Suomen Harmonikkaliitto

Royal Sandard Favorit

Aloittaja Johan, 16-09-2015, 15:42:13

« edellinen - seuraava »

Johan

Olen pitkään koittanut selvittää mistä oli kotoisin ensimmänen harmonikkani, ja nyt löytyi selkeä vinkki siitä mikä se on voinut olla ja mistä se on ollut kotoisin.

http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Pianohaitari_Favorit_Royal_Standard_21670018.htm?ca=4&w=3

Minulla ei ole siitä edes kunnollista valokuvaa enää. Muistikuva on, että helmiäisharmaassa selluloidipinnassa bassorungossa oli valkoinen teksti Favorit, kolme koplaria ja kolme äänikertaa aivan kuten tuossa linkin soittimessakin. Royal Standard merkintä oli jo rapissut ilmeisesti pois ja häkki oli suoraviivaisempi.
Oletan, että se oli valmistettu aikaisemmin kuin tämä kuvan soitin. Ilmiselvää on, että valmistaja on ollut Royal Standard  ja kun sain sen käytettynä keväällä -61 siinä jo oli käytön jälkiäkin niin, että valmistusajankohta lienee ollut jossakin -40 / -50 vaihteessa.

Viimeisen kerran tein siitä havainnon Turussa Milton Harjalan hyllyssä kesällä -65, hän oli saanut sen vaihdossa joltakin tytöltä ja se oli hänellä myynnissä.

Mikäli tuon liitekuvan mukainen loimuharmaa  suoraviivaisella häkillä varustettu Favorit osuu kohdalle olisi siitä kiva saada ainakin valokuva käyttöönsä muistuttamaan menneistä ajoista.

Johan


PaRisto

PaRisto

Johan

#2
Näyttäisi olevan juuri samanlainen soitin, kun huomioi, että minun pelistäni oli tuo diskanttirungossa oleva teksti poissa.

Kaivelin vanhoja valokuvia, ja löysin kaksi kpl joissa peli on mukana. Kuvat ovat heikkolaatuisia 6x6cm kuvia vuodelta 1962, mmutta niistä kyllä riittävällä tarkkuudella käy selväksi, että olet löytänyt juuri kaipaamani kuvan. Kiitokset!
Vaidoin tuon pelin pois keväällä -64 tuolla toisaalla tällä foorumilla  "etsintäkuuluttamaani" Noble harmonikkaan.

Liitteenä löytämäni kuvat.

Johan

poikkikulma

Hoi Johan olisiko tuo tuossa myyntipalkissa oleva Royal Standar pianoharmonikka Kantahämeessä myynnissä 140 e samanlainen kuin se sinun ensimmäinen piano Harmonikkasi , tuossa myynnissä olevassa Harmonikassakaan ei näy mitään nimiä vaikka suurentaa kuvaa , näyttäisi olevan myös vaaleansininen kuin sinunkin edellinen pelisi tuossa PaRiston  latamassa linkissä  . Ajattelin tässä ilmoittaa tuosta jos vaikka olisi oikea Harmonikka  :) Hintakaan ei oo paha  :)
Mauno  :)

Johan

Tuo myyntipalkin harmonikka on suurempi, eli kolmiäänikertainen ja siinä on myös bassokoplarit.
Minun oli aivan samalainen kuin tuo PaRiston linkittämäkin, mutta minulla oli vain tuo Favorit teksti bassorungossa.

Johan