Suomen Harmonikkaliitto

Peukalo

Aloittaja Reppumies, 26-07-2015, 07:08:45

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Mistä se johtuu, että jotkut tunnetutkin haitarinsoittajat opettavat, että peukalon käyttö diskantissa pitää olla mahdollisimman vähäistä? Itse käytän peukaloa tasavertaisesti. Ranne pysyy suorana, vaikka käytän peukaloa. 1234 sormet käytössä, pikkurilliä joskus. Kun soitan kolmella rivillä, peukalon luonnollinen paikka on sisimmäisellä rivillä, silti ranne pysyy suorana. Juoksutukset kulkee hyvin.

kallek

Muutamia Veikko Ahvenaisen sormituksia kun olen kokeillut, niin niissä peukkua tökitään mielestäni vähän liiankin moneen paikkaan. Pikkusormi sitten taas unohdettu lähes kokonaan. Mutta siinä mielessä hyvät sormitukset, että kirjoitettu kolmille riveille, jolloin ei väliä onko suomalainen vai eurooppalainen napitus hanurissa. Soveltamalla saa ihan itselle sopivat. Jokaisella taitaa kourat olla vähän erilaiset...

bazz

Pitääpä itsekin pistää oma lusikka likoon tähän peukalo/pikkurilli soppaan :) Ei herneitä nenään!

Ihan omia kokemuksia.. Myönnän, itse käytän aika paljon peukaloa, vaikka itse asiassa en haluaisi. Se vain tulee jotenkin "luonnollisesti". Joskus olen kokeillut treenata biisejä siten, että käyttäisin mahdollisimman vähän peukaloa. En tiedä mistä se johtuu, mutta soittaminen tuntuu vain jotenkin kankeammalta ja joudun kääntämään kättäni ajoittain omasta mielestäni huonoon asentoon.

Sinänsä mielenkiintoista, koska joitain vuosia sitten soitin jonkin aikaa venäläisellä järjestelmällä ja silloin peukalon käyttöni väheni radikaalisti. Osan kappaleista soitin jopa niin, etten käyttänyt peukaloa ollenkaan. Jotenkin omasta mielestäni tuon venäläisen järjestelmän kanssa käden asento on sellainen, ettei peukaloa juuri tarvitse. Lisäksi siinä varmaan vaikuttaa myös se, että päärivit ovat kolme ulommaista.

Ihan triviatietona voin mainita, jos sillä nyt mitään merkitystä on, että soittamisen aikoinani itse aloitin Ahvenaisen "koulukunnassa". Sitä en tiedä, kuinka paljon se soittamiseeni on loppujen lopuksi vaikuttanut.

olli

Innostuin eilen illalla lähettämään Veikko Ahvenaiselle sähköpostia kysellen hänen mielipidettään säveltämänsä "Tavallisen tytön" sormituksista.  No vastauksena sain häneltä koko nuotin hänen sormituksillaan (keskirivit käytössä, pikkurilliä käytetään kohtuullisesti ja peukaloa muutaman kerran).  Omaa sormitustani hän moitiskeli (alussa sisäriviä, b-osassa osin ulkoriviä).  En kuitenkaan ala omaani muuttamaan, koska kappale sujuu kohtuullisesti.

Tänä aamuna Veikko vielä lähetti sähköpostia ja runsaasti liitteitä "sormiharjoitteluun".  Näissä harjoituksissa käytetään kyllä runsaasti sekä pikkusormea että peukaloa :P  Pitäisiköhän vielä vanhoilla päivilläkin alkaa "harjoituttamaan sormia" asteikoilla  ja etydeillä :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

bazz

Pikkusormen harjoittaminen on varmasti ihan hyvä idea. Se kun luonnostaan ei ole kovin vahva. Itse kun soitin venäläisellä järjestelmällä, huomasi heti kuinka pikkusormi vahvistui ja sen käyttö ei tuntunut enää yhtään niin "tuskaiselta".

Nykyään mulla on vain tuo Kouvolalainen suomijärjestelmällä ja se ei ole oikein mun näppeihini sopiva. Siinä kun on isot näppäimet kaukana toisistaan ja itse olen lyhytsorminen. Pitäisi melkein hommata itselle sellainen pikkunäppäimillä varustettu soitin.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: Heikki - 26-07-2015, 07:08:45
Mistä se johtuu, että jotkut tunnetutkin haitarinsoittajat opettavat, että peukalon käyttö diskantissa pitää olla mahdollisimman vähäistä? Itse käytän peukaloa tasavertaisesti. Ranne pysyy suorana, vaikka käytän peukaloa. 1234 sormet käytössä, pikkurilliä joskus. Kun soitan kolmella rivillä, peukalon luonnollinen paikka on sisimmäisellä rivillä, silti ranne pysyy suorana. Juoksutukset kulkee hyvin.

Lainaus käyttäjältä: kallek - 26-07-2015, 09:14:05
Muutamia Veikko Ahvenaisen sormituksia kun olen kokeillut, niin niissä peukkua tökitään mielestäni vähän liiankin moneen paikkaan. Pikkusormi sitten taas unohdettu lähes kokonaan. Mutta siinä mielessä hyvät sormitukset, että kirjoitettu kolmille riveille, jolloin ei väliä onko suomalainen vai eurooppalainen napitus hanurissa. Soveltamalla saa ihan itselle sopivat. Jokaisella taitaa kourat olla vähän erilaiset...

Peukalon runsas käyttö johtaa käden huonoon asentoon. Jokainen voi todeta laskemalla käden pöydälle ilman että kädessä tai sormissa on jännitystiloja, että luontaisessa asennossa soittavina sormina ovat sormet 2-5 (eli etusormesta pikkurilliin). Linkissä olevista kuvista käy ilmi kyseinen asia. http://veikkoahvenainen.com/soittoohjeita.html

Itse soitan hyvin pitkälti Veikko Ahvenaisen sormituksien mukaan ja niissä peukaloa käytetään vain tarvittaessa (ei siis sama asia kuin ei ollenkaan) ja pikkusormi on mukana soitossa. Etydeitä ja asteikkoja kannattaa harjoituttaa aina kun muutenkin harjoittelee ja ihan iästä riippumatta.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 26-07-2015, 12:10:25
Peukalon runsas käyttö johtaa käden huonoon asentoon. Jokainen voi todeta laskemalla käden pöydälle ilman että kädessä tai sormissa on jännitystiloja, että luontaisessa asennossa soittavina sormina ovat sormet 2-5 (eli etusormesta pikkurilliin).

Aika hyvä havainnollistus. Siinä huomaa miten käy jos alkaa viedä peukalon yhteispeliin muiden sormien kanssa. Toisaalta edelleenkin näen, että peukalo pystyy hyvin soittamaan ulkoriveiltä ja matalammalta kuin muut sormet.

mlut

Peukalon runsas käyttö johtaa käden huonoon asentoon. Jokainen voi todeta laskemalla käden pöydälle ilman että kädessä tai sormissa on jännitystiloja, että luontaisessa asennossa soittavina sormina ovat sormet 2-5 (eli etusormesta pikkurilliin).

Kaikella ystävällisyydellä, minä puolestani en huomaa tuossa mitään nerokasta. Kaikki sormethan ovat eripituisia, ainakin minulla. Edelleen, harmonikan diskanttinäppäimistö ei ole pöytä.

Asteikkojen harjoittelua pidän minäkin hyödyllisenä. Mutta, miten harjoittelette? Soittaen yhtä asteikkoa vain yhdellä tavalla, vaiko milloin mistäkin riveiltä? Aloittaen aina perussävelestä ylös tai alas? Vaiko aloittaen mistä kohtaa asteikkoa milloinkin?

Reppumies

Tätäpä minäkin ajoin takaa. Minulla sormet pelaa hyvin, eikä mitään jännitystiloja kädessä ole, vaikka peukalo toimii tasavertaisena muiden sormien kanssa. Venäläisellä järjestelmällä soitettaessa peukalo jää automaattisesti vähemmälle käytölle. Samoin kolmirivisellä soitettaessa. Joten minun mielestä peukaloa saa käyttää, jos se tuntuu luonnolliselta ja homma kulkee.

waltsu

#9
Paljon tulee käyteltyä peukaloa. Johtuneeko siitä, että aluksi tuli treenailtua pianokahvalla? Jokainen tietysti tavallaan, lopputuotoshan sitten ratkaisee, mikä käy tai ei käy ja miltä tulkinta kuulostaa. Suomijärjestelmällä soittamista helpottaa melkoisesti peukalon käyttö (oma mielipiteeni). Pelkästään 2-5 sormien käyttö, erityisesti pitkissä "kutituksissa" paitsi näyttää, myöskin kuulostaa kankean oloiselta.

ftamt

Toivo Manninen ja Walter Koskinen ottivat tunnetuista soittajista ensimmäisenä myös peukalon käyttöön. Sen jälkeen neljällä sormella soittamista pidettiin vuosikymmeniä alkeellisena jäänteenä
tasakahvasoiton ajoilta, jolloin peukaloa pidettiin kahvan takana tai peukalourassa. Kouvolan peleissä tuo peukaloura kahvan sivussa oli 1940-luvun lopulle asti. Molemmilla soittotavoilla on hyvät puolensa. Ainakin tasakahvan soitossa osumatarkkuus paranee, kun peukalo ankkuroituu kahvan sivuun. Jokainen saa soittaa, miten parhaiten osaa. Minkään mestarisoittajan mielipide ei ole herran
sanaa.
Toivo

bazz

Ja sekin on jännä homma, kun pianokoskettimistolla soittavat saavat käyttää pottusormea ihan niin paljon kuin lystäävät, eikä kukaan valita yhtään :P

olli

#12
Lainaus käyttäjältä: ftamt - 28-07-2015, 19:11:28
Toivo Manninen ja Walter Koskinen ottivat tunnetuista soittajista ensimmäisenä myös peukalon käyttöön. Sen jälkeen neljällä sormella soittamista pidettiin vuosikymmeniä alkeellisena jäänteenä
tasakahvasoiton ajoilta, jolloin peukaloa pidettiin kahvan takana tai peukalourassa. Kouvolan peleissä tuo peukaloura kahvan sivussa oli 1940-luvun lopulle asti. Molemmilla soittotavoilla on hyvät puolensa. Ainakin tasakahvan soitossa osumatarkkuus paranee, kun peukalo ankkuroituu kahvan sivuun.
Toivo
Jälleen mielenkiintoista tietoa Toivolta.  Peukaloura ;)  Pitikin heti tarkistaa; minulla on koristeena hyllyssä 1917 vuoden Wilhelm Lanka, jossa on selkeä peukaloura kahvan reunassa.  Myös tuossa vuoden 1939 Kravatissa näyttäisi peukaloura olevan ;D
Selailin noita levyhyllyssäni olevien haitarilevyjen kansikuvia;  monet mestarit on kuvattu haitarin kanssa kanteen, eräs nimeltä mainitsematon mestari poseeraa lähes kaikissa kuvissa peukalo siinä "urassa" :P  Muilla mestareilla diskanttikäsi on luontevasti näppäimistöllä - siis kaikki viisi sormea. 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

eikkajuhani


   Tähän välin täytyykin tökätä oma mielipiteeni tuosta peukalosta.  Valkeaa ruusua tuossa eilen oikein nuottien kanssa tapailin ja voihan nenä miten hyvin tuo peukalo sopii minun käyttämääni sormitukseen.  Olenkin hyvin kallistumassa siihen että pääasia kun ei se peukalo ole keskellä kämmentä.. :) :) :)

  Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

mlut

Onhan sormituksissa, kuten peukalon käytössä, iso merkitys sillä, mitä soitetaan. Pelkkä melodian soitto, kuten usein on pitkälti laita esimerkiksi polkassa, saataa sujua sujuvimmin ilman pekkua. Sitten taas sointujen käyttö, saatikka melodiasäveltä oktaavinkin verrana alempaa soitettavat täydentävät/värittävät sävelkulut nostavat mielestäni huimasti peukun arvostusta.

En tahdo provosoida, mutta kiusaakohan meitän harmonikansoittajia joskus pienoinen 'monikulttuurisuuden pelko'. ;)

kallek

Lainaus käyttäjältä: mlut - 29-07-2015, 08:55:16
Onhan sormituksissa, kuten peukalon käytössä, iso merkitys sillä, mitä soitetaan. Pelkkä melodian soitto, kuten usein on pitkälti laita esimerkiksi polkassa, saataa sujua sujuvimmin ilman pekkua.

Minulla on Ahvenaisen sormitus säkkijärven polkasta, ja juuri siinä tuota peukkua käytetään mielestäni turhan paljon. Pikkusormelle ei ainoatakaan säveltä.

waltsu

Kokeilkaa Pikkupaholaista, Säkkijärven tai Hullunpolkkaa vaikka letkeällä 135 tempolla, ilman peukaloa. Turaamisex menee ainakin minulla.

Giulietti

Kannattaisi muistaa, että peukalon mahdollisimman vähäinen käyttö ja peukalon käyttämättömyys ovat kaksi eri asiaa. Varmasti kukaan ei ehdota, että viisirivistä suomalaisella järjestelmällä varustettua soitinta soitettaisiin täysin ilman peukaloa, tämä olisi paitsi erittäin hankalaa lähes mahdotonta. Kuitenkin peukalon vähäisestä käytöstä on hyötyä, koska peukalo on hitaampi  ja kömpelömpi sormi kuin sormet 2-5.

Jokainen voi todeta kyseisen asian asettamalla käden pöydälle niin että sormet ovat rentoina. Soittamisessa tehtävä liikehän on ylhäältä alaspäin tapahtuvaa liikettä eli se vastaa sormien 2-5 normaalia liikerataa. Sen sijaan peukalon normaali liikerata on muihin sormiin nähden sivusuuntainen, onhan peukalo kädessä nimenomaan tarttumisen helpottamiseksi. Jos kokeilee naputtaa pöydän pintaa käden ollessa pöydällä nopeasti esim. etusormella huomaa tämän helpoksi tehtäväksi. Etu- tai keskisormi, myös nimetön tai pikkurilli mikäli niitä on käyttänyt paljon pystyvät liikkumaan nopeastikin ylös ja alas, mutta jos kokeilee samaa toistuvaa nopeaa päydän naputtamista peukalolla, huomaa tämän selvästi hankalammaksi, koska ylös alas-liike ei ole peukalon normaali liike. Käden nopeimmat sormet siis selvästikin ovat sormet 2-4 (varauksin myös pikkurilli) peukalon ollessa johtuen sivusuuntaisesta liikkeestä kuitenkin kaikkein ulottuvin. Tämän takia peukaloa tarvitaankin soittaessa jotta muita sormia voidaan siirtää peukalon yli.

Ei kuitenkaan lienee täysin sattumaa että suuri osa maailman huippuhanuristeista soittaa siten, että peukalon käyttö on mahdollisimman vähäistä, joka EI siis ole sama asia kuin peukalon käyttämättömyys. Jokainen saa tietenkin soittaa miten haluaa, mutta jos tekniikkaa haluaa kehittää, kyseiset fysiologiset, käden anatomiasta johtuvat totuudet kannattaa huomioida.

Lainaus käyttäjältä: kallek - 29-07-2015, 09:47:48
Lainaus käyttäjältä: mlut - 29-07-2015, 08:55:16
Onhan sormituksissa, kuten peukalon käytössä, iso merkitys sillä, mitä soitetaan. Pelkkä melodian soitto, kuten usein on pitkälti laita esimerkiksi polkassa, saataa sujua sujuvimmin ilman pekkua.

Minulla on Ahvenaisen sormitus säkkijärven polkasta, ja juuri siinä tuota peukkua käytetään mielestäni turhan paljon. Pikkusormelle ei ainoatakaan säveltä.

Itselläni on useampikin Veikko Ahvenaisen sovitus Säkkijärven polkasta ja noissa vanhemmissa versioissa peukaloa käytetään huomattavasti enemmän kuin uudemmissa joissa muut sormet ovat isommassa roolissa. Pikkusormen käyttöä kyseiseen kappaleeseen voisi vieläkin lisätä mikäli on harjoittanut kyseistä sormea niin että se on riittävän nopea tähän kappaleeseen.

Reppumies

Suurin osa maailman huippuhanuristeista soittaa pianonäppäinharmonikkaa jossa peukalo on aktiivisessa käytössä. 2345 sormilla soittajat taitavat soittaa venäläisellä järjestelmällä, jossa peukalon käyttö järjestelmästä johtuen jää vähäiseksi. Suattaa olla, että olen väärässä, mut suattaa olla, että olen oikeassakin.

Teme

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 29-07-2015, 13:36:59
Jos kokeilee naputtaa pöydän pintaa käden ollessa pöydällä nopeasti esim. etusormella huomaa tämän helpoksi tehtäväksi. Etu- tai keskisormi, myös nimetön tai pikkurilli mikäli niitä on käyttänyt paljon pystyvät liikkumaan nopeastikin ylös ja alas, mutta jos kokeilee samaa toistuvaa nopeaa päydän naputtamista peukalolla, huomaa tämän selvästi hankalammaksi, koska ylös alas-liike ei ole peukalon normaali liike. Käden nopeimmat sormet siis selvästikin ovat sormet 2-4 (varauksin myös pikkurilli) peukalon ollessa johtuen sivusuuntaisesta liikkeestä kuitenkin kaikkein ulottuvin. Tämän takia peukaloa tarvitaankin soittaessa jotta muita sormia voidaan siirtää peukalon yli.
Heh, mulla vissiin aivan erilainen käden fysiikka koska mulla peukalo ja etusormi naputtaa yhtä nopeasti, seuraavaksi nopein on keskisormi, sitten pikkurilli ja hitaimpana nimetön. Soittaessa käytän kaikkia sormia, syrjimättä mitään niistä. Ihan sen mukaan miten saan sormituksen tuntumaan luontevimmalta soittaa.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49