Suomen Harmonikkaliitto

Nuottien jakaminen ja vaihtaminen

Aloittaja olli, 17-06-2015, 19:41:41

« edellinen - seuraava »

Minde

Lainaus käyttäjältä: Minde - 30-01-2016, 00:06:06
No Nyt! Tää keskusteluhan on mennyt ihan mielenkiintoiseksi. Ja kaikista uskomattominta on se, että minä, joka silloin kysyin vissiin ensinmäistä nuottia... niin siitä lähti tämä tai se alkuperäinen haloo. Minä en tarvitse, kuin joskus yhden tietyn nuotin tai vinkin mistä kirjasta/ tai vihosta sen voi löytää. Isälläni on vino pino ihan alkuperäisiä hienoja nuotteja (joita teistäkin jotkut saattaisi vielä haluta) ja minulla jo omastakin takaa... eli nuotteja löytyy tuolta varmaan 50-luvulta saakka jonkin verran. Mun pointti on, etten osta koko "toivelaulukirjaa" sen takia, että haluan sieltä soittaa yhden biisin ja jossa on jo nuotteja, jotka löytyy kolmesta muusta vihosta tai kirjasta.
Tai voin ostaakin, kun joku kertoo, mistä mä tän yhden nuotin voin ostaa!!!
Minde

htoyryla

#21
Lainaus käyttäjältä: Minde - 30-01-2016, 00:06:06
No Nyt! Tää keskusteluhan on mennyt ihan mielenkiintoiseksi. Ja kaikista uskomattominta on se, että minä, joka silloin kysyin vissiin ensinmäistä nuottia... niin siitä lähti tämä tai se alkuperäinen haloo. Minä en tarvitse, kuin joskus yhden tietyn nuotin tai vinkin mistä kirjasta/ tai vihosta sen voi löytää. Isälläni on vino pino ihan alkuperäisiä hienoja nuotteja (joita teistäkin jotkut saattaisi vielä haluta) ja minulla jo omastakin takaa... eli nuotteja löytyy tuolta varmaan 50-luvulta saakka jonkin verran. Mun pointti on, etten osta koko "toivelaulukirjaa" sen takia, että haluan sieltä soittaa yhden biisin ja jossa on jo nuotteja, jotka löytyy kolmesta muusta vihosta tai kirjasta.

Ei tämä keskustelu sentään ihan vain siihen sinun nuotinkyselyysi liittynyt, vaikka ikävästi tämä sattui alkamaan juuri sinun kyselyn kohdalla. Tällä foorumilla on ollut aikoja, jolloin täällä ei tapahtunut muuta kuin nuottien vaihtoa, sitä sitten aika aktiivisesti. Itse en siitä muuten välittänyt, muuta kuin että kyllästyin seuraamaan foorumia kun täällä ei ollut varsinaista keskustelua.

Itse en ole mikään fanaattinen tekijänoikeuksien puolustaja, vaan enemmänkin aika ärtynyt ja masentunutkin siitä kuinka vaikeiksi jotkut asiat nykymenolla ovat tulleet. Toisaalta netti tekee yhteydenpidosta helppoa, toisaalta netissä ei saa toimia niin kuin "in real life" koska täällä kaikki voi levitä rajattomasti. Tämmöinen nuottikopioiden välittäminen kuin täällä on rajatapaus. Jos se on vähäistä ja satunnaista niin siihen ei kukaan kiinnitä huomiota. Jos sitä tapahtuu paljon, ja mukana on aina kuoro "laita mulle kanssa" -kyselijöitä, niin voi olla että webbisaitti joutuu ongelmiin. Mm. siitä tuossa puhuttiin, ei siitä sinun kyselystä.

Nuottien suhteen tunnistan ja jaan nuo ongelmat. Kotimainen kustantaja julkaisee joka vuosi uusia nuottikirjoja joissa samat kappaleet kiertävät ja joukkoon on pantu jokunen uusi. Ulkomailla sentään jo aika hyvin saa netistä ostettua yksittäisiä kappaleita nuotteina. Suomessa tilanne ei ole hyvä, paljon on musiikkia jota ei ole ollenkaan nuotteina saatavilla. Eikä aina niin levyinäkään. Onneksi toivelaulukirjat sentään yleensä löytyvät kirjastoista.

mlut

Onneksi toivelaulukirjat sentään yleensä löytyvät kirjastoista.

Mitä ne tekijänoikeudet sitten sanoo noista kirjastoteosten nuottikopioinneista? Kirjastoteoksista kopiointihan on tietty usein realistinen mahdollisuus, kirjastossa tai kotona.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: mlut - 30-01-2016, 16:45:01
Onneksi toivelaulukirjat sentään yleensä löytyvät kirjastoista.

Mitä ne tekijänoikeudet sitten sanoo noista kirjastoteosten nuottikopioinneista? Kirjastoteoksista kopiointihan on tietty usein realistinen mahdollisuus, kirjastossa tai kotona.

Pitäisi olla ihan selvästi yksityistä kopiointia, jos menee itse kirjastoon ja ottaa sen kopion itse.

Viljon tuossa ylempänä postaamista linkeistä löytyy (OPM:n ohjeet):

Voinko kopioida valokuvia tai nuotteja yksityiseen käyttöön?

Teoksesta, joka on luvallisesti saatettu yleisön saataviin, saa valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöä varten.

Saako kopioita ottaa myös muille perheenjäsenille ja ystäville?

Lain säännökset yksityisestä kopioinnista mahdollistavat kopioinnin paitsi henkilökohtaiseen käyttöön myös lähimmälle perhe- ja ystäväpiirille. Esimerkiksi työkäyttö ei ole yksityistä käyttöä.

pirunkeuhkot

#24
Minä ihan alottelijana, hankin harmonikan vajaa 3 kk sitten ja ihan itekseni olen sitä aikani kuluksi vinguttanu, noitten Veikko Ahvenaisen oppikirjojen mukaan. Nyt tekis mieli kokeilla jotain helppoa valssia esim. oisko vinkkiä ja voisinko saada nuotitkin sellaiseen. Metsäkukkia, emma, etelänkukkia ym. pientä menee jo, kylläikin vähän välillä pätkien. Sellainen valssi kun syksyn muistoja olsi kiva opetella. Olisko siihen nuotteja jollakin Teillä konkareilla lähettää.  :)
En tiedä, tuleeko tämä viesti nyt ihan väärään osioon, mutta antanette anteeksi, kirjoitan eka kertaa tänne ja opetten tätä systeemiä :)

kari-nli

Hienoa Olli, että olet ollut aktiivisesti auttamassa harrastajia nuottien hankinnassa. Itse olen etsinyt niitä kirjastoista, joskus tilannut harmonikkaliitosta ja Ahvenaiseltakin olen joskus saanut nuotin.
Myös fb.kavereilta olen jonkun nuotin saanut. Viimeksi Poranek-valssi. Nuotteja kyllä löytyy kun osaa kysellä.

eikkajuhani

     Nyt olisi tarvetta sellaiselle nuotille kuin, Haaveileva hanuri .. löytyiskö ? Jospa olisi vielä sanat matkassa.. ! En itse tiedä kuka edes on säveltäjä, juutuubista hetken yritin, (ehkä en osannut)  sp. löytyy profiilistani  kiitos !  :) :) :)

    Eikkajuhani 
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

eikkajuhani

             Kiiitooos !! Nyt on Haaveilevaa hanuria ihan tarpeeksi asti, jopa ylikin ! Kiitos vielä lähettäjille !
           
                   ps. tuota kappaletta soitettuaan Matti Ekman totesi, että tämähän menee samaan tapaan kuin Veteraanien iltahuuto, ehkäpä niinkin, yhdenmukaisuutta löytyy... :) :) ;)

             Eikkajuhani

           
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

pirunkeuhkot

Löytysköhän nuotteja Onnen ruusu Valssi, sekä Kultalankaa valssi. Mutkattomat yhtye on levyttänyt nämä kappaleet.

Eikka

Minä olen penkonut kirjaston ja kirjakaupan nuottikirjat , enkä ole löytänyt  " Oliivien kukkiessa/Blommons olives" https://www.youtube.com/watch?v=20xc8hDtG1U nuotteja.

Olisiko jollakin vinkkiä mistä saisi? Mukava kappale jonka haluaisin opetella.
Kiitos jo etukäteen, jos joku ystävällinen auttaisi!





Eikka

 :)Kiitoksia  pyyntööni vastanneille. Sainkin avun nopeasti!

Johan

Lainaus käyttäjältä: olli - 17-06-2015, 19:41:41
"Tavallinen tyttö" -ketjun innoittamana rupesin pohtimaan omaa toimintaani nuottien jakelijana.  Olen saanut sekä kiitosta että kritiikkiä.  Tavoitteeni on ollut auttaa kaveria ;)

Nyt olen saunan lauteella pitänyt itseni kanssa palaverin, jonka tuloksena syntyi seuraavat päätökset:

Yleisimpiä haitarinuotteja, varsinkaan valmiita haitarisovituksia en ala kopioimaan ja jakelemaan.  Esimerkiksi kunnioitettu mestari Veikko Ahvenainen on julkaissut 19 nuottivihkoa, joissa on haitarille kirjoitettuja nuotteja 303 kappaletta "Aamu järvellä" - "Äänisen aallot".  Näitä vihkoja saa varmaankin kaupoista, tai sitten Veikolta suoraan.
Veikon osoite löytyy helposti "googlaamalla"!

Itse olen kirjoittanut koneelle oppimis- ja sovittamismielessä useita kappaleita haitariversioiksi.  Tietokannassa on 351 kappaletta "Aamu Kannaksella" - "Äänisen aallot" (Aallot ei ole Veikon sovitus ;))  Ensimmäisen nuotin kirjoitin 26.3.2009 (Muistoja Karpaateilta; sovittajaa en muista).  Viimeisin on "maniskamieheltä" saatu "Kultatohvelit", jota viimeksi muokkasin tänään eli 17.5.2015.

Mielestäni pianonuotin tai sitten laulunuotin (melodia, sointumerkit ja teksti) muokkaaminen haitarille bassot kirjoittaen on jo jonkin sortin sovittamistakin :P  Mieleen tulee aina jotain "omaakin" - sointuihin ja bassoon!

Lisäksi olemme Aleksin Harmonikkakerhon puitteissa tehneet paljonkin "sovitustyötä" kerhollemme sopiviin kappaleisiin.  Esimerkiksi tango "Lasihelmiä".  Veikon sovitus alkaa introlla "kylmät huulet" ja sitten tulee se varsinainen!  Monet levytykset alkavat ilman introa.  No me teimme kerhollemme oman intron, lisäksi mietimme "koplarivaihdot" ja oktaavivaihdot (8va) sekä kertaukset uusiksi.  Tämähän on jo uusi sovitus, jos mikä.  Toinen esimerkki on Paul Norrbackan valssi "Metsälinna".  Veikon sovitusta en tunne, mutta me teimme kerhollemme omanlaisensa.  Jälleen mietimme "koplarivaihdot" ja oktaavivaihdot sekä kertaukset - eli teimme kerhollemme oman sovituksen.

Tulen jatkossakin varmaan pyytämään kiinnostavaa nuottia ja olen saamastani aina kiitollinen.  Vaihtariksi lähetän jonkun "harvinaisemman" nuotin.  Pyrin myös auttamaan kaveria hänen ongelmissaan ;D


Onko käynyt mielessä, että sovittaminenkin vaatii oikeudenomistajan luvan, mikäli sovitusta julkisesti esitetään?

Johan

htoyryla

#32
Lainaus käyttäjältä: Johan - 16-07-2018, 11:43:28

Onko käynyt mielessä, että sovittaminenkin vaatii oikeudenomistajan luvan, mikäli sovitusta julkisesti esitetään?


Minulle on kymmenisen vuotta sitten tekijänoikeuspuolen käytännöistä hyvin perillä oleva tuttu selittänyt, että sovituslupa tarvitaan vain kun halutaan itse päästä Teostokorvauksiin jaolle sovittajana. Muuten esitetään hyvinkin erilaisia sovituksia, korostamatta sitä että ne ovat sovituksia. 

Niitä varsinaisia sovituslupia annetaan kuulemma nihkeästi, koska se on omista Teostokorvaustuloista pois. Ja se että kappaletta esitetään mahdollisimman paljon, vaikka sitten erilaisina sovituksina, nimenomaan tuo niitä korvauksia. Loppujen lopuksi kevyessä musiikissa menisi usein aika vaikeaksi jos musiikkia saisi esittää vain juuri alkuperäisen esityksen/sovituksen mukaisena.

Äskettäin sitten oli julkisuudessa tapaus, jossa sovituslupa-asia tuli esille erilaisessa valossa, mutta siinä olikin kyse siitä että alkuperäinen tekijä ei hyväksynyt sitä miten kappaletta oli muuteltu. Eli ilmeisesti sovituslupa-kortti voidaan vetää tämmöisissä tapauksissa esille.

oh3ko

Kun joku puuhamies ottaisi tehtäväkseen alkaa pitämään nuottipankkia, jonne voivat säveltäjät lähettää omia teoksiaan.
Sieltä voisi pientä korvausta vastaan tilata haluamansa.
Silloin ei tarvisi ostaa koko kirjaa, jossa on jo nuotteja joita on jo useita "pakko-ostoksia".

Olen harmikseni monesti todennut, kuunneltuani musiikkia radiosta, (Järviradiosta) ;) .. Tulee kiva iskelmä joka jää soimaan. Tekisi mieli soitella sitä, mutta mistä nuotti?
Nuottia ei saa mistään, kun se makaa tekijän mapissa.
Siksi olisi hyvä olla paikka jonne he lähettäisivät välitettäväksi halukkailla korvausta vastaan.

Tänään kuulin erään joka on jo vanhempi kipale.
Joskus yritin etsiä siihen nuottia. En löytänyt kirjastosta enkä kaupoista, varsinkaan kun en tiennyt tekijää.. Löytymättä se on vieläkin, mutta nyt löysin jo Youtubestakin.
Kipale on Taivaanrannan kulkija,,, Sopisi soitettavaksi karanteeniviihdykkeeksi..
Mielelläni ottaisin vastaan...

Johannes 49

Tervehdys,

Löysin Googlettamalla linkin jutun.
Saattaa olla mahdoton tehtävä löytää nuottia tähän "Taivaanrannan Kulkija"-kipaleeseen. Mikäli tarkoitit
tätä Kaius Tihtosen kappaletta.
Katso linkki.

https://www.kirjastot.fi/kysy/mista-sanat-lauluun-taivaanrannan-kulkija

Seppo
Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

oh3ko

Kiitos vaan.
Kaius Tihtosen esittämää tarkoitin.

Täytyy kuunnella ja opetella "korvakuulolta". ;)

 de Kauko

mantme52

Olisiko kenelläkään ilta välimerellä nuottia Taito Vainion sovituksena?

makejacasotto

Hakusessa nuotti: Onnen hetkiä sattuisiko löytymään? Jos pääsisi tuota valssia opettelemaan
Siitä on kai Seppo Leinon sovitus mut nyt käy ihan kaikkikin.

oh3ko

#38
Minä kaipaisin nuottia.. Liian kauan liian vähän aikaa.
([email protected])

maestro

Niin,joitakin nuotteja ei vaan saa mistään. Niinpä olenkin tehnyt itse,aikaa vievää,mutta lopulta se on itsellä..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw