Suomen Harmonikkaliitto

Vielä Mörköbassosta

Aloittaja Timo Jauhiainen, 25-06-2019, 11:46:35

« edellinen - seuraava »

Timo Jauhiainen

Palaan aiheeseen Kouvolan mörköbasso.     Soitin nuorena poikana akustisesti kokoonpanossa
harmonikka, kontrabasso, viulu ja klarinettti.    Käytin siinä kokoonpanossa aina mörköbassoa, kun se   ei soinnut kontrabasson päälle haitallisesti  ja sointubassot olivat kuuluvasti säestyshommissa.   
Normaalipelillä niin nättiä sointia ei olisi saatu aikaan.   Sen
aikaiset soitonopettajani sanoivat, että tuohon se on tarkoitettu.  Ei yksin soitettavaksi.  Ajallisesti oltiin 70-luvun aivan alussa.   Tämä ainakin on yksi mörköbasson käyttötavoista ellei peräti alkuperäinen tarkoitus.

Tuo basson soitto muuttuikin sitten minulla kokonaan kun WLM-Organ Oy Karkkilassa teki minulle pyynnöstä siniaaltoisen sähköbasson.    Aivan loistava laite.   Olen ymmärtänyt,   että se oli 1976 (vai 1975) Suomen ensimmäinen pelkkä syntikkabasso.   Kosketus piti hoitaa sormilla, eli näpsäyttää kuten oikeaa läskibassoa.    Jotkut kaverit sitä lainasivat keikalle ja palauttivat kommenteilla "Ei koskaan enää".   Jos sitä soitti kuten harmonikan bassoa,  se soi yhtä ja samaa ääntä koko ajan.  Sai sillä myös syvän pitkän äänen hitaisiin biiseihin,  mutta piti osata tuo kosketus.     Tietääkseni vastaava täysin samanlaista laitetta ei sitten enää tehtykään vaan  PAX tuli ja oli täydellisempi kaikin puolin.