Suomen Harmonikkaliitto

Kultainen & hopeinen harmonikka

Aloittaja Giulietti, 09-06-2015, 21:38:51

« edellinen - seuraava »

olli

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 04-07-2015, 17:11:36
Hyvässä sormitekniikassahan kaikki sormet (peukalo vähiten) on käytössä. Se että soittaa kolmelta keskiriviltä, ei tarkoita etteikö pikkusormea tarvitsisi.
Tuli mieleen, että laitappa "giulietti" jotain soittoasi julkisesti kuunneltavaksi ja nähtäväksi ;)  Sinulla on niin varmoja mielipiteitä haitarinsoitosta :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

#21
Vesterinen & Godzinsky kirjan metodia, sormi per rivi ei ole kyllä useampaan vuosikymmeneen opetettu pääsääntöisenä sormitekniikkana. En itse ainakaan tiedä ketään joka soittaisi noin, kolmen rivin käyttö ei tarkoita samaa kuin kolmen sormen käyttö. Se on totta, että suomalainen opetus lähtee siitä, että käytetään kolmea riviä, päärivien ollessa keskimmäiset. Enemmänkin tuo kolmen keskirivin käyttö johtaa liialliseen peukalon käyttöön, kuin niinkään pikkusormen käyttämättömyyteen, mutta osaava opettaja osaa kyllä ottaa nämä huomioon. Hyvä asia tuossa otsikon kilpailun tuomaristo palautteessa oli se, että käden asentoon kiinnitettiin huomiota.

Giulietti

Lainaus käyttäjältä: olli - 04-07-2015, 19:45:58
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 04-07-2015, 17:11:36
Hyvässä sormitekniikassahan kaikki sormet (peukalo vähiten) on käytössä. Se että soittaa kolmelta keskiriviltä, ei tarkoita etteikö pikkusormea tarvitsisi.
Tuli mieleen, että laitappa "giulietti" jotain soittoasi julkisesti kuunneltavaksi ja nähtäväksi ;)  Sinulla on niin varmoja mielipiteitä haitarinsoitosta :D

Mistähän Olli hyvä tiedät ettei soittoani ole kuunneltavissa? ;)

waltsu

#23
Tuolla aiemmin mainittiin peukalon liikakäyöstä?! En tiedä mikä on peukalon liikakäyttöa? Sen puolestaan näkee ja ennenkaikkea kuulee, milloin sillä on vajaakäyttöä. Puiseva, pitkienäänien melodiasoitto on toteutettavissa millä tahansa sormella, mutta heti, kun siihen lisätään vaikkapa pelkästään soinnutusta, vahva ja tehokas peukalo on silloin avainasemassa.

olli

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 04-07-2015, 23:43:03
Mistähän Olli hyvä tiedät ettei soittoani ole kuunneltavissa? ;)
Tunnen joitakin giuliettisoittajia, mutta en pysty arvailemalla sinua tunnistamaan ;)  Jos olet levyttänyt, niin varmaankin olen kuullut.  Tuubissakin voi olla esityksiäsi.  Haitarimerkkinimimerkkisi on kuitenkin niin yleisluontoinen, ettei siitä voi oikein päätellä ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

kultakala

#25
Hmm.. Mitenkäs sitä pikkurilliä vahvistetaan. Tollasella vajaa 1.5cm paksuisella ja 5cm pitkällä voimattomalla tikulla onkin kätevä soittaa jotakin oktaaveja nopeasti...  ;)

Wanhoissa filmeissä on kyllä kaikennäköisiä sormituksia. Ei taitaisi nykyaikana tulla heille siitä pisteitä, vaikka miten yleisö tai koko Suomi tykkäisi soitosta...  :P
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

olli

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 05-07-2015, 12:15:17
Hmm.. Mitenkäs sitä pikkurilliä vahvistetaan.
Ei tarvitse oktaaveja soitella ;)  Harjoittelee sellaisia kappaleita, missä tarvitaan pikkusormeakin aktiivisesti ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti

Kannattaa katsella (ja kuunnella) suurten mestarien soittoa, otan tässä esimerkiksi Oleg Sharov, Veikko Ahvenainen ja Mika Väyrynen. Heidän kaikkien soitossa yhtenäisenä piirteenä on se, että he käyttävät soittaessaan peukaloa mahdollisimman vähän. Tämä ei siis tarkoita samaa kuin soitettaisiin ilman peukaloa, vaan peukaloa käytetään vain silloin kun se on aivan välttämätöntä. Tällöin soittavina sormina ovat sormet 2-5 ja käden ja ranteen asento on silloin luonnollinen. Samaa soittotekniikkaa käyttävät muutkin maailman huippuhanurististit, kuten voi huomata esimerkiksi seuraamalla monien lahjakkaiden soittajien soittoa kansainvälisissä kilpailuissa.

Ollille voin todeta että et löydä soittovideoitani youtubesta, tein jo kauan sitten päätöksen etten laita yhtään ja ainoaa videota sinne enkä muuallekaan internetiin, youtubessa suurin osa videoista on sellaisia että olisi suurempi palvelus maailmalle kun niitä ei siellä olisi (en nyt puhu harmonikka- enkä soittovideoista). Ollia kaihertaa tässä lähinnä se, että näpäytin häntä jatkuvasta nuottien jakamisesta eteenpäin tässä taannoin.





olli

Ei mua nyt oikeesti kaiherra mikään ;)  Joskus "provosoidun" ns. varmoista mielipiteistäsi - vaikka ei aihetta olisikaan. ;D  Mielipidehän on aina oikea esittäjän näkökulmasta - ei välttämättä koko totuus.  Youtuubista tykkään, kun saa aina vaan positiivista palautetta - ympäri maaliman ;D  Tosi on, että siellä on monentasoista haitaristia, joista kaikista ei voi pitää. :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Tuli mieleen kertoa omaakin haitarihistoriaa - vaikka se näiltä sivustoilta jo löytyykin.  Lähinnä "giuliettia" ja muita nuorempia ajatellen.  Aloitin harmonikansoiton harrastamisen "nollasta" vuonna 1982 eli lähes 40-vuotiaana (seuraava syntymäpäivä onkin sitten 70 v, jos elämänpäiviä vielä riittää).  Alkutaival meni itäsaksalaisella "Grandiosolla" (Royal Standard) ja Hobby Hallista tilaamallani opetusvihkolla.  Kansalaisopistoon menin luonnollisesti oppiakseni lisää.  Opettaja oli pianokahvalla soittava, joten viisrivisen sormitukset jäivät sen ajan oppikirjan eli Veikko Ahvenaisen oppien omaehtoiseen opiskeluun.  Ei siis opeteltu mitään "kolmirivistekniikkaa" sun muutakaan viisrivistä.  Soiteltiin Veikon kirjaa eteenpäin ja opiskeltiin musiikin teoriaa.  Sekin oli todella hyödyllistä :D  Nyt vanhemmiten tulee sitten lauottua omia mielipiteitä "totuuksina", vaikka näinhän ei ole. Minä tykkään opetella kappaleet haitarinuoteista ja hakea oikeat sormitukset itselleni luontaisesti kaikilta riveiltä.  Näin seniorivuosina olen saanut toteutettua haaveeni harmonikkakerhosta. Nyt meillä on jo yli neljä vuotta toiminut harrastajasoittajien kerho "Aleksin Harmonikkakerho", josta olen jopa ylpeä.  Emme keikkaile, mutta yhteissoitto on mahtavaa. ;D  Myös omaa soittoani olen pyrkinyt kehittämään jatkuvasti - yksityisopettaja on käynyt opastamassa jo muutamia vuosia - ja yhteistyö jatkuu :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

kultakala

Nyt olisi hyvä sauma alkaa erityisten lisäosien valmistus... Näppäimistön päälle ruuvattava musta (tai halutessa vaikka myrkynvihreä//lohenpunainen/kultakimalteinen) levy, joka estää yleisölle sormien näkymisen. Näin arvovaltainen yleisö voi keskittyä itse musiikkiin, eikä kenenkään pikkurillit tai peukalot aiheuttaisi henkisiä vaurioita.
Soitatteko te Sibeliusta? -En, haitaria vaan!

olli

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 05-07-2015, 15:31:56
Nyt olisi hyvä sauma alkaa erityisten lisäosien valmistus... Näppäimistön päälle ruuvattava musta (tai halutessa vaikka myrkynvihreä//lohenpunainen/kultakimalteinen) levy, joka estää yleisölle sormien näkymisen. Näin arvovaltainen yleisö voi keskittyä itse musiikkiin, eikä kenenkään pikkurillit tai peukalot aiheuttaisi henkisiä vaurioita.
Nyt "kultakala" olet ymmärtänyt tämän viihdeharmonikan mestaruuskisan aivan väärin.  Kyse on nimenomaan estraaditaiteesta eli musiikin teknisestä suorittamisesta, taiteellisuudesta ja kokonaisesiintymisestä.  Soittokilpailut ovat sitten asia erikseen - eli soitetaan verhon takana ja vain kuunnellaan.  Näitäkin on maalimalla olemassa.  Kultaiseen Harmonikkaan kuuluu oleellisena osana esiintyjän kokonaisvaikutelma 8)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: waltsu - 05-07-2015, 10:31:34
Puiseva, pitkienäänien melodiasoitto on toteutettavissa millä tahansa sormella, mutta heti, kun siihen lisätään vaikkapa pelkästään soinnutusta, vahva ja tehokas peukalo on silloin avainasemassa.

Tähän törmäsin minäkin kun mun peukalonkäyttöä puitiin täällä alkuvuodesta. Sain ehdotuksia sormitusten parantamiseksi, ja osan niistä totesinkin käyttökelpoisiksi, mutta samalla huomasin että mun peukalonkäytössä on oleellisena osana se että sillä saa samalla soitettua melodian alapuolelta sointusäveliä. Se tulee mulla niin automaattisesti, etten mä ollut edes ajatellut sitä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: kultakala - 05-07-2015, 12:15:17
Hmm.. Mitenkäs sitä pikkurilliä vahvistetaan. Tollasella vajaa 1.5cm paksuisella ja 5cm pitkällä voimattomalla tikulla onkin kätevä soittaa jotakin oktaaveja nopeasti...  ;)

Jännä miten tuo pikkurilli tuntuu olevan monelle niin vaikea. Joissakin soittimissa, esim. puupuhaltimet, pikkurilli on ihan pakollinen monen äänen soittamiseen ylipäänsä. Kielisoittimissa voi päästä alkuun välttämällä pikkurillin käyttöä otelaudan puolella, mutta heikoksi jää soitto ilman pikkurillia. Pianossa ja koskettimissa alkeelliseksi jää soitto ilman pikkurilliä. Eikä voi sanoa että haitarissa pikkusormelta vaadittaisiin, varsinkaan diskanttipuolella, sen enemmän voimaa tai tarkkuutta kuin noissa muissa soittimissa.   

waltsu

Giulietti tuolla aiemmin esitti mainoksen Väyrysestä, Ahvenaisesta ja Sharovista ja käski kuuntelemaan peukalovierovien musiikkia. No, yhtä en edellä mainituista jaksa kuunnella. Minä esitän puolestani toiveen, että kehitystä tapahtuisi, kuunnelkaa ja katselkaa 5 sormitaitureiden, paitsi maailman, myös aivan kotimaistenkin nykyisten suurmestareiden kulkevia, jopa runollisia musiikki ja sormiakrobatioita. Näkyy ja myös kuuluu peukalon luonnollinen käyttö.