Suomen Harmonikkaliitto

Omat soitot ja sävellykset

Aloittaja olli, 20-05-2014, 16:41:13

« edellinen - seuraava »

htoyryla

#60
Lainaus käyttäjältä: Rokka - 09-02-2015, 21:29:39
Mulla on tuossa PA-laitteet, studiomikki ja tietokoneella äänitysohjelma. Mikseristä saan äänen tiedostona tietokoneelle. Äänityksessä ei ongelmaa, mutta haluaisin video-kuvata esityksen samalla.
Miten liitän äänitiedoston videokuvaan, että se olisi vielä synkassa. Olen soittanut harmonikkasoolon karaoke taustoille, olisi mukava saada soitto myös videolle, jossa olisi kunnollinen ääni.

Jos en ota ääntä suoraan videokameraan ulkoisella mikillä, niin sitten liitän äänen videoeditointiohjelmassa (käytössä iMovie Macissa). Siinä kun sitten näkee äänitiedoston ja videon ääniraidan, niin voi siirtää äänitiedostoa niin että silmämääräisesti katsoen ovat suunnilleen kohdallaan. Voi vielä kuunnellakin, että menee tarpeeksi hyvin kohdalleen. Ja sitten poistaa/hiljentää sen videon oman ääniraidan.

Siis tarvitaan semmoinen videoeditointiohjelma, jossa saa ääniraidat näkyviin samaan tapaan kuin ohjelmissa joilla tehdään moniraitaäänityksiä. Ja vielä että videokuvan ääniraidan saa irrotettua näkyviin myös, jotta äänitiedosto voidaan silmämääräisesti säätää samalle kohdalle. Ja sitten hiljennetään se videokameran tallettama ääni.

Se oikeaoppinen konsti on sitten klaffin käyttö, vaikka niin että lyö käsiä terävästi yhteen alussa. Sen avulla pitäisi saada aika hyvin kohdalleen.

Joissain videoeditoreissa on ihan toiminto jolla äänitiedoston saa jotenkin automaattisesti kohdalleen kameran oman ääniraidan mukaan.

Välillä olen kokeillut tehdä moniraitaäänityksiä niin että äänitän kaikki otot ja kokoan niistä sitten videon. Se on jo vähän vaikeampaa, kun kamera tallentaa vain kulloinkin soivan soittimen ja äänitiedostossa on sitten koko miksaus. Silloin ei riitä verrata ääniraitoja silmämääräisesti, pitää kuunnella ja katsella ja säätää. Tässä yksi yritys semmoisesta http://youtu.be/poq2Ht37gFc . Ja tämmöinen http://youtu.be/wTL2HVk0ViA jossa lauluosuudet on kuvattu jälkikäteen, siis laulu oli silloin jo valmiina äänitettynä. Ja tässä kokeeksi kahdella kameralla eri suunnista, ääni ulkoisen mikin kanssa talteen ykköskameraan, jolloin kakkoskameran kuva piti aina säätää kohdalleen editoitaessa http://youtu.be/W6V5fDFLvrw . Nuo ovat kaikki vähän niinkuin harjoituksia, iMoviessa ei ole kovin kätevää tuo useiden ottojen yhdistely niin että ääni pysyy hyvin synkassa.

Rokka

Kiitos vastauksesta, näin kai se menee.

htoyryla

Perustin lopultakin sivuston omille lauluilleni ja soittelemuksille. Kaipa siitä voi tässäkin ilmoittaa, vaikka haitaria siellä lopulta kuulee aika vähän. Ehkä jatkossa enemmän.

http://freygish.com/harmoska/

olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 05-06-2015, 15:04:13
Perustin lopultakin sivuston omille lauluilleni ja soittelemuksille. Kaipa siitä voi tässäkin ilmoittaa, vaikka haitaria siellä lopulta kuulee aika vähän. Ehkä jatkossa enemmän.

http://freygish.com/harmoska/
Lisäsin "suosikkeihin", jotta löytyy jatkossakin! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

kultakala

Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

kultakala

Olishan tätäkin ragtimea voinut treenata vähän enemmän mutta nyt se on tubessa  8)
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

htoyryla

Tämä juttu lähti liikkeelle tuolla minun foorumiltalähtö-keskustelussa. Soitin Hohnerin kaksirivistä ja lauloin irlantilaista laulua. Tuli puhetta että tarvittaisiin vähän lisää täytettä. Soitin nyt bassoa, kitaraa, viisirivistä haitaria, tuota mainittua Hohnerin kaksirivistä ja lauloin. Yhden säkeistön verran. Mandoliiniakin soitin mutta sitä en saanut sopimaan tähän tällä kertaa.

http://freygish.com/music/ddanny0815.mp3

Tää liittyy tavallaan siihen mun pohteeseen, että pystyykö saamaan aikaan toimivaa musiikkia vaikkei osaisi soittaa kuin yksinkertaisia juttuja eri soittimilla, ei millään mitään mutkikasta.

Minde

Saksofoni on mun haaveissa! Kerran olen sitä päässyt kokeilemaan ja toivottavasti vielä joskus sellaisen saan hankittua. Upea soitin ja mahtavai ääni?
Minde

htoyryla

#69
Lainaus käyttäjältä: Minde - 29-08-2015, 23:36:10
Saksofoni on mun haaveissa! Kerran olen sitä päässyt kokeilemaan ja toivottavasti vielä joskus sellaisen saan hankittua. Upea soitin ja mahtavai ääni?

Kymmenen vuotta sitten, kun mulla oli vielä hyväpalkkainen työ, kävelin yhtenä päivänä f-musiikkiin ja halusin kokeilla saksofonia. Ajatuksena että jos tuntuu että saan sen soimaan, niin ostan. Siellä oli vielä silloin puhaltaja myyjänä ja neuvoi ihan kunnolla, olin tyytyväinen ja ostin alttofonin. Myöhemmin tuli ostettua vielä tenori.

Omasta mielestä soitto lähti liikkeelle hyvin. Nokkahuilun pohjalta sormitusten perusidea löytyi heti. Aloittelijalle sopivalla suukappaleella ja lehdellä äänikin irtosi vaivatta. Näin jälkikäteen kuunnellen soundi oli terävän räikeä, mutta ei se siinä haitannut. Kävin pari kertaa opettajalla, joka neuvoi perusasiat, lähinnä ansatsin eli miten suu toimii siinä suukappaleen ympärillä. Opettaja selitti myös tuon soundiasian: pehmeämpi soundi löytyy ajan kanssa kun oppii pitämään kurkun auki, oman kropan pitää olla siinä kaikupohjana mukana.

Isoin ongelma soiton kanssa tuli siitä että foni soi todella lujaa. Aluksi asuin paritalossa, jossa toinen puoli oli tyhjillään ja myynnissä. Omistaja kävi aina sanomassa, kun piti näyttöä, että olisin hiljaa. Sitten muutin rivitaloon ja siellä jaoin naapureiden postilaatikoihin tiedon harrastuksestani ja pyysin ilmoittamaan jos siitä on häiriötä. Valituksia ei tullut, mutta kerran soittaessani kuului koputusta ja säikähdin. Voi olla että koputus liittyi aivan muuhun, mutta jotenkin se vei multa soittofiilikset. Tietoisuus siitä että tämä kuuluu naapureille ja häiritsee, häiritsi soittamistani. Ostin klarinetin ja aloin opetella sitä. Otin kolme vuotta tunteja, mutta vähitellen lopetin senkin. Klarinetti tuntui vaativan saksofoniin verrattuna älyttömän paljon enemmän tukea palleasta, ja kun refluksivaiva oli muutenkin pahenemassa, niin siirryin sitten haitariin. Fonia ja klaraa olen sitten soittanut muutaman kerran vuodessa, vähän noin kokeeksi.

Mutta foni on kiva soitin, eikä liian vaikea aloittaa. Aikuinen tyttäreni kokeili kerran hetken aikaa, sai soimaan ja pystyi soittamaan pienen melodian. Itseä harmittaa kun ei ole tullut soitettua niin paljoa että olisi soittorutiinia. Se on se äänekkyys. Naapurit on kyllä sanoneet etti se haittaa, pihajuhlissa kerran soitinkin fonia ja siitä tykättiin kovasti. Itseä se häiritsee. Se on niin äänekäs että jos haluaisin soittaa moniraitaäänityksiin foniosuuksia, niin en meinaa kuulla taustaa jonka mukaan pitäisi soittaa.

Fonia pystyy kyllä soittamaan hiljaakin. Se ei vain onnistu aloittelijalta, vaan vaatii hyvää ja kehittynyttä tuen kontrollia. Tavallaan pitää pitää paine kovana mutta ilmanvirtaus pienenä, vaikea selittää. Tuossa mun sivuston videossa mä soitan aika hiljaa.   

Tässä kappale jonka äänittelin kesäkuussa 2005, foni oli ollut mulla vasta jonkun viikon.
http://freygish.com/htoyryla/music/viesteja2.mp3
Peltinen räikeys kuuluu siinä mutta ei ollenkaan niin paljon kuin ihan ensimmäisinä päivinä. Niistäkin mulla on näytettä tallessa meinaan.

htoyryla

Esitin tämän videon eilen Överkalixissa kirjallisessa seminaarissa. Siinä on kuusi lyhyttä runoa, alunperin kirjoitettu meänkielellä, sitten käännetty mm. jiddishiksi. Tein näistä jiddish-teksteistä lauluja, ja kun en pystynyt tuomaan haitaria mukanani, pianosta puhumattakaan, tein videon näistä lauluista.



olli

Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 19-09-2015, 17:05:19
Hieno esitys - Hannu :D

Kiitos...

Mun omin genre taitaa olla runonlausunta jonkin soittimen ääressä.

"Joki
tervattu vene.
Joka aironvedolla
nousee
lintu."


olli

En itse osaa runoilla, mutta tykkään tästä:
"Oli synkeä salo.
Meni tie.
Tuli talo.

Oli loimuva takka.
Oli tyttö.
Oli akka.

Soma puheitten sävy.
Tuli yö. -
Olin vävy."

On niin ytimekäs juttu :D  Einari Vuorelan runo! 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 19-09-2015, 21:15:27
En itse osaa runoilla, mutta tykkään tästä:
"Oli synkeä salo.
Meni tie.
Tuli talo.

Oli loimuva takka.
Oli tyttö.
Oli akka.

Soma puheitten sävy.
Tuli yö. -
Olin vävy."

On niin ytimekäs juttu :D  Einari Vuorelan runo! 8)


Aika usein nähty myös :) Onkos sitä lauluna?

Tuo minun siteeraamani ei tietenkään ollut oma, vaan yksi videolla laulamistani suomeksi käännettynä. Bengt Pohjanen kirjoitti karkausvuonna 2012 joka päivä yhden runon, jotka sitten käänsi myös ruotsiksi, ja osa runoista kääntyi myös muille kielille. Nyt koko homma ilmestyy kirjana ja puuhaan osallistuneita osallistuivat seminaariin.

Tuon käänsin itse ulkomuistista, en katsonut kirjasta onko siellä jo valmista.

htoyryla

#75
Mä olen viime aikoina tehnyt videoita "Folkmelodier från Ingenstans" eli kansansävelmiä Ingenstansista. Otan jotain soittimia, soittelen mitä mieleen juolahtaa ja se on sitten siinä. Tässä soitin taustaksi bassoa ja kitaraa, jonkinlainen sointukulku c-mollissa. Ja sitten kamera käyntiin ja haitari syliin, ja sitten vielä kitara. Pikkasen leikkausta ja se on siinä.

Huomatkaa myös vääräoppinen peukalon käyttö kielten näppäilyyn... siitä vain kun saa tuon äänen, tuon äänen.


olli

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 24-11-2015, 18:31:51
Mä olen viime aikoina tehnyt videoita "Folkmelodier från Ingenstans" eli kansansävelmiä Ingenstansista. Otan jotain soittimia, soittelen mitä mieleen juolahtaa ja se on sitten siinä. Tässä soitin taustaksi bassoa ja kitaraa, jonkinlainen sointukulku c-mollissa. Ja sitten kamera käyntiin ja haitari syliin, ja sitten vielä kitara. Pikkasen leikkausta ja se on siinä.
Huomatkaa myös vääräoppinen peukalon käyttö kielten näppäilyyn... siitä vain kun saa tuon äänen, tuon äänen.

Todella kaunis kappale ja tyylikäs sovitus - kertakaikkiaan! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

mlut

Htoyrylälle, Jukolan Jussia mukaillen: sehän on värssy!!
Kuunnellessa tulee kyllä tunne, että soitto on soittajasta.

mahu


Ronuuttajilta perinteinen joulutervehdys.

htoyryla

Laitoin neuroverkon opettelemaan Kantelettaren ja se alkoi matkia sitä. Otin yhden näistä lauluista ja lauloin sen, haitari apuna. Sävel sen mukaan miltä laulaessa tuntui. Koneen tekemä teksti siis, mutta ihmisen laulamana.

Tulee mieleen kun meillä aikaa sitten täällä oli säveltämiskeskustelua, silloinhan lauloin ihan oikeata Kantelettaren tekstiä, tosin kanteleen kanssa, olisiko semmoinen nykyään täällä edes sopivaa. No, tässä on haitari.