Suomen Harmonikkaliitto

Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - mlut

#41
Hieno puheenvuoro Pietrodeirolta.

Minua kiinnostaisi kovasti opastus 'sointujen käytön maailmaan'. Perusteoria, kuten leposointu, subdominantti, dominantti, sävellajin muut soinnut on kutakuinkin hallussa. Samoin sävellajista toiseen siirtyminen eli modulointi. Mutta. Kappaleissa kuitenkin soinnut esiintyvät pääsääntöisesti monenlaisina käännöksinä ja jo siitä syntyy selainen soppa, että ei millään meinaa päästä kärryille.
Olen elämässäni opetellut kaikenlaista ja useamminkin huomannut, että jokin ihan mitättömältäkin tuntuva esitys tai lausahdus voi niin sanotusti avata lukon. Oisikohan sellainen mahdollista tässäkin asiassa. Työstämistä toki riittäneee mahdollisen ahaa-elämyksenkin jälkeen.

Täällä oli jokin aika sitten lyhyt keskustelu palkeen käytöstä, jossa muutama kokenut 'virkaveli' sanoi mielestäni paljon olennaista.
#42
Veikko Ahvenaisen Harmonikat soimaan nro. 21 sisältää helpon version.

Missä sävellajissa on VA:n sovitus? Minulla on tästä mielestäni hyvin soiva Dm-sovitus, mutta pianonuottina, josta en ole saanut oikein siistiä sovitusta harmonikalle.
#43
Veikko Ahvenainen on tehnyt suunnattoman hienoa työtä suomalaisen harmonikan hyväksi, konsertoinut tuhansia konsertteja ympäri maailman ja kirjoittanut oppimateriaalia ja nuottikokoelmia harmonikalle. Levyttänyt yli 1000 levytystä jne. Uskon että tuolla  yli 70-vuoden soittokokemuksella hänellä on tietoa josta kannattaa ottaa oppia.

Yo. kolahtaa niin paljon omaan näkemykseeni, että haluan siinä Giuliettia kompata.
Muuten. Oisikohan kirjoittamisella ja soittamisella joitain yhtymäkohtia:
Mistä soittaa/kirjoittaa, miten soittaa/kirjoittaa, miten käsittelee soitinta/kirjoituskonetta.  :-\
#44
Mulle on jäänyt jostain matkan varrelta korviini sanonta, että keskisormella on harmonikansoitossa ainakin paras 'osumatarkkuus'. Omalla kohdallani pidän em. sanontaa totena. Elikkä hyvä, jos pitkä intervallihyppy sattuu keskisormelle.
#45
Onneksi toivelaulukirjat sentään yleensä löytyvät kirjastoista.

Mitä ne tekijänoikeudet sitten sanoo noista kirjastoteosten nuottikopioinneista? Kirjastoteoksista kopiointihan on tietty usein realistinen mahdollisuus, kirjastossa tai kotona.
#46
Kiitos palautteeni palautteesta. Olen varmasti viime aikoina juuttunut liiaksi foorumille. Tämmöinen kömmähtely vähennee uusiutuvien sivujen ja otsikoiden myötä.

Käännöstyön haasteisiin: Oisiko järkeä laatia jonkinmoinen 'sanakirja', englannista englanniksi, jossa olisi ainakin erilaisten termien mahdolliset synonyymit ja myös termien selityksiä. Taas lisää työtä, mutta voisiko se helpottaa varsinaista käännöstyötä, riittävästi/työmäärä.
#47
Nuottiteline / Vs: Rauli Somerjoki - Valot
22-01-2016, 20:00:14
Tuon 'Valot'-kappaleen nuoteista ilahtuisin minäkin. Jos voit toimittaa, s-postiosoitteeni löytyy profiilistani.
#48
Liittyen aiheeseen 'mitä  sivustolta toivoisit' :

*Tiedotteita, jotka palvelevat harmonikansoitossa kehittymistä
-harmonikan soittoon liittyvää kirjallisuuttaa, uutta ja vanhaa
-nuottikirjojen/nuottien saatavuus
-kesäkurssit, konsertit, festifaalit
-miten saada opetusta ja/tai löytää opettaja, lähellä tai kauempaakin
*Soittimet
-soitinten erilaisuus (piano, näppäin, bassot, äänikerrat, koplariyhdistelmät, 'mitä ne on?')
-kirjallisuus
*Soittajat
-elämänkerrat ja muu kirjallisuus
*Harmonikan erilaiset 'genret'

Sivustollahan on jo nyt paljon em. tietoutta, mutta voisiko niille ohjaus etusivulla olla aktiivisempaa. Nyt ne ovat sellaisen otsikon kuin 'Vapaalehdykkä' takana.

Kiitos, kun saa toivoa.


#49
Nuottiteline / Vs: Hiski Salomaata
21-01-2016, 20:07:20
Mulla olisi vielä 'Askon kolmirivinen' C-duuri. Nuoteissa on sormitussotkujani, mutta voin lähetellä, jos tämä kiinnostaa. Tililiti tilililu!
#50
Miten olisi kompromissina jakaa 14. tahti puoliksi Edim (tai C#dim) ja Es7? Bassot voisi mennä e ja es.
Mukavasti liukuisi kohti D7, jonka eka basso d.
#51
Miten olisi A7-9 ja bassot puolinuotteina b,cis (vai koko taukoko pitäisi olla)? Voisiko siinä käydä myös dim-sointu? Pitäiskö tahdin 13 e-basson edessä olla palautusmerkki?
Ihan maallikko olen, tunnustan, mutta asia kiinnostaa.
#52
Nuottiteline / Vs: Kulkuri veljeni Jan
15-01-2016, 12:53:21
Kiitos tiedosta.
#53
Nuottiteline / Kulkuri veljeni Jan
14-01-2016, 19:55:03
Ilahtuisin kovasti tuon otsikossa mainitun laulelman soinnukkaista nuoteista tai tiedosta, mistä ne löytäisi. Tapio Rautavaarahan tämän laulelman on tehnyt, ainakin tunnetuksi.
S-postiosoitteeni on profiilissani. :)
#54
Nuottiteline / Vs: Pariisin taivaan alla
10-01-2016, 16:28:39
Minulta löytyy Em/E -versio, joka on itse kirjoitettu. En muista, mistä se on minulle tullut. Erillisiä bassonuotteja ei ole, mutta soinnut on kirjoitettu. Jos haluat, kirjoita > [email protected] .
#55
Tampereella(  http://www.tampereenmusiikki.fi/verkkokauppa/kaeytetyt_harmonikat-64/ ) on F115 Giulietti hinnoiteltuna 1700€ ja rapiat. Omien kokemusteni mukaan reilu pitkänlinjan liike. Osti äskettäin Ylöjärven Harmonikan varaston, kun Matti Talasmäki jäi ansaitulle eläkkeelle.
#56
Hankin viime vuonna Kimmo Mattilan (KM) toimittaman ' Joulu on taas, 24 joululaulua harmonikalle sovitettuna'. 
KM on tehnyt sovitukset, jotka diskantin osalta ovat ihan pelkistetyt, lähes aina vain melodiaäänen varassa. Mikä sekin on ihan käypänen valinta noille tutuille ja kauniille joululauluille. Mutta standardibassolle tehdyt sovitukset ovat varsin monipuoliset ja mielestäni oikein onnistuneita.
Mukava tapa poiketa bassopuolella mukavuusalueelta.
Kirjasen saa, kauppojen lisäksi, Harmonikkainstituutista tilaamalla.
#57
Se on arvokas taito. Sointujen perusteella voi sitten 'arvata' sävellajin ja varmistella sitä sen mukaan, miten melodia kulkee.  Noin kai se menee, kun sen osaa.
#58
LainaaJos soinnut löytää, ne on tässä vaiheessa hyvä laittaa ylös siihen nuottipaperille, soinnut auttaa monesti löytämään helpommin niitä melodian ääniä.

Tarkoitatko, että pystyt kuullun perusteella hahmottamaan soinnut ja etenet sitä kautta melodiaan ja sävellajiin?
#59
Johan kysäisi tästä:
Mutta, jos alihankinta johtaa siihen, että saman haitarimerkin tiettyä tyyppiä myydään samana soittimena vaikka ne on tietoisesti osittain kokoonpantu laadullisesti erilaista osista, en pitäisi sitä suotavana.
Kyllä minä sellaisesta mieleni pahoittaisin >:(.


Ei ole omakohtaisia kokemuksia, eikä tietoa, mutta tämän palstan keskustelusta olen saanut käsityksen, että sellaista tapahtuu. Ja miksi ei voisi ja saisikin tapahtua, jos se tehtäisiin 'kuluttajalle' tiettäväksi.
Tavoiteltavana ja reiluna pelinä pitäisin siis sitä, että esimerkiksi (ja tosiaan vain esimerkiksi) Guerrini Symphony 2 on aina sama soitin. Niin hyvin kuin se kohtuuden nimissä voi sitä olla. Olennaisista eroavaisuuksista pitäisi soittimessa olla vaikka jokin kyltti, helposti havaittavissa. Näinhän saattaa toki ollakin, en tiedä.
Ihan niinkuin Valion maitokin tulee olla kohtuudella samanlaista purkista purkkiin. Jos siinä on vähemmän laktoosia, siinä lukee Hyla. Jos siihen on lisätty kalsiumia, siinä lukee, että näin on tehty.
#60
Tuota alihankintaa pidetään jonkinlasena "mörkönä" harmonikan valmistuksessa, mutta asialla on varmasti toinekin puolensa.

Mutta, jos alihankinta johtaa siihen, että saman haitarimerkin tiettyä tyyppiä myydään samana soittimena vaikka ne on tietoisesti osittain kokoonpantu laadullisesti erilaista osista, en pitäisi sitä suotavana.
Kyllä minä sellaisesta mieleni pahoittaisin >:(