Suomen Harmonikkaliitto

Vapaalehdykkä-sivuston uusiminen - palautetta ja kehitysideoita

Aloittaja Viljo, 04-05-2015, 09:58:29

« edellinen - seuraava »

Viljo

Vapaalehdykka.net pääsivusto kaipaa päivitystä. Sivuston koodaus aloitettiin 2006, jonka jälkeen sivustokoodaus on kehittynyt paljon. Haluaisin nyt kuulla kommentteja, miten haluaisitte tuota pääsivua kehitettävän. Olen päivittämässä myös muita hallinnassani olevia sivuja, joten työ menisi sikäli kivasti yksiin muiden muutostöiden kanssa. Olisi kiva, jos kommentoisitte mahdollisimman laaja-alaisesti vähintäänkin seuraavia asioita:


  • ulkoasu
  • käytettävyys
  • eri osa-alueet, kuten galleria
  • ominaisuuksia, joita sivulla pitäisi olla, kuten mobiilipohjaisuus, fb-liittännäisyyttä yms.

Alustavasti olen ajatellut, että sivusto uusitaan siten, että päivitys tehdään WP-alustalle nykyisen käsinkoodauksen sijasta. Kuvagalleriasta haluan nykyistä paljon paremman. Kuvia tulisi pystyä katselemaan koko näytön koossa, hyvin isona. Tämä tarkoittaa, että gallerian kaikki yli 2000 kuvaa pitää etsiä tästä minun koneeltani ja siirtää gallerian tiedot nykyistä järkevämpään muotoon: gallerian selainpohjainen päivittäminen tietokantaan helpottaa ylläpitoa paljon. Muutostyö on erittäin iso.

Yksi pohdinnan aihe on myös sivuston kääntäminen englannin kielelle. Sivustoa katsotaan erittäin paljon myös ulkomailla ja useat käyttävät käännösten saamiseen Google Translateria. Melko vaivalloista – tässä on selkeä kehittämisen paikka. Itse en kuitenkaan pysty hoitamaan käännöstyötä itse. Työtä on yksinkertaisesti liikaa. Löytyisikö sivuston käyttäjistä potentiaalia käännöstyön tekemiseen?

Näillä mietteillä,
Viljo

ps. Ei oteta huomioon tällä haavaa pääsivuston tietosivuja, joissa on puuttuvia tietoja  / sivu on keskeneräinen. Osassa sivuja on myös väärää/vanhentunutta tietoa, jotka sitten päivitystyön jälkeen, ennen mahdollista käännöstyötä tulee katsoa läpi.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Eihän siitä ole kovin kauan aikaa, kun tämä uusittiin ;)  En osaa esittää foorumiin mitään oleellista parantamista.  Gallerian kehittäminen on hieno juttu - vierailen siellä useasti :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

eikkajuhani

  Hei Viljo !
  Tuossa olen miettinyt tämän foorumin aloitussivun käytettävyyttä.  Olisiko parannettavaa sikäli, että kun avaat sivun niin nähdäksesi uusimmat viestit on mentävä sivun alareunaan, hieman hankala kelaus aina ensimmäisenä. Mutta jospa voisi muuttaa niin että avatulta sivulta heti olisi nähtävissä nuo uusimmat viestit ja tietty myös uusimmat tiedotteet jotka koskevat jäsenistöä. En itse ole lainkaan perillä miten tällainen muutos tehtäisiin, mutta jos mahdollinen, niin... :) :) ;)

  Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

mahu

Ulkoasu, eli väritys ja tyyli on mielestäni hyvä. Sopivan neutraali.


Käytettävyyttä voisi parantaa esimerkiksi navigointipalkin uusimisella. Nykyinen kun ei toimi kosketusnäytöllä kovinkaa hyvin, eikä tietokoneellakaan näe ensisilmäyksellä mitä kaikkia sivuja on käytettävissä, vaan hiiri täytyy ensi viedä linkin päälle jotta alla olevat linkit tulevat näkyviin. Toisaalta tämä pitäisi olla nopea ja kätevä tapa mutta jostain syystä en siitä tykkää :( Kursori kun hairahtaa vähä sivuun on taas aloitettava alusta.


Ajattelisin että sivuston suurimmat käyttökohteet ovat Foorumi, Galleria ja soittimien tiedot. Nämä pitäisi tuoda etusivulla selkeesti esiin ja olla yhden klikkauksen päässä. Nyt esimerkiksi galleriaan pääsee yhtä monella klikkauksella kuin MIDI tekniikan esittelyyn joten galleriaan pääsyn voisi tehdä helpommaksi.


Täytyy myöntää, nyt selailin tuota sivustoa vähän läpi tarkemmin, sielä on paljon asiaa mitä en ole tiennytkään olevan. Jostain syystä jättäisin jotain vähemmän oleellista asiaa pois ja keskittyisin eniten käyttäjiä kiinnostavien asioiden esille tuomiseen.Yhdistelisin joitain aiheita, jotta navigointipalkki selkeytyisi. Esimerkiksi vähärivisten diskantti, palje ja bassopuolet voisi ihan hyvin olla samalla sivulla, ehkä jopa kaikki vähäriviset samalla sivulla. Tmi Mannerjoki, Press, Ylläpito ja yhteystiedot on niin paljon samaa asiaa että laittaisin esim. ne yhteen. Näin ne yrityksissäkin toimii yleensä. Päivityshistoria voisi olla etusivulla omana palkkinaan? Musiikkikoulu linkin alta siirtäisin osan tiedoista soittimien alle, jos ovat edes tarpeellista. Musiikin teoriaa on netti täynnä, tarviikohan sitä erikseen selvittää?

Isoin ongelmakohta on minusta kuitenkin Galleria. Minulla oli aikaisemminki jotain ongelmia kuvien latautumisen kanssa mutta sitä ei ole enää, kuvat tosin hitaalla yhteydellä voi olla hitaita ladata. Tähän ehkä voisi olla jotain valmiita sovelluksia jotka automaattisesti tekee pienemmän esikatselikuvan ja klikkauksella aukeaisi tarkemmin. Gallerian jaottelu tyypeittäin ja valmistajien perusteella on hyvä, älä luovu tästä. Kuvien selaukseen toivoisin myös jotain yleisemmin käytettävää pohjaa. Jostain syystä nuo pienet nuolet kuvan päällä ei ole hyvä esim. kosketusnäytöllä. Lisäksi yleisesti käytetään nuolinäppäimillä kuvasta toiseen siirtymiseen. Varmaan voisi tähän galleriaan löytyä jotain valmiita sovelluksia jotka hoitaa nämä kaikki. Jos Galleriaa veisi vielä pidemmälle niin kuville olisi hyvä saada jotain metatietoja esim. valmistaja, vuosi(luku), rivit yms. täten ne voisi automaattisesti jaotella ja ehkä hakutoimintokin voisi olla toimiva. Tiedän että työ on valtava, mutta sitähän ei tässä kysytä :)


Yhteenvetona:
Sivusto voisi olla enemmän käyttäjäystävällisempi, jossa selkeesti käyttäjä ohjataan häntä todennäköisimmin kiinnostaviin sivuihin. On tärkeää että tietoa löytyy, mutta harva sivuston käyttäjä jaksaa lukea ison määrän tekstiä jokaiselta sivulta. Etusivuilla voisi olla vielä lyhyet esittelyt alasivuista ja niissäkin linkit.


Anteeksi jos palautetta tuli liikaa :)

Viljo

Foorumin aloitussivu näyttää vain jos uusia viestejä on tullut kyseiseen kategoriaan, se ei listaa viestejä sen enempää järjestykseen. Sivulla näkyy vain uusin viesti ja rivin vasemmassa laidassa tuo paljelogo on sininen. Jos uusia viestejä ei ole, palje on harmaa.

Tuon ylimääräisen skrollauksen voi estää omista asetuksista. Eli valitse ylävalikosta Profiili -> Keskustelualueen asetukset ja klikkaa rasti ruutuun Näytä uusimmat viestit ylimmäisenä -neliön kohdalle. Sitten näet uusimmat viestit aina viestiketjun yläosassa eikä tarvitse skrollata uusimpia viestejä sieltä alhaalta.

Uusimmat tiedotteet ovat tuossa uutisvirrassa, jota päivittelen harvakseltaan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Marko, ei. Palautetta ei yleensä tule liikaa :D

Tuo gallerian toimivuus on mahtava esimerkki siitä, miten vajaassa 10 vuodessa on siirrytty mobiililaitteissa kosketusnäytölliseen aikaan. Sivustoa ei suunniteltu kosketusnäitöille, sillä niistä ei vielä tuolloin ollut mitään tietoa.

Miten tuo etusivu - Pitäisikö olla jaoteltu jotenkin uutissivumaisittain? Tuonnehan voisi toteuttaa jonkinlaisen news-feedin (rss), joka etsii uusimpia harmonikkauutisia. Tämän lisäksi sitten tietenkin pikalinkit oikeisiin paikkoihin, kuten foorumin yläosassa on tehty.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

Kaipaisin ehkä etusivulle uutistietoa mitä tietoja on sivustolla muuttunut/tullut lisää, mitä kuvia galleriaan on lisätty ja uusimmat blogi-kirjoitukset. Sellaiset tiedot jos saisi jotenki kerättyä siististi yhteen näkymään, voisi se olla sinulle helppo tapa välittää uusista tiedoista esimerkiksi facebook sivuillasi.


Esimerkkinä tästä se että "löysin" joskus sivustoltasi blogikirkoitukset. Luin ne kaikki läpi kerralla ja kun seuraavan kerran kävin niin huomasin että sielähän on tullu uusi kirjoitus. Näitä on ihan mukava lueskella mutta niistä voisi tiedottaa facebookissa tai jossain etusivun uutisikkunassa esim. Voi olla että tiedotatkin niistä jossain harmi vaan kun netin käyttöön ei ole ohjekirjaa vaan käyttäjät käyttää miten haluaa.


Uutena vielä se että nykyään selaimet ja mobiililaitteet osaa ehdottaa käyttäjän useimmin vierailemia sivuja joten edes pikavalintoja ei enää paljo tarvitse. Minä tulen foorumille aina selaimen oman ehdotuksen kautta ja siinä jää kaikki etusivulla tapahtuneet asiat huomioimatta. Sama monella muullakin sivulla. Tälläinen kattava uutisikkuna jos olisi sijoitettuna myös foorumille, ei minun tarvitisi käydä tutkimassa etusivuakaan.


Myynti-ilmoituspalkista pitää vielä antaa positiivinen palaute. Nyt tykkään siitä kun pelit on aikajärjestyksessä.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: Marko - 04-05-2015, 11:49:01
Tälläinen kattava uutisikkuna jos olisi sijoitettuna myös foorumille, ei minun tarvitisi käydä tutkimassa etusivuakaan.

Voi olla hankala toteutus. Tämä foorumipohja ei ole lähellekkään niin notkea kuin mitä tuollaiselle normaalille verkkosivuille voi tehdä. Tilaakin on kovin vähän :-/

Voin kuitenkin katsoa eri vaihtoehtoja ja pohtia asiaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

RSS vapaalehdykkä.net:lle voisi olla ratkaisu. Itse en tähän RSS:ään ole vielä tutustunut mutta varmaan pitäisi koska sitä jo monissa paikoissa käytetään. Facebook on vähä turhan raju tapa ilmoittaa jostain galleriamuutoksista tjms.

Youtube on nykyään se juttu millä tehdään lisää yleisöä. Sinun täytyisi kerran viikossa tehdä joku lyhyt alle 10min video jostain kiinnostavasta projektista tai tutkielmasta. Kanavan tilaajat saisi suoraa ilmoituksen aina uudesta videosta. :) Tämä siis osaltaan humoristisena heittona, mutta tulipahan nyt vaan mieleen.

Viljo

Vlogien tekeminen (kyllä, blogit, vlogit, niille on omat nimet) on mahdollista, mutta sangen haastavaa ajankäytöllisesti. Hyvä idea, kyllä! Laitan pohdintamyssyyn.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Ok.  Luin liian hätäisesti.  Foorumi toimii hienosti :D  Perussivuston päivitys on varmaankin tarpeellinen.  Sain silloin alussa 2009 varsin paljon tarpeellista tietoa.  Nyt lienen hieman "viisastunut", koska vierailen siellä harvakseltaan.  Mielestäni mitään oleellista tietoa ei saa missään nimessä poistaa.  Se kaikki tietomäärä on alan harrastajille ja varsinkin nuorille erityisen tarpeellista.  Tuo gallerian kehittäminen on hyvä juttu.  Siellä käyn aika usein tarkistamassa jonkin haitarimallin kuvan ja mahdollisen historiatiedon.  Ne historiatiedot haitarista ovat minulle olleet erityisen kiinnostavia ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Mites muut? Onko muilla jotain topickiin liittyvää komentointia? Olisi kiva kuulla useammalta henkilöltä mielipiteitä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

#13
Lainaus käyttäjältä: Marko - 04-05-2015, 13:38:59
RSS vapaalehdykkä.net:lle voisi olla ratkaisu. Itse en tähän RSS:ään ole vielä tutustunut mutta varmaan pitäisi koska sitä jo monissa paikoissa käytetään. Facebook on vähä turhan raju tapa ilmoittaa jostain galleriamuutoksista tjms.

Mä taas näen että RSS alkaa olla jo menossa unholaan. Itse koodasin RSS:ään liittyviä juttuja joskus kahdeksan vuotta sitten, myös semmoisia aggregaattoreita jotka keräsivät tietoa useista lähteistä yhdeksi RSS-feediksi.

Jos uusi sivusto on WP-pohjainen niin WP:hen löytyy jos jonkinlaista lisäosaa, ihan liiankin kanssa, ainakin siihen että sivustolla tapahtuneista muutoksista saa halutessaan tietoa RSS-feedinä.

Itse olen joskus muuten seurannut tämän foorumin uusia kirjoituksia RSS-feedinä. Siihen tuli toki vain ne mitkä eivät vaatineet kirjautumista.

Lainaa

Youtube on nykyään se juttu millä tehdään lisää yleisöä. Sinun täytyisi kerran viikossa tehdä joku lyhyt alle 10min video jostain kiinnostavasta projektista tai tutkielmasta. Kanavan tilaajat saisi suoraa ilmoituksen aina uudesta videosta. :) Tämä siis osaltaan humoristisena heittona, mutta tulipahan nyt vaan mieleen.

Ei kun just näin se on. Mä olen yhdelle porukalle tehnyt vaikka mitä tiedonlevityssysteemiä, mutta Youtube-kanava ja sinne tehdyt videot on niitä toimivimpia. Videot leviävät paitsi omalle väelle niin myös ihan ulkopuoliset kiinnostuneet löytävät niitä ja jakavat niitä eteenpäin. Just tämän talven aikana hommasin uudet värkit videointiin, pystyn kuvaamaan kahdella kameralla ja sitten editoimaan niistä videon.

Jotenkin ironista on myös se, että mun omallani Youtube-kanavallani julkaisemistani videoista ylivoimaisesti suosituin on se missä selitän miten haitarin standardibasson systeemi menee. Yli 35 000 katsojaa. Ja multa on pyydetty lisää vastaavaa, mutta enhän mä mikään haitarinsoiton opettaja ole.

PS. 10 minuuttia on tosi pitkä Youtuben mittapuussa ja semmoisen katsoo läpi vain vannoutunut tosi kiinnostunut. Pariin kolmeen minuuttiin kannattaa tähdätä ainakin jos haluaa enemmän katsojia jotka katsovat edes puoleen väliin.


htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 04-05-2015, 14:22:06
Tuo gallerian kehittäminen on hyvä juttu.  Siellä käyn aika usein tarkistamassa jonkin haitarimallin kuvan ja mahdollisen historiatiedon.  Ne historiatiedot haitarista ovat minulle olleet erityisen kiinnostavia ;D

Teitä ne tuntuu nuo kuvat kiinnostavan. Ja mikäs siinä.

Minua taas kiinnostaa se miten erilaisilta haitarit kuulostavat. Ei tarvitse mennä kuin Youtubeen ja kuunnella pari pätkää, niin sitä ihmettelee miten erilaiselta ne kuulostavat kuin mikään mun omista haitareista. Itseäni kiinnostaisi ääninäytteet, vaikka youtubesta lainattuina ja sitten keskustelua siitä mistä juuri sen soundi syntyy. Meinasin tuommoisen ketjun aloittaa joskus mutta annoin sitten olla. Tulee vaan itselle turhaa intoa hankkia vielä peli tai kaksi.

Muttei tuommoista kannata alkaa galleriaan ajatella... tulee vain heti seinä vastaan. Voisi ehkä parhaiten toimia juuri keskusteluketjuina foorumilla. Sivustolle vasta jos asiat kypsyisivät sinne sopivaan muotoon.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: eikkajuhani - 04-05-2015, 10:58:42
  Hei Viljo !
  Tuossa olen miettinyt tämän foorumin aloitussivun käytettävyyttä.  Olisiko parannettavaa sikäli, että kun avaat sivun niin nähdäksesi uusimmat viestit on mentävä sivun alareunaan, hieman hankala kelaus aina ensimmäisenä. Mutta jospa voisi muuttaa niin että avatulta sivulta heti olisi nähtävissä nuo uusimmat viestit ja tietty myös uusimmat tiedotteet jotka koskevat jäsenistöä. En itse ole lainkaan perillä miten tällainen muutos tehtäisiin, mutta jos mahdollinen, niin... :) :) ;)

Mua jäi askarruttamaan mitä tässä varsinaisesti haettiin ja ymmärsikö Viljo toivomuksen oikein. Mä oletin että tässä oli kysymys siitä että linkki "Näytä keskustelualueen uusimmat viestit" on pääsivun alareunassa. Jotkut taitavat paljonkin käyttää* tuota sivua, josta näkee aina kerralla kaikki uudet kirjoitukset koko foorumilla. Jos sille on tarvetta, niin sen linkin saisi varmaan myös sivun yläosaan.

Itsekin käytin tuota konstia jonkin aikaa foorumin seuraamiseen, mutta alkoi potuttaa se, että siellä nähdyt kirjoitukset näkyivät edelleen lukemattomina, vaikka olinkin ne jo lukenut.

eikkajuhani

   Juuri tuota tällä käytettävyydellä ajoin takaa. Mielestäni olisi kätevää jos nuo kaikki uusimmat  näkyisivät jo tuossa avausvaiheessa.  Minulla ainakin menee kerta toisensa jälkeen rullaukseksi, en tiedä oikein (tai en osaa) muuten niitä sieltä saada esille... :) ;) >:(

  Eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Viljo

Taisimme joskus puhua siitä, että olisi eri harmonikkojen esittelyvideoita. Mielestäni olisi hienoa, jos olisi eri peleistä nimen omaan soittokoe esillä: jokaisella soittimella soitetaan aina samat töpötykset, missä tulee esiin soittimen dynamiikka, herkkyys, äänenvärit jne. Tämä vaatii kyllä jo aikalailla suunnittelua ja todellakin aikaa toteuttamiseen. Aika onkin se erikoinen juttu. Ja tietenkin äänitystason pitää olla hyvä, jotta erot on helppo huomata.

Tämä videojuttu on hyvä, mutta toistaiseksi taitaa vaatia liikaa aikaa (=ensin tuo muu päivitys kuntoon)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi esittämään erilaisilla vähärivisillä esittelykappaleita :) Tradeja tietysti niin uskaltaa julkaistakin.

Viljo

En puhunut kappaleista, vaan ihan testisoitosta, missä soitetaan soitinta eri tavoin, jotta sen ominaisuudet tulevat esiin. Toki siellä videon loppupuolella voisi olla jokin soitimallille tyypillinen kappale soitettuna. Tässä, kuten kuvagalleriassa, puhutaan tuhansista soitettavista soittimista. Helppoahan olisi toimia samalla tapaa kuin autolehtien testeissä. Eli uutta testataan, silloin tällöin jokin vanha peli.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!