Suomen Harmonikkaliitto

Haitarin soiton harjoittelu

Aloittaja Reppumies, 31-08-2015, 16:52:14

« edellinen - seuraava »

Reppumies

Sitä voisi verrata tuota haitarin soittoa ja ääntä leipään. Siihen ei kyllästy. Ainakaan minä.

usko

Jos mä saisin kaikki haitarit mitä haluan, niin ensmäinen sata olis aika pian koossa.

Teme

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 15-09-2016, 07:16:18
Moro! onko 5 haitarin omistaja sama ku hyvä soittaja? Mulla yks peli enkä hallitse täydellisesti sitäkään!
Vaikka niitä olis tusina nii ei se soittajaa tee,ehkä enempi keräilijän!
On ihan sama onko sulla yksi vai useampi haitari, ei se lukumäärä korreloi millään lailla siihen osaatko soittaa vai et. Mutta ihmisillä on erilaisia harrastuksia ja harmonikan soitto ja keräily on yksi muiden joukossa. Systeri harrastaa triathlonia ja pyöräilyä ja hänellä on viisi pyörää: triathlon kisapyörä, triathlon treenipyörä, cyklocross, maastopyörä ja kauppapyörä. Miksei haitareita voisi samallalailla olla useampia?

Itse en ole erityisen hyvä soittaja, omaksi ilokseni soittelen...ja toivottavasti samalla pikku hiljaa kehityn. Haitareita on 6kpl. Se on vaan mukavaa välillä soitella eri peleillä, niissä jokaisessa kun on omanlaisensa soundi. Ja ovat myös soitolleen erilaisia. Jossain on todella herkkä näppäimistö ja sillä on mukava soittaa polkat sun muut nopeita sormituksia sisältävät kipaleet, toisessa on erittäin kauniit valssiäänet, vuoden -39 pelissä on aivan erilainen ääni kuin tuoreemmissa jne. Ei se soitto sen paremmin suju tai välttämättä muiden korvaan kuulosta sen kummemmalta, soittaa millä vaan, mutta itse kun on omia soittimiaan oppinut tuntemaan ja nauttimaan niiden erilaisista äänimaailmoista niin se tuo vivahdetta ja rikkautta soittoharrastukseen. Vaihtelu virkistää.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

olli

Nyt kävin taas "karkkikaupassa" eli tuuletin kaikki viisi haitaria.  Harjoittelin parisen tuntia kahta kappaletta - kakkosstemmaa - kappaleisiin "Metsäkukkia" ja "Lehdetön puu"!  Jokaisella haitarilla - huomasipa vaimonikin, että ovat "soundit" eri kuuloiset  erilaisilla peleillä!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pirunkeuhkot

Minä olen nyt vuosi ja neljä kuukautta omistanut haitarin. Tahkosin kotona ensin vuoden itekseni, veikko Ahvenaisen oppaat ym. tukenani. nuoteista en älynnyt höykäsepölläystä ja hanuriakkaa en tienny, mitenpäin  se syliin asetetaan. No, aloin tutustua tuohon peliin ja ei muuta ku nuotteja tankkaamaan, siihen hommaan oli apuna nettikurssi.
Niin se pikkuhiljaa alkoi valkeneen tuo homma, tunteja päivässä meni paljon, opinkin jotain, jonkun valssin ym. helppoa. Kenellekkää en kertonut uudesta harrastuksesta, vasta sitten kun vuosi oli kulunut. Niimpä meidän lauluharrastuksen vetäjä kuuli tarinani, hän on soitonopettaja ja patisti minut kurssille. Kiitos hänelle, vaikkakin aika on lyhyt, noin puolituntia kerralla, kyllä siinä ehtii käydä uuden kappaleen läpi ja soittaa läksykappaleen.
Nyt on jo klassikot metsäkukat ja emma lisäksi uralinpihlaja, jääkukkia, annan ja pentin laulu, kankaan kaunis Katriina, kulkurinvalssi ym. Myös tangoa on otettu, osa Lagumbarsiittaa menee jo, Kotkanruusu, nyt on läksynä on neidolla punapaula. Ole tyytyväinen, mitä olen tähän mennessä oppinut ja innostus on kova oppia uutta  :) :)

olli

Hyvä homma "pirunkeuhkot" jatka vaan ja tsemppiä soittoon!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

pirunkeuhkot

Kiitos Olli kannustuksestasi nyt ja tuestasi tämän matkan varrella  :)

Henir

Oli vähän aikaa sitten jäänyt soittaminen ehkä viikoksi hieman vähemmälle. Jännä juttu - kun aloitti taas, siinä tuntui olevan uutta virtaa, jotenkin enemmän sielua.

Joten, ei kai muuta kuin että jatketaan itse kukin! Soittelin äsken 'Metsäkukkia' ja vastapainoksi 'Rocky road to Dublin' tuolla Weltmeisterillä. :)

LainaaKyl niit on hyvä olla useampi, kun niitä on eri tyyppisiä eri tarkoituksiin. Kevyt mielenosoituksiin, halpa nuotiolle, iso konserttiin, tiettyyn musatyyppiin omansa, janiinedelleen.
Tämä! Viime viikonloppu vietettiin vaativissa olosuhteissa keskellä metsää nuotion loimussa "kivikautisessa asumuksessa". Vaatimus oli että hanuri mukaan, joten otin sitten sen kaikista kuppaisimman venäläisen, mikä ei ollut yhtään huono veto. Vaikka soitin oli erittäin karkea eikä soittajakaan kummoinen, onnistuttiin paikkaan luomaan sitä aitoa tunnelmaa, kyllä kaikenlaiset matolaatikkopopit kalpenevat yksinkertaisenkin elävän musiikin rinnalla. Olen huomannut että todellakin kannattaa omistaa joku halpa, yhen ihmisen siirreltävä peli.

Pete85

Lainaus käyttäjältä: usko - 15-09-2016, 09:01:56
Nääs moro. Kuinka monta haitaria pitää ihmisellä olla? Olen tätä kysymystä pohtinut.

Yksi iäkkäämpi harmonikkakerhon vetäjä kertoi joskus itse, että oli jossain bongannut myytävänä olevan harmonikan mielestään sopuhinnalla ja vaimo oli vieressä sanonut että eikö sinulla ole jo ihan samanlainen tai taitaa olla useampikin johon mies vastasi että "saa niitä olla nurkisa!"  :)

-Pete

outi

Tästähän päästäänkin lukumäärään vähintään kolme. Koska kaksinurkkaista huonetta tai taloa ei ole. Pyöreätaloiset muumit voi soittaa pasuunaa.

olli

Harjoittelu kantaa hedelmää.  Marraskuu meni Veikko Ahvenaisen opin mukaan eli otin haitarin syliini kuukauden jokaisena päivänä.  Keskityin vain kahteen kappaleeseen "Norjalainen galoppi" (2. ääni) sekä "Haave"-valssi (2. ääni).  Nyt huomasin, että kappaleet ovat menneet "sormimuistiin".  En tarvinnut enää lappuja.  Nostaa motivaatiota jatkamiseen!  Galopin esitämme huomenna Oulunsuun Pirtin puurojuhlassa.  Haave-valssin esitämme Pirtin kevätjuhlassa 2018.  Kevätjuhlassa on myös Pirtin kuoron ja meidän yhteisesityksenä tuttu "Metsäkukkia" moniäänisenä sovituksena.  Olen saanut myös Metsäkukkien kakkosäänen sormiini. :P  Nyt joululomalla ajattelin opetella "Kulkurin kaihon" kakkosäänen.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Kari Luukkonen

Minulla on vain makuuhuone, laitan kaksi ovea kiinni. Harjoittelen iltapäivällä, silloin ei yleensä ole naappureita kotona ja en soita yleensä klo 20.30 jälkeen. Meillä on luhtitalo naapuri on myös alakerrassa. Kaksikerroksinen rivitalo. Minulla on GIULETTI Super casotto näppäinhanuri.