Suomen Harmonikkaliitto

ysi ääni

Aloittaja pillimees, 14-08-2012, 16:19:03

« edellinen - seuraava »

pillimees

Heipparallaa! Kun on tiedoissa aukkoa niin kysäisempä sellaista asiaa,että miten muodostetaan esim sointu C9? eihän koko asteikolla ole kuin 8 säveltä C---C. On mm Taito Vainion metsäkukkia sovituksen B-osassa,kääntyen siitä cm:iin. Osaan kyllä tehdä soinnun jos on nuotissa sävelet mut jos pelkät sointumerkit niin sit tökkii..! nIIn et mikä määrää sen ysi äänen?

htoyryla

#1
Se yhdeksäs sävel on D siinä seuraavassa oktaavissa. Ja C9 sointuun kuuluu myös 7 (Bb) mukaan, G:n voi sitten vaikka jättää pois: C E Bb D.

Lisäys: kokeilin haitarilla. Voi olla että huojuvalla rekisterillä tuo ei kuulosta kovin hyvältä kuitenkaan. Kannattaa testailla, vaikka jättää tuo Bb pois.


pillimees

No oikeilla jäljillä mä olin mut tulipahan varmistettua! Olen myös joskus,muistaakseni,nähnyt joissakin jazz biiseissä käytettävän B13 sointua,vai muistanenko väärin? Kiitti kuitenkin selvennyksestä.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: pillimees - 14-08-2012, 17:20:20
No oikeilla jäljillä mä olin mut tulipahan varmistettua! Olen myös joskus,muistaakseni,nähnyt joissakin jazz biiseissä käytettävän B13 sointua,vai muistanenko väärin? Kiitti kuitenkin selvennyksestä.

Joo, 11 ja 13 näkee myös. Eiköhän tuolla korosteta sitä että sävelten välille pitää jäädä riittävästi väliä, että vierekkäiset c ja d kuulostaa pahemmalta kuin c ja sitten d oktaavia ylempää. Kun loppujen lopuksi kaikki sävelet löytyvät luonnollisen äänen ylä-äänistä kun tarpeeksi korkealle mennään.