Suomen Harmonikkaliitto

Säveltäminen

Aloittaja olli, 17-09-2013, 16:22:40

« edellinen - seuraava »

eikkajuhani


  Ollille kysynys, joko viikolla saamme kuulla you tuubista...?? ::) :) ;)

   eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

olli

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 23-09-2013, 17:39:00
Ollille kysynys, joko viikolla saamme kuulla you tuubista...?? ::) :) ;)
eikkajuhani
No ei ny vielä - opiskellaan ensin tätä säveltämistä ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

#42
Lainaus käyttäjältä: olli - 23-09-2013, 17:25:39
Opettajani piti tänään tunnin.  Käytiin läpi teoriaakin - soiton harjoittelun lisäksi.  Hänen mielestään säveltäminen voidaan tehdä monellakin tavalla.  Teksti edellä, melodia edellä, soinnut edellä. ;)  

Joo, totta kai. Meinasin sillä sointukulkuhommalla enemmänkin sitä, että jos tottumaton alkaa tehdä melodiaa panemalla säveliä peräkkäin, niin lopputulos voi olla aika epätavanomainen. Ajattelin siinä Eikkajuhanin avausta. Jos on sointurakennetta jo mielessä, niin sen pohjalta melodiakin pysyy aisoissa.

Kevyessä musiikissa sointukulut kun noudattavat aika selkeitä kaavoja, miten soinnut asettuvat perätysten.

Jos on tottunut sävelmän tekijä, niin melodian voi tehdä suoraan ja silti istuu totuttuihin kaavoihin, ja sen saa sitten soinnutettua. Eihän ne kansanlaulutkaan ole sointujen päälle syntyneet, vaan niinpäin että ihmiset ovat luonnostaan laulaneet sellaisia sävelkulkuja, jotka sopivat tiettyihin sointukulkuihin.

Muistan kun itse tein "sävellyksiä" 11-vuotiaana, kirjoitin niitä nuottipaperille. Kaveri näytti yhtä niistä musiikinopettajalle ja pyysi tätä soittamaan sen pianolla. Opettaja oli kommentoinut että merkillisiä sävelkulkuja :)

olli

Pietrodeiron valssin nimiehdotuksia tänne.  Tuo "Haitarivalssi" tuntuu niin tavanomaiselta ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

#44
Lainaus käyttäjältä: pietrodeiro - 24-09-2013, 12:48:38
No entäs jos olisi vieläkin kansanomaisempi, "Haetarivalssi", onhan se olemassa tuollainen "Haetarirock" niminen sävelmäkin.
Mielestäni on niin hieno valssi, ettei pilata huonolla nimellä.  Voisi olla jotenkin tähän aikaan istuva - siis syksyyn ;)  Syksyisiä valssejakin on valtava määrä, joten erottuvan nimen keksiminen tuottaa työtä ;)
Tällaista ei liene teostonkaan listoilla: "Syksyn putoilevat lehdykät" :D
Tällaista nimeä ei löydy tietokannoista: "Syksyn väreitä" ;D  Voisko joku tehdä tähän nimeen sopivan tekstin? :P

Kumpaakaan ei löytynyt!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Maniskamies

Millaisia fiiliksiä sävelmä herättää? Sitä kautta löytyy paras nimi.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

Maniskamies

Lainaus käyttäjältä: Johan - 24-09-2013, 16:19:38
No nyt on pojat taas eksyneet, biisin pitää kulkea duurissa, jos lauleskellaan niin iloisesta asiasta kuin Vaapaalehdykkä;-)

Johan

Tietysti Johan'in pitkän keikan aikana olemme olleet ' kallella kypärin', siis hieman blues-tunnelmissa. Saanemme varmaan pian kokeneen säveltäjän nuotit tutkailtavaksi, jos on hyvä duuri. Työnimenä voisi olla "Iloinen harmonikka", "Jolly Acc" (yksikössä vai monikossa)

PS. "Iloinen hanuri" ei käy, sillä joku saattaisi kirjoitella fingelskaa (Jolly Ass).
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

olli

Alkoi päässä soida ;)  Liitteenä "Polkan pätkä" C-duurissa! ;D  Syntyi siten, että kuistilla ...tauolla tuli mieleen.  Open ohjeiden mukaan laitoin ensin bassot ja sitten mukailin melodian.  Hyvin yksinkertainen juttu c - f - g7 -c! ;D  Vapaasti lehdykässä kommentoitavaksi ja mahdollisesti jatkotyöstettäväksikin! :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Tässä edellinen koneen (Win7, Capella) soittamana midinä. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Kävin jälleen kuistilla ... tauolla ja tuli mieleen B-osa - a-mollissa.  Nyt vielä puuttu se C-osa, joka voisi olla taas C-duurissa.  Mitä mieltä olette "nuottisuoneni" sykkeestä? ;)  Välillä tulee tunne, että säveltäminen on helppoa kuin rieskan syönti, laidasta aloitaa... :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Kävin kolmannen kerran kuistilla...tauolla ja tuli tuo C-osan lirutus mieleen.  Nyt on sitten polkanpätkä valmis ;)  Odottelen kommentteja tyyliin: "Arvostele mun illallinen ...eiku sävellys ;D

PS Siis parisen tuntia mukaan luettuna ne kuistin ...tauot :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Vanhemmat suomalaiset valssit kulkevat sekä mollissa että duurissa. Kolmeosaisissa valsseissa oli myös yksi duuriosa tai päinvastoin.Emme saa unohtaa komeita 1930-40
lukujen suomalaisia merimiesvalsseja, joissa asia on usein näin. Ne ovat oikeastaan moni-
puolisempia, kuin ruotsalaisten monesti kaksiosaiset merimiesvalssit. Poikkeuksiakin on tietysti molemmin puolin. Merimiesvalssien soittoa pitäisi elvyttää, sillä niissä pääsee haitarin soittaja irroittelemaan vähähän niin kuin polkissakin. Mestarit Vesterinen, Laihanen ja Manni-
nen sävelsivät niitä loppujen lopuksi aika monta.Itse olen säveltänyt vähän tähän tyyliin
Hart Lake Walz- nimisen kappaleen 1980-luvulla.
Toivo

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 24-09-2013, 21:20:29
Kävin kolmannen kerran kuistilla...tauolla ja tuli tuo C-osan lirutus mieleen.  Nyt on sitten polkanpätkä valmis ;)  Odottelen kommentteja tyyliin: "Arvostele mun illallinen ...eiku sävellys ;D

PS Siis parisen tuntia mukaan luettuna ne kuistin ...tauot :P

Kovasti sulla tuntuu kulkevan melodia pelkillä sointusävelillä. Jopa niin että voi kysyä onko siinä melodiaa vai vain arpeggiomaista säestystä. Kiinnostava melodia syntyy siitä kun sävelkulku kulkee omaa tietään niin että siinä kuitenkin keskeiset (yleensä painolliset) sävelet sopivat yhteen soinnun kanssa.

Tahdeissa 3 – 4 melodia käy kyllä läpi d-mollisoinnun säveliä vaikka sointu on F. En tiedä, pisti vain silmään, voihan se toimia jos siitä tulee haluttu sävy.

On kai aika tavallista, että kappaleissa käytetään osan tai rivin alussa arpeggiomaista sävelkulkua, mutta sitten pitää lähteä omille teille. 

htoyryla

No, olihan mullakin ajatus, kun lähdin kokeilemaan valssia Eikkajuhanin tekstiin, että se keskimmäinen säkeistö olisi ollut duurivoittoinen.

Omat tekeleet mulla on kuitenkin aivan valtaosaltaan mollissa. Mutta sitten toisaalta, ei molli minusta ole aina itkettävä. Reipas mollikappale on usein kaikkea muuta kuin surullinen. 

olli

Mukavaa, että saa rakentavaa palautetta.  Täällä foorumillahan on mukana "ikänsä säveltäneitä" kokeneita teorian ammattilaisia, joiden palaute on hyödyllistä.  Itse olen täysin aloittelija, joten nuo mainitut arpeggiot ovat mielestäni "varmoja", kun on vielä tuo teoria hakusessa ;)  Saahan niilläkin aikaan ainakin melodian tuntua :D  Ajatuksenani olikin saada oppia tähän hommaan.  Jos näistä "pätkistä" joku saa inspiraation tehdä "oikeakin menestyskappale" niin siitä vaan - en kaipaa niinkään menestystä markkinoilla - omaksi ilokseni "värkkään"!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 25-09-2013, 12:31:14
Mukavaa, että saa rakentavaa palautetta.  Täällä foorumillahan on mukana "ikänsä säveltäneitä" kokeneita teorian ammattilaisia, joiden palaute on hyödyllistä.  Itse olen täysin aloittelija, joten nuo mainitut arpeggiot ovat mielestäni "varmoja", kun on vielä tuo teoria hakusessa ;)  Saahan niilläkin aikaan ainakin melodian tuntua :D  Ajatuksenani olikin saada oppia tähän hommaan.  Jos näistä "pätkistä" joku saa inspiraation tehdä "oikeakin menestyskappale" niin siitä vaan - en kaipaa niinkään menestystä markkinoilla - omaksi ilokseni "värkkään"!

Joo, enkä tarkoittanutkaan kritiikiksi vaan huomiona. Ja voi olla että tuo konsti sopiikin erityisesti polkkaan. Olen itse joskus esitellyt kaksirivistä, että sillä saa lähes automaattisesti polkan aikaan painelemalla nappuloita oikeassa rytmissä. Sointu vaihtuu palkeen suunnan mukana ja taas on diskantissa sopivat sävelet valmiina.

olli

Säveltämisen taito on hieno asia.  Monilla kuuluisillakin säveltäjillä on erilainen metodi, miten hommat hoidetaan.  On ollut ilo kuunnella YLE:n tämän vuotista projektia iskelmästä (YLE Teema, YLE1 ja RadioSuomi).  Irwin varmaankin sävelsi kitaran ja pianon kanssa ns. perusmelodian.  Sitä he sitten Vexin kanssa työstivät yhteistyössä valmiiksi kappaleeksi.  Irwin totesi, että se oli tosi työtä!  Kassu Halonen taas totesi, että hänen kovalevyllään (päässä) soi jatkuvasti (luomisvaiheen ollessa voimakkaimillaan) kappaleita.  Ne pitää vaan sitten kirjoittaa muistiin.  Pertti Lasanen on todennut televisiohaastattelussa, että se sovittaminen on varsinaista sävellystyötä.  On saanut eteensä muutaman tahdin melodian, josta hänen sovitustyönsä (sävellystyönsä) jälkeen on tullut valmis kappale.
Luin Toivo Kärjen elämäkerran (Maarit Niiniluoto), jossa hän kertoo omasta ja mm. Jukka Kuoppamäen ja Aarno Ranisen sävellystyylistä.  Kirjoitin kirjasta otteen, joka on liitteenä.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 25-09-2013, 14:16:11
 Pertti Lasanen on todennut televisiohaastattelussa, että se sovittaminen on varsinaista sävellystyötä.  On saanut eteensä muutaman tahdin melodian, josta hänen sovitustyönsä (sävellystyönsä) jälkeen on tullut valmis kappale.

No niinhän se on jos "säveltäjältä" ei tule kuin idea.

olli

Selailin vielä tuota Kärjen muistelmateosta.  Hänen lausumansa tekstin tekemisestä on liitteenä ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

No, jos tämä meni yleiseksi sähel... siis sävellysketjuksi, niin tämmöistä olen kehitellyt heinäkuusta asti. Nyt se alkaa olla jossain muodossa. Tähän oli tarkoitus saada viulu vielä mukaan, mutta ei ole näkynyt. Olen soittanut tätä haitarillakin, mutta ehkä toimii paremmin näin http://www.youtube.com/watch?v=DOh1sCbYLSU