Suomen Harmonikkaliitto

Bayan 1910-luvulta

Aloittaja Viljo, 24-11-2011, 16:47:42

« edellinen - seuraava »

Viljo

Ostin tänään 1910-luvulta olevan venäläisen bayanin. Tosi mielenkiintoinen kapistus. Harmi, että ei ole sellaisessa kunnossa, että saisi ääntä pihalle. Kielilaatat ovat isoja. Diskantissa yhdessä alumiinisessa kielilaatassa on 17 kieliparia. Runko on todella syvä ja bassokielet erittäin isot. Odotan muhkeaa soundia.

No - yritän tässä jossain kohtaa saada tästä lisää tietoa / korjattua toimivaksi. Kuvia en ole vielä ottanut.

Näppäinjärjestelmä näyttäisi olevan ihan omansa, enkä tiedä missä edes c-näppäin on diskantissa. Sellaiset neliönmuotoiset luun tapaiset näppäimet.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Piddjin

Löytyykö bayan-harmonikkoja pianonäppäimistöllä?

htoyryla

Itse olen nuo venäläiset termit käsittänyt niin, että bayan on nimenomaan kromaattinen näppäinharmonikka, pianopeli on akkordeon ja sitten on vielä erilaiset vähäriviset (joista yleensä käytetään termiä garmon).

Periskooppi

Löytyy bayan-harmonikkoja pianonäppäimistöllä sekä eräänlaisella piano-/kromaattisen näppäimistön risteytykselläkin, jonka nimeä (taisi olla keksijän nimi) en nyt muista. Etevimmät klassisen koulutuksen saaneet pianoharmonikan soittajat itänaapurissamme taitavat soittaa näitä malleja. Tuota "risteytys"-mallia taidetaan valmistaa Italiassakin (muistaakseni Ballone Burini).

Se, kutsutaankin muuten samanlaista bayania, jossa sattuu olemaan toisenlaiset koskettimet, bayaniksi, onkin sitten toinen juttu.


Aika mielenkiintoista on, jos itänaapurista käytettiin kielilaatoissa alumiinia jo 1910-luvulla, kun länsimaiset valmistajat vielä olivat sinkin käyttäjiä. No, jonkunhan on oltava ensimmäinen 😁

pianohessu

Periskooppi: Kravtsov -järjestelmä?

htoyryla: Samanlaiseen karsinointiin olen myös usein törmännyt.

Ovatko Italialaiset, esim Pigini Bajan -harmonikat rakennettu erillisillä "äänillä" vai isolla yhtenäisellä kielilaatalla? Voisiko tuossa olla yksi ero harmonikan ja bajanin välillä? Tarkemmin tuntematta asiaa on harmonikan kahva taaempana (alempana) kuin bajanin johtuen ilmeisesti näppäinmekaniikan ja kielipenkkien sijoittamisesta välipohjaan? Bajanissa ääni tulee myös kahvan takaa/alta. Olen nähnyt myös termin "pianobajan".

Näin tänä syksynä Jupiterin sisäkaluja ja kuulin sointiakin. Huonommat kirkkourut jäävät hopealle.

Periskooppi

Kravzov on tuon risteytysmallin nimi.

Tässä linkki kuuluisimman bayan-tehtaan sivuille http://www.bayanjupiter.com/models/accordionjupiterclassic.html

Pianomalleja löytyy tuotannosta.

Yhtenäinen kielilaatta ei ole bayanin tunnusmerkki, vaikka konserttimalleista sellainen löytyykin. Kansanomaisemmissa ei ole yhtenäistä kielilaatta useinkaan. Mainittakoon, että LP Stagestarissa taitaa bassopuolella olla joku yhtenäinen kielilaatta.

Sen sijaan eteentyönnetty diskanttikahva (löytyy myös ranskalaisista harmonikoista) ja möreät perusbassoa (ei löydy ranskalaisista) + sointubassojen äänikertana ns. valssirekisteri (2 8-jalkaista) rajaavat soittimen aika tehokkaasti bayaniksi.

Johan

Myös LP:n Super Kingissä on yhtenäinen kielilaatta.

Johan

Periskooppi

Niin ja noissa Piginin eli LP Bayaneissakin on yhtenäisiä kielilaattoja. Vanhoissa 1-rivisissäkin yhtenäisiä kielilaattoja löytyy, joten se ei ole bayaniksi kohdattava ominaisuus, vaikka konserttimalleista näin usein onkin.

Yhtenäinen kielilaatta vaikuttanee ääneen, sointiin ja ehkä painoonkin,joten siksi niitä kaiketi käytetään.

Olettaisin, että jo mainitsemieni ominaispiirteiden lisäksi kielimateriaalilla ja kielen muodolla lienee vaikutusta bayanmaiseen ääneen, mitä kukakin tuolla tarkoittaa. Itse tarkoitan sillä venäläissävyistä kromaattista kansanomaista harmonikkaa, mutta monet sitten vain yksinomaan venäläistä konserttiharmonikkaa. Näillä on yhtäläisyyksiä kun, mutta suurimpana erona vire: toinen puhdas ja toinen ei.

Kansanomaisissa bayaneissa on eri materiaaleista (puu, alumiini, messinki/teräs, muovi) valmistettuja diskanttikoppia, jotka vaikuttavat suuresti sointiin. Siksi kansanomaisella bayanilla on useampia soundeja, jotka kaikki ovat yhtä oikeita ja aitoja.