nyt tajusin. Rytmi on siis

♩ ♫ ♩ ♩ (toivottavasti nuotit näkyvät)

Yleensä kannattaa kaikki tavut laskea, siis YK-Si KAK-SI KOL-ME NEL-JÄ, jotta myös kahdeksasosanuotit saadaan tarvittaessa esiin, niin kuin tässä. Tässä laskisin näin (kun harjoittelet esim. bassoja erikseen)

YKSI KAK-SI KOLME NEL

Nuo kaksi kahdeksasosanuottia tulevat tavuille KAK-SI. Muuten, soittaisin kyllä bassot keskisormella, jotta rytmi ei sekoa (mutta ei mitään, jos noilla mainitsemillasi sormilla onnistuu, siitä vaan Hymyilee)

2 22 2 2
3 33 3 3

Sitten seuraavanlainen rytmisanelu voisi auttaa: TAT TA-KA TAT TAT. Ja jos halutaan soittaa viimeinen tahdinosan pitkänä, niin TAT TA-KA TAT TAN.
t. TAA
« Viimeksi muokattu: 22-01-2009, 16:30:44 kirjoittanut TAA » tallennettu

olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #7 : 22-01-2009, 17:41:22 »

Kiitän edelleen.  Nyt olen saanut jo osviittoja eteenpäin.  Reilun viikon kuluttua meillä alkaa tuo Rokuan hanuriviikonloppu.  Siellä meinaan ottaa tämän Satumaan esille opettaja Anne-Mari Kanniaisen kanssa.  Hän varmaan harjoituttaa ja opettaa sen minkä kolmella oppitunnilla ehtii.  Viime kesän hanurileiristä jäi hyvät muistot, joten sinne vaan Anne-Marin oppiin uudestaan!
tallennettu

accordionwoman
Vieras
« Vastaus #8 : 22-01-2009, 20:15:49 »

Minä en saa millään onnistumaan oikein tangon bassoja.  Jos säestää bassolla pelkästään merkinnän esim. Am painaen yhtäaikaa perus- ja soinnun neljä kertaa tahdissa, se kyllä menee.  Mutta sitten se "nytkäys" joko toisella sävelellä tai  neljännellä sävelellä.  Se ei sitten mitenkään onnistu.  Olen kyllä koittanut laskea: "yks, kak-si, kol, nel" tai sitten yks, kaks, kol, nel-jä".  Nytkäyksessä on se vaihtoperusbasso eli tässä Am se E.  Löytyykö mitään vihjeitä, vai onko vaan sahattava niin kauan, että loksahtaa?  Osasinkohan esittää ongelman oikein?  No kommentteja, kiitos!

I just understood the words "Tango" and "bass", dont speak or write finnish. First time here. Get the address from Google. I am Russian accordianista, interesting about the Finnish Tango-playing. Can anybody speak English here on this forum? Are there a lot of people playing Russian 6-rows?

-Accordionwoman-

tallennettu
Viljo
Accordion manufacture artisan
Administrator

Kaikki riippuu siitä, mihin uskoo.

Profiili WWW
« Vastaus #9 : 22-01-2009, 20:33:00 »

Hello there!

Yes, in this forum we have several persons who writes and understands English. I'm glad to have you in this forum as a member. This Finnish language topic is about how to play basic things with bass side in finnish tango. However in this forum we have an international forum area where people abroad can discus various accordion-issues. You can find this area from forum main page. There we can help you in English althought its ok for me to have some English discussion here also (you're first and only one here abroad so far).
« Viimeksi muokattu: 22-01-2009, 20:34:32 kirjoittanut Viljo » tallennettu

With warm regards,
Viljo
olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #10 : 22-01-2009, 21:17:22 »

Näköjään onnistuin hankkimaan kansainvälisen jäsenen!  Valitettavasti minun englannintaitoni on "eurosport" tasoa.  En ole koskaan kieltä opiskellut, joten juuri ja juuri saan tekstistä selvän.  En osaa kuitenkaan kommentoida englanniksi.
tallennettu

Armando Bugari
Hero Member

Profiili
« Vastaus #11 : 22-01-2009, 22:09:21 »

I just understood the words "Tango" and "bass", dont speak or write finnish. First time here. Get the address from Google. I am Russian accordianista, interesting about the Finnish Tango-playing. Can anybody speak English here on this forum? Are there a lot of people playing Russian 6-rows?

-Accordionwoman-

We have here a lot of people: "haitaristi-people" who speak and writes wery good english, but not russian. Where are you living in russian, and wits kind of music, ecsepts the tango do you play. Are You a professional pleyor, and have You visited Finland! Nice to have you hier!!!!

tallennettu
Viljo
Accordion manufacture artisan
Administrator

Kaikki riippuu siitä, mihin uskoo.

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 22-01-2009, 22:47:59 »

Voi minkä menit tekemään Armando... Tehdäänkö näin, että ei kiusata tätä teidän kivaa ylläpitäjää tällä tavoin enää - ok? Saat viedä mut johonkin syömään tai jotain hurvittelee joskus tästä hyvästä Hymyilee leveästi
tallennettu

With warm regards,
Viljo
Armando Bugari
Hero Member

Profiili
« Vastaus #13 : 22-01-2009, 23:15:44 »

Voi minkä menit tekemään Armando... Tehdäänkö näin, että ei kiusata tätä teidän kivaa ylläpitäjää tällä tavoin enää - ok? Saat viedä mut johonkin syömään tai jotain hurvittelee joskus tästä hyvästä Hymyilee leveästi

Teen sen hyvillä mielin, en kiusaa enää venakkona - tarjoan Sinulle B-keiton, kun törmätään Menihän ihan kuitenkin ihan jazzaavasti vähän aikaa - pientä virtuaali-improvisointia.

-Accordionwoman-
tallennettu
risto
Hero Member

Profiili
« Vastaus #14 : 23-01-2009, 01:11:32 »

HA-HA.  Tätä mä oon vähän uumoillut, Pekka on kateellinen, kun sillä ei o yhtään viisirivistä, eikä se pysty osallistumaan keskusteluun.  Hymyilee leveästi Virnistää

!!! OSTA PEKKA DIGIHAITARI !!!

Mulla pätkii Elisa 20x / pv.
« Viimeksi muokattu: 23-01-2009, 01:15:57 kirjoittanut risto » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!