17-10-2021, 05:19:58

Uutiset:

31.7.2021 - Vapaalehdykän foorumi päivitetty uusimpaan versioon. Kirjautumisessa on ilmennyt ongelmia. Pääset kirjautumaan sivustolle vapaalehdykka.net/forum/index.php?action=login

Suomen Harmonikkaliitto

Royal Standard

Aloittaja Vege, 05-06-2014, 20:38:51

« edellinen - seuraava »

Vege

Sain isoisältäni perinnöksi moisen vehkeen, mutta eipä ole tullut soitettua, ja se olisi tarkoitus myydä pois nurkasta pölyttymästä. Osaiskohan kukaan täällä sanoa paljonkohan moisesta laitteesta kehtaisi pyytää? Äänikerroista ja muista minulla ei ole mitään tietoa, mutta ilmeisesti jotain Itä-Saksan ihmeitä nämä ovat.

Kiitos jo etukäteen.

mahu

+ Tuossa on suomessa yleisesti käytetty diskanttipuolen nappijärjestys.
+ Siistin kuntoinen.

- Isokokoinen vaikka vain 3-äänikertainen.
- Saksalainen eikä mikään kovin laatupeli.

Sanoisin että joku aloittelija tai mökkihaitaria kaipaileva voisi 300e maksaa. Mitä mieltä muut on? Itse myin joskus vastaavan 4-äänikertaisen 250€:lla

olli

Minun ekahaitarini oli itäsaksalainen "Grandioso", jonka ostin Hobby Hallista postimyyntinä vuonna 1982.  Se oli ns. nuorisomalli, mutta tuo kuvan haitari näyttää päällisin puolin samanlaiselta, on tosin täysikokoinen.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Royal Standard oli vielä 1920-1930-lukujen vaihteessa yhtä laadukas peli, kuin esimerkiksi Dallapé, jota Royal Stan-
dard kovasti muistutti. Sen tunnetuin käyttäjä oli Suomesssa Nils Ekman, joka teki monia levytyksiä tällä harmoni-
kalla joko soittaen sooloja tai oman Nils Ekmanin harmonikkaorkesterin tai Suomi Jazz orkesterin hanuristina. Myö-
hemmin 1930-luvulla näitä soittimia ei enää tuotu Suomeen. Tehtaan jouduttua sodan jälkeen Itäblokin puolelle tämän merkin laatu oli laskenut rajusti.Soittimia tehtiin halvalla ja ne olivat raskaampia soittaa.Varmaankin silloin
ajateltiin, että määrä korvaa laadun.
Toivo

htoyryla

06-06-2014, 23:04:48 #4 Viimeisin muokkaus: 06-06-2014, 23:20:10 käyttäjältä htoyryla
Kolme vuotta sitten kun olin hankkimassa vähän pienempää peliä kesälomareissulle mukaan, kokeilin yhtä 2-äk. Royal Standardia. En olisi ottanut sitä ilmaiseksikaan, kyllä se soi mutta näppäinten liike oli reilusti isompi kuin tuossa minun Bugarissa missä siinäkin on monen mielestä liikaa. Olisi pitänyt totutella uudestaan soittamaan. Päädyin sitten ostamaan uuden pikkupelin.

Mutta jos olisin ollut ensimmäistä haitaria ostamassa, olisin voinut sen ostaakin, ainakin sopivalla hinnalla. Olihan mun ensimmäinen haitarin 60 euron karmoska jolla soitin muutaman viikon.

Maniskamies

Lainaus: "Sain isoisältäni perinnöksi moisen vehkeen, mutta eipä ole tullut soitettua, ja se olisi tarkoitus myydä pois nurkasta pölyttymästä. Osaiskohan kukaan täällä sanoa paljonkohan moisesta laitteesta kehtaisi pyytää? Äänikerroista ja muista minulla ei ole mitään tietoa, mutta ilmeisesti jotain Itä-Saksan ihmeitä nämä ovat."

Noilla tiedoilla on uskallettua tarjota paljoakaan. Mökkihaitarinkin pitäisi olla suhteellisen hyvässä kunnossa esim. tuolla 300 euron hinnalla?
Koska isoisä soitteli viimeksi tällä pelillä? Jos pölyä on jo muutaman vuoden verran kertynyt, niin ei se ole plussaa.
Miles Davis aikanaan totesi: "Jos soitat väärän äänen, toista se kolme kertaa, niin se on jazzia."

Hyvin armollista meikäläistä kohtaan tämä näkökulma!