Suomen Harmonikkaliitto

Mikä haitari

Aloittaja Timo Jauhiainen, 18-11-2012, 00:16:44

« edellinen - seuraava »

Timo Jauhiainen

Ohessa on kuva venäläisen "Moskovalaisen harmonikkatehtaan" valmistaman harmonikan logosta. Minulla on näitä muutamia.

En ole netistä mistään löytänyt näistä historiaa juuri ollenkaan.  Ao. tehtaan "Konsert"- malli on ollut Gnesin instituutin peruskalustona,  melkoinen referenssi soittimelle. Minulla on yksi juuri tuollainen "konsert"-harmonikka.

Nämä soittimet ovat erittäin korkealaatuisia.  Ne eivät kuitenkaan ole Jupiterin malleja.  Niissä on  myös erittäin upeasti soivia länsimaalaisen mallisia 5-rivisiä.  5-rivisissä  on aivan tavattoman kaunis ääni ja erityistä se, että basso on kuten italialaisissa - ei siis mörkömatalaa lainkaan.  Oikeastaan pitää tietää, että peli on venäläinen.  Sitä ei voi muuten havaita tai aistia (saati haistaa!!).  Koskettimet, muotoilu, tekniikan varmuus, keveys ja tukevuus  vastavat parhaita  italialaisia.  Nämä ovat silti aika iäkkäitä,  ehkä 70 -luvun soittimia.

Mutta mikä  ihmeen tehdas näitä on tehnyt??????

Timo

ftamt

Tulee tuosta mieleen, että niitä on voitu teettää myös ulkomailla. Kaikkihan on mahdollista.
Suomalaisetkin musiikkikauppiaat ovat teettäneet harmonikkoja lähinnä Saksassa ja Italiassa jo 100 vuoden ajan. Tilatuissa soittimissa on useimmiten ollut maahantuojan keksimä nimi.
Voihan ne olla venäläisiäkin, mutta kauppaa vieraiden maiden kanssa hekin ovat käyneet.
Toivo

Timo Jauhiainen

Sain sähköpostiini luotettavalta taholta viestin,  että näiden myyjä/valmistaja on ollut Puna-armeijan kokeellinen soitintehdas :o.  Tutumpi tuo tehdas on Jupiterin valmistajana.  Nämä on myyty eri tuotenimillä ja onhan ainakin 5-rivisten kielet tavallisia, no ehkä tavallista parempia,  mutta siis eivät ole yhtenäislaatalla.   Jupiterissa on kalliit yhtenäislaattakielet ja siksi se on Jupiter. 

Tunnistan kyllä pisteosia, jotka ovat samoja kuin Jupiterissa.  Se tarkoittaisi sitä, että ihan kokonaan näitä ei muualla ole tehty.

Tuo muualla teettäminen on tuttua minulle TV:stä.  Minulla oli Made in DDR väritelevisio (en muista merkkiä).  Ristin sen honeckeriksi.  Kuori oli harppisaksalainen ja koko sisusta  muistaakseni Hitachi:n huipputekniikkaa.  Tavattoman hyvä TV,  meni  lopulta kaatopaikalle täysin toimintakunnossa kun ei suostunut muuten hajoamaan.  Alihintaan suomessa myyty!!!  Kait tarkoitus oli luoda illuusio harppisaksan ylivoimaisesta osaamisesta.

Mutta Jupiterin tehtaan tuskin tarvitsee teettää ulkopuolista feikkiä???

Tämän pohjalta jatkan asian tutkimista.     

ftamt

Hyvä, että asia selvisi.
Toivo

Viljo

Arvostan täällä foorumilla kovin paljon henkilöitä, jotka "tappelevat" muiden kuin suomalaisten harmonikkojen kanssa. Joskus näitä haitaritietoja on äärimmäisen hankala kaivaa jostain ja sitten kun löytyy luotettavaa tietoa tai hyvä näin sen täytyy olla -päättelyketju, niin tiedot pääsevät sitten muidenkin hyötykäyttöön. Eläköön vapaa tieto ja muiden auttaminen!

Sen verran ehkä mainittakoon, että minulle tulee vähän väliin kuvia, joita päivittelen harvakseltaan tuonne galleriaan. Se on tietopankkina kaikkein helpoin päivittää, mutta päivittäminen pohjautuu lähinnä siihen, että saan faktat sähköpostiin - ja tietenkin soittimen kuvan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Timo Jauhiainen

Tässä youtube-videossa Oleg Sharov soittaa tuollaisella harmonikalla. logo näkyy selvästi

http://www.youtube.com/watch?v=dVQ3Ak-5dmQ

Minulla toinen tällä logolla on 3-rivinen melodiabassocassotto "a'la Juri Kazakov" ja toinen paljon giulietti petiteä muistuttava 5 rivinen "länsihaitari".    Tuossa viisirivisessä on kaksi äänikertaa ja aivan tavattoman kaunis valssirekisteri.



 

TLinden

Nämä tosiaan ovat Neuvostoliiton aikaisia todella laadukkaita soittimia, joita valmistettiin vain ammattimuusikoille, eivät olleet oikein tavallisen kansalaisen saatavilla. Ja nykyiset Jupiterit ovat sitten näiden seuraajia. Ja ei, näitä ei kyllä turisteillekaan myyty.