Vapaalehdykkä-foorumi The Free Reed Forum
22-05-2012, 17:53:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: 2.5.12 - Ylläpito lomailee kesän ensimmäisen "satsin" 9.-17.6. välisenä aikana. Tällöin olen kaikkien(!) tiedotusvälineiden ulkopuolella. Laita soitin kesäkuntoon siis toukokuussa. Muut loma-ajat koko kesän osalta löytyvät www.harmonikanrestaurointi.net -osoitteesta.

Etusivu  Vapaalehdykka.netBlog Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: mikähän kaksirivinen kannattaa ostaa ja mistä  (Luettu 1020 kertaa)
Johan
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #45 : 18-10-2011, 10:22:49 »

Muistanko oikein, että tuo Uuentuvan Matin valssi on jonkinlainen muunnos Horgalåten hambosta?
Olen etsinyt nuottia arkistoistani löytämättä sitä, muistaakseni se oli joskus pelimannielehden liitteenä ja nyt haluaisin verrata sitä tuohon hamboon ja Kotiseutu pohjolassa valssiin.
Olisko siitä mahdollsita saada nuotti, osoitteeni on profiilissani.

Johan

Minä laitan sulle viestiä.
Lispe

Kiitokset Lispe!

Asia selvisi, biisillä on selkeä sukulaisuussuhde Kankaan kauniiseen Katriinaan, mutta Horgalåtenin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Taitaa meikäläisen "patterit" olla vanhentuneet;)

Johan
tallennettu
Lispe
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #46 : 18-10-2011, 14:35:41 »

Kiitokset Lispe!

Asia selvisi, biisillä on selkeä sukulaisuussuhde Kankaan kauniiseen Katriinaan, mutta Horgalåtenin kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Taitaa meikäläisen "patterit" olla vanhentuneet;)

Johan
Ole hyvä!
Takuuaika on mullakin jo mennyt umpeen. Tarjottelin Helmiä ja Hilmaa, kun oikeasti olisi pitänyt puhua Isoisän valssista, joka siis myös muistuttaa tätä Kankaan kaunista Katriinaa.

Lispe

tallennettu
Pelle Jollasbo
Newbie
*

Profiili
« Vastaus #47 : 18-10-2011, 22:48:23 »

Hambossa pitää paino olla selkeästi kakkosella, muuten se on likipitäen hidas masurkka, soita kakkonen selkeästi hieman pitkänä muihin bassoihin verattuna, niin saat hamboon meininkiä.

Tuossa Jollasbon postaamassa kuulen mielestäni että basson rytmi menee taa tat taa, eli kakkonen lyhyenä. Samalta kuulostaa tässä missä on sähköbasso http://www.youtube.com/watch?v=G4QZJWJwW8I&feature=related , välillä menee taa tat taa ja välillä taa taa taa.

Mutta hyvä, pääasia että basso näyttää soittavan neljäsosia sopivasti painotettuna. Mulla kun käsi alkaa helposti soittaa kahdeksasosia kun ne ovat diskantissa niin oleellisia.

Tietynlainen puute tuossa kaksirivisen nuottikirjassa joka mulla on, että basson rytmistä ei ole mitään. Riittäisi yksi sivu jossa olisi siitäkin esimerkit eri kappaletyypeille. Mutta kuuntelemallahan se selviää. Ja täytyypä kokeilla tuota Jollasbon postaamaa hamboa myös.  

Hambossa tahdin ensimmäinen isku on selkeästi painotettu. Lisää hambo-esimerkkejä  (sekä nuotteina että mp3-muodossa) löytyy Hans Palmin www-sivun osasta "Mina egna kompositioner" (My own compositions). Sivun linkki:
 http://www.accordionpage.com/dragspel.html#Some_useful

terv. pelle jollasbo
tallennettu
htoyryla
Hero Member

Profiili
« Vastaus #48 : 07-11-2011, 13:19:26 »

Nyt kun tuon kaksirivisen soitto alkaa tulla sujuvammaksi, niin palaan tuohon kiistaan nuoteista soittamisesta ja kaksirivisen luonteesta.

Olen huomannut, että kaksirivistä soittaessa sävelet löytyvät jotenkin itsestään tai sitten ei ollenkaan. Välttämättä ei edes osaisi sanoa mistä mikäkin yksittäinen sävel löytyy. Kun sävelmä on ennestään tuttu niin se mistä kukin sävel löytyy haetaan soittimesta "korvakuulolta". Tämä tuntuu olevan kaksirivisen erikoisuus, se mistä sävelet löytyvät soittimesta on vaikea hallita akateemisesti, mutta sen vain oppii. Helpommin tehty kuin sanottu, siis.

Mutta nuotteja tarvitsen edelleen outojen sävelmien hahmottamiseen ja muistamiseeen. Se kun on aivan eri juttu kuin sävelten löytäminen soittimesta. Ellen osaa sävelmää, en löydä sitä soittimestakaan millään tavalla.

Ainakin minulle siis nämä kaksi asiaa: sävelmän hahmottaminen ja oppiminen ja soittimen hallinta ovat ihan eri jutut, vaikka korvakuulon puolustajat tuntuvat ne niputtavan yhdeksi ja samaksi.
« Viimeksi muokattu: 07-11-2011, 14:25:09 kirjoittanut htoyryla » tallennettu

mie pellaan niinko tykkään, enkä niinko neuvothaan, ja tällä kertaa näin
Sivuja: 1 2 3 [4]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!