Vapaalehdykkä-foorumi The Free Reed Forum
22-05-2012, 17:44:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: 2.5.12 - Ylläpito lomailee kesän ensimmäisen "satsin" 9.-17.6. välisenä aikana. Tällöin olen kaikkien(!) tiedotusvälineiden ulkopuolella. Laita soitin kesäkuntoon siis toukokuussa. Muut loma-ajat koko kesän osalta löytyvät www.harmonikanrestaurointi.net -osoitteesta.

Etusivu  Vapaalehdykka.netBlog Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Pikkusormi  (Luettu 411 kertaa)
htoyryla
Hero Member

Profiili
« : 14-08-2011, 16:42:53 »

Nyt kun olen taas pari kuukautta soitellut lähinnä viisirivistä ja välillä katsellut kappaleille annettuja sormituksia, niin olen ihmetellyt pikkusormen käytön vähäisyyttä? Onkos se edes totta vai jonkinlainen harha (että minulle sattuneissa sormituksissa on vältetty pikkusormen käyttöä). Muuten olen huomannut, että ohjesormituksien kokeilemisesta on hyötyä, sormet oppivat uusia, pidemmän päälle helpompia reittejä. Mutta kun tuo pikkusormikin on olemassa, ja sitä on tottunut muissakin soittimissa (piano, kitara, saksofoni, klarinetti, huilu) käyttämään, ja onhan se karmoskassakin aika välttämätön.
tallennettu

mie pellaan niinko tykkään, enkä niinko neuvothaan, ja tällä kertaa näin
Dukextra
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #1 : 14-08-2011, 18:09:48 »

Ainakin Ahvenaisen sovituksissa molempien käsien pikkusormea käytetään aika paljon. Ovatko sormituksesi varmasti 5-riviselle ettei vaan olisi pianoharmonikalle. En tunne pianoharmonikan sormituksia mutta olettaisin että peukaloa käytettäisiin enemmän, jäiskö siis pikkusormi vähemmälle käytölle?
tallennettu
htoyryla
Hero Member

Profiili
« Vastaus #2 : 14-08-2011, 19:11:47 »

Ainakin Ahvenaisen sovituksissa molempien käsien pikkusormea käytetään aika paljon. Ovatko sormituksesi varmasti 5-riviselle ettei vaan olisi pianoharmonikalle. En tunne pianoharmonikan sormituksia mutta olettaisin että peukaloa käytettäisiin enemmän, jäiskö siis pikkusormi vähemmälle käytölle?

Kimmo Mattilan Abc oli nyt tapetilla, ja se on kyllä näppäinpelille. Täytyy katsella muualtakin, poimia vaikutteita sieltä sun täältä.

Joo, ja diskanttipuolesta puhuin tässä. Bassopuolen olen pitänyt vielä yksinkertaisena.

PS. Voisin kuvitella että pianopelissä vasta onkin tarvetta pikkusormellekin, että ylettyy,  kun sävelet ovat kauempana toisistaan.
« Viimeksi muokattu: 14-08-2011, 21:29:37 kirjoittanut htoyryla » tallennettu

olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #3 : 14-08-2011, 22:19:15 »

Mattilan ABC lähtee liikkeelle varmaan ns. "helpohkosta"!  Kyllä se pikkusormi on tärkeä elin ainakin minulla.  Käytän diskantissa kaikkia viittä sormea, bassossa riittääpi ne neljä (ei peukaloa).
tallennettu

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!
htoyryla
Hero Member

Profiili
« Vastaus #4 : 15-08-2011, 06:37:33 »

Mattilan ABC lähtee liikkeelle varmaan ns. "helpohkosta"!  Kyllä se pikkusormi on tärkeä elin ainakin minulla.  Käytän diskantissa kaikkia viittä sormea, bassossa riittääpi ne neljä (ei peukaloa).

Mulla on Mattilan B-osa ja sen ohjelmistovihko. Mahtaako se nyt helpohkoakaan olla. 
tallennettu

ftamt
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #5 : 15-08-2011, 10:06:28 »

Kaikilla ei ole vahvoja pikkusormia, joten niitä käytetään vähemmän. Viisirivisessä voi pär-
jätä ilmankin. Meikäläinen on saanut syntymälahjana lähes käyttökelvottomat pikkusormet,
jotka ovat heikot, sivulle väärät ja 3 cm muita lyhemmät. Soinnuissa onneksi pystyn niitä
käyttämään, mutta yksittäisissä äänissä melkein mahdoton tehtävä, kun on epäsuhde mui-
den sormien kanssa.
Toivoton
tallennettu
Dukextra
Jr. Member
**

Profiili
« Vastaus #6 : 15-08-2011, 13:38:38 »

Meikäläinen on saanut syntymälahjana lähes käyttökelvottomat pikkusormet,
jotka ovat heikot, sivulle väärät ja 3 cm muita lyhemmät. Soinnuissa onneksi pystyn niitä
käyttämään, mutta yksittäisissä äänissä melkein mahdoton tehtävä, kun on epäsuhde mui-
den sormien kanssa.

Joo tiedän tunteen, taitaa itselläni olla ihan sama mutta en tiedä riittääkö 3cm.
5-rivisessä se on vielä ok, kun pikkusormelle ulkorivillä olevat napit ovat lähempänä, mutta 2-rivisellä ei pikkusormea oikein voi käyttää kuin loppusointuihin koska muut sormet joutuu laittamaan koukulle jotta pikkusormi ylettyisi ja siinäkin täytyy olla tarkka että osuu kerralla oikealle napille.
tallennettu
Johan
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #7 : 15-08-2011, 13:58:30 »

Mielenkiintoinen aihe. Itseopiskelleena pianoharmonikansoittajana aloitin joskus Vesterinen/de Godzinsky "Jokamiehen harmonikkakoulun" avustuksella, mutta en orjallisesti pitänyt kiinni noista sormitusohjeista jotka jokaisessa harjoituksessa on merkitty sekä näppäin- ja painoharmonikalle.
Perusasian, peukalon käytön, opittuani koitin tyrkyttää pikkusormea mukaan mahdollisimman paljon, koska silloin ulottuvuus paranee huomattavasti ja se on pianoharmonikan koskettimistolla avuksi.
Aluksi pikkusormen käyttö oli hieman väkinäistä, mutta alkoi pian kyllä luontua.
En ole mikään virtuoosi, enkä siksi kehitykkään, mutta pikkusormi on aktiivisessa käytössä.

Katseltuani nyt otsikon aiheeseen liittyen Jokamiehen harmonikkakoulun harjoitusten sormitusohjeita minusta tuntuu siltä, että paianoharmonikan osalta pikkusormi on niissä hieman enemmän käytössä, ero ei ole suuri, mutta omien havaintojenikin mukaan perusteltua.  
« Viimeksi muokattu: 15-08-2011, 16:33:50 kirjoittanut Johan » tallennettu
Viljo
Accordion manufacture artisan
Administrator

Kaikki riippuu siitä, mihin uskoo.

Profiili WWW
« Vastaus #8 : 15-08-2011, 16:25:26 »

Kyllä tuo pikkusormi tykkää mulla vipeltää paikasta toiseen. Heikompia sormia kannattaa harjoittaa, sillä jos niitä ei harjoita, ne ovat tiellä ja sitten jossain kohtaan alkavat vain häiritä. Perusbiiseissä vissiin aika vähällä pääsee, mutta kyllä tuo pikkurilli on tärkeä sormi.

Johan muuten: Tässä nyt olen kuullut, että pari uutta jäsentä tulisi taas Naantalin kerhoon... Teillä on oikeasti ahdasta ja ihmisiä niin paljon, että pari pumppua täytyy melkeimpä olla - millos treenit taas alkaa?
tallennettu

With warm regards,
Viljo
Johan
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #9 : 15-08-2011, 16:33:24 »

Kyllä tuo pikkusormi tykkää mulla vipeltää paikasta toiseen. Heikompia sormia kannattaa harjoittaa, sillä jos niitä ei harjoita, ne ovat tiellä ja sitten jossain kohtaan alkavat vain häiritä. Perusbiiseissä vissiin aika vähällä pääsee, mutta kyllä tuo pikkurilli on tärkeä sormi.

Johan muuten: Tässä nyt olen kuullut, että pari uutta jäsentä tulisi taas Naantalin kerhoon... Teillä on oikeasti ahdasta ja ihmisiä niin paljon, että pari pumppua täytyy melkeimpä olla - millos treenit taas alkaa?

Tässä on varmasti nyt joku väärinkäsitys, sillä en ole mukana Naantalin kerhossa, tunnen kyllä ainakin yhden kaverin sieltä. 
Johan
tallennettu
Viljo
Accordion manufacture artisan
Administrator

Kaikki riippuu siitä, mihin uskoo.

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 15-08-2011, 16:35:39 »

No hupsista  Virnistää
tallennettu

With warm regards,
Viljo
htoyryla
Hero Member

Profiili
« Vastaus #11 : 15-08-2011, 19:13:20 »

Jos antaa pirunkeuhkolle pikkusormen niin se vie koko käden, niinhän se oli. Soittelin tämmöistä http://www.youtube.com/watch?v=dHLZGgjaEas ja kyllä mulla siinä oikean pikkusormi on aivan yhtälailla (lue: yhtä huonosti) mukana kuin muutkin sormet. Mutta täytyy jatkaa harjoituksia.
« Viimeksi muokattu: 15-08-2011, 19:15:26 kirjoittanut htoyryla » tallennettu

htoyryla
Hero Member

Profiili
« Vastaus #12 : 16-08-2011, 19:07:55 »

On toinenkin kummajainen noissa Mattilan sovituksissa. Sointumerkintä on keskellä tahtia. Kun on tottunut siihen että sointumerkintä laitetaan siihen kohtaan missä sointu vaihtuu, niin noiden kanssa meni hetken aikaa tajuta että tässä sointumerkintä on keskellä tahtia ja tarkoittaa koko tahtia.

Tämä koskee sekä noita ABC-sarjan kirjoja ja nuottivihkoja, että netistä ostamiani Mattilan sovituksia (Säkkijärven polkka, Oginskin poloneesi). Tulin tuommoiset netistä kerran tilanneeni, kun tuli äkillinen halu opetella Säkkijärven polkkaa. Ja jos Armando alkaa natista nuoteista soittamisesta, niin palataan asiaan kun ensin laitat itse korvakuulolta soittamasi näytille.
tallennettu

olli
Hero Member

Profiili
« Vastaus #13 : 16-08-2011, 20:25:23 »

Teillä "musiikin taitajilla" pistää se "nuottikuva" silmään.  Olen kuullut muiltakin samaa.  Meille haitaristeille ei ole niin väliä, missä kohtaa se sointumerkintä on, katsellaan vain sitä nuottia, miten ne nuotit on merkitty. Iskee silmää  Soitetaan sitten nuottien mukaan!  Hymyilee leveästi
tallennettu

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!
htoyryla
Hero Member

Profiili
« Vastaus #14 : 16-08-2011, 20:42:45 »

Teillä "musiikin taitajilla" pistää se "nuottikuva" silmään.  Olen kuullut muiltakin samaa.  Meille haitaristeille ei ole niin väliä, missä kohtaa se sointumerkintä on, katsellaan vain sitä nuottia, miten ne nuotit on merkitty. Iskee silmää  Soitetaan sitten nuottien mukaan!  Hymyilee leveästi

Ei siinä pelkästään nuottikuvasta ole kysymys. Minä olen tottunut soittamaan "vasemman käden" sointumerkintöjen enkä nuottien mukaan. Sama homma pianolla, kitaralla ja haitarilla. Sointu vaihtuu siinä kohtaa missä merkintä on, tarvittaessa useamman kerran tahdissa.

Ja muillakin soittimilla sointumerkinnöistä saa vinkkiä kehitellä stemmoja ja sooloja eri soittimille.

Tuo Mattilan systeemi menee, kunhan sen hoksaa, niin kauan kuin sointu ei vaihdu kesken tahdin. Yleensähän sovituksissa sointu vaihtuu keskenkin tahdin, ainakin välillä, ja virsissä jopa per isku.
tallennettu

Sivuja: [1] 2   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!