Suomen Harmonikkaliitto

Harjoittelumenetelmäni

Aloittaja olli, 04-10-2013, 16:21:07

« edellinen - seuraava »

olli

Hannun "sekoavat sormet" keskustelun siivittämänä tein tiivistelmän omasta menetelmästäni. ;)  Liitettä saa vapaasti kopioida ja kommentoida sekä luonnollisesti täydentää :P
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Maniskamies

Napsautinpa Ollille mielestäni ansaoitusti karman!
Täytyy perehtyä näin täydelliseen 'tuoteselosteeseen' nousviikolla ihan ajan kanssa.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!

olli

Kiitän karmasta :D  Tämä seloste on syntynyt useamman opettajan antamista ohjeista.  Kansalaisopiston opettajat, yksityisopettaja, leirien opettajat - kaikkiaan kahdeksan haitarinsoiton ammattilaista.  Täytyy kuitenkin tunnustaa, että itsekuri löystyy välillä - täytyy ottaa itseä niskasta kiinni ja palata metodiin ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

#3
Minäkin katsoin nyt tuon Ollin kokoaman metodin. Kyllä minä sen ymmärrän, mutta vaikea minun on sitä soveltaa. Kun en lähtökohtaisesti soita haitarimusiikkia, vaan musiikkia milloin haitarilla milloin jollain muulla.

Tässä yhtenä päivänä viulisti aloitti tuosta vain Juhannuspolkan Paksulassa. Se tuntui kivalta ja lähdin mukaan, yritin siinä päästä kappaleesta kiinni. Kaivoin sitten nuotitkin esille, vaikka eihän se kappale niitä vaatisi. Siinä sitten piti hakea sitä miten se kannattaa siinä soittaa.

Ja sama se on on kun yksinäni lähden jotain soittamaan. LÄhti se laulunuotista tai korvakuulolta, niin aluksi niin yksinkertaisesti kuin mahdollista, ja sitten kun se sujuu, niin voi lisätä hienouksia. Korukuvioita, fraseearausta, sointusäveliä diskanttiin, välikuvioita sinne missä melodia pitää taukoa. Mä pidän tätä semmoisena kansanomaisena, kansanmusa-tyyppisenä lähtökohtana, vaikka joudunkin katsomaan melodiaan ja sointuihin mallia nuoteista välillä.

Tätä mä tarkoitin sillä että reitti pitää valita sen mukaan minne on menossa. Mitä sillä haitarilla haluaa tehdä.

Sekoamisketjusta voisi kuvitella, että olisin aivan metsässä tämän metodini kanssa. Nyt tänä viikonloppuna olen toisaalta ihmetellyt mitä kaikkea mä tuosta haitarista olen onnistunut saamaan irti. Sellaista jonka joku toinen pitäisi vaikeana. Ja sitten mä taas toistuvasti osun harhaan kun haen oktaavin intervallia.