Suomen Harmonikkaliitto

Videot - omat ja linkit

Aloittaja olli, 27-12-2014, 15:59:29

« edellinen - seuraava »

Giulietti

c-bb-a bb-a-g  a-g-fis g-fis-eb d

4-3-2  4-3-2    4-3-2   4-3-2-1

Vaihtoehtoinen sormitus jossa toteutuu peräkkäisten sormien käyttö ja saamme nopeat sormet paremmin käyttöön ja peukalon minimiin.

htoyryla

#21
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-01-2015, 19:17:12
c-bb-a bb-a-g  a-g-fis g-fis-eb d

4-3-2  4-3-2    4-3-2   4-3-2-1

Vaihtoehtoinen sormitus jossa toteutuu peräkkäisten sormien käyttö ja saamme nopeat sormet paremmin käyttöön ja peukalon minimiin.

En tiedä. Ensi kokeilemalla tuntuu oudolta. Kun tuossa on tavallaan kahteen suuntia olevia kolmioita, niin mun sormillä tuntuisi luontevalta mennä ylös- ja alas osoittavat kolmiot eri sormituksella. Siis vaikka peukalonkin jättäisi pois, niin toisen triolin sormitus olisi eri kuin ensimmäisen ja kolmannen. Keskisormi on vielä niin pitkä että se on vaikea vääntää etusormen ja nimettömän välistä alemmalle riville. Kun tuo haitari on vähän pienikin. Ahdasta tulee.

Kokeilin lisää. Kyllä se keskisormen käyttäminen siinä kohtaa keskirivillä tuntuu hankalalta.

Vois varmaan panna kaikki haitarit myyntiin.

Giulietti

Tuossa omassa sormituksessasi huonoa on myös se, että neljättä sormea viedään kolmannen ali jolloin ranne kääntyy huonoon asentoon. Uudet sormitukset tuntuvat aina aluksi hieman oudoilta varsinkin jos on pitkään soittanut toisella tapaa.

htoyryla

#23
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-01-2015, 19:40:47
Tuossa omassa sormituksessasi huonoa on myös se, että neljättä sormea viedään kolmannen ali jolloin ranne kääntyy huonoon asentoon. Uudet sormitukset tuntuvat aina aluksi hieman oudoilta varsinkin jos on pitkään soittanut toisella tapaa.

Tässä vaikuttaa vielä sekin, että kun en kitaran takia voi pitää diskanttikäden kynsiä kovin lyhyinä, mikä vaikuttaa sormien asentoihin. Ilmeisesti tuo 4-3-2 toimisi mullakin lyhyillä kynsillä. Lyhensin nyt niitä kokeeksi, mutta en mä pysyvästi huononna kitaransoittoa sillä että saisin oikeaoppisemman haitarinsoittotekniikan. Mä joudun hakemaan koko ajan kompromisseja tässä soittotouhussa muutenkin. Mutta hyvä se on aina pohdiskella. Tässä tuli nyt ihan konkreettista asiaa esille, kiitos siitä. 

PS. Harjoittelin. Sen keskisormen vääntäminen sinne väliin, a-näppäimelle, on se mikä kanittaa. Alkaa jo särkeä sen sormen tyvestä ja kämmenestä. Täytyy pitää taukoa. Muuten tuo peräkkäisten sormien käyttö tuntuu mielekkäältä. Mutta tuossa sen keskisormen joutuu koukistamaan melkoisesti että osuu sinne a:lle, siis että sormea ei saa suoraan päältä vaan vinosti siihen näppäimelle. Niinkös se on tarkoitus?

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-01-2015, 19:40:47
Tuossa omassa sormituksessasi huonoa on myös se, että neljättä sormea viedään kolmannen ali jolloin ranne kääntyy huonoon asentoon. Uudet sormitukset tuntuvat aina aluksi hieman oudoilta varsinkin jos on pitkään soittanut toisella tapaa.

Nyt kun katson tuota, niin viimeisen triolin kohdalla en itsekään käsitä miksi se olisi 3-4-2 eikä 4-3-2, kun etusormikin tulee jo keskiriville. Se on se toinen trioli jossa keskisormi joutuu mulla vaikeuksiin tuossa 4-3-2.

Giulietti

Niin, tavallaanhan muut sormet "hyppäävät" pois tieltä joten keskisormi ei joudu olemaan siellä a-näppäimellä samaan aikaan etusormen ja nimettömän kanssa. Itse en koe tuota keskisormen taivuttamista a-näppäimelle mitenkään hankalana, samanlainen kuvio esiintyy useampaankin otteeseen esim Rempallaan jenkassa. Ei siis triolina, mutta tuo bb-a-g kuvio samalla sormituksella. Monessa muussakin kappaleessa, tuo nyt tuli äkkiseltään mieleeni.

htoyryla

#26
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-01-2015, 20:30:17
Niin, tavallaanhan muut sormet "hyppäävät" pois tieltä joten keskisormi ei joudu olemaan siellä a-näppäimellä samaan aikaan etusormen ja nimettömän kanssa. Itse en koe tuota keskisormen taivuttamista a-näppäimelle mitenkään hankalana, samanlainen kuvio esiintyy useampaankin otteeseen esim Rempallaan jenkassa. Ei siis triolina, mutta tuo bb-a-g kuvio samalla sormituksella. Monessa muussakin kappaleessa, tuo nyt tuli äkkiseltään mieleeni.

Joo, se voi olla että mulla kaikki pielessä alusta asti. Ei se mikään ihme olisi. Tuo hyppääminen esimerkiksi... musta tuntuu että sormien nopeus menetetään siinä jos niiden pitää hyppäillä joka sävelen kohdalla sen sijaan että asema vaihtuu vähitellen ja sormet tekevät pientä liikettä. Toisaalta mä saan näin soitettua riittävästi mun tarpeisiin.

Tuota peräkkäisten sormien periaatetta mun kyllä kannattaa pitää mielessä, noin yleisesti.

Keskisormesta mä en sitten tiedä, onko se mulla erityisen pitkä, mutta mun on vaikea käyttää sitä ulommalla rivillä kuin noita naapureita. Helpompi käyttää peukaloa siellä sormien alla. Ehkä mä pyrin pitämään sormia ja kättä liikaa paikallaan. No se on juuri tuo mitä kirjoitin tuohon hyppäämiseen liittyen.

Joo... mä ymmärrän nyt paljon enemmän tuosta ajatuksesta. Ihan toinen juttu on sitten se pystynkö mä sitä käyttämään ainakaan täysin tuossa muodossa.

PS. Kyllähän mä itsekin, tajusin nyt, soitan g - a - bb molempiin suuntiin niin että keskisormi käy siinä a:lla. Siis kun pysytään vähän kauemmin soivissa nuoteissa ja sormet ovat koko ajan liikkeessä. Mä olen siis jotenkin kehittänyt tuon triolisormituksen voidakseni soittaa vähän nopeammin kuin osaan. No, ei tuo piisi nyt niin tärkeä ole. Yleensä kaikki mitä mä soitan haitarilla menee rauhallisesti.

No, heti löytyi toinen juttu missä peukalo käy a:ssa, jotta sormet riittävät d:hen asti g-mollissa. Vals från Mörtmarkista yksi kohta

d-g-a-bb-c-d
1-2-1-3-4-5

Taitaa olla liian iso remontti alkaa mun sormitukset korjaamaan oikeaoppisiksi. Eli lopputulos on että jos mä aion soittaa haitaria, niin mä soitan vääräoppisesti.

maestro

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 15-01-2015, 19:29:43
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-01-2015, 19:17:12
c-bb-a bb-a-g  a-g-fis g-fis-eb d

4-3-2  4-3-2    4-3-2   4-3-2-1

Vaihtoehtoinen sormitus jossa toteutuu peräkkäisten sormien käyttö ja saamme nopeat sormet paremmin käyttöön ja peukalon minimiin.

Vähän hankala tulla ongelmaan.... Pitäis tietää mistä äänistä tullaan tilanteeseen,millä sormilla? Ja miten kappale jatkuu,mitä sormia tarvitaan??
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: maestro - 15-01-2015, 22:33:54
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-01-2015, 19:17:12
c-bb-a bb-a-g  a-g-fis g-fis-eb d

4-3-2  4-3-2    4-3-2   4-3-2-1

Vaihtoehtoinen sormitus jossa toteutuu peräkkäisten sormien käyttö ja saamme nopeat sormet paremmin käyttöön ja peukalon minimiin.

Vähän hankala tulla ongelmaan.... Pitäis tietää mistä äänistä tullaan tilanteeseen,millä sormilla? Ja miten kappale jatkuu,mitä sormia tarvitaan??

No se selviää tuosta mun videonpätkästä. Tuo on a-osan loppu, siinä on hyvä juuri saada peukalo d:lle ja muut sormet asemiin sinne g-molliasteikon alkuun. Siis minun mallillani.

Giulietti

Tuo esimerkkisi pätkä tuosta Vals från Mörtmarkista, en tunne kyseistä kappaletta joten en tiedä mistä kohtaa tuo on tai miten jatkuu mutta itse sormittaisin tuota:

d-g-a-bb-c-d
2-3-1-2 -3-4

Tietenkin paljon riippuu, miten tuosta jatketaan ja niin edespäin. Peräkkäisten sormien käyttöhän ei millään ole aina mahdollista eikä järkevää, mutta loogisempaa kuin "sekava" sormitus, esim asteikkosoittoa ajatellen. Tosin asteikkosoitossakaan ei peräkkäisten sormien käyttöön kaikissa tilanteissa millään päästä.

htoyryla

#30
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-01-2015, 22:55:31
Tuo esimerkkisi pätkä tuosta Vals från Mörtmarkista, en tunne kyseistä kappaletta joten en tiedä mistä kohtaa tuo on tai miten jatkuu mutta itse sormittaisin tuota:

d-g-a-bb-c-d
2-3-1-2 -3-4

Tietenkin paljon riippuu, miten tuosta jatketaan ja niin edespäin. Peräkkäisten sormien käyttöhän ei millään ole aina mahdollista eikä järkevää, mutta loogisempaa kuin "sekava" sormitus, esim asteikkosoittoa ajatellen. Tosin asteikkosoitossakaan ei peräkkäisten sormien käyttöön kaikissa tilanteissa millään päästä.

Kappaleesta saa jonkinlaisen käsityksen tuolta https://www.youtube.com/watch?v=xjViJq7WMQ0 vaikka siinä mulla on karmoska ja sekin vasta ollut muutaman kuukauden.

Tää menee mun kannalta aika masentavaksi. Mulla g-mollissa kaikki rakentuu siitä että peukalo hoitaa sen d:n ja etusormi aloittaa sieltä g:stä. Ei tule ikäviä venytyksiä, käsi on luontevassa asemassa, kättä ei tarvitse liikuttaa paljon ja niin poispäin. Mähän soitan tuota kahden oktaavin peliä vielä. Sormilla on tavallaan omat paikkansa siinä ja siltä pohjalta pystyn myös ottamaan soinnun säveliä mukaan. Mä en jotenkin ajattele sitä skaalana joka alkaa g:stä vaan niin että siinä kaksi kiinnepistettä, sävellajin perussävel ja kvintti. Etten mä ihan näkisi että mun malli on täysin sekava. 

Jos mä nyt jotain opin tästä niin mun ei ilmeisesti kannata osallistua sormituskeskusteluihin tai multa menee motivaatio kokonaan.

Toisaalta tässä tuli ihan hyödyllisen tuntuisia periaatteita joita voin yrittää ottaa huomioon sopivassa määrin. Se peräkkäisyys ja se että harjoittaisin kolmen keskimmäisen sormen yhteistyötä lisää.

PS. Ja no joo. Jos kappale ei käy siellä g:n alapuolella, niin silloin saatan sijoittaakin ne sormet tosiaan g:stä alkaen. Siis jos nyt pysytään g-mollissa. Varmasti kuulostaa sekavalta, mä taas näen sen niin että mä hahmotan millä alueella se kappale kulkee, mitkä on sävellajin kannalta keskeiset kiinnekohtasävelet ja se määrää missä mun käsi on ja mihin sormet asettuvat. En mä ole tätä ennen näin selvästi tajunnut.

Giulietti

En yritä saada sinua masentumaan tai muuttamaan sormituksia niiltä osin kuin ne sinusta hyvältä tuntuvat. :) Jos tuollaisen yksinkertaisen esimerkin saisin, miten soitat C-duuriasteikon?

htoyryla

#32
Lainaus käyttäjältä: Giulietti - 15-01-2015, 23:19:18
En yritä saada sinua masentumaan tai muuttamaan sormituksia niiltä osin kuin ne sinusta hyvältä tuntuvat. :) Jos tuollaisen yksinkertaisen esimerkin saisin, miten soitat C-duuriasteikon?

Järkytyin itsekin, kun kokeilin. 2-1-2-1-2-3-4-5. Tai ...-5-4. Jotenkin tuo kahden sormen siksak sujuu luontevasti ja sormet riittävät ylös asti. Vaikka eihän tuo nyt ihan järkevältä tunnu. Voiskohan kaksiriviset vaikuttaa mulla tuossa.

Sen kyllä huomaan, että mulla toimii 1-2-3 paljon sujuvammin yhteen kuin 2-3-4. Jos esim. haluan lurauttaa vähän kromaattisesti.

Tuo asteikko tuntuu musta jotenkin keinotekoiselta, kun ei ole sitä kontekstia, millä välillä melodia liikkuu. Se tuntuu mulla vaikuttavat mihin sormeni panen. Ja c-duuri ei ole mulla kovin usein käytössä. G- ja D-duurit, ja sitten G-, D-, E- ja C-mollit ehkä eniten.

Giulietti

Nimetön on todennäköisesti vaan heikompi käytön puutteesta, siksi tuo 1-2-3 yhdistelmä sujuu helpommin. Eihän tuo C-duuri mikään kamala noinkaan ole, loppu on jopa erinomainen. Itse käytän sormitusta 2-3-4-1-2-3-4-5 tai jos soitetaan kahden oktaavin alalta niin 2-3-4-1-2-3-1-2-3-4-1-2-3-4-5(3). Tuo suluissa oleva kolme siksi että jonkun mielestä tuo keskisormi saattaa olla tuolla helpompi kuin pikkusormi.

htoyryla

Nimetön on kyllä kitarassa väkisinkin käytössä jatkuvasti, siinä kun ei voi välttää sitä käyttämästä yhtä paljon. Sama mandoliinissa ja nyt tuossa uusimmassa hullutuksessani, viulussa. Mutta kaikissa noissa pikkusormi on heikko. Kitarassa olen onnistunut sen käyttöä välttämään, viulussa se tulee väkisin vastaan jos haluan soittaa esim. c-mollissa. Klarinetissa, saksofonissa ja poikkihuilussa joutuu käyttämään nimetöntä ja pikkusormea yhtä paljon kuin muita. Mutta selvästikin eri soittimet vaativat erilaista taitoa sormilta, eikä valmiudet siirry soittimelta toiselle.

No, esimerkiksi tuo nimettömän harjoittaminen ja peräkkäisyyden pitäminen mielessä on selkeitä periaatteita jotka ei pane kaikkea uusiksi. Ihan hyvä lopputulos tästä keskustelusta.

oki

Moi
"Taitaa olla liian iso remontti alkaa mun sormitukset korjaamaan oikeaoppisiksi. Eli lopputulos on että jos mä aion soittaa haitaria, niin mä soitan vääräoppisesti."
Äläs nyt Hannu, kyllä sen sormituksen voi muuttaa, mutta aikaa se vie.
Itse soittelin ns omalla sormituksella monta vuotta, mutta sitten tuli hankaluuksia kun piti soittaa nopeita kappaleita.
Rupesin käymään harmonikka tunneilla ja opettaja sanoi mun sormituksesta että uusikksi menee.
Nyt olen soittanut kolme vuotta ohjatussa opetuksessa ja sormet alkaa pikkuhiljaa toimia, tällä hetkellä mulla on työn alla Säkkijärvenpolkka joka ei tunnukkaan niin vaikealta, kuin ennen sormituksen muuttamista
t: Oki

htoyryla

#36
Lainaus käyttäjältä: oki - 16-01-2015, 06:35:42
Moi
"Taitaa olla liian iso remontti alkaa mun sormitukset korjaamaan oikeaoppisiksi. Eli lopputulos on että jos mä aion soittaa haitaria, niin mä soitan vääräoppisesti."
Äläs nyt Hannu, kyllä sen sormituksen voi muuttaa, mutta aikaa se vie.
Itse soittelin ns omalla sormituksella monta vuotta, mutta sitten tuli hankaluuksia kun piti soittaa nopeita kappaleita.
Rupesin käymään harmonikka tunneilla ja opettaja sanoi mun sormituksesta että uusikksi menee.
Nyt olen soittanut kolme vuotta ohjatussa opetuksessa ja sormet alkaa pikkuhiljaa toimia, tällä hetkellä mulla on työn alla Säkkijärvenpolkka joka ei tunnukkaan niin vaikealta, kuin ennen sormituksen muuttamista
t: Oki

Noin voi tehdä jos on yksi soitin työn alla jota haluaa oppia soittamaan paremmin. Silloin siihen voi panostaa aikaa ja siitä saa vastaavasti hyötyä.

Mä soitan jatkuvasti useita soittimia, jotka kaikki vaatisivat jatkuvaa harjoitusta. Ja haitareitakin kolmea erilaista systeemiä. Toivoton ajatus että kaikissa voisi kehittyä tuolla tavalla. Pitää katsoa mikä on riittävä taso että saa toimivaa musiikkia aikaan. Kun samaan aikaan pitäisi vielä kehittää kielitaitoa usealla kielellä, että pystyisi lukemaan sujuvasti asiatekstiä jota tarvitsen tutkimushommissani. Kaikkeen ei ole aikaa.

Saksofonin ja klarinetin kanssa otin tunteja ja jouduin opettelemaan hommia uusiksi. Että kyllä sitäkin on kokeiltu. Mutta muut kuin minä ei pysty sanomaan onko juuri haitari se mihin minun pitää panostaa. Jos nykyinen systeemi toimii siihen mihin haitaria tarvitsen niin miksi laittaa juuri haitariin vuosikausia. Mä luulen että musiikissa mun juttu on nimenomaan soittaa monia soittimia mutta ei mitään vaativaa millään niistä.

ftamt

#37
Eikö tämä sormittelu koskaan lopu?  Mitkään oppaat eivät ole laki eikä raamattu. Täytyy soittaa niin,
että omat sormet pystyvät siihen, eikä väkisin yrittää sellaista mikä ei koskaan mene. Jos on jo löytänyt toimivat sormitukset, niin ei niitä tarvitse muuttaa väkisin ja pilkulleen kirjan mukaisiksi. On niin monta koulukuntaa kun on kirjoittajaakin. Useampaa opasta tutkimalla löytää kyllä ratkaisun ongelmakohtiin. Tämä kyllä riittää tavalliselle harrastajasoittajalle. Eri asia on sitten, kun aletaan opiskella ammattiin konsertoivaksi taiteilijaksi tai opettajaksi. Silloin täytyy järjestelmällisesti edetä kirjojen mukaan tutkinnosta toiseen. Täällä Vapaalehdytkässä suutaan soittavat varmaankin suurimmaksi osaksi harrastelijat, joihin itsekin luen kuuluvani. Tietysti täällä on myös pidemmälle ehtineitä soittajia tai jonkun alan asiantuntioita. Heidän kirjoituksensa jälkeen keskustelu sitten useimmiten päättyykin. Suurimmaksi osaksi oppaiden sormitukset kyllä menee, mutta aikuisopiskelijalla pitää olla myös omaa järkeä ja kokeilunhalua . Itse olen löytänyt sopivat sormitukset harjoittelemalla lähes pelkästään nopeita polkkia. Jos niissä sormitukset toimivat, niin ne toimivat hitaammissakin kappaleissa.
Toivo

oki

No ei kait näistä kannata pelihousuja repiä.
Mun puolesta jokainen saa soittaa miten parhaaksi näkee, vaikka yhellä sormella
t: Oki

htoyryla

Eihän tässä mitään semmoista ole. Omat tarpeet, tavoitteet ja prioriteetit vaikuttavat siihen mihin aikaansa panostaa. Musiikin alalla mun ehkä oleellisin kehityskohde on vireen parantaminen, siis sävelkorva ja vireen löytäminen laulaessa. Viulu on mielestäni auttanut hahmottamaan virettä aivan uudella tavalla.

Täällä ehkä enemmän on porukkaa joilla haitari on musiikkiharrastuksen keskipisteenä. Ihan ymmärrettävää haitarifoorumilla :)

Kyllä tästä keskustelusta sain irti sen että olisi hyvä hahmottaa yleisiä ongelmakohtia ja periaatteita, joita voi hyödyntää omassa soitossaan. Tässä tuli pari semmoista, ja aikaisemminkin on tullut pari.