Suomen Harmonikkaliitto

Palkeet, kannattaako korjata vai tulisiko uusia kokonaan?

Aloittaja Periskooppi, 02-05-2018, 09:12:23

« edellinen - seuraava »

Periskooppi

Minulla on vanhahko saksalainen hieman erikoinen harmonikka, johon ei löydy varmastikaan valmiina vaihtopaljetta.

Palje on pahveiltaan, heloiltaan, puuosiltaan ja kulmanauhoiltaan hyvässä ryhdissä ja kunnossa, mutta palkeet kulmissa olevista nahoista noin kolmannes tai neljäsosa on tavalla tai toisella vaurioitunut - useimmiten puhki. Kyseessä lienee siis tyyppivika / valmistevika / materiaalivika, joten on oletettavaa, että loputkin nahat alkavat ennemmin tai myöhemmin vuotaa, kun peli päätyy soittokäyttöön. Em. syystä muutaman nahan vaihtaminen tuottaisi vain hetkellisen riemun.

Jos paljetta lähtee itse korjaamaan, niin kannattaako koko palje purkaa osiin vai yrittää pitää se muodossaan ja parsia nurkka kerrallaan nahat uusiksi - vai miten?

Tuleeko tällaisen työn teettäminen tarpeettoman kalliiksi, ja tekeekö kukaan Suomessa enää tuollaista?

Mistä saisi tilattua edullisimmin käyttökelpoisen mittatilauspalkeen mittojen mukaan?

Jos itse parsii, niin mistä löytäisi järkevällä hinnalla "nahkasalmiakkeja" palkeiden kulmiin? Pikaisesti laskettuna tarvitsisin niitä noin 66 kpl.

ftamt

#1
Ota palje kokonaan irti. Avaa se auki ja katso sisäpuolelta valoa vasten paljonko reikiä näkyy kulmanahoissa. Jos niitä on paljon, niin ei kannata korjata. Pienemmän määrän reikiä voi paikata sisäpuolelta ohuilla ja notkeilla nahanpaloilla. Kulmanahkojen kokonaan vaihto vanhoihin palkeisiin ei onnistu kunnolla vanhoihin palkeisiin, sillä aikojen alussa sitäkin on kokeiltu. Uusia palkeita voi teettää mittatilaustyönä, joten se ei ole ongelma, mutta maksaahan se toki.
Toivo

Periskooppi

Reijittyneet kulmanahat saattavat olla myös sen verran hauraita, että nahanpalat ...?

Kiitos vinkistä! Tarkistan asian vielä tuolta kantilta.

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 02-05-2018, 09:54:06
Reijittyneet kulmanahat saattavat olla myös sen verran hauraita, että nahanpalat ...?

Kiitos vinkistä! Tarkistan asian vielä tuolta kantilta.

Sopivan kokoiset nahanpalat tukevat haurasta nahkaa. Ei kuitenkaan kannata liimata sisäpuolen pahvin päälle, ettei palje paksuunnu niin paljon, että palkeen sulkijat eivät mene enää kiinni.
Toivo

Periskooppi

Kiitos edelleenkin vinkeistä! Koetan kesällä saada asiaan edistystä.