Suomen Harmonikkaliitto

video matkaharmoonin rakentamisesta

Aloittaja vahama71, 21-12-2009, 11:29:22

« edellinen - seuraava »

vahama71

Rakensin matkaharmoonin  ja laitoin kuvat juutuuppiin ja kyseisellä soittimella soitetun joululaulun myös.
Ja vaikka on maininta urkutehtaasta niin kovin pientä tuo tehtailu on ollut 2 peliä ja omaan käyttöön - joten ei kannata innostua. Tai no jos tilauksia satelee niin voihansitä harkita ammatinvaihtoakin tietysti.... ;)
-Marko

http://www.youtube.com/watch?v=53sVL1eUUVQ
-Marko
tavalline talliaine Porist - tai no Ulvilast

olli

Mielenkiintoinen tarina!
Hyvää Joulua ja Menestystä vuodelle 2010!
Olli
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Kaifun

Vaauude!
Tuallanen käentaito on nykysen kaiken valmiin aikana harvinaista.
Tualla hanuristit.net haitaripalstalla siällä Kurttu-Kahvilassa on menossa haitaritehtaan perustamisrojekti ja siällä tollasille taitajille olis käyttövä. Ettei tarttis kiinasta asti lähteä hakemaan jottain solusonneja alennuksella. Ninku eräs tuntemamme persoona ehotti.

rm_wispila

Vähän vanhaan ketjuun kirjoitellaan, mutta eipä nämä vanhene...

Mulla on vastaava koneisto purettuna ja hieman samantyyppinen paljekonstruktio rakenneltuna.

Isoimpana ongelmana on vaan materiaali... Tein paljekokeiluja vahakankaalla, joka ei kestänyt oikeastaan mitään. Rispaantui taitoksista heti alkuunsa.

Mitä tuo kumimainen paljekangas on ja mistähän sitä voisi hankkia?
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

vahama71

Juu tota, mulla on harmooninkorjaaja kaveri - jolta ostin kumikangasta - tuohon varastopalkeeseen. En tiedä haluaako hän välittää kumikangasta, joten en nyt ainakaan vielä uskalla kertoa hänen yhteystietoja.  Mutta siis kysymyksessä on kumikangas, samanlainen jota käytetään kirkkourkujen varastopalkeissa ( ja käsittääkseni cabriolet  autojen katoissa) - se kestää arviolta 50 vuotta. 
Vahakankaasta, sadetakkikankaasta, avaruuslakanakankaasta yms ei ole mihinkään - murtuu, jäykistyy, pitää ääntä yms.   
Lueskelin jostain amerikkaliselta harmooni nettisivuilta, että tuo kumikangas on luonnonkumikangasta, keino-kumi nitriili-kumi yms - ainakin tuon sivuston mukaan haurastuu n 10 vuoden kuluessa, mutta luononkumikangas kestää tuon 50 vuotta...

Jos huomasit kuvaesityksestä niin syöttöpalkeet oli lampaan nahkaa ja niissä oli taidekehystämöstä ostetusta tukevasta pahvista tehdyt tuet, taidekehystämöstä saa myös sitä nahasta tehtyä liimaa. Se nahkaliima näyttää ostettuna kutterin lastuilta - siis konehöylän lastuilta - en tiedä sitä myydään rakeinakin??  Lampaan nahat on maksimissaan 100- 110cm  pitkiä, joten jos aikoo tehdä ilman saumoja niin toi rajoittaa nahka palkeen kokoa.
Nahkaliima on perinteinen liima, joustavaa, lujaa, ja jos joku paikka jääkin hieman auki - niin pieni lämmitys ja puristukseen - niin sauma pitää. nahkaliima ei myöskään pilaa puuosia ja sen voi avata kuumalla - esim puhaltimella.

Uretaaniliimoista ei sitten sanaakaan tässäyhteydessä, pilaa puuosat, suttaa paikat, sauman avaaminen ei onnistu, tärvelee nahan ja kumikankaan lopullisesti...

Olen muuten rakentamassa taas matkaharmoonia - ainakin toistaiseksi omaan käyttöön - joten olen hankkimassa taas kumikangasta - voidaan palata asiaan.  Laita s-postia mulle marko.vaha-kreula(kissanhäntämerkki)dnainternet.net  niin voidaan pohtia sitä kankaan hankkimista.
Olin muuten eilen harjoituksissa tuon youtubessa olevan harmoonin kanssa - kyllä hienosti soi - säestelin kansanlauluja viulistin kanssa kitara-laulu duolle.
-Marko
-Marko
tavalline talliaine Porist - tai no Ulvilast

vahama71

#5
Täällä ei kai saa mainostaa, ehkä sopii välittää tietoa. Jos Joku tarvii kumikangasta niin http://www.weiblen.de/en/materials/   nettikaupasta tilasin ja tuli hyvänlaatuista 0,5-0,6mm paksua kumikangasta, joka erityisesti urkuihin tarkoitettua.  Toimitus nopea ja maksaminen ja palvelu muutenkin sujui ok. Palan koko oli myös hyvä 1,4m x0,6m ettei tarvinnut ostaa metritolkulla.

yritän lisätä kuvan tähän alle - en tiedä miten onnistuu

Tälläinen peli on valmisteilla - omaan käyttöön.
-Marko
tavalline talliaine Porist - tai no Ulvilast

vahama71

Nyt on uusi 4 oktaavinen peli valmistunut. Soittonäytettä ei vielä ole. Kuvia on osotteessa:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1676715046393.2106558.1492989627&l=99a8de2e0d&type=1

-Marko
-Marko
tavalline talliaine Porist - tai no Ulvilast

EP


Lainaus käyttäjältä: vahama71 - 21-12-2009, 11:29:22
Rakensin matkaharmoonin  ja laitoin kuvat juutuuppiin ja kyseisellä soittimella soitetun joululaulun myös.
Ja vaikka on maininta urkutehtaasta niin kovin pientä tuo tehtailu on ollut 2 peliä ja omaan käyttöön - joten ei kannata innostua. Tai no jos tilauksia satelee niin voihansitä harkita ammatinvaihtoakin tietysti.... ;)
-Marko

http://www.youtube.com/watch?v=53sVL1eUUVQ

Tollasta matkaharmoonia tekis myös kans vähän mieli.
Oon yrittäny tutkia oman täyskokoisen harmoonin tekniikkaa, mutta kaikki kannet tuntuu olevan aika tiukassa, enkä ole viitsinyt väkisinkään aukoa.
Enkä missään nimessä tuota omaa peliä projektiin uhraisikaan, vaan hyviä "aihioita" tuntuu olevan aika paljon kaupan.

Quattro

Hienoa, että joku vaivautuu ja osaa rakentaa uudenkin matkaharmoonin. Noille varmasti käyttäjiä löytyy, nostalgisia esineitä. Itsellä vanha alkuperäinen myös käytössä, mukava sillä on soitella ja ei vie kodissa paljon tilaa.

pamaus

Hei !

Sattuuko missään olemaan matkaharmoonin rakentamista varten piirrustuksia.

Esim tuon youtube videon matkaharmooniin.