Suomen Harmonikkaliitto

Erilaisia sointujen merkitsemistapoja

Aloittaja olli, 19-08-2015, 12:56:24

« edellinen - seuraava »

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 30-08-2015, 06:46:16
Käytänössä kyllä joutuu tietysti lukemaan monenlasia merkitsemistapoja ja niistä on joutunut ottamaan selvää merkitsemistyylien vaihtuessa eri kulttuurien ja ajankohdankin mukaan ja kaikkihan eivät välttämättä edes ole merkinneet säestyssointuja yksisriviselle viivastolle tai sitten ne on haettava painosovituksen f-klaavilta.

Mulla kyllä, jos sointumerkinnät puuttuvat, niin ei onnistu lennosta katsoa pianon f-klaavista, pitää ottaa ja kirjoittaa soinnut itse sinne viivaston yläpuolelle. Riippuu tietysti pianosovituksesta, mutta kyllä monesti joutuu hetken miettimäänkin mikä sointu tässä nyt on pohjana. Meillä on kotona soitettu ja laulettu noita Kaj Chydeniuksen Bengt Pohjasen teksteihin säveltämiä lauluja, joita olen käynyt pohjoisessa videoimassa ja tännekin linkittänyt. Osan soinnuista näkee heti, osaa joutuu miettimään, ja jos ei kirjoita ylös, niin hetken päästä sointu on taas hukassa.

Johan

Enhän minäkään "lennosta" niitä sointuja sieltä pianosovituksesta löydä, mutta siinä kappaletta harjoitelessa ne kyllä sieltä löytyvät.
Primavistamiehet ovat sitten erikseen;-))

Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 30-08-2015, 11:40:11
Enhän minäkään "lennosta" niitä sointuja sieltä pianosovituksesta löydä, mutta siinä kappaletta harjoitelessa ne kyllä sieltä löytyvät.

Mulla unohtuu, jos en kirjoita ylös. Menee kyllä niin kauan kuin soittaa samaa kappaletta, mutta kun soittaa muuta välissä, niin sointurakenne ei ole enää mielessä. Ainakaan noissa Chydeniuksen kappaleissa, ei ne vaikeita ole, kansanlaulun omaisia mutta jotain jännää se säveltäjä on sinne aina ujuttanut :)