19-09-2021, 19:20:02

Uutiset:

31.7.2021 - Vapaalehdykän foorumi päivitetty uusimpaan versioon. Kirjautumisessa on ilmennyt ongelmia. Pääset kirjautumaan sivustolle vapaalehdykka.net/forum/index.php?action=login


Suomen Harmonikkaliitto

Sointumerkinnän lisuke

Aloittaja mlut, 14-02-2018, 20:48:03

« edellinen - seuraava »

mlut

Sovituksissa esiintyy usein/toisinaan  sointumerkin alla arabialainen numero. Onkohan se komppaajaa varten ja tarkoittaa sointukäännöstä? On myös sovituksia, joissa em. merkintää ei esiinny lainkaan. Tarkoittaneeko se sitä, että käännöksiä ei aina merkitä vai sitä, että niitä ei kaikissa sovituksissa ole.
Olenkohan oikeilla jäljilläkään.

Periskooppi

Kysymys jäi hieman avoimeksi ilman esimerkkiä?

Tarkoitatko esim. tälläistä tilannetta C6/9, jossa tuo 6 olisi hieman ylempänä ja 9 jokseenkin sen alapuolella? Joskus tuo väliviiva voidaan jättää poiskin. = C-duurisointu, jossa peruskolmisoinnun lisäksi soivat asteikon 6. (a) ja 9. (d) ääni mukana.

Kirjastoista on lainattavissa Fazerin julkaisema ja Kaj Backlund on tekemä kirja, jonka nimi on jokseenkin: Improvisointi pop- ja jazzmusiikissa. Kirjassa on käsitelty laajasti kaikenlaiset sointumerkinnät. Klassisen musiikin puolella on kenraalibassomerkinnät ja nykyisin myös näkyy välillä poppareiden ja klasareiden risteävät merkintöjä. Backlund on kirja on kuitenkin hyvä, selkeä avain tälle alueelle.

mlut

Ei vaan tämän tyyppisiä: F  ja Gm
                                     3       5

Periskooppi

Merkintätapa ei edusta yleismaailmallista vakiintunutta yksiselitteistä käytäntöä kaikkia soittimia varten, mutta voisi olla joku seuraavista:

A
Ensimmäiseksi tulee mieleeni, että kyseessä voisi olla sormitusmerkintä varsinkin, jos käytössä olevat numerot olisivat 2 ja 5 väliltä (sormiahan on vain 5, eikä bassopuolesta juuri käytetä peukaloa =1). Voisiko olla, että numeroita olisi 2 yhtaikaa, jolloin myös sointubassojen sormi olisi annettu? Jos esim Metsäkukkien B-osan sointukierrossa Bb-duurista (sormet 5 ja 4) loikataan D7:aan (sormet 3 ja 2), niin olisi kätevä hypyn helpottamiseksi ja omatoimiharjoittelijan selvennykseksi antaa sormitus näin.

B
Esimerkissä kuitenkin esiintyy numerot 3 ja 5, jotka yleensä musiikinteorian puolella viittaavat soinnun terssiin (3) ja kvinttiin (5). Jos tekstuuri saa ei esiinny ollenkaan numeroa 1, joka tässä ajatustavassa edustaisi soinnun pohjasäveltä ns. perusääntä, ja tuohan jo valmiiksi näkyy sointumerkinnässä. Jos kyse on tästä, niin tuskinpa esiintyisi numeroa 7 suurempia numeroita?, koskaan ääniäkään ei juuri sen enempää ole, ja bassoon sijoitettavat lisäsäveletkin saadaan pienemmillä numeroilla kuvailtua. Jos tästä on kyse, niin joku on keksinyt tavan ilmaista bassosävelen (ilman nuottiviivastoa?) numeroilla kirjaimien sijaan. Ei taida olla mikään maailmanlaajuinen tapa, mutta voisi esiintyä esim. harmonikkanuoteissa. Esimerkkitapauksessa ne F-duurisoinnun perusbassonäppäimiä olisi A (=3), ja G-mollisoinnun perusbassonäppäimiä D (=5). Oikeasti nämä pitäisi merkitä: F/A  ja Gm/D.

C
Numerointi voisi olla myös jonkinlaista tabulatuurikirjoitusta, jolla ilmaistaisiin, esim. että F löytyy napista 3 ja GM napista 5.

Itse veikkaan kohtia B ja A - juuri tuossa järjestyksessä. Voi olla C:kun. Ehkä vielä joku muukin, mutta ei kuitenkaan ihan tavallisiemmasta päästä oleva merkintätapa.