Vapaalehdykkä-foorumi The Free Reed Forum
22-05-2012, 16:56:53 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: 2.5.12 - Ylläpito lomailee kesän ensimmäisen "satsin" 9.-17.6. välisenä aikana. Tällöin olen kaikkien(!) tiedotusvälineiden ulkopuolella. Laita soitin kesäkuntoon siis toukokuussa. Muut loma-ajat koko kesän osalta löytyvät www.harmonikanrestaurointi.net -osoitteesta.

Etusivu  Vapaalehdykka.netBlog Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rytmikone  (Luettu 855 kertaa)
ftamt
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #15 : 18-08-2011, 20:13:11 »

Meikäläiselläkin oli aikoinaan rymikone - metronomi, kun opettelin soittamaan. Hyvin pian
parin viikon sisällä minulle sanoi 1940-luvulla Dallapé-orkesterin virittäjänä ollut muusikko
ja soitinkauppias, että et sinä sitä tarvitse. Ilmeisesti olin tarkkakorvainen, kun opin itse-
kin myöhemmin jonkunlaiseksi virittäjäksi.
Dallapé muuten käytti taitavasti 1930-luvulla rytmiryhmää avuksi. Levyillä ei rumpali ole
päälimmäisenä lätkyttämässä, vaan on viety mahdollisimman kauksi mikrofonista. Sen
aikaisissa Eero Lindroosin sovituksissa rummuille oli annettu hiukan halventava nimitys - kolistimet. Silloin komppi tehtiin torvi- tai kontrabassolla, banjolla tai kitaralla,harmonikalla, pianolla ja rummuilla niin hiljaisesti, että melodiat kuuluivat eri äänissä hyvin selvästi. Siinä oli sakeasti erilaisia nuotteja ilmassa.
Toivo
tallennettu
htoyryla
Hero Member

Profiili
« Vastaus #16 : 18-08-2011, 20:28:41 »

Itse hommasin äskettäin iPadiin metronomisovelluksen. Kuulostaa ja näyttääkin vanhanaikaiselta metronomilta, mutta lisäksi saa tahdin eri iskuille eri soundin. Tuo on mulla aika tärkeä, koska tavallisen metronomin (esim. laitan digipianon metronomin tikuttamaan) kanssa mulla helposti lipsahtaa iskun tai useammankin pieleen jossain kohtaa.

Laitan normaalin metronomiäänen ykköselle ja jotain hiljaisempaa muille iskuille.
tallennettu

mie pellaan niinko tykkään, enkä niinko neuvothaan, ja tällä kertaa näin
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!