Suomen Harmonikkaliitto

E.Galizi & Bro.

Aloittaja Johan, 27-09-2011, 08:25:23

« edellinen - seuraava »

Johan

Olen etsinyt netistä tietoja E. Galizi & Brothers New Yorkissa tomineesta harmonikan valmistajasta, mutta tulokset ovat vielä olleet kohtalaisen vaatimattomia.
Joitakin pientä sentään on löytynyt mm. yksi 1920 valmistettu pianoharmonikka eräässä sikäläisessä museossa.

Lisäksi löysin maininnan, että Viljon italialaisten harmonikan valmistajien listassa olisi manittu Eugenio Galizi niminen valmistaja, mutta siätkään en yöllä tutkiessani onnistunut bongaamaan.
Tutkimista pitänee jatkaa päivnvalossa;)

Mikäli jollakin on otsikon valmistajasta jotakin tarkempaa tietoa niin se olisi kiva kuulla.

Johan

Hannu S

Näistä amerikkalaisista valmistajista näyttää olevan aika työlästä löytää tarkempaa historiatietoa kuten E Galizi and Bors, NY tai Giulietti and Ricci, NY. Itse olen ajatellut Anthony Galla-Rinin kirjan "The Golden Age of the Accordion" kirjan hankkimista, koska siinä pitäisi olla tietoa USA:n harmonikan historiasta - myös valmistajista.

Liitteessä kuva E Galizi & Bross, NY harmonikasta vuodelta 1920.

Tv, Hannu S

Johan

#2
Hienoa, että harrastusta tuonne rapakontakaiseen maailmaankin on, ja tietoja tihkuu. Olen havainnut, että kovasti on tiukassa nuo noin 90 vuotta sitten alalla tapahtuneet asiat niin siellä kuin muuallakin, tai sitten pitäisi vaan heittäytyä ja ruveta pistämään enemmäm meilejä museoihin ja kyselemään aktiivisesti muualta kuin netistä tonkimalla.
Olen eräiden pelien osalta ollut yhteydessä toimiviin valmistajiin ja saanut heikollakin kielitaidollani aikaan selaisia kysymyksiä, että niihin vastattu.
Noin 50% sähköpostilla tekemiini kyselyihin on tullut asiallinen vastaus, jakerran jopa valmistajan katalogi ja hinnasto perässä postin kautta;)

Tuo kuva on sama, jonka pongasin myös jenkkimuseon sivuilta, se on selkeästi värikkäämpi kukkamalli kuin tuo omani, jossa kukkakoristelu on tehty valkoiselle pojalle mustalla ja "kullalla".
Kuva pelistäni löytyy galleriasta/viisiriviset/ sekalaiset/pohjois amerikkalasiet osaltolta.
Kunhan taas tulee sopivasti aikaa yritän jatkaa historiatietojen kaivamista ko. valmistajasta.

Hannu S

#3
Amerikan soitinvalmistajien historiasta olisi todella saatava lisätietoa. Onhan niillä ollut todella merkittävä vaikutus myös suomalaisen harmonikanvalmistuksen historiaan. Itse asiassa paljon suurempi kuin on oletettukaan - tai ainakin kuin mitä olin luullut. Toisaalta asia on luonnollinen, koska on paljon suomalaisia soittajia, jotka ovat asuneet USA:ssa ja ovat olennaisesti vaikuttaneet suomalaisen harmonikan kehitykseen. Heidän mukanaan on tullut myös laaja musiikkiperinne kuten Pietro Frosini ja Deiro. Tulen hankkimaan tuon mainitsemani kirjan ja palaan asiaan.

Minun soittimeni on Giulietti & Ricci, NY 1920 luvulta. Kuva löytyy Giulietin kansiosta ja Viljolla on blogissaan juttua ja kuvia soittimesta. Käy katsomassa. Muuten kallein minulle tarjottu harmonikka on Excelsior New York 1920-luvulta, hinta pyyntö 40 t €. Lienee varmaan sen arvoinen, mutta täytynee ensin lotosta voittaa.

Johan

#4
Eräältä kirjanmerkkisivultani löytyi kuvia otsikon valmistajan harmonikoista.

WWW.boresund.com/gamla fina dragspel, sivuilla on ilmeisesti jonkun ruotsalaisharrastajan kuvakokoelma.

Siellä oli alaotsikko "Gallici", jonka alla kuvat kolmesta harmonikasta:

- "Gallici Special" kolmirivinen, joka tuskin on tämän valmistaja tekemä
- Nelirivien musta Special, jossa selkeä merkintä E.Galizi & Bro. New York
- Kukkakoristelu pianopeli, jonka väritys hieman samantapainen kuin tuossa C Griffin viestissä   olevassa kuvassa, kuitenkin selkeästi erillainen peli ja myöhemmin kuvan lähempi tarkastelu osoitti, että kysessä on Baldini Bartoldi N.Y. valmistama soitin.

Tuon alaosikon  "Gallici" alle on siis kerätty kolmen eri valmistajan pelit, jos olen tulkinnut asian oikein.

ftamt

Tuolta ruotsalaiselta sivulta löytyi myös Kouvolan Pikku-kravatti suomalaisilla teksteillä ja
Neco Specialina, sekä toinen Neco Special Kukkamalli. Erikoisin peli siellä oli Viipurisssa
tehty Excelsior Special, joka on tehty Sarvimallin runkoon. Osa nuolimaisista kuvioista
onkin korvattu kravattimallisilla kuvioilla. Bassossa on kahdenväriset nappulat ja sarvet
puuttuu. Melko uniikki peli, mutta helposti tunnistettavissa viipurilaiseksi. Samanlainen
loimuselluloidi ja ruskeaksi muuttunut kultabrokaidi upotetuissa kuvioissa ja häkissä.
Toivo

Hannu S

#6
Hei, tein pikaisen vapaan suomennoksen kirjoituksesta, mikä on julkaistu San Francisco harmonikka-klubin lehdessä huhtikuussa 2008. Mielenkiintoista luettavaa - erityisesti miten eri harmonikkavalmistajat liittyvät läheisesti toisiinsa.

Tv, Hannu S.

Lyhyt historia Excelsior harmonikkojen valmistusyhtiöstä Tom Brunon kertomana

Eräänä kylmänä talvi-iltana menneisyydessä joulukuussa kiireinen työpäiväni loppui ja tulin kotiin liikkeestäni. Rentoutuessani olohuoneeni sohvalla, aloin ajatella artikkelia, jonka minä voisin kirjoittaa San Franciscon harmonikka klubin ystävilleni. Arvelin, että lyhyt yleiskatsaus Excelsior harmonikkatehtaan historiasta Yhdysvalloissa saattaa olla mielenkiintoinen harmonikkaa rakastaville erityisesti heille, jotka omistavat Excelsior harmonikkoja.

Koska niin paljon aikaa on kulunut yrityksen alkuajoista, näyttää olevan monia väärinkäsityksiä sen historiasta ja niistä tosiasioista, jotka liittyvät yhtiön kehityksen suhteen. Koska Excelsior harmonikat ovat minun erikoisuuteni, minä haluaisin jakaa vuosia kestäneen tutkimukseni, mitä olen saanut selville ja tunnen luottavani siihen, että esittämäni tosiasiat ovat tarkkoja. Joten nyt se alkaa!

1920-luvun alussa oli useita maahanmuuttajia Castelfidardosta Italiasta, jotka asettuivat asumaan New York Cityn alueelle. Heitä olivat: Egisto Pancotti, Roberto Pancotti ja Archimedes Pancotti. He olivat kolme veljeä, joilla oli unelma ja halu rakentaa harmonikkoja. Heidän ohella oli kaksi Bugarin veljestä, jotka olivat kielten tekijöitä. Bugarit ja Pancottit olivat serkuksia (useimmat perheet Castelfidardosta ovat toisilleen sukulaisia tavalla tai toisella Italo-American Accordion Companyn nykyinen omistaja Chicagossa on itse asiassa Egisto Pancottin serkku).

Saavuttuaan Yhdysvaltoihin, Pancotteilla ja Bugareilla ei ollut taloudellisia mahdollisuuksia aloittaa omaa yritystä, joten he alkoivat tehdä töitä harmonikan valmistaja E. Galizi & Brothersille osoitteessa 215 Canal Street NY City. Galizit eivät itse olleet harmonikanrakentajia lainkaan — ne olivat viinatrokareita! He perustivat harmonikkayhtiön voidakseen pestä laittomasti hankkimaansa rahaa yrityksen kautta.

Galizit ei tienneet mitään harmonikkarakentamisesta, joten he palkkasivat Pancottin veljet konstruoimaan diskantti- ja bassokehykset ja mekanismit ja Bugarin veljet tekemään kielet soittimiin. Pancotit ja Bugarit oli tärkeimmät harmonikanrakentajat ja he olivat oppineet ammattitaitonsa jo hyvin nuorena Italiassa. Butti palkattiin valmistamaan palkeita. Galizilla myös oli monia assistentteja ja avustajia, jotka työskentelivät näiden pääasiallisten herrasmiesten johdolla tehtaassa.

Lopulta Pancottin ja Bugarin veljekset säästivät riittävästi rahaa, voidakseen toteuttaa unelmansa: rakentaa oma harmonikka heidän omassa tehtaassa! Näin Excelsior perustettiin vuonna 1924. Egiston, Roberton ja Archimedes Pancottin ohella kaksi Bugarin veljeä ja Butti (palkeiden tekijä) lähtivät Galizista. Excelsiorilla oli viisas ajatus käyttää Charles Magnantea, Pietro Frosinia ja Pietro Deiroa keskeisinä markkinoinnin "työkaluina" yrityksessään, minkä johdosta yritys menestyi hyvin. Monet innovaatiot, kuten leveämmät mustat diskanttinäppäimet ja hieman leveämmät valkoiset näppäimet toteutettiin Charles Magnanten suosituksesta. Excelsior kehitti monia standardi spesifikaatioita, joita käytetään nykypäivänä harmonikan valmistuksessa.

Egisto Pancottilla oli kaksi poikaa, Mario ja Edward. Mario opiskeli liiketoimintaa collegessa, ja Edward opiskeli tekniikka ja suunnittelua (engineering). Kun nämä kaksi veljeä tulivat täysi-ikäiseksi, ottivat he operatiivisen vastuun tehtaassa. Mario hoiti yhtiön liiketoimintaa ja Edward johti suunnittelua ja tuotantoa. Roberto Pancotti jätti Excelsior tehtaan 1940-luvun lopulla ja aloitti Pancordion Accordion Companyn.

Monia hyvin kuuluisia "harmonikka ihmisiä" työskenteli tehtaassa. Pancordionin käsityöläisten joukossa oli John, ja Angelo Magnante (Charles Magnanten veljet), Natale Giufridda (Pietro Frosinin veli) ja muita, joiden nimet kantavat historiallista tärkeyttä harmonikkamaailmassa. (Sivumennen sanoen, Natale Giufridda oli bassokoneistovelho ja hän teki bassokoneistot Excelsiorilla. Charles Magnanten veljet myös olivat töissä Excelsiorilla.)

Archimedes Pancotti perusti Acme Accordion Co:n osoitteeseen 43 West 16th Street New York. Vuoden 1940 Miconi Accordion Bandin konserttiohjelmassa sekä Andy Arcari ja Mario Mosti esittivät mainoksen, missä Acme harmonikan sisään oli kirjoitettu mainoslause:  "Rakennettu ja valvottu T. Bugari—A. Pancotti— harmonikanrakennuksen mestarien toimesta" —

Kirjoitus on esitetty San Francisco-harmonikka-klubin lehdessä huhtikuussa 2008

Post scriptum by Hannu S: Lisäyksenä kirjoitukseen mainittakoon, että mm. Louis (Luigi) Giulietti työskenteli Galizille jo ennen Pancottin ja Bugarin veljeksiä vuosina 1919-1922. Saavuttuaan Amerikkaan Luigi perusti vuonna 1914 yhdessä Demon, Finau ja Bramante Piatanesin sekä Roberto Rociannin kanssa Italo-American Accordion Companyn Chicagoon, mistä hän muutti v. 1919 New Yorkiin missä työskenteli Galizille kunnes perusti oman Giulietti Accordion Companyn vuonna 1923 New Yorkiin. Luigi Giulietti samoin kuin hänen vaimonsa Louise olivat taidokkaita kielten tekijöitä, minkä taidon oli oppinut nuorena Italiassa työskennellessään Sopranille.

Johan

Kiitokset Hannu!

Hieno löytö ja sitten vielä tämä käännös, minä olisin joutunut tavaamaan artikkelista puolet sanakirjan kanssa, joten osaan arvostaa tekemääsi käännöstä.

Näkyypä siellä Galizilla hääränneen mielenkiintoista joukkoa niinä aikoina kun tuo pelini on siellä rakennettu "kulissitoimintana" trokaukselle.

Kyseisen pelin olemus tulee säilymään mahdollisimman pitkälle alkuperäisenä ja tämä tarina tulee kulkemaan sen mukana jatkossa sillä vasta tällaiset aikalaistarinnat tuovat peliin sen hengen
joka keräilypeleissä pitää olla.

Johan

Johan

Lainaus käyttäjältä: C Griff - 03-10-2011, 16:34:03
Amerikan soitinvalmistajien historiasta olisi todella saatava lisätietoa. Onhan niillä ollut todella merkittävä vaikutus myös suomalaisen harmonikanvalmistuksen historiaan. Itse asiassa paljon suurempi kuin on oletettukaan - tai ainakin kuin mitä olin luullut. Toisaalta asia on luonnollinen, koska on paljon suomalaisia soittajia, jotka ovat asuneet USA:ssa ja ovat olennaisesti vaikuttaneet suomalaisen harmonikan kehitykseen. Heidän mukanaan on tullut myös laaja musiikkiperinne kuten Pietro Frosini ja Deiro. Tulen hankkimaan tuon mainitsemani kirjan ja palaan asiaan.

Minun soittimeni on Giulietti & Ricci, NY 1920 luvulta. Kuva löytyy Giulietin kansiosta ja Viljolla on blogissaan juttua ja kuvia soittimesta. Käy katsomassa. Muuten kallein minulle tarjottu harmonikka on Excelsior New York 1920-luvulta, hinta pyyntö 40 t €. Lienee varmaan sen arvoinen, mutta täytynee ensin lotosta voittaa.

Molemmat mainitsemasi pelit olen pogannut jo aikaisemmin, mikäli tuo toinen on Frosinille aikoinaan tehty käsityötaidon mestarinäyte.

Johan

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 03-10-2011, 21:35:43
Tuolta ruotsalaiselta sivulta löytyi myös Kouvolan Pikku-kravatti suomalaisilla teksteillä ja
Neco Specialina, sekä toinen Neco Special Kukkamalli. Erikoisin peli siellä oli Viipurisssa
tehty Excelsior Special, joka on tehty Sarvimallin runkoon. Osa nuolimaisista kuvioista
onkin korvattu kravattimallisilla kuvioilla. Bassossa on kahdenväriset nappulat ja sarvet
puuttuu. Melko uniikki peli, mutta helposti tunnistettavissa viipurilaiseksi. Samanlainen
loimuselluloidi ja ruskeaksi muuttunut kultabrokaidi upotetuissa kuvioissa ja häkissä.
Toivo

Nuo Necot kyllä oivalsin, mutta sivuilla pitää näköjään käydä jälleen uudelleen "opintomatkalla" näiden tietojen kanssa oikein ajalla ja painolla saadakseen peleistä enemmän irti.

ftamt

Hyvää työtä pojat! Amerikkalaisten harmonikkatehtaiden salat alkavat vähitellen valjeta.
Näitä tehtaita on ollut siellä enemmänkin. Upeimmat pelit, mitä olen nähnyt, on tehty
Milwaukeessa. Muistaakseni tehtaan nimi oli Patti Brothers, jos en väärin muista. Ruatta
Seregnelli tehdas taisi toimia myös Chicagossa. Nämä ovat hämäriä muistikuvia Amerikan
matkoiltani, joten nimet ja paikat voivat olla väärin. Tosiaan Mirwaukeen pianohaitarit
olivat koreita ja tyylikkäitä pelejä, jotka näin harmonikkamuseossa Wisconsinissa.
Toivo

Johan

#11
Äkkiä etsittynä ym merkeistä löytyy netistä yhtä ja toista, pitää jatkaa taas joskus kun pihatöiltä ehtii.

Ruatta Serenellistä löysin meilenkiintoisen videon jossa kaveri soittaa 1933 Cicagossa valmistetulla pelillä Yli aaltojen, pelissä on diskantissa sekä kromaattinen c järejstelmä, että pianokoskettimet, joilla videossa soitetaankin.

youtube.com/watch?v=stzEQYgCj6U  Ruatta Serenelli

Patti Brotherhersin  vintage pelejä löytyy ebaysta ainakin pari myynnissä, toinen on jopa siistikin. Valitettavasti siinä saa mukana myös kopallisen rahti- yms ongelmia jos näihin innostuu sekaantumaan ja on niitä selvitettäviä kysymyksiä jo kertynyt ennestäänkin;)
 

Hannu S

#12
Harmonikan valmistajien historiaan perehtyminen tuo kyllä uusia näkökulmia harmonikkojen valmistuksesta ja niihin vaikuttavista tekijöistä.

1920-luvulla joukoittain taitavia osaajia muutti yhdysvaltoihin ja pikku hiljaa perustivat omat tehtaat. Useat siirsivät myöhemmässä vaiheessa valmistuksen Italiaan kuten Excelsior 1948 ja Giulietti siirsi tuotannon 50-luvun alussa Italiaan ensin Serenellille ja sitten vuonna 1947 perustetulle Zero Zetelle, jolle siirtyivät myös jossain vaiheessa Giuliettin kaikki oikeudet. Tärkein syy tuotannon siirtämiseen Italiaan näyttää olleen ammattitaitoisten työntekijöiden pula Yhdysvalloissa.

On huomiota kiinnittävää kuinka useat Suomeen maahantuodut Italiassa valmistetut harmonikkamerkit ovat saaneet alkunsa Yhdysvalloissa. Tämä edelleen lisää amerikkalaisten harmonikkojen merkitystä Suomessa valmistettujen soitinten kehitykseen.

olli

Todella mielenkiintoisia juttuja!  Kiitän alan harrastajia. :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Hannu S

#14
Mitä enemmän harmonikan historian tutustuu, sitä enemmän pää menee "pyörälle". Jäin miettimään mm. Guerrini harmonikkoja, jollainen itsellänikin oli joskus 70-luvulla nuoruudessani. Mainitsin aiemmin, että Guerrinienkin valmistus olisi siirretty Yhdysvalloista Italiaan 1935 tai 1937. Poistin maininnan väärinkäsitysten välttämiseksi, koska tietenkään ei ole kyse edelleen toimivasta Gierrinin tahtaasta enkä saa mistään varmuutta mistä Guerrinista voisi olla kyse. Näin minulle kerrottiin Yhdysvalloissa viime vuosituhannen puolella ja olen jossain nähnyt painettua tekstiäkin asiasta, mutten enää voi sitä mitenkään todentaa.  

Esimerkiksi Viljon ansiokkaasti kokoamassa italialaisten harmonikanvalmistajien listassa on mainittu Guerrini harmonikkojen valmistus alkaneen vuonna 1920 (Arrigo Guerrini), mikä muuttui vuonna 1963 Guerrini Figliksi ja jatkaa edelleen toimintaa. Tämän päivän Guerrini tehtaan historiikki alkaa samoin vuodesta 1920 Arrigo Guerrinista. Useissa lähteissä kuitenkin esitetään, että Arrigo Guerrini toimi 1920 – 1986 ja sen seuraaja Guerrini Figli olisi aloittanut toiminnan vuonna 1963.

Asuessani 1990-luvulla Yhdysvalloissa tutustuin Guerrini harmonikkoihin, mitkä olivat valmistettu San Franciscossa, Californiassa. Tapasin soittajia, jotka pitivät Guerrinia yhtenä harmonikan valmistuksen pioneereista. Italialaista Guerrini tehdasta vanhempi onkin Guerrini Accordion Company, 277 Columbus Avenue, San Francisco, California, mikä oli perustettu vuonna 1903 ja toimi aina vuoteen 1968 saakka. Se on ollut myös selvästi italialaista Guerrinia suurempi tehdas, jolla oli mm. vuoden 1915 maailman näyttelyssä oma suuri osastonsa. Tehtaan perustajiksi mainitaan useissa lähteissä Paul Guerrini ja Rafaelo Carbonari. Joissakin lähteissä Paul Guerrinin sijaan mainitaan Enrico Guerrini.

Sitten tuleekin yhteenliittymä Italian tehtaan kanssa, mitä en oikein ymmärrä: Arrigo Guerrini Italiasta alkoi myydä menestyksekkäästi harmonikkoja Pohjois-Amerikkaan jo varsin varhaisessa vaiheessa vuonna 1923 Clevelandissa asuvan lankonsa Petromillin kautta.  Pasquale Petromilli ja Colombo Piatanesi olivat kuitenkin jo vuonna 1907 ostaneet Rafaelo Carbonarin osuuden Guerrini Accordion Companysta, Californiasta. Eli näin ollen Arrigo Guerrinin lanko Petromilli olisi sekä myynyt Italialaisia Guerrineja ja samalla ollut osakkaana San Franciscossa Guerrineja valmistavassa yhtiössä? Tai sitten hän olisi jo luopunut Californian tehtaan osakkuudestaan ennen Italialaisten Guerrinien maahantuontia, en tiedä.

Tämän lisäksi Italiassa ovat Guerrineja valmistaneet F.LLI Guerrini 1937 – 1955, Ideal F.LLI Guerrini 1947 – 1955, Guido Guerrini & Figli 1954 – 1962. Mainittakoon vielä, että Guerrini (eli nykyinen Guerrinin tehdas) osti Italiassa vuodesta 1935 valmistetun Sonolan tuotemerkin itselleen vuonna 1973. Sonola harmonikkoja ovat kuitenkin valmistaneet mm. Sonola Accordion Co., Chicago ja Sonola Accordion Company, Hoboken, New Jersey.

Joten Summa summarum: Pelkkä harmonikan nimi ei välttämättä kerro edes mistä harmonikasta on kyse – ei ainakaan Guerrinin kohdalla. Sitäkään en voi sanoa oliko 70-luvulla minulla ollut soitin Guerrini vai Sonola, vaikka soittimessa olikin Guerrini nimi.

Tv, Hannu S.

ftamt

Sitten on tällainenkin harmonikkamerkki, kun Adel Marconi & Son, jonka kuvia on Vapaaleh-
dykän gallerissa. 1920-luvun puolivälissä Accord Viipurista myi ja mainosti niitä suurilla il-
moituksilla Suomen Kuvalehdissä italialais-amerikkalaisisina harmonikkoina. Amerikkalai-
suuteen viittaa englanninkielinen Son. Kuitenkin galleriassa olevat harmonikat on tehty
Italiassa. Oliko yhtiö Amerikassa ja valmistus Italiassa, vai oliko yhtö jo siirtynyt Italiaan?
Mainoksissa näitä harmonikkoja kehuttiin estottomasti maailman parhaiksi. Itse en ole koskaan päässyt kokeilemaan, että olisi voinut verrata työn ja äänen laatua vastaaviin
muihin tuon ajan soittimiin.
Toivo

Hannu S

#16
Nyt menee arvailujen puolelle. Nuo harmonikat vastaavat muotoilultaan yhdysvalloissa vallalla ollutta muotoilua (kuvia esim Galleriassa NY:ssa valmistetuista Giulietti, Excelsior), mutta ovat tasakahvoja. Mieleeni tulee veljekset Victor, Valentino ja Ernesto Marconit, jotka soittivat myös Pietro Deiron kvartetissa ja esiintyivät maailman laajuisesti. Siitä edelleen syntyy ajatus, että he olisivat voineet olla yhteistyössä jonkun aikalaisensa Recanatissa Italiassa harmonikkoja valmistavan tehtaan kanssa ja lanseeranneet tuotemerkin. Onko Adel etunimi - voihan se olla tietyn henkilön, vaikka heidän isänsä? & SON on ollut hyvä myyntikeino, millä saadaan tuotemerkki kuvattua pitkäikäiseksi. Onhan sitä osattu rakentaa markkinat ennenkin. No, tämä on vain pelkkää arvailua, mutta tuotemerkeillä harmonikkojen valmistuttaminen ja myynti on edelleenkin nykypäivää.

Se, että kolmesta Marconin veljeksestä tulee maailman kuuluja harmonikkavirtuooseja, tuskin on sattumaaa. Tuntuisi, että heillä on oltava kotoa saatu innostus harmonikkaan. Siten esim heidän isänsä on voinut olla merkittävässä roolissa Recanatissa jonkun harmonikka tehtaan vaikuttajana.

Accord Viipuri on minulle täysin tuntematon yritys. Olisiko heillä ollut sitten kontakteja yhdysvaltoihin ja sitä kautta Marconin veljeksiin?

Tv, HannuS

ftamt

#17
Ei pitäisi luottaa liikaa ulkomuistiinsa. Firman nimi olikin Osakeyhtiö Armonica. Kyllä Viipurissa oli myös tuo Accord, mutta se julkaisi 1920-30 lukukujen vaihteessa suomalaisia
iskelmänuotteja. Accord toimi myös Latviassa Riiassa ja sieltä tuli Suomeen saksankielellä
painetut nuotit.

Olen nähnyt omin silmin yhden Marconin veljesten harmonikoista Helmi Harrigtonin harmonikkamuseossa Wisconsinissa. Se oli päällystetty kultabrokaidiselluloidilla ja oli
koristettu edestä isoilla nuoteilla, kuten kuvassa. Siellä oli myös yksi Pietro Deirolle
tehdyistä mustista harmonikoista. Valmistajan nimeä en niistä löytänyt. Ne molemmat
olivat matalampaa 1910-20 lukujen tyyppiä. 1920-luvun puolivälin jälkeen harmonik-
kojen koko vakiintui noin 50 cm korkeaksi. Poikkeuksia tietysti oli ylös- ja alaspäin.
Marconin veljesten musiikki on minulle tuttua, sillä minulla lähes kaikki heidän alkuperäiset Columbia-levynsä. Guido Deiron levytykset on kaikki. Frosinilta suurin osa. Muita amerikan-
italialaisia on satunnaisesti. Amerikansuomalaisista haitarilevyistä puuttu enää neljä
ja skandinaavisiakin soittolevyjä on runsaasti. Vanhoja suomalaisia nuottejakin ehkä pari tuhatta. Keräykseni tällä alueella on siis varsin kattava. Levyt menevät onneksi pieneen tilaan. Harmonikkoja on vain muutamia näytteeksi, että tiedän mistä on kysymys.
Toivo

Viljo

Nyt pääsin lukemaan tämän viestiketjun aamiaisen yhteydessä. Mahtavaa tietoa!

Tietenkin minulla on sellainen toive, että faktat saataisiin koostettua vähintään galleriaan kunkin soitinvalmistajan kohdalle. Näin ollen tieto säilyisi. Tämä foorumi nimittäin tulee enemmin tai myöhemmin muutettua uudeksi foorumiksi, koska tämän koodi vanhenee, toisin kuin Vapaalehdykän tietopuolen koodaus.

Nyt sitten aloittamaan päivän työt.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Taisi viimeisin viestini mennä ohitse monilta. Kysynpä siis uudestaan, nyt hieman suoremmin: onko joku henkilö valmis tekemään löydetyistä faktoista oman kokonaisen tekstin, mikä laitettaisiin sitten galleriaan?

Sitten olen sähköpostiini tietoa, ja taisi täälläkin jossain olla mainintoja, että galleriassa on harmonikkoja väärissä paikoissa. Voisitteko vielä koota tähän ketjun jatkeeksi virheellisen kuvan linkin ja syy, miksi se on väärässä kohtaa. Korjailen näitä sitten kun aikaa tulee.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!