Suomen Harmonikkaliitto

Mikä haitari kyseessä?

Aloittaja Subtrax, 10-02-2014, 14:56:37

« edellinen - seuraava »

Subtrax

Mikä haitari mahtaa olla kyseessä? En ole tietoa löytänyt mistään. Kuvia liitteenä. yhdessä kuvassa joku teksti mikä oli haitari laukun sisällä. Jos jollain merkistä, valmistajasta, vuosimallista ja mahdollista hinta arvioo niin kiinnostaisi kuulla.

Hannu S

#1
Matkatulijaisia Neuvostoliitosta 70-luvulta. Suomessa ei liene enää paljonkaan soittajia, jotka osaisivat venäläisellä järjestelmällä soittaa.

Johan

#2
Lainaus käyttäjältä: C Griff - 10-02-2014, 15:50:52
Matkatulijaisia Neuvostoliitosta 70-luvulta. Suomessa ei liene enää paljonkaan soittajia, jotka osaisivat venäläisellä järjestelmällä soittaa.

Noista pelistä saa joistakin helposti "suomalaisen kolmirivisen" vaihtamalla kielipenkkien paikkaa, jos asiaan hieman paneutuu.
Sitten vaan värjää nappulat uudelleen, jos on tarvetta ja laite on täysin soitettavissa neukkuteknologian sallimissa rajoissa. Itse en alkaisi vaihtamaan nappuloiden paikkaa tutkittuani niiden rakenteen minulal olevasta pleistä.

Bassot noissa soivat muhkeasti ja siksi olen joskus suunitellut "risteyttäväni" tällaisen basson minulle paremmin sopivaan pianokahvaiseen lähinnä näpertelyn ilosta.
Diskattipääksi olen varannut "Punaisen partisaanin "valmistaman  IV-äänikertaisen NL-casoton.
Paljemitoissa vain on eroa, casoton mitat 48x19cm ja kolmirivisen 39x19.5cm.
Tutkimatta on kanattaako/voiko rankentaa kolmirivisen bassokoneiston casoton bassorunkkoon, jolloin peli olisi tyylikkäämmän näköinen, vai pitääkö väliin tehdä "muuntoliitin" tuonne kolmirivisen bassorunkkoon niin, että se sopii casoton palkeeseen, jolloin pelistä tulee hieman enemmän itämaisen näköinen.

Toimenpide on vielä mietintämyssyn alla hautumassa.

Johan
 

Subtrax

Eli tuollaisella ei käytönnässä ole minkäänlaista myynti arvoa.

Viljo

Eipä juuri. Itse olen yhden tai kaksi purkanut metallinkierrätykseen ja polttolaitokselle ihan vain sen takia, että maailmasta tulisi vähän parempi paikka.  ;)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Hannu S

#5
Pisteet Subtraxille, ettet näytä loukkaantuneen kommenteista. Toisen soittimen arvostelu on herkkää hommaa.

eikkajuhani


   Tuon kolmirivisen voi todellakin muuttaa järjestelmältään `suomalaisemmaksi` kääntämällä nuo kielipenkit pituusakselinsa suuntaisesti ympäri !  Tuon olen aikoinaan tehnyt yhdelle venäläiselle kolmiriviselle.  No tuskin siitä kelpo soitinta saa teki niin tai näin, mutta ajankuluksi jotain näpräämistä...... ;) ;) ;) :)

   eikkajuhani
Onnellinen on se joka omistaa toimivan hanurin...tai jopa pari...

Johan

Lainaus käyttäjältä: Subtrax - 10-02-2014, 14:56:37
Mikä haitari mahtaa olla kyseessä? En ole tietoa löytänyt mistään. Kuvia liitteenä. yhdessä kuvassa joku teksti mikä oli haitari laukun sisällä. Jos jollain merkistä, valmistajasta, vuosimallista ja mahdollista hinta arvioo niin kiinnostaisi kuulla.

Tuohon hintapuoleen voi katsella verrokkeja esim Tori.fi myyntilistoilta löysin sieltä vastaavia äkkiä  ainakin 2kpl.
Pyyntien hintahaarukka tuolla listalla noissa on yleensä noin 50 - 120€ paikkeilla, joskus olen nähnyt 300€ pyynnön, mutta sitä en tiedä mitä niistä sitten maksetaan.

Johan

TLinden

Omasta tällaisesta samanlaisesta Melodija-merkkisestä Kirovin tehtaalla valmistetusta maksoin muistaakseni 30 euroa. Tula on se kaikkein laadukkaimpana pidetty tehdas ja venäläiset arvostavat NL-aikaisista soittimista eniten siellä valmistettuja, mutta ei Kirovkaan paljon huonompi ole.

Nämä ovat kuitenkin laadukkaammin tehty soittimia kuin pianopelit, jotka käytännössä ilmeisesti tehty vain turisteja varten, kun taas kolmirivisillä ovat soitelleet neuvostoliittolaiset itsekin.

TLinden

Lainaus käyttäjältä: Viljo - 11-02-2014, 10:19:33Itse olen yhden tai kaksi purkanut metallinkierrätykseen ja polttolaitokselle

Eiväthän nämä nyt purkamisen arvoisia ole? Ne pianopelit mieluummin. Jos tulee vielä tämmöinen ilmaiseksi vastaan ja harkitset purkamista, niin mielelläni voisin sen pelastaa mieluummin kuin että sulatukseen päätyy.

Viljo

No siinä kohdassa, kun osista puuttuu liikaa ja olemassa olevakin on huonossa kunnossa, niin ei sitä elvyttää kannata. Ei varsinkaan näin ammatin puitteissa, jolloin omia ei saa koskaan pois.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

TLinden

No sitten, luulin purun alla olleen ihan soittokuntoisia pelejä. Onhan näille sitten löytynyt oma soittajaporukkansakin, kun tuskin koristekäytössä ovat moiseen kuntoon päätyneet.