Suomen Harmonikkaliitto

Sointujen vastaavuksista

Aloittaja olli, 28-01-2013, 15:35:02

« edellinen - seuraava »

olli

Sain sen käsinkirjoitetun nuotin valssista "Kukkia Salzburgista".  Se on ilmeisesti sovitettu harmonikkaporukalle, kun nuoteissa oli "outoja" sointumerkintöjä.  Niitähän ei yhdestä haitarista löydy bassopuolelta.  Siispä kyselen asiantuntijoilta, mitkä soinnut vastaisivat seuraavia merkintöjä:
C+
C9
C9-
Fmaj7
Gm7
Gm7-5
Vastausta odotellen ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Lainaus käyttäjältä: olli - 28-01-2013, 15:35:02
Siispä kyselen asiantuntijoilta, mitkä soinnut vastaisivat seuraavia merkintöjä:
C+
C9
C9-
Fmaj7
Gm7
Gm7-5
Vastausta odotellen ;)
Kiitän ansiokkaasta liitteestä, mutta siitä ei nyt ole tähän apua.  Siispä toistan kysymyksen mainittujen sointujen "korvaamisesta" haitarin bassolla.  Siellähän ei ole kuin duuri, molli, septimi, ja dim soinnut :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: olli - 29-01-2013, 16:03:30
Lainaus käyttäjältä: olli - 28-01-2013, 15:35:02
Siispä kyselen asiantuntijoilta, mitkä soinnut vastaisivat seuraavia merkintöjä:
C+
C9
C9-
Fmaj7
Gm7
Gm7-5
Vastausta odotellen ;)
Kiitän ansiokkaasta liitteestä, mutta siitä ei nyt ole tähän apua.  Siispä toistan kysymyksen mainittujen sointujen "korvaamisesta" haitarin bassolla.  Siellähän ei ole kuin duuri, molli, septimi, ja dim soinnut :D

Hmm... Tässä kuulostaa olevan kysymys siitä, että sovitus käyttää liian vaikeita sointuja. Suosittelisin tekemään tai hankkimaan yksinkertaisemman sovituksen, joka käyttää niitä sointuja mitä on. Varmasti tulee parempi niin, että melodian mukaan soinnutetaan uusiksi, kuin että jotenkin kaavamaisesti korvataan soinnut toisilla. Ellei semmoista sovitusta jo ennestään löydy.

Kotikutoinen

Tätä asiaa on käsitelty muutama vuosi sitten "Hanuri" lehdessä olisko ollut Seppo Leinon artikkeli.
(Vuosi on tässä iässä suhteellinen käsite.)
Mahtaisko joku muistaa asian paremmin.

Esim.sointu C6 toimii kun ottaa  bassossa F edestä A;n perusbassoksi C duuri soinnulle.
Tällä kaavalla saa aikaan kaikki kutoset.On hieno sointu silloin kun sitä tarvitaan.

T.Antti

olli

#4
Kiitän ansioikkaista vastauksistanne :D  Selasin noi Hanuri-lehdet, mulla on vain 1/2008 lähtien olevat numerot.  No tuossa 1/2008 numerossa on Kimmo Mattilan artikkeli "Nelisointujen avain 3."  Artikkeli käsittelee ns. murtosointuja.  Siis nämä sointujutut ovat tätä vanhemmissa lehdissä (joita mulla ei ole tallessa). ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Harjoitella aina kannattaapi :D  Mulla on toi Vesterisen/Godinskyn harmonikkakoulu, jossa on täydellinen sointuopas myös.  Näin ollen soinnut voi sieltä tarkistaa.  Haitarikoulu-kirjasessa ei kuitenkaan ole noita vastaavuuksia tai soveltamisohjeita standardibassolle.  Niitä voi kuitenkin hyvin opiskella ja käyttää diskanttipuolella :)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

George de Godzinskyn laatima sointutaulukko on tosi hyvä ja selkeä Vesterisen kansssa tehdyn harmonikkakoulun perässä. Siitä tällainen tyhmempikin soittaja tajuaa mistä on kysymys.
Toivo

Johan

#7
Jos käytössä on useampistemmainen harmonikkasovitus voit noukkia sieltä eri stemmoissa käytetyt äänet ja kirjoittaa nuotin, jossa nuo äänet ovat kaikki samalla viivastolla, sitten vain selvität tahti taihdilta mitkä soinnut niistä muodostuu.
Mikäli tämä ei tyydytä, eikä teoriaa ole riittävästi tukena, pistä diskantista soimaan noissa soinnuissa esiintyvät äänet sointu kerrallaan ja käytä korvaa apuna, kun etsit säestyssointua
bassosta. Yleensä tämä onnistuu jo melodiaakin soittamalla peruspelimannilta.

Noiden erilaisten harmonikkakoulujen rinnalle kannattaa hankkia jostakin kirjastosta  "Musiikinteorian kuntokoulu" Timo von Creutlein / Jukka Louhivuori. Se perustuu TV.ssä esitetyyn sarjaan Virtasesta Vivaldiksi, joka tuli muistaakseni joskus -70 luvun lopulla. Kustantaja oli Musiikki Fatzer ja painos on aikaa sitten loppunut.
Siinä asiat on esitetty niin, että niihin pääsee itseopiskellen sisälle paremmin kuin harmonikkakoulujen kautta.
Hankin sen 1982, kun lapset alkoivat olla siinä iässä, että teoria-asiat alkoivat kiinnostaa ja havaitisin, että se tuon Vesterisen kirjan rinnalla on oivallinen itseopiskelun väline.

Mikäli tarvetta on lähetän kahdeksansivuisen painoasuisen sovituksen ko. kappaleesta, jossa nuo säestyssoinnut on piiretty bassoklaviin, mutta sointumerkit puuttuvat. Sitä avuksi käyttäen voit sitten kaivaa sointutaulukoista eiintyvät soinnut esille ja pääset ehkä alussa esitettyä helpommin eteenpäin yksinkertaistaessasi säestyssointuja.

Siinä riittä puhdetta! Teoria on vankka selkänoja näissä hommissa kaikesta huolimatta.

Johan


olli

#8
"Salzburg on loppuunkäsitelty!" :D  Olen osallistunut muutaman kerran Ylläksen harmonikkaleirille heinäkuussa (kesto yksi työviikko ma-pe).  Siellä käsitellään myös näitä sointujuttuja.  Yleensä Tatu Kantomaa joko säveltää uuden tai sovittaa jonkun tutun (viime kesänä "Niin minä neitonen sinulle laulan") neljälle haitarille.  Sitten viikon aikana kunkin päivän aamun ensimmäisellä tunnilla sävelmä "käsitellään" perusteellisesti ja opetellaan soittamaan stemmat.  Perjantaina sitten lopputulos "esitetään". Päivisin opiskellaan yksityisesti opettajan johdolla kunkin omien toiveiden mukaisesti. Leirit ovat olleet hyvin antoisia tällaiselle eläkeläisukollekin.  Ensi kesänä sinne jälleen mennään - saa nähdä mitä uutta siellä silloin oppii! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

TLinden

#9
Vaikka Olli on jo edesmennyt, niin pianistina kommentoin näitä sontuja hieman....

C+ : eli tarkemmin C+5, harmonikan sointobassosta ei löydy korvaajaa, eli bassoon pelkkä C, soinnun muut sävelet olisivat E ja Gis.

C9: voi korvata sointubassolla C7, jolloin D vain jää soinnusta pois

C9-: tarkoitetaankohan tällä C9-5:sta? Tällöin pelkkä C bassoon, muut soinnut sävelet E, Ges, B ja D

Fmaj7: voi korvata sointubassossa normaalilla F-soinnulla tai sitten bassoksi F ja soinnuksi Am
Gm7: voi korvata normaalilla Gm soinnulla (tällöin jää F soimatta)

Gm7-5: voi korvata ihan normaalilla vähennetyllä G-soinnulla, jos kyse on harmonikasta, jossa vähennetyt soinnut sointubassoista puuttuvat täysin, niin silloin bassoon pelkkä G, soinnusta puuttuvat sävelet ovat B, Des ja F

Usein pianoa soittaessanikin käytän vapaassa säestyksessä vasemmassa kädessaä pelkkää bassosäveltä tai "vajaata sointua" ja täydennän diskantilla. Ja sama menetelmä käytössä haitarissa. Pianonsoitto on aika rumaakin, jos vain painetaan raa'asti yhtaikaa kaikki soinnun sävelet vasemmalla kädellä kerrallaan alas - tosin aloittelevat soittajat näin usein tekevät.

Harmonikansoittajien olisi hyvä perehtyä sointuteoriaan juurikin siksi, että sointubassot ovat hyvin vajavaiset. Toki soitto niillä perussoinnuilla onnistuu hvyin, mutta jos haluaa soittoon väriä, niin nuo lisäsävelet kannattaa opetella täydentämään diskantin puolella.