TAA
Jr. Member

|
 |
« Vastaus #15 : 09-02-2009, 12:44:00 » |
|
Tiedoksi myös! Jos haluaa tutustua jazzsointuihin, niin tässä melko uusi kirja:
Max Tabell: Jazzmusiikin harmonia Yliopistopaino Helsinki University Press (Helsinki 2004)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Matka alkaa ensimmäisestä askeleesta."
|
|
|
|
olli
|
 |
« Vastaus #16 : 09-02-2009, 14:47:32 » |
|
Ristolle plussa ansiokkaasta sointukirjoituksesta. Tulostin sen. Tämä täydentää hienosti ja kansanomaisesti "Joka miehen hanurikoulun" sointuosiota.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!
|
|
|
KurttuPaavo
Full Member

|
 |
« Vastaus #17 : 09-02-2009, 15:55:15 » |
|
Luepa George de Godzinskyn selitys tästä "sus" -jutusta kohdasta Sointuihin lisätyt vieraat sävelet (Joka miehen harmonikkakoulu, sivu 110). Teksti lähtee kohdasta: – Harvoin käytetty lyhennys "sus"… [/
Aivan oikein, sus merkintää käytetään vain duurisoinnussa. Siksi rupesinkin ihmettelemään tuota KoskPaavon merkintää kun tarkemmin katsoin ja miettimään onko siihen olemassa jokin selitys. Kyllä nuoteissakin on virheitä. Sorry, mä oon KurttuPaavo
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
risto
|
 |
« Vastaus #18 : 10-02-2009, 00:36:19 » |
|
Sorry, mä oon KurttuPaavo
Autz ja sori, tietysti. Mistähän tuo KoskPaavo oikein tuli mieleen... Korjaan...
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 10-02-2009, 00:38:34 kirjoittanut risto »
|
tallennettu
|
|
|
|
KurttuPaavo
Full Member

|
 |
« Vastaus #19 : 10-02-2009, 11:22:39 » |
|
Sorry, mä oon KurttuPaavo
Autz ja sori, tietysti. Mistähän tuo KoskPaavo oikein tuli mieleen... Korjaan... Itse asiassa oon sen upporikas veli, joka on kaiken lisäksi ylioppilas ja kreivi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
risto
|
 |
« Vastaus #20 : 10-02-2009, 11:25:49 » |
|
Itse asiassa oon sen upporikas veli, joka on kaiken lisäksi ylioppilas ja kreivi.
No hyvä, sittenhän kaikki on paremmin kuin kunnossa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
humppahanuristi
Jr. Member

|
 |
« Vastaus #21 : 10-02-2009, 14:14:47 » |
|
Soveltaminen onkin sitten eri asia. Harvemmin hanurinuoteissa viljellään erikoisia sointuja. Sain Taito Vainiolta vuonna 1995 käsinkirjoitetun hanurinuotin valssiin "Pienet kukkivat kummut". Kappale on kirjoitettu A-molliin. Loppu D-osa on Bb-mollissa.
Riippuu ihan siitä mitä nuotteja käyttää. Vilkaisepas vaikka Viljasen Matin sovituksia. Periaatteessa aina pärjää näillä perussoinnuilla, duuri, molli ja seiska. Kuutonen on sitten jo sellainen kevyt jazz-sointu  Mutta kyllähän sopivaan kohtaan laitettuna 9 ja m9, sus4 sekä dimit on hienoja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
olli
|
 |
« Vastaus #22 : 10-02-2009, 16:00:13 » |
|
Valitettavasti en ole perehtynyt Viljasen (varmaankin hienoihin) sovituksiin. Joku sanoi mielipiteenään, että myös Taito Vainio sovitti mielellään vähän erikoisesti. Kun kuuntelee Taiton levytyksiä, vaikkapa tuiki tavallisista hanurikappaleista, sovituksen hienoudet kuulee.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
olli
|
 |
« Vastaus #23 : 10-02-2009, 20:56:40 » |
|
Askartelin päivällä Wordilla diskanttiin sointukuviot. Esimerkkinä on C-duuri ja C-molli. Kuviossa on peruskolmisointu ja sen käänteiset soinnut. Näppäinhanurin diskantti on siitä kiva, että kaikki soinnut otetaan samoilla kuvioilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
TAA
Jr. Member

|
 |
« Vastaus #24 : 11-02-2009, 17:19:41 » |
|
Tässä olisi lisää sointukuvioita muistiin painettavaksi nappulakuvioina (diskantin neljä sisäriviä): X H (palkeenpuoleinen rivi) X E G B X C X X A C D F X H D (huomaa: X on "musta" näppäin)
C muodostuu sävelistä C– E– G (duurikolmisointu) C –5 muodostuu sävelistä C– E– GbC + (tai C +5) muodostuu sävelistä C– E– G# C 6 muodostuu sävelistä C– E– G– A C 7 muodostuu sävelistä C– E– G–B C maj7 muodostuu sävelistä C– E– G– HC 9 muodostuu sävelistä C– E– G–B– DC –9 muodostuu sävelistä C– E– G–B–D b
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 11-02-2009, 17:26:04 kirjoittanut TAA »
|
tallennettu
|
|
|
|
Viljo
Accordion manufacture artisan
Administrator

Kaikki riippuu siitä, mihin uskoo.
|
 |
« Vastaus #25 : 20-02-2009, 17:43:36 » |
|
Plussa TAA:lle hyvästä kaaviosta!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
With warm regards, Viljo
|
|
|
|
risto
|
 |
« Vastaus #26 : 20-02-2009, 23:47:35 » |
|
Ihan meinasin unohtaa keskeneräisen artikkelini. Jatkan pian kun saan muita asioita pois käsistä ja sitten mulle kanssa plussaa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
TAA
Jr. Member

|
 |
« Vastaus #27 : 20-03-2009, 12:34:07 » |
|
Tässä olisi lisää sointukuvioita muistiin painettavaksi nappulakuvioina (diskantin kolme keskiriviä): X E G B X C X X A C D F X H D (huomaa: X on musta näppäin)
Cm muodostuu sävelistä C– Eb– G (mollikolmisointu) Cm –5 muodostuu sävelistä C– Eb– GbCm 6 muodostuu sävelistä C– Eb– G– A Cm 7 muodostuu sävelistä C– Eb– G–B Cm 7–5 muodostuu sävelistä C– Eb– Gb–B Cm maj7 muodostuu sävelistä C– Eb– G– HCm 9 muodostuu sävelistä C– Eb– G–B– DCm –9 muodostuu sävelistä C– Eb– G–B– Dbja sitten vielä C o muodostuu sävelistä C– Eb– Gb– A (huomaa: tässä soinnussa A-sävel on teoreettisesti oikeastaan alennettu B eli H:n edessä kaksoisalennusmerkki) t. TAA
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 20-03-2009, 13:29:17 kirjoittanut TAA »
|
tallennettu
|
|
|
|
Melodix
Jr. Member

|
 |
« Vastaus #28 : 20-03-2009, 17:42:31 » |
|
Heps Just näitä oon kaipaillu ja lisää oottelen jos vain ... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|