Suomen Harmonikkaliitto

EKB kielet Kouvolan peleissä

Aloittaja Periskooppi, 13-09-2022, 14:27:33

« edellinen - seuraava »

Periskooppi

Mitä tarkoittaa EKB -kielet uudemmissa Kouvolan peleissä?

Onko kyseessä erikoiskovalaattakielet, Tipo a Mano, a Mano vai jotain muuta? Minkä tehtaan tuotteita nuo ovat?

Näkyykö tuo EKB-merkintä soittimissa jossakin?

Onko noita uudempia pelejä jollain muulla kielisarjalla varustettuna? Jos on, niin millä?

Onko kenelläkään käyttökokemusta/ arviota tästä EKB-kielisarjasta? Pitävätkö virheensä, sopivatko hyvin jne.

Viljo

EK = erikoiskovalaatta, B = bomberatut kielet.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Teme

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 13-09-2022, 19:42:45EK = erikoiskovalaatta, B = bomberatut kielet.
Mitäs tuo bombeeraus kielissä käytännössä on? Termi on tuttu hihnoista jossa bombeeratun hihnan keskikohta on paksumpi kuin laidat, jolloin hihna keskittää itse itseään hihnapyörän päällä.

Mutta onko kielissä myös keskikohta paksumpi ja mitä hyötyä tästä on?
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Viljo

Joo, samasta jutusta kyse eli kielen pitkät sivut on hiottu matalammaksi kuin keskiosa. Ääni siinä hieman muuttuu. En ole näitä kyllä sillä korvalla kuunnellut, että osaisin kuvailla.

Toisijaisesti voi vaikuttaa kielen ensimmäisen akselinsuuntaisen kiertovärähtelymoodiin, joka puolestaan vaikuttaa ensimmäisten sekuntiin sadas- ja kymmenösosien aikana, ennen kuin kieli on aloittanut värähtelyn kunnolla. Myös ensimmäinen ja toinen vähätelymoodien taajuudet varmaankin muuttuu. Nämä moodit vaikuttavat jonkin verran kielen vasteaikaan ja jos kielien resonanssimoodit ovat suunniteltu kielen tuottaman taajuuden kanssa sopimaan keskenään, on lopputuloksena nopeampi vasteaika.

Mutta tuleeko tuollaista positiivista efektiä bombeerauksesta, en osaa sanoa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Teme

Heh, tuosta ei kyllä ymmärtäny mitään  ;D

Jos kielen herkkyys ja vasteaika paranee, niin silloinhan tuo on hyvä. Äkkiseltään haiskahtaa kuitenkin enemmän mainoskikalta.

Oliko nuo EKB kielet jonkun tietyn valmistajan kieliä? Tehdäänkö nykyään enää bombeerattuja kieliä?

Oisko seuraava askel sitten EKBP eli bombeerattu ja puleerattu erikoiskovalaattakieli  :P
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Viljo

Kyllähän niitä kieliä tehdään edelleen, jos tehtailta kysyy. Tosin jos eri kielivalmistajia vertaa, niin kullakin on omat huippukielensä. Jos bombeeratut kielet olisivat parhaita, niitähän myös mainostettaisiin parhaina. Näin ei ole.

Joka tapauksessa ne hyvät kielet: Massimo Piginihän siirtyi haitarinvalmistuksesta siihen kielien valmistamiseen Artigiana Voci -tehtaalle. Massimon poika hoitaa haitaripuolta. Artigianalla on se oma patentti siihen, että kielet niitataan väärinpäin kiinni kielilaattaan. Ideana on se, että se antaa kovemman äänen, kuten varmaan myös antaakin. Tosin, omasta kokemuksesta pienet kielet eivät toimi niin kivasti kuin isot kielet. Pienissä kielissä ilmaa ei pitäisi päästää läpi sieltä kielen profiilin ja laatan välsitä tällä tavalla. Urkuharmoneilla vähän vastaavasta onkin jo kokemuksia 1800-luvulta asti: Kielen taivuttamisella on vaikutus ensimmäiseen vääntömoodiin siten, että taivutetuissa kielissä tämä vääntömoodi on isompi kuin tasaisissa kielissä. Tämä puolestaan auttaa kielen vastenopeudessa (isoissa kielissä). Sen sijaan, miten taivutus muuttaa ääntä on asia erikseen. Urkuharmonien kielien valmistajat ovat sanoneet, että urkuharmoonien kielen kärjen taivuttaminen kaarelle tekee paremman vasteen ja että kielen äänenlaatu paranee.

Voci Armonichella puolestaan on tämä BlueStar, joka on jälkihehkutettu/jälkipäästetty kieli. Tällä tavalla saadaan jännitteitä pois ja dynaaminen alue isommaksi. Heillä on myös niittaustapa muuttunut osaan kielistä ja se laajenee vissiin kaikkiin kieliin. Uudella niittaustavalla äänen kirkkaus paranee + kielien tasalaatuisuus paranee niin ikään.

Mutta tuo edellisessä viestissä mainitsemani tekninen juttu on sellainen tiedejuttu, enkä tiedä mahtaako olla vielä viety käytäntöön kieliteollisuuteen. Kyse on siis siitä, että jokaisella kielellä (palkkivärähtelijä) on oma ominaistaajuus ilman, että kieli liikkuu mihinkään. Mikäli tämä ominaistaajuudet saadaan samaksi kuin kielen tuottama "soittotaajuus", vasteaika pienenee, koska kielellä on oma "heräte-energiansa/-taajuus". Näin sen voisi ehkä ilmaista kansankielellä.

Ensimmäinen ominaistaajuus on päävärähtely eli se värähtely, jolla kieli soi. Toisessa värähtelymoodissa kieli taipuu siten, että siihen tulee solmukohta (vrt. vaikka kitaran kieli, johon tulee solmukohtia sen huojuessa). Kolme ensimmäistä värähtelymuotoa ja ensimmäinen vääntövärähtelymuoto ovat havaittavissa harmonikan kielissä ja ne voidaan mitata laboratorio-olosuhteissa. Vaikka kielen liikettä hallitsee tyypillisesti ensimmäinen poikittainen moodi, ylemmät värähtelyt, erityisesti toinen poikittainen moodi ja ensimmäinen vääntövärähtely, esiintyvät vapaalehdykkäkielen vasteen muutoksessa täysimittaiseksi värähtelyksi. Taivutettu kieli voimistaa edellä mainittuja värähtelymoodeja ja tätä kautta auttaa kielen vastetta. Moodit saadaan esiin aikavälillä 0-0,05 sekuntia ja ne ovat laantuneet pois jo 0,15-0,2 sekuntia kohtaan tultaessa. Eli näitä kieliä suunnittelemalla moodien mukaan, voidaan siis parantaa vasteaika tuosta 0,2 sekunnista. Kuinka paljon, en tiedä.

Tätä suuremmassa roolissa on mun mielestä ilmavirran ohjaaminen kielipenkeissä! Omissa kokeissani ja kielipenkkisuunnittelussa olen saanut Fis5-äänen kohdalla perinteisellä kielipenkkisuunnitelulla vasteajaksi 0,08 sekuntia ja kunnollisella suunnittelulla 0,065 sekuntia. Se on melkein 20 % parannus vasteaikaan puuta muokkaamalla. Samalla myös ääni tuli kirkkaammaksi.

Että on tämä aika teknistä. Jos vaan joku vielä maksaisi, että tietää näitä juttuja :D

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Yhteen aikaan kyseltiin kaikenlaista haitareista. Tuli jo hetken ajatus, että olisi hyvä olla maksullinen palvelunumero. Vastailu kysymyksiin vie aikaa ja aika on rahaa. Tuli vaan mieleen tästä Viljon viimeisestä kommentista. Vapaalehdykkä on kuitenkin ilmainen ja me kaikki opimme toisitamme jotakin.
Toivo

Viljo

Siis kyllähän mä tästä maksan, että palvelu on pystyssä  ;D
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 01-10-2022, 10:45:44Siis kyllähän mä tästä maksan, että palvelu on pystyssä  ;D
Toivottavasti ei ole kallista. Meille sivustolla vierailijoille kuitenkin ilmainen.
Toivo

Viljo

Muutamia satasia vuodessa taitaa mennä. Ei se rahanmäärä sinänsä, mutta sitten on näitä teknisiä juttuja, jota tuo päänsärkyä aina silloin tällöin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

maestro

Suuret kiitokset tästä sivustosta..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw