Suomen Harmonikkaliitto

Garmoshkat eli venäläiset vähäriviset

Aloittaja klezberg, 01-02-2009, 23:24:06

« edellinen - seuraava »

mahu

Onko näissä garmonskoissa vetäessä ja työntäessä eri äänet diskattipuolella? Entä bassopuolella?

En löytäny kun muutaman nappula layoutin mutta niiden mukaan ääni olisi sama molempiin suuntiin, jossain näin kuitenki videon jossa näillä paljestetaan eli haetaan oikeaa ääntä suuntaa vaihtamalla.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 20-02-2011, 19:08:37
Onko näissä garmonskoissa vetäessä ja työntäessä eri äänet diskattipuolella? Entä bassopuolella?

En löytäny kun muutaman nappula layoutin mutta niiden mukaan ääni olisi sama molempiin suuntiin, jossain näin kuitenki videon jossa näillä paljestetaan eli haetaan oikeaa ääntä suuntaa vaihtamalla.

Samanäänisiä pelejä nämä ovat. Samat äänet työntäessä ja vetäessä. Jos sulla on linkki tuommoiseen videoon niin laita, katson mistä on kyse. Tuolla itänaapurissa on aikojen myötä ollut myös vaihtoäänisiä soittimia, mutta ne ovat eri pelejä.


htoyryla

#322
Nyt sain tuota valssia hiukan talteen jo ja kolmellakin karmoskalla (sanokoon niitä niitä hromkiksi kuka haluaa, karmoska istuu paremmin suomenkieleen ja on virossakin käytössä, harva venäjälläkään puhuu hromkista), ei se vielä mene niinkuin haluaisin mutta olkoon nyt http://www.youtube.com/watch?v=r6Eb_vM5dBk .

htoyryla

Jaahah, Venäjälläkin alkaa sitten nuo Rolandit näkyä http://www.youtube.com/watch?v=zOhnLJbmSTg . Mutta millaisilla soundeilla, huh.

htoyryla

#324
Lainaus käyttäjältä: Viljo - 16-12-2010, 23:03:29
Siis luin kaksi viimeistä sivua ja tämä tekstilainausjuttu tuntui kovin tutulta: kärpäsestä härkänen. No joka tapauskessa - lainauksien käyttäminen helpottaa ymmärtämistä; kuka sanoo kenellekin ja mitä. Itse syyllistyn aika usein lainaamisen ignooramiseen. Ei vaan sitä viitti aina  ::)

Sattumalta törmäsin uudestaan näihin vanhoihin postauksiin, ja nousee vieläkin ne fiilikset siitä, ikäänkuin minut olisi naurettu ulos täältä, kun pyysin Armandoa että osoittaisi sanansa sille jolle ne tarkoittaa, tai sitten ei lainaisi ketään, jolloin lukija saisi se itse päätellä. En tässä Viljoa muista pahalla, Viljohan tuossa toteaa että lainaukset helpottavat ymmärtämistä. Senkin ymmärrän jos ei lainaa ollenkaan, sitähän Armandollekin suosittelin.

Muusikoiden.netissä törmäsin äskettäin aika tylyyn tilanteeseen, kun eräs guru vastasi lainaten väärää kirjoitusta. Lainattu loukkaantui kun luuli että häntä kritisoitiin syyttä, ja guru suuttui siitä että lainattu ei ymmärtänyt että guru oli osoittanut sanansa jollekin muulle. Facebookissa eräs tunnettu henkilö kirjoitti kommenttinsa väärään paikkaan ja tulkittiin aika ikävällä tavalla väärin.

En enää muista mistä tuossa meidän keskustelussa oli kysymys, mutta sen muistan että jäin yksin asiani kanssa. Siis siinä että olisi hyvä lainata sitä jolle vastaa, tai sitten kirjoittaa lainaamatta. Muuten tulee väärinkäsityksiä. Sen ymmärrän että kirjoittaessa sattuu. Mutta suhtautuminen tuohon toivomukseen oli täällä aika tylyä. Ja asiaan sotkettiin kaikenlaista siihen kuulumatonta, kuten uusien ketjujen aloittamista ja Viljon tekemää viestien siirtelyä.

mahu

Minusta lainaukset on hyvät kun niitä käytetään oikein, eli lainataan teksti jos halutaan oman kirjoituksen osoittavan johonki tiettyyn lauseeseen.

Yleisesti näen kuitenki että jos oma kirjoitus on vastaus tai jatkoa edelliseen viestiin niin ei lainausta tarvita, koska muuten näytöllä näkyvästä tekstistä puolet on kirjoitettuna kahdesti. On siis minusta turha lainata edellistä tekstiä.


htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 04-09-2012, 10:47:09
Minusta lainaukset on hyvät kun niitä käytetään oikein, eli lainataan teksti jos halutaan oman kirjoituksen osoittavan johonki tiettyyn lauseeseen.

Yleisesti näen kuitenki että jos oma kirjoitus on vastaus tai jatkoa edelliseen viestiin niin ei lainausta tarvita, koska muuten näytöllä näkyvästä tekstistä puolet on kirjoitettuna kahdesti. On siis minusta turha lainata edellistä tekstiä.


Tuosta olen samaa mieltä. Laiskuutta tulee lainattua liikaa kyllä.

Mutta tuo kiista nousi taannoin siitä, kun kirjoittaja vastasi ihan eri asiaan kuin mitä lainasi. Siis niin että lainasi edellistä kirjoitusta mutta asia ei liittynyt siihen vaan johonkin muuhun.

Pyysin että mieluummin kirjoittaisi lainaamatta, säästää lukijoita vaivalta lukea lainaus ja yrittää päätellä miten vastaus liittyy siihen.

Arvelin että kirjoittaja ei ehkä ole huomannut että täällä voi myös kirjoittaa lainaamatta, mutta kirjoittaja puolusti oikeuttaan saada kirjoittaa niinkuin haluaa.

mahu

Jokaisella on oikeus kirjoittaa niinkuin haluaa, mutta onko oikeus kirjoittaa tietylle foorumille on eri asia. Vahinkojahan sattuu kaikille eikä niitä välttämättä itse huomaa edes jälkeenpäin. Tahallisen väärin lainailun kyllä huomaa ajan kuluessa ja siihen sitten varmaan puututaan ihan muulla tavalla.

htoyryla

#328
Lainaus käyttäjältä: Dukextra - 04-09-2012, 12:11:35
Jokaisella on oikeus kirjoittaa niinkuin haluaa, mutta onko oikeus kirjoittaa tietylle foorumille on eri asia. Vahinkojahan sattuu kaikille eikä niitä välttämättä itse huomaa edes jälkeenpäin. Tahallisen väärin lainailun kyllä huomaa ajan kuluessa ja siihen sitten varmaan puututaan ihan muulla tavalla.

Minä sain tuossa kokea että otin asian turhaan esille.

Sinänsä luulisi, että jos on asiaa kirjoitettavana, kiinnostaisi edes vähän että asia on myös ymmärrettävissä.

Toisaalta minunkin pitäisi ymmärtää että toisilla on impulsiivinen tapa kirjoittaa ja se ilmenee kaikenlaisena tuommoisena. Ja että välttämättä ei ole edes mitään asiaakaan sanottavana.

No, saa tämä nyt olla. Jännä vain miten vanha juttu on edelleen "auki" mielessä kun näen nuo kirjoitukset. Nykyäänhän täällä ei juuri kirjoitellakaan.

PS. Ja tuossahan ei minua kiusaa se, että keskustelukumppanini lainasi harhaanjohtavasti, vaan hänen ja muiden haluttomuus nähdä tai myöntää että se olisi millään lailla huono käytäntö. Jos asiallisen keskustelutavan kannattamisesta saa täällä niuhottajan maineen, niin minut löytää jatkossa m.netin haitariryhmästä.

olli

Älä nyt H hylkää tätä foorumia.  Muusikoiden netin haitarihuone näyttää olevan yhtä hiljainen tai hiljaisempikin kuin tämä meidän haitaristien ikioma foorumi.  Onhan täälläkin asiointi mennyt etupäässä nuottien metsästämiseen, mikä sekään ei huono homma ole.  Joskus joku kuitenkin esittää muitakin juttuja.  Omalta kohdaltani aiheet ovat aika vähissä, joskus tulee kuitenkin jotain kommentoitavaa. ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: olli - 04-09-2012, 18:49:58
Muusikoiden netin haitarihuone näyttää olevan yhtä hiljainen tai hiljaisempikin kuin tämä meidän haitaristien ikioma foorumi.

Minä just kävin haitarihuoneessa turinapalstalla antamassa "jajuhanille" hyvän neuvon...

olli

No paninkin sinne perunajuttua, joka ei oikein tähän Garmoskahommaan kuulu! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 04-09-2012, 18:49:58
Älä nyt H hylkää tätä foorumia.  Muusikoiden netin haitarihuone näyttää olevan yhtä hiljainen tai hiljaisempikin kuin tämä meidän haitaristien ikioma foorumi.  Onhan täälläkin asiointi mennyt etupäässä nuottien metsästämiseen, mikä sekään ei huono homma ole.  Joskus joku kuitenkin esittää muitakin juttuja.  Omalta kohdaltani aiheet ovat aika vähissä, joskus tulee kuitenkin jotain kommentoitavaa. ;D

No enimmäkseenhän olen jo ollutkin poissa täältä koko tämän vuoden. Ei täällä oikein ole ollut eikä syntynyt semmoista keskustelua joka kiinnostaisi tai olisi avuksi. Mutta seurailen varmaan tätäkin jatkossa.

htoyryla

#333
Näkyypä uusia karmoskamalleja tulevan markkinoille, Weltmeisterin 3-äänikertainen:
http://www.akkordeon-weltmeister.de/harmonika-russischer-artaleksandra-2525iii5-tremolo-stimmung-p-128.html

No, aika hinta karmoskasta, ja enpä nyt muutenkaan ole viime vuosina juuri karmoskaa soittanut.

Ps. vaihdoin tuohon paremman linkin, josta löytyy tiedot englanniksi. Sivulta löytyy videokin, missä aikamoista soittoa. Tuossa toinen video, ehkä vähän tavallisempaa karmoskansoittoa http://www.youtube.com/watch?v=GN9pRb6caug. Tää jälkimmäinen kuulostaa tutulta, taidanpa opetella sen viisirivisellä.

Noita onkin kahdella virityksellä, tuo ensimmäinen video oli "tremolo", tässä on "double-octave" http://www.youtube.com/watch?v=-5aMSqTltz0

Ja vielä yksi video http://www.youtube.com/watch?v=6Wojw97mv1I

Voi se tuntua joistakin oudolta, että näitä matkamuisto- ja viinansalakuljetushaitareita tehdään nyt Saksassa ja soitetaankin melkein kuin oikeita haitareita :)







Henir

Htoyrylan kanssa alkoi toisessa ketjussa puhe ajautua vaarallisesti karmoskoihin ja lupasin näyttää mitä eräs venäläinen herrasmies minulle kiikutti, vaikken tämmöisillä oikeastaan sitäkään vähää osaa soittaa. Kuva liitteenä.

Eli A-vireinen Tulan tehtaan valmistama (kiitos korjauksesta htoyryla!) peli merkkiä Tulskaya, oliskohan tuo jostain 50-luvulta tai jotain? Oli ulkoisesti vähän kurjassa kunnossa kun se tuli, kummatkin hihnat sökönä, mutta näppäränä poikana pistin siihen uuden olkahihnan ja bassoremmin, tyylille uskollisesti nahkaisina. Maalattua puuta, upotuskoristelut, kaikenkaikkiaan tää on oikeastaan tosi nätin näköinen - käsityön jälki näkyy!

Sisällä riittäisi enemmänkin puuhaa: venttiilinahat vähän soikeroita paikoitellen ja yksi bassonappi vähän tuppaa jumittamaan, virekin ehkä ollut joskus parempi, mutta eräänlaisella perustasolla kaikki toimii.

Aika vahva basso, diskantissa kaksi äänikertaa, siltä puolelta ei kovin jylhän kuuloinen ainakaan. Olisi tavallaan hauska tämmöinenkin rassata (= rassauttaa) kuntoon, mutta maksaako vaivaa...

Tulan kaupunki on vissiin vähän kuin Venäjän Castelfidardo, tosin siellä valmistetaan haitareiden lisäksi Kalashnikoveja.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Henir - 16-02-2016, 17:33:01
Aika vahva basso, diskantissa kaksi äänikertaa, siltä puolelta ei kovin jylhän kuuloinen ainakaan. Olisi tavallaan hauska tämmöinenkin rassata (= rassauttaa) kuntoon, mutta maksaako vaivaa...

Venäläisissä peleissä on muutenkin aika muhkeita bassoja. Jostain kumman syystä vain tuohon mun uutena tilaamaan Shujan peliin on laitettu bassoon yksi tosi kimeä äänikerta mukaan, sen voisi melkein tukkia pois soimasta :)

Kaksiäänikertainen diskantti on vähän pliisu näissä, kolmeäänikertaisissa on sitten luonnetta. Mulla on neliäänikertainen Tulan peli myös, siinä on ihan 16'+8'+8'+4' ja neljä koplaria. Missään muussa pelissä mulla ei sitten olekaan tangoäänikertaa 16'+4'. Ostin sen Tallinnasta käytettynä, siellä on semmoinen "soitinten kierrätyskeskus". Se oli kuulemma kunnostettu, mutta kyllä mun piti vielä Viljolla vähän korjauttaa, bassossa oli vire paikoitellen sen verran pielessä. Ei sekään kuitenkaan noin vanha ole.

Henir

#336
Tuntuu kyllä olevan itänaapurin bassossa pohjaa, ainakin myös kaikissa joita itse olen kokeillut on lähtenyt aika mahtipontiset saundit siltä puolelta. Kerran sain jostain näplättäväksi neuvostoliittolaisen pianohaitarin, jossa oli sen muhkean bassovaihtoehdon lisäksi myös yksi tosi kimeä äänikerta, siitä tuli mieleen jonkinlainen huono tivoli ja huumoriarvo olikin suuri, enkä heti keksisi kappalettä mihin moinen oikeasti sopisi. Omistaja sanoi että vie pois, no vein pois ja lahjoitin vähän ajan pästä työkaverille kunhan olin katsonut mitä se oli syönyt.

Kyllä tuossa kaksiäänikertaisessa karmoskassa huomaa että diskantti meinaa jäädä helposti vähän basson alle, eikä asiaa auta se että diskantin äänet tuntuvat syttyvän keskimäärin vähän huonommin kuin basson (venttiilit ainakin vähän huonossa hapessa, varmasti vaikuttaa). Jollain asteella kuitenkin tykkään siitä äänestä - verrattuna esim. tohon mun moderniin saksalaiseen käyttöhaitariin, Tulskayan ääni on jotenkin kiehtovalla tapaa vanhan ja kuluneen kuuloinen. Mutta jo kolmekin äänikertaa kyllä auttaisi tuomaan voimaa diskanttiin ja sopisi etenkin perinteisiin slaavikappaleisiin oikein mallikkaasti tuon jykevän basson kaveriksi! Lisäksi yläpään äänet ovat jo tosi kimeitä kahdella äänikerralla. Neljän äänikerran vaihtoehto olisikin jo aikamoista dekadenssia!

Kyllä tämmöinen peli on tosi kiehtova just sen eräänlaisen huolettomuuden ansiosta, mutta tietty soittaminen on sitten rajoitettu siihen yhteen sävellajiin ja rapiat päälle. Sitten kun ovat perskeles niin halpojakin näillä leveysasteilla niin eipä ole suuri rahallinen investointikaan - ainakin kun noita käytettyjen hintoja kattelee - ja jos säilytystilaa vaan riittää, ymmärrän hyvin miksi niitä saattaisi kertyä useampikin. Sulla oli ihan informatiivisiä videoita ja mukavia rallatuksia, hyvin näyttivät karmoskat toimivan niissä. Tykkäsin ylipäätään tuosta ihan omista näpeistä lähteneestä "kansanmusiikista ei mistään", siinä on jotain hienoa!

Olen ymmärtänyt että "kunnostettu" on aika suhteellinen käsite näissä jutuissa. Myös kiva tietää tuosta Tallinnan paikasta, olisi mukava käväistä sielläkin pällistelemässä jos taas joskus seilaa lahden yli. Muistatko puljun nimeä?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Henir - 16-02-2016, 23:37:47
Olen ymmärtänyt että "kunnostettu" on aika suhteellinen käsite näissä jutuissa. Myös kiva tietää tuosta Tallinnan paikasta, olisi mukava käväistä sielläkin pällistelemässä jos taas joskus seilaa lahden yli. Muistatko puljun nimeä?

Tämmöinen pulju: http://www.kayanmusic.com/en/

Ovat vastikään muuttaneet Toompean takaa lähemmäs keskustaa, en ole heidän uusissa tiloissa käynytkään. Ihan jännä tuommoinen vanhojen soitinten kauppa, noilta sivuila löytää jo milloin mitäkin, vaikkei ostaisikaan.

Itse en ole enempää karmoskoita ajatellut ostaa. Tai no joo, toisinaan käy mielessä jos sattuisi kohdalle hyväkuntoinen pikkumalli sopivassa sävellajissa, esim. C/Am. Mutta liikaa soittimia on jo nyt.


Henir

Kiitoksia, käydäänhän katsastamassa jos sopivasti sattuu. Kesän tienoilla olisi tarkoitus tehdä automatka Viron maaseudulle, siinähän se samalla menee.

Näen helposti tilanteen, kun soittimia alkaa kertymään enemmän kuin olisi ehkä "järkevää", itelläkin tuppaa olemaan pientä taipumusta sukeltaa mielenkiinnon kohteena oleviin asioihin välillä, noh, turhankin hassussa kulmassa. Mutta onko tuo sitten loppupeleissä niin vakavaa, elämässä kantsii pyrkiä tekemään sitä mistä tykkää. Tuo että tykkää pistää menemään kaikenlaisilla soittimilla varmasti tuo touhuun omanlaistansa perspektiiviä ja onhan se oikeasti aika hieno juttu että muunmuassa pystyy luomaan täysin itsenäisesti monen instrumentin yhteispelillä soitettuja kappaleita, etenkin ihan omia sellaisia.

Katotaan jos tästä karmoskan näppäilystä saisi tulevaisuudessa jotakin irti, joitain yksinkertaisia melodioita pystyn sillä jo melkein soittamaan bassosäestyksineen. Kivaa vaihtelua sen rämpyttäminen ainakin on jos ei muuta.

Piitta

No niin, (länsimaisten) kaksirivisten hankintaketjusta löysin nyt tänne ilmeisesti oikeampaan osoitteeseen.

Elikkä venäläistä harmoskaa olen suunnittelemassa, mutta mitä kannattaa huomioida?
Hintahaitari on 0-500 euroa, sillä ilmeisesti saisi Virosta jo ihan uudenkin pelin. Tämäkin mahdollisuus on mielessä, kun ensi kesänä sielläpäin varmaankin matkaamme.

Historiaan mieltyneenä immeisenä näiden netti"löytöjen": http://www.tori.fi/uusimaa/Pieni_soma_haitari_24388728.htm?ca=7&w=3
ostaminen ei kuitenkaan tunnu hukatulta rahalta, vaan oppimateriaalin hankkimiselta. Venäjän nettisivuilla tuon Veselka-mallin pyyntihinnat vaihtelivat 800-1500 ruplan (n. 10-20 €), ja 300 dollarin välillä... pyytäähän toki saa mitä vain.

Tämä taas "sukka-harmoska" (kyrillisten kirjainten kuvahaulla ruutu täyttyi villasukista ;D) näyttää "turistihanurilta", onko se sitä? http://www.tori.fi/etela-karjala/Haitari_25030223.htm?ca=7&w=3  Kaunis on kyllä... vois ostaa ihan hyllyyn koristeeksi ;D