Suomen Harmonikkaliitto

Coupe Mondiale

Aloittaja Viljo, 07-07-2015, 13:46:53

« edellinen - seuraava »

Viljo

Nyt sitten on kaikilla kiinnostuneilla mahdollisuus osallistua maailman kuuluisimpaan harmonikkakilpailuun. Kisaajien ilmoittautuminen on nyt käynnissä, kuten on myös lipunmyynti tapahtuman konsertteihin. Coupe Mondiale pidetään syksyllä 6.–11.10. Turun Logomossa.

Mikäli haluaa nähdä maailman harmonikansoiton kärjen, niin suuntasi on todellakin Turku. Sen lisäksi, että Logomossa kuullaan kahdeksan kovan tason kilpasarjaa, on myös hienoja konsertteja. Eri harmonikkamerkkien edustuksia on myös paikalla. Ymmärtääkseni ihan tehtailijoita tulee Italiasta asti paikalle.

Ohjelma löytyy osoitteesta: http://www.coupemondiale2015.fi/

S-ryhmäkin on mukana, joten jos sinulla on S-kortti, niin saat sillä alennuksia: https://www.s-kanava.fi/web/tok/etu/coupe-mondiale-2015-tango-ja-viihdeorkesteri-guardia-nueva-solisteinaan-jonna-pirttijoki-ja-teemu-roivainen/1902805_11322

Itse toimin tapahtuman virallisena harmonikankorjaaja kilpailijoille.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Yritin eilen illalla katsella Alfa:lta kokkolalaisten konserttia.  Televisiolähetyksessä oli ongelmia - pätki pahasti, joten jäi katsomatta :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Kuulin kentältä, että tv-lähetyksissä on ollut  jotain häikkää. Kannattaa laittaa palautetta tv-yhtiölle.

Muutoin voin kyllä sanoa, että tällä viikolla tämä on se paikka maailmassa, missä harmonikkaväki on. Siis ammattilaiset eri osa-alueilta. On italialaisia harmonikkatehtaiden omistajia, on kovan luokan soittajia, soiton professoreita, mahtavia ammattilaiskonsertteja ja niin edelleen. Normaalia kuulijakuntaa (=harmonikkakansaa) olisi kiva nähdä enemmän. Toki, kisat on pidetty arkipäivinä, joten työssä käyvillä ei ihan ylenpalttisesti ole mahdollisuuksia tulla kuuntelemaan kilpailuja. Ja kuuntelumotivaation kannalta on hyvä olla hieman vihkiytynyt joko harmonikalle tai kilpasarjassa olevalle musiikille.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

maukka

Voisitko Viljo vaikuttaa, että Alfa TV laittaisi nämä nähtäväksi arkistossa. Jäi osa saamatta.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: maukka - 09-10-2015, 23:03:20
Voisitko Viljo vaikuttaa, että Alfa TV laittaisi nämä nähtäväksi arkistossa. Jäi osa saamatta.

Kannattaa laittaa palautetta suoraan AlfaTV:lle.

Itse katselin tänään tuon Mika Väyrysen konsertin jota kuunteli paljon mielummin kuin tuota toissapäiväistä Kimmo Pohjosen vastaavaa. Hienoa soittoa Väyryseltä. Konserteissa ei kuitenkaan paljoa ole näkynyt yleisöä, mitä olen viikon aikana lähetyksiä katsellut. Yksi syy lienee myös siinä, että Coupe Mondialessa esitettävä musiikki ei kuitenkaan ole sitä jolla harmonikkaväki saadaan liikkeelle.

Viljo

Kaikki konsertit olivat kovatasoisia. Itse pidin Pohjosesta erityisen paljon. Väyrysen soitanta oli sekin omaa huippuluokkaa, mutta Pohjonen vain iski tunnelmakuvauksillaan paljon syvemmälle. Ajattelin, että saattaisin ehkä kirjoittaa tapahtumasta blogin. Huomenna lähdetään vielä kilpailijoiden, tuomareiden ja muiden tekijöiden kanssa jäähdyttelyristeilylle ja töihin palaan sitten tiistaina.

Mutta lyhykäisyydessään: erittäin antoisa viikko!
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Giulietti

Katselin eilen AlfaTV:ltä Coupe Mondialen päätöskonsertin ja eri sarjojen palkintojenjaon. Hienoja esityksiä kaikissa sarjoissa. Itse en kuitenkaan oikein ymmärrä mitä digiharmonikka tekee tässä kilpailussa. Digiharmonikkahan on kuitenkin syntetisaattori joka on rakennettu harmonikan näköiseksi. Oikean harmonikan soittamisen perusta on palje ja digiharmonikkaahan voi soittaa käytännössä täysin ilman palkeen käyttöä. Sinänsä digiharmonikka on hyvä lisä monen keikkailevan hanuristin työkaluksi, mutta tämän tasoisessa kilpailussa en tajua sen mukana oloa. Voittajan esityskin oli enemmän erilaisten komppitaustojen hyväksikäyttöä kuin varsinaista soittamista.

Suomalaisten menestys ei yhden sarjan toista sijaa lukuunottamatta (jos ei oteta huomioon digiharmonikan sarjaa) ollut kovinkaan hyvä. Sen sijaan venäläiset menestyivät, kuten aina, näissäkin kilpailuissa erinomaisesti. Suomessa on käsitys, että meillä on maailman paras harmonikansoiton koulutusjärjestelmä Sibelius-akatemioineen. Jotain siellä venäjällä kuitenkin tehdään myös oikein, koska menestys kansainvälisissä kilpailuissa on aina erinomainen. Venäläisessä opetuskulttuurissahan pidetään enemmän kiinni esim. pääriveillä soittamisesta ja soittimina on pitkän aikaa kolmirivinen soitin ennen siirtymistä viisiriviseen (tai neljäriviseen). Ehkäpä myös niin sanottu estradi-, virtuoosimusiikki kannattaisi myös olla Sibelius-akatemian opetusohjelmistossa...

eikkajuhani

  Olenpa aika pitkälti samoilla linjoilla Giulietin kanssa tästä Coupe Mondialesta !  Olin jopa aikeissa lähteä paikanpäälle ... nautiskelemaan esityksistä, mutta nyt jälkikäteen katsottuna olen jopa hyvilläni, että en lähtenyt .... Pakko tunnustaa.. ei kyllä juurikaan sytyttänyt.  Noitten venäläisten taito soittamisessa kyllä viehätti, jopa herätti eräänlaista kunnioitusta !  Edelleenkin olen - vakaasti - sitä mieltä, että tuontapaiset esityskappaleet, hanurilla soitettuna eivät iske yleisöön...  Miettikääpä nyt, konsertoija soittaa korkeaa säveltä (1) yhdellä näppäimellä, hiljaa.... pitää tauon, seuraava korkea (lähes korvin kuulemattoman korkea) sävel.. Tästäkö yleisön pitäisi HALTIOITUA ??  Olkoon miten arvostettu säveltäjä tahansa niin, ainakin sovitukset ovat vähintäänkin kehnoja.  Ei pelkkä silmät ummessa hanuri sylissä tee Hanuristista virtuoosia... olkoonkin että se antaa kuvan SYVÄSTÄ antautumisesta aiheeseen... ;) ;) ;) :o 

  Eikkajuhani
 
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

olli

Jäi varmaan paljonkin katsomatta, kun se ensimmäinen kokemus Alfalta meni pieleen.  En minäkään ole klassisen musiikin ystävä, joten matkustaminen paikan päälle ei kiinnostanut.  Olisi ollut luonnollisesti mukavaa tutustua kansainvälisiin harmonikan valmistajiin ja muihin oheistapahtumiin. ;)  Olen perinteisen suomalaisen harmonikkamusiikin harrastaja ja kuuntelija - nimenomaan sen vanhemman.  Makuasioistahan voidaan olla montaa mieltä :P

Täytyy laittaa pohdintaan se Toivon mainostama Herajoen tapahtuma ensi vuonna - josko sinne tulisikin lähdettyä ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Itse pidän suuresti myös klassisesta musiikista, soitan sitä itsekin säännöllisesti. Sen sijaan en voi sanoa erityisemmin pitäväni nk. nykymusiikista jota Pohjosen konserttikin edusti, tuossa on enemmän kyse melusta kuin musiikista. Mutta mitä tulee harmonikkaan ja klassiseen musiikkiin, liittyy noihin yhä se paradoksi, että se yleisö joka tulee kuuntelemaan harmonikkaa, yleensä vierastaa klassista musiikkia ja taas klassista kuunteleva yleisö yleensä vierastaa harmonikkaa.

Viljo

Täältä löytyy kuvareportaasi viikolta: http://coupemondiale.org/2015/fi_report_05_pre.html Kaikki soitotkin pitäisi olla netissä, mutta en vielä löytänyt sitä osoitetta.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Viljo

Mun mielestä Pohjosen tuotanto on helpommin ymmärrettävissä ja lähestyttävissä kuin moderni klassinen musiikki. Hän osaa mennä syvälle tunteeseen ilman, että hän edes esittelee aihetta tai että kuulija tarvitsisi kappaleeseen liittyviä taustatietoja. Taustatarinan tietäminen on usein tärkeää klassisessa musiikissa.

https://www.youtube.com/watch?v=sRmcr6K5ALI
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!