Vapaalehdykkä-foorumi The Free Reed Forum
22-05-2012, 17:49:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: 2.5.12 - Ylläpito lomailee kesän ensimmäisen "satsin" 9.-17.6. välisenä aikana. Tällöin olen kaikkien(!) tiedotusvälineiden ulkopuolella. Laita soitin kesäkuntoon siis toukokuussa. Muut loma-ajat koko kesän osalta löytyvät www.harmonikanrestaurointi.net -osoitteesta.

Etusivu  Vapaalehdykka.netBlog Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: E.Galizi & Bro.  (Luettu 664 kertaa)
ftamt
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #15 : 06-10-2011, 17:37:39 »

Sitten on tällainenkin harmonikkamerkki, kun Adel Marconi & Son, jonka kuvia on Vapaaleh-
dykän gallerissa. 1920-luvun puolivälissä Accord Viipurista myi ja mainosti niitä suurilla il-
moituksilla Suomen Kuvalehdissä italialais-amerikkalaisisina harmonikkoina. Amerikkalai-
suuteen viittaa englanninkielinen Son. Kuitenkin galleriassa olevat harmonikat on tehty
Italiassa. Oliko yhtiö Amerikassa ja valmistus Italiassa, vai oliko yhtö jo siirtynyt Italiaan?
Mainoksissa näitä harmonikkoja kehuttiin estottomasti maailman parhaiksi. Itse en ole koskaan päässyt kokeilemaan, että olisi voinut verrata työn ja äänen laatua vastaaviin
muihin tuon ajan soittimiin.
Toivo
tallennettu
C Griff
Full Member

Profiili
« Vastaus #16 : 07-10-2011, 14:04:59 »

Nyt menee arvailujen puolelle. Nuo harmonikat vastaavat muotoilultaan yhdysvalloissa vallalla ollutta muotoilua (kuvia esim Galleriassa NY:ssa valmistetuista Giulietti, Excelsior), mutta ovat tasakahvoja. Mieleeni tulee veljekset Victor, Valentino ja Ernesto Marconit, jotka soittivat myös Pietro Deiron kvartetissa ja esiintyivät maailman laajuisesti. Siitä edelleen syntyy ajatus, että he olisivat voineet olla yhteistyössä jonkun aikalaisensa Recanatissa Italiassa harmonikkoja valmistavan tehtaan kanssa ja lanseeranneet tuotemerkin. Onko Adel etunimi - voihan se olla tietyn henkilön, vaikka heidän isänsä? & SON on ollut hyvä myyntikeino, millä saadaan tuotemerkki kuvattua pitkäikäiseksi. Onhan sitä osattu rakentaa markkinat ennenkin. No, tämä on vain pelkkää arvailua, mutta tuotemerkeillä harmonikkojen valmistuttaminen ja myynti on edelleenkin nykypäivää.

Se, että kolmesta Marconin veljeksestä tulee maailman kuuluja harmonikkavirtuooseja, tuskin on sattumaaa. Tuntuisi, että heillä on oltava kotoa saatu innostus harmonikkaan. Siten esim heidän isänsä on voinut olla merkittävässä roolissa Recanatissa jonkun harmonikka tehtaan vaikuttajana.

Accord Viipuri on minulle täysin tuntematon yritys. Olisiko heillä ollut sitten kontakteja yhdysvaltoihin ja sitä kautta Marconin veljeksiin?

Tv, HannuS
« Viimeksi muokattu: 07-10-2011, 14:18:41 kirjoittanut C Griff » tallennettu
ftamt
Sr. Member

Profiili
« Vastaus #17 : 07-10-2011, 17:53:55 »

Ei pitäisi luottaa liikaa ulkomuistiinsa. Firman nimi olikin Osakeyhtiö Armonica. Kyllä Viipurissa oli myös tuo Accord, mutta se julkaisi 1920-30 lukukujen vaihteessa suomalaisia
iskelmänuotteja. Accord toimi myös Latviassa Riiassa ja sieltä tuli Suomeen saksankielellä
painetut nuotit.

Olen nähnyt omin silmin yhden Marconin veljesten harmonikoista Helmi Harrigtonin harmonikkamuseossa Wisconsinissa. Se oli päällystetty kultabrokaidiselluloidilla ja oli
koristettu edestä isoilla nuoteilla, kuten kuvassa. Siellä oli myös yksi Pietro Deirolle
tehdyistä mustista harmonikoista. Valmistajan nimeä en niistä löytänyt. Ne molemmat
olivat matalampaa 1910-20 lukujen tyyppiä. 1920-luvun puolivälin jälkeen harmonik-
kojen koko vakiintui noin 50 cm korkeaksi. Poikkeuksia tietysti oli ylös- ja alaspäin.
Marconin veljesten musiikki on minulle tuttua, sillä minulla lähes kaikki heidän alkuperäiset Columbia-levynsä. Guido Deiron levytykset on kaikki. Frosinilta suurin osa. Muita amerikan-
italialaisia on satunnaisesti. Amerikansuomalaisista haitarilevyistä puuttu enää neljä
ja skandinaavisiakin soittolevyjä on runsaasti. Vanhoja suomalaisia nuottejakin ehkä pari tuhatta. Keräykseni tällä alueella on siis varsin kattava. Levyt menevät onneksi pieneen tilaan. Harmonikkoja on vain muutamia näytteeksi, että tiedän mistä on kysymys.
Toivo
« Viimeksi muokattu: 08-10-2011, 08:22:14 kirjoittanut ftamt » tallennettu
Viljo
Accordion manufacture artisan
Administrator

Kaikki riippuu siitä, mihin uskoo.

Profiili WWW
« Vastaus #18 : 10-10-2011, 07:38:50 »

Nyt pääsin lukemaan tämän viestiketjun aamiaisen yhteydessä. Mahtavaa tietoa!

Tietenkin minulla on sellainen toive, että faktat saataisiin koostettua vähintään galleriaan kunkin soitinvalmistajan kohdalle. Näin ollen tieto säilyisi. Tämä foorumi nimittäin tulee enemmin tai myöhemmin muutettua uudeksi foorumiksi, koska tämän koodi vanhenee, toisin kuin Vapaalehdykän tietopuolen koodaus.

Nyt sitten aloittamaan päivän työt.
tallennettu

With warm regards,
Viljo
Viljo
Accordion manufacture artisan
Administrator

Kaikki riippuu siitä, mihin uskoo.

Profiili WWW
« Vastaus #19 : 12-10-2011, 22:56:35 »

Taisi viimeisin viestini mennä ohitse monilta. Kysynpä siis uudestaan, nyt hieman suoremmin: onko joku henkilö valmis tekemään löydetyistä faktoista oman kokonaisen tekstin, mikä laitettaisiin sitten galleriaan?

Sitten olen sähköpostiini tietoa, ja taisi täälläkin jossain olla mainintoja, että galleriassa on harmonikkoja väärissä paikoissa. Voisitteko vielä koota tähän ketjun jatkeeksi virheellisen kuvan linkin ja syy, miksi se on väärässä kohtaa. Korjailen näitä sitten kun aikaa tulee.
tallennettu

With warm regards,
Viljo
Sivuja: 1 [2]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!