Suomen Harmonikkaliitto

harmonikan viritysmittari

Aloittaja penav, 16-11-2021, 09:29:40

« edellinen - seuraava »

penav

Mikähän olis hyvä viritysmittari sovellus älypuhelimeen olisko riittävän tarkka

ftamt

Lainaus käyttäjältä: penav - 16-11-2021, 09:29:40Mikähän olis hyvä viritysmittari sovellus älypuhelimeen olisko riittävän tarkka
Minä ostin pari vuotta sitten Soitin Laineelta alle sadalla eurolla oikean viritysmittarin, johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Malli KORG OT-120. Siinä on viisarinäyttö, manuaalinen ja automaattinen sävelkorkeuden haku sekä vertailuääni. Riittävän hyvä myös harmonikanvirittäjän tarpeisiin. Näin Kouvolan tehtaalla käytettävän samanmerkkistä vanhempaa mallia. Parempiakin löytyy, mutta näin edulliseen hintaan ihan hyvälaatuinen.Parasta tässä on automaattinen haku, jos viritys on pahasti metsässä, niin voi heti virittää oikeaan suuntaan. Loput sitten korvalla. Tämä uudempi malli ei oikein tahdo noteerata matalimpia basson kieliä. Vanhempi Korgin malli kuuli nekin tarkasti, jollainen minulla aikaisemmin on ollut käytössä. Electroniikan osalta tämä 30 vuotta vanha mittari on tiensä päässä. Muuten se on samanlainen, kun Kouvolan tehtaalla käytössä ollut. Valmistajia on muitakin ja malleja on tullut uusia. Itse pidän oikeaa mittaria parempana kuin nettisovellusta. Yhdellä virityksellä oikea mittari on jo hintansa tienannut. Hyvän virityksen tekemiseen tarvitaan paljon muutakin tietoa ja toimenpiteitä. Viritysmittari on vain apuväline siinä.

TLinden

Mitenkähän palvelisi tietokoneohjelma?
https://www.dirksprojects.nl/index.php?Lan=english&Page=Tuner/accordion_tuner_22.php


Tämähän lupailee entistä helpompaa viritystä, ei tarvitse itse osata niin tarkkaan intervalleja kuunnella jne. Hintaa toki viritysmittaria enemmän.

penav

latasin tosta kokeiluversion on tosi hyvä ohjelma mutta turhan kallis

Periskooppi

Kokeile

DA Turner Pro

Samasta ohjelmasta saattaa olla joku ilmais-/kekeiluversiokin?

Ainakin minulle ollut toistaiseksi aivan riittävä ja helppokäyttöinen.

Löytyy Google-kaupasta (mikä sen nimi olikaan?) ja varmaan Appstorestakin?

Viljo

Minulla on Pettersonin strobomittari. Ihan sellainen perusversio. Siihen olen yhdistänyt mikrofonin, jotta saan tarvittaessa kohdennettua viritettävän äänen. Saahan niitä mittareita ihan yli 1000 eurollakin ostaa. Puhelinsoftia en ole kokeillut mitenkään syvällisesti. Kerran huomasin, että pettersonin välillä ja puhelimen viritysmittari eivät täysin olleet samalla taajuudella. Olisi pitänyt tesata ihan kunnolla "testiolosuhteissa". Eli voi olla, että mittareissä voi olla jotain pieniä kalibrointijuttuja, mutta uskoisin, että nekin ovat ihan häviävän pieniä juttuja. Puhelimiin saa myös spektrometrejä, joilla saa näkyviin pääsävelen ja yläsävelsarjoja. Ne ovat älyttömän tarkkoja, joten sen takia uskon, että kalibrointijutut ovat minimaalisia.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

penav

Testasin kouvolan casoton viritystä DA Tuner pro viritysmittarisovelluksella niin näytti A 443.5 hz voisko olla noin pielessä vai olisko noin epätarkka ohjelma casottonkammion kautta tuleva keskiääni

Viljo

Lainaus käyttäjältä: penav - 21-11-2021, 09:46:36Testasin kouvolan casoton viritystä DA Tuner pro viritysmittarisovelluksella niin näytti A 443.5 hz voisko olla noin pielessä vai olisko noin epätarkka ohjelma casottonkammion kautta tuleva keskiääni

Nuo Kouvolat on viritetty 443 Hz. Vahat varmaan sen verran kovat, että nostanut perusvireystasoa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!