Suomen Harmonikkaliitto

Onni Laihanen 100-vuotta

Aloittaja Giulietti, 26-05-2016, 23:00:47

« edellinen - seuraava »

Johan

Kiitokset Hermanni hienosta yhteenvedosta Onnin osalta!

Johan

olli

#21
Tuli mieleen opetella Rantakoivun "luritukset" siinä B-osassa.  Nuottia ei tarvi lähettää, mutta jos joku asiantuntija luettelisi nuotit niihin luritusosiin!

Liitteenä kappaleen loppu, niiden 1/4-taukojen kohdalle varmaan pitäisi ne luritukset soittaa!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

poikkikulma

Minäkin olen vähän noita Ollin kaipaamia lurituksia ihmetellyt että kuuluvatko ihan siihen alkuperäiseen soitettuun Rantakoivuun vai onko ne keksitty siihen jälkeenpäin , en ainakaan muista että niitä kukaan olisi soittanut siis niitä lurituksia silloin aikaan kun olin nuori , eikä silloin Toholammin Harmonikkakerhossa olo aikananikaan niitä kukaan soittanut siihen lisänä en ainakaan muista , nyt vasta tänä tietokone aikana olen tuolta juutuupista ne luritukset kuullut ensimmäisiä kertoja , Ahvenainenkin soittaa Rantakoivua ilman noita lurituksia , onhan ne hieno lisä siihen ilman muuta ken niitä haluaa sillai soittaa ei siinä mitään , aloin vaan miettimään kun niitä ei nuotissakaan ole kirjoitettuna .
Mauno  ::)

Taisto

Haasteen toteutus Muolaan Perkjärven Laihasmäellä. Päivän muistoharmonikka on Kalevi Kantolan korjaama ja virittämä keltamusta laihasmalli n:o 1459 tekstillä ONNI 100. Harmonikalla on oma historiansa.                                                                                                                                Onnin musiikin asiantuntija Hermanni soolohanuristina pienoiskuoron kera. Hermanni on nuotittanut Onnin soittamia äänitiedostoja.

Taisto

Teme

#24
Koska olen loppuviikon reissussa, eikä mahdollisuutta ottaa haitaria mukaan, otin vähän etuottoa ja soitin eilen työreissulta tullessa Haukijärven rannalla (n. 4km Tommolansalmelta Mikkelin suuntaan) rantakoivun alla Rantakoivun alla  ;)
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

olli

Lainaus käyttäjältä: poikkikulma - 13-06-2016, 18:57:08
Minäkin olen vähän noita Ollin kaipaamia lurituksia ihmetellyt että kuuluvatko ihan siihen alkuperäiseen soitettuun Rantakoivuun vai onko ne keksitty siihen jälkeenpäin , en ainakaan muista että niitä kukaan olisi soittanut siis niitä lurituksia silloin aikaan kun olin nuori , eikä silloin Toholammin Harmonikkakerhossa olo aikananikaan niitä kukaan soittanut siihen lisänä en ainakaan muista , nyt vasta tänä tietokone aikana olen tuolta juutuupista ne luritukset kuullut ensimmäisiä kertoja , Ahvenainenkin soittaa Rantakoivua ilman noita lurituksia , onhan ne hieno lisä siihen ilman muuta ken niitä haluaa sillai soittaa ei siinä mitään , aloin vaan miettimään kun niitä ei nuotissakaan ole kirjoitettuna .
Mauno  ::)
Onni Laihanen itse soittaa ne ainakin vuoden 1947 levytyksessä.  Joku on kuvannut niitä "laineiden liplatukseksi"!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Viljo

Pysytään Onnissa, mutta vähän eri näkökulmasta:

Onnin vuoden 1937 Virtaviivamalli kävi työpöydälläni ihan pienellä korjauksella. Monet soittimen asioista oli ihan alkuperäisiä, kuten esimerkiksi basson läppien vahaukset. Koko soitinta en ehtinyt tutkia, valitettavasti. Nyt korjattiin vain ehdoton minimi, jotta soitin on soittokunnossa Sata-Häme Soi -festareilla.

Kysymys kuuluukin, että minkälaisena tämä Onnin harmonikka saavuttaa korkeimman arvonsa? Huollettuna ja soittokuntoisena vai niin alkuperäisenä kuin olla ja voi (tarkoittaa museointia)?

Kaipaan tähän kommentteja, sillä pikku hiljaa meidän suomalaisten harmonikkojen konekanta alkaa saavuttaa eläköitymisikää. Esimerkissä oli nyt Onnin soitin, mutta kyse lienee ihan mistä tahansa iäkkäästä soittimesta. Joskus taannoin keskustelimme aiheesta ja 100 vuotta vanha harmonikkaa taidettiin pitää historiallisena soittimena.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

olli

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 14-06-2016, 10:16:07
Pysytään Onnissa, mutta vähän eri näkökulmasta:

Onnin vuoden 1937 Virtaviivamalli kävi työpöydälläni ihan pienellä korjauksella. Monet soittimen asioista oli ihan alkuperäisiä, kuten esimerkiksi basson läppien vahaukset. Koko soitinta en ehtinyt tutkia, valitettavasti. Nyt korjattiin vain ehdoton minimi, jotta soitin on soittokunnossa Sata-Häme Soi -festareilla.

Kysymys kuuluukin, että minkälaisena tämä Onnin harmonikka saavuttaa korkeimman arvonsa? Huollettuna ja soittokuntoisena vai niin alkuperäisenä kuin olla ja voi (tarkoittaa museointia)?

Kaipaan tähän kommentteja, sillä pikku hiljaa meidän suomalaisten harmonikkojen konekanta alkaa saavuttaa eläköitymisikää. Esimerkissä oli nyt Onnin soitin, mutta kyse lienee ihan mistä tahansa iäkkäästä soittimesta. Joskus taannoin keskustelimme aiheesta ja 100 vuotta vanha harmonikkaa taidettiin pitää historiallisena soittimena.
Mielipiteeni:  Vanhojen mestareiden nimikkopelit pitäisi museoida ja entisöidä alkuperäiseen asuunsa.  Soittokunto on sitten toisarvoinen asia.  Olisi hienoa nähdä pelit samassa paikassa - vitriinissä lasin takana (ettei asiattomat turhaan niitä näpelöisi).
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Rantakoivun luritukset: Onni Laihanen itse soittaa ne ainakin vuoden 1947 levytyksessä.  Joku on kuvannut niitä "laineiden liplatukseksi"!

Oivalsin ratkaisun: kolmisointutriolit!  Sain vahvistuksen opettajaltani.  On helppo osua tahdilleen! Kuva liitteenä.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

poikkikulma

Ahaa enpäs ole tuota Onnin soittamaa Rantakoivua sitten kuullutkaan , ajattelin vaan kun niitä ei nuotissakaan ollut mukana että ne luritukset on jälkeenpäin tulleet siihen mukaan soittajien  toimesta , asia on ihan sitten selvä , sen soittaa sitten lurituksineen ken niin tahtoopi  ::)

Viljolle vastaisin noihin mestareille  nimikoituihin soittimiin , Olen Ollin kanssa täysin samaa mieltä niitä ei tulisi enää käyttää ollenkaan vaan ne täytyisi säilyttää mahdollisimman alkuperäisinä muistona jälkipolville sillä koko ajanhan ne käytössä kuluvat jos niitä jatkuvasti käytetään eivätkä sitten säily enää alkuperäisinä jos niitä sitten tämän tästä entisöidään ja korjaillaan , vanhoja Harmonikkoja on riittävästi tarjolla jos niillä halutaan soittaa niin siitä vaan mutta nuo Harvinaisuudet kuuluu rauhoittaa , ehdottomasti pois käytöstä . Ne voisi kaikki kerätä omaan nurkkaukseensa vaikka Ikaalisen Harmonikkamuseoon kaiken kansan nähtäväksi , mikäli omistajat siihen olisivat myötämielisiä se olisi hienoa niitä siellä katsella  :P

maestro

Minun mielestä nämä mestarien omat soittimet pitäisi "museoida",mutta siten ,että niitä voisi käyttää alkuperäisen omistajansa merkkipäivänä tilaisuudessa,konsertissa tms.. Se tietysti vähän hankalaa,harmonikka ainakin säilyy soitto kunnossa vain soittamalla....  Soittamattomuuttaan rapistuu,ei enää "soi"..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

ftamt

Ikaalisten ja Sysmän museot ovat liian pieniä, että niihin mahtuisi kaikkien mestarien soittimet. On hyvä, että niitä edes joku voi säilyttää, niin ovat turvassa. Onnin kolme harmonikkaa on hyvässä kodissa ja niitä siellä arvostetaan ja soitetaan. Eivätkä ne ole jokapäiväisessä käytössä, vaan juuri
konserteissa ja erikoisesiintymisissä. Kohtuullisella soitolla ne pysyvät paremmassa kunnossa, kuin
museon hyllyllä vitriinissä. Vanhat harmonikat ovat siitä kummallisia, että niihin tulee pikku vikoja,
vaikka et niitä käytäkään. Kun harmonikka päätyy museoon, niin niitä et sitten muulla näe. Riippuu
museon pitäjästä, saako niillä soittaa ja saako soittaa museon ulkopuolella. Viime vuosina on ollut
ilahduttavaa, että vanhoja harmonikkoja on saatettu soittokuntoon omistajan varoja säästämättä.
Näin vuosikymmeniä yleisöltä piilossa olevia hienoja soittimia nähdään taas soittajien käytössä.
Ei jokapäiväisessä, mutta kuitenkin. Kaikki joukolla Onnin 100-vuotiskonserttiin Ikaalisiin. Siellä soi
Onnin kaksi kravattia ja laihasmalli.
Toivo

Giulietti

Tämä keskustelu harmonikoista on sinänsä jo hieman lipsunut alkuperäisestä aiheesta, mutta menköön. Itse olen tässä(kin) asiassa hieman eri mieltä, en sinänsä kannata soittimien julistamista miksikään pyhäinjäännöksiksi vain sen takia että niillä on soittanut joku kuuluisa soittaja. Tietenkin mikäli soitin on harvinainen tai jotenkin muuten erikoinen, sen museoiminen voi olla järkevää. Mutta jos soitin on hyvin tavallinen ja yleinen malli, onko sen museoiminen järkevää vain sen takia että sen soittaja on ollut kuuluisa. Pitäisikö esim. Esko Könösen 60-70-luvuilla käyttämä hopeahäkki (hopeahäkit?) entisöidä/museoida sen takia että kyseinen soittaja oli erittäin hyvä ja taitava soittaja? Kyseinen soitinmalli kun kuitenkin on erittäin yleinen tässä maassa. Menisinkö katsomaan soitinta museoon vain tämän takia? Mielummin muistelen Könöstä kuuntelemalla hänen äänilevytuotantoaan, soittamalla hänen sovituksiaan tai lukemalla hänestä kertovia artikkeleita.

Kyseisestä soittajasta (Esko Könönen) olisi jo muuten korkea aika saada jonkinlainen elämänkertateos.

Torstaina siis kaikki kynnelle kykenevät muistelemaan Onni Laihasta soittamalla Rantakoivun alla valssia kello 13.00.

ftamt

Koska olen päässyt tutustumaan monen mestarin soittimeen, niin normaaleja harmonikkoja ne ovat. Riippuen vuosikymmenien pidosta ja säilytyksestä monetkaan ei niistä ole enää kovin hyvässä kunnossa. Vastaava tavalliselle soittajalle tehty malli soi monesti paljon paremmin. Kaikki ovat tosiaan samanlaisia harmonikkoja, oli niissä nimi tai sitten ei. Eiköhän Onnin ja muiden mestareiden soittimet ole nyt sitten käsitelty.
Toivo

Johannes 49

Nyt on soitettu "Rantakoivun Alla", Onni Laihasen 100 - vuotis synttärien kunniaksi, Lurituksilla/Liplatuksilla ja ilman. "Kouvolan Hopeähäkillä" ja "Viipurin Kravatilla".

Seppo
Olen oppinut niin paljon virheistäni, että aion tehdä niitä lisää.

olli

Rantakoivu soi "alppiruusun" katveessa.  Koivukin on vieressä, mutta rantaa ei mailla eikä halmeilla!  Torilla käydessäni tapasin "torisoittajan", joka lupasi pitää kellonajan mielessä.  Joten myös Oulun torilla on soinut Onnin kappale.  Hän osasi myös Tukholman polkan.  Kerhomme jäsenistä ainakin viisi soittajaa pani ajan mieleen.  Lienevätkö sitten soittaneet.  Kuvani liitteenä.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

patukarhu

Tänään kello 13.00 Tampereen Lielahden Palvelukeskuksessa Henna Tahvanainen soitti Rantakoivun alla
valssin täydelle salille, n.50 kuulijaa.

Teme

Kuten aiemmin kirjoitin, soitin livenä jo maanantaina rantakoivun alla kun tänään ei ollut mahdollisuutta soittaa. Lähetin kuitenkin tänään maanantaisesta soitosta kuvaamani videon niille sukulaisille ja tuttaville jotka asianpäälle ymmärtävät. Onnea Onnille sinne autuaammille rannoille!
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49

Giulietti

Rantakoivun alla ja Muuttolintujen lähtö soitettu tänään Laihasen 100-vuotispäivän kunniaksi. Meni kyllä sisällä soittamiseksi, kun ulkona satoi vettä.

jope53

Rantakoivu soi kravatilla ja hopeahäkillä  ;D