Suomen Harmonikkaliitto

Videot - omat ja linkit

Aloittaja olli, 27-12-2014, 15:59:29

« edellinen - seuraava »

olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Teme

Mukavan kuulonen kipale.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

michel

https://youtu.be/rSG-tNnrjRc

Minäkin innostuin testaamaan oman soiton videointia. Tästäpä löytyy linkki. :)

olli

Lainaus käyttäjältä: michel - 08-10-2017, 12:50:13
https://youtu.be/rSG-tNnrjRc
Minäkin innostuin testaamaan oman soiton videointia. Tästäpä löytyy linkki. :)
Hieno tulkinta!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

maestro

Hyvin on serkku saanu uuden soittimen näppäimiin.... Lisää vaan.
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

michel

Kiitosta vaan! Juu, täytyy treenailla ja lisätä taas videota kun ehtii ja alkaa kappale myös tarpeeksi "taittumaan".

maestro

Tein pari äänitystä,kaksiäänisinä. Ensimmäinen Cassotto 50:

https://www.youtube.com/watch?v=NEXyvMPQ7pY

Toinen kultahäkki maestrolla vm -57-59:

https://www.youtube.com/watch?v=qvO2Hq2qq48

Tallennuksen tein zoom h2 noin metrin päästä. Äänissä on eroa...
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

outi

No, en huomaa isoa eroa. Mutta jos saa valita, on maestron ääni pehmeämpi, miellyttävämpi.

htoyryla

#228
Lainaus käyttäjältä: maestro - 29-10-2017, 21:33:04
Tein pari äänitystä,kaksiäänisinä. Ensimmäinen Cassotto 50:
Toinen kultahäkki maestrolla vm -57-59:

Kiitos! Ette varmaan usko, mutta ensimmäistä kertaa pääsen vertaamaan cassotton ääntä. Taannoin esitin täällä, että aloittelijalle olisi apua jos olisi näytteitä erilaisten haitarien soundeista, kuten miltä cassotto kuulostaa ja miltä eri rekisterit. Ajatus tyrmättiin, liian vaikeaa ja eivät ne näytteet kuitenkaan kertoisi totuutta. Ei tuota tarvetta tajua se joka liikkuu haitariväen tilaisuuksissa ja paitsi kuulee, myös kokeilee eri pelejä.

Kyllä cassotto minun korvaan kuulostaa pehmeämmältä. Maestrossa on tiettyä metallista kirkkautta, jolle varmasti on paikkansa, mutta jota omassa pikkubugarissanikin olen vähän vierastanut.

maestro

Voi sentään,minulta on tainnut jäädä se keskustelu väliin.... No,itse asiassa cassoton ääni muuttui kirkkaammaksi,metallisemmaksi virityksen yhteydessä. Tosin soitin tuossa kappaleessa aivan ylä oktaavilta,jotta erottuisi kakkos-äänestä. Koitan tehdä jotain lisää,ajan myötä, vertailu ainesta..
  Kiitos palautteesta,nuori harrastaja ottaa mielellään kehitys sanoja vastaan.. ;)
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

htoyryla

#230
Mulla oli kirjoitusvirhe, piti sanoa että Maestrossa on metallista kirkkautta.

Joo... voi tuntua että esitän tyhmää haitarien ja niiden soundien osalta, mutta vaikka olen soittanut kohta kymmenen vuotta, tunnen vain omien pelieni äänet. Tilannetta kuvaa aika hyvin se, että kun ostin ensimmäisen karmoskani, ajattelin että tämä kuulostaa haitarilta, nyt mulla on haitari. Sitten kun hankin viisirivisen, tajusin että siitähän vasta löytyi niitä haitarin ääniä. Sitten kuulee välillä äänitteillä haitaria ja ajattelee, että niin joo, tuoltakin haitari kuulostaa, vaan ei minun.

Siksi joskus taannoin, kun keskusteltiin miten voitaisiin tukea haitarinsoitosta kiinnostuneita, otin esille nuo ääninäytteet, jotka voisivat auttaa hahmottamaan millaista peliä kannattaisi harkita. Kaikki eivät kuitenkaan hurahda haitariin niin että keräävät niitä talon täyteen, kiertelevät kaikissa tapahtumissa ja liikkeissä kokeilemassa, ostavat ja myyvät edelleen jos ei miellytä.

Meillähän on Viljon hieno sivusto, josta löytyy tietoa ja kuvia, mutta se äänipuolikin on aika tärkeä. Jos oman soittimen ääni ei innosta soittamaan niin huonosti käy harrastuksen. Itsellä kävi sähkökitaran kanssa niin, että vasta hankittuani Stratocasterin tajusin miksei soundi siihen asti ollut koskaan ollut oikein se oikea.


outi

Hannun kanssa samaa mieltä tuosta ylläolevasta. Mutta edelleen, minusta maestro on pehmeämpi, cassotto kuulostaa kuin pellissä olevaa reikää viilattaisiin isommaksi. Tämä lienee mitä suurimmassa määrin makuasia. Mistä saataisiin porttaali millä noviisi voisi vertailla soundeja?

humppahanuristi

#232
Pitkästä aikaa kun tuli palstalla piipahdettua niin pistetäänpä tuosta viime lauantain keikkapätkää vähän.
https://www.facebook.com/EskoSartolahdenYhtye/videos/166236040634282
:)


No allekirjoituksen linkkiäkin tuli vaihdettua  ;)
Humpasta rautalankaan...
https://youtu.be/kjZPRjxDZOA

Pete85

Lainaus käyttäjältä: outi - 03-11-2017, 15:39:35
Hannun kanssa samaa mieltä tuosta ylläolevasta. Mutta edelleen, minusta maestro on pehmeämpi, cassotto kuulostaa kuin pellissä olevaa reikää viilattaisiin isommaksi. Tämä lienee mitä suurimmassa määrin makuasia. Mistä saataisiin porttaali millä noviisi voisi vertailla soundeja?

Sinänsä erittäin mielenkiintoinen kommentti, koska ainakin minulle on aina mainostettu jälleenmyyjien ja muidenkin suusta, että cassotto-mallissa ääni tulee ikäänkuin kammion kautta ollen maestroa pehmeämpi ja ehkäpä hienostuneempi!  :) Omasta mielestäni cassotton ääni ainakin soittajan korvaan kuulostaa vähän tunkkaiselta ja "rajoitetulta" verrattuna mielestäni maestron heleämpään ja kirkkaampaan ääneen.

Mutta kuten hyvin tiedämme makuasioista ei voi kiistellä koska kenenkään elinikä ei riitä siihen :D

Giulietti

Täytyy muistaa, että myös cassotto soittimien soinneissa on valtavasti eroja ja paljon riippuu siitä mitä äänikertoja käytetään, eiväthän kaikki äänikerrat cassotto soittimessakaan tule cassottokammion kautta. Varsinkin ns. valssiäänikerroissa on suuria eroja, toisissa cassotto soittimissa kyseinen äänikerta voi olla hyvinkin "tukkoisen" kuuloinen, myös nimitystä tumma kai käytetään kuvaamaan samaa asiaa ja toisissa voi tämä valssiääni olla melko "raikas". Italialaisten cassotto soittimien valssiäänikerta on myös yleensä toisenlainen verrattuna Kouvolan valssiäänikertaan. Se mikä sitten ketäkin miellyttää, onkin jo toinen juttu.

maestro

Juu,rakenne vaikuttaa. Kuten maskin rakenne myös,minkälainen verkko,ja onko midi laitteita edessä....? Olen kuullut soittimia joissa on midi-laitteisto maskin päällä ja ne kuulostaa "tummemmalle"?? Onko toiset huomanneet samaa? Itse pidän raikkaammista "valssi"-äänistä.Jos nyt mielipiten saa sanoa....
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

htoyryla

Moni asia vaikuttaa siihen miten soundi koetaan, myös käyttötarkoitus. Millainen kappale ja soitetaanko yksin vai yhdessä. Sähkökitaroissa on yleensä usempi mikrofoni, itse aina käytin kaulamikkiä josta tulee pehmeämpi ääni. Tallamikki kuulosti liian terävältä, ihmettelin miksi niin moni tuntuu suosivan juuri sitä. Myöhemmin olen tajunnut, että bändin kanssa tilanne on aika toinen. Sitä terävyyttä tarvitaan että ääni erottuu, ja silloin se ei enää kuulostakaan välttämättä samalta kuin yksinään.

Haitarin soundista. Mulle pehmeä ei ole sama kuin tunkkainen. Ymmärrän myös että heleä, kirkas ääni soi kyllä hienosti, muttei sovi kaikkeen. Uruissakin minua enemmän viehättää puupuhallintyyliset äänikerrat kuin ne mahtavana heleästi pauhaavat.

PaRisto

#237
kävinpähän soittamassa,,,

https://www.youtube.com/watch?v=YL2eokAhdbQ

Helsingin työväenopiston suomi 100 v / metsä teema päivänä muutaman kipaleen. Varsinaisia julkisia esiintymisiä tautalla n. 0 kpl. haasteellisesti soittimena velmiehelle hommattu (50 v lahja) ja kunnostettu wiipuurilainen aurinkomalli.. mukava oli haastaa itsensä ja käydä ravistelemassa ihmisiä.. Kaikille loppuun että väliäkö sillä miten soittaa kunhan soittaa ;) :-X Kiitos Raunalle kuvaamisesta!
t. paristo
PaRisto

Teme

Hienostihan soitto sujui, sulla ei edes sormet menny sekaisin. Mulla käy aina niin jos on yleisöä ja sitten siitä on seurauksena että ei enää soittamisesta tulekaan yhtään mitään, kappale tavallaan häviää mielestä.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

pianohessu

Lainaus käyttäjältä: PaRisto - 02-12-2017, 22:30:51
kävinpähän soittamassa,,,

https://www.youtube.com/watch?v=YL2eokAhdbQ

Helsingin työväenopiston suomi 100 v / metsä teema päivänä muutaman kipaleen. Varsinaisia julkisia esiintymisiä tautalla n. 0 kpl. haasteellisesti soittimena velmiehelle hommattu (50 v lahja) ja kunnostettu wiipuurilainen kukkamalli.. mukavaoli haastaa itsensä ja käydä ravistelemassa ihmisiä.. Kaikille loppuun että väliäkö sillä miten soittaa kunhan soittaa ;) :-X Kiitos Raunalle kuvaamisesta!
t. paristo

Valittelin joskus tuttavalle että on päiviä jolloin on huonommassa vireessä ja lyö paljonkin väärin. Tämä tuumasi että se rosoisuus siitä soitosta vasta taiteen tekeekin. Olen pitänyt tätä ohjenuorana aina huonoina päivinä.

Tuossa videolla et lyönyt väärin eli soitit oikein ja sitäpaitsi siinä on "hyvä ja oikia suomalaiskansallinen  meininki". Suosittelen vakavissani katusoittajaksi ryhtymistä.