Suomen Harmonikkaliitto

Pieniä puuruuveja

Aloittaja ftamt, 09-08-2017, 07:39:59

« edellinen - seuraava »

ftamt

Olisi tarjolla kolme pussillista vanhan ajan uppokanta puuruuveja, joita Suomen kaupoista ei enää saa. Nykyään on tarjolla vain ristipäisiä ja isoja ruuveja. Kolme pussillista yhteishintaan 20 euroa.
1 pussi  paksuus 1,5 mm ja pituus 10 mm  111 kpl
2 pussi  paksuus  2   mm ja pituus 12 mm  137 kpl
3 pussi  paksuus  2   mm ja pituus 12 mm  100 kpl (niklattuja)
Toivo

Hannu S

Hei Toivo, ostan. Tarvitsen niitä juuri nyt mm tuohon sarvimalliion ja muihinkin soittimiin. Kiitos. Voitko laittaa vaikka matkahuoltoon. Hannu Suutari, Peltokuja 19, 87250 Kajaani. p. 0405639383.

ftamt

#2
Nämä tulee hyvin kirjeessä omaan postilaatikkoon ja on halvemmat postikulutkin. Lähetän kirjeen tänään ja maksat sitten, kun ruuvit ovat perillä. Tilitiedot on kuoressa. Kiitos kaupasta!
Toivo

Hannu S

Ok, kiitos Toivo. / Hannu

Johan

Tämä ruuviongelma on melko hankala. Olen lähimenneisyydessä etsikelly 1,5mm ja 2mm halkaisijaisia sekä uppo-, että pallokantaisina pituuksiltaan  7...10mm. Suoraharkkisia ei ole missään ja muitakin vain suurempia kokoja.

Menestys on ollut heikkoa!

Ei auta kun käyttää jotain vanhoja varastoja katkottuna ja aina ei auta sekään.

Johan

pianohessu

Tui tuosta ruuvipaketin lähettämisen ja maksamisen lukemisesta oikein hyvä mieli! Tuolla lailla maassamme on ennenkin toimittu ja hyvin on pelannut. Voinemme suureksi iloksemme todeta että tällä palstalla on vanhanajan rehellisiä myyjiä ja ostajia. Erinomainen asia. Tällaisen kulttuurin soisi jatkuvan.

Katsellessani nykyajan ruuveja olen sadattanut tätä viimeisintä villitystä eli Torx -kantaa. Voipi olla että lujuusopillisesti se on jollakin tavalla parempi, mutta enemmän luulen kyseen olevan "kuluttajan ohjaamisesta", jota ennen sanottiin pakkosyötöksi.

Ristikantainen olisi ollut riittävän hyvä koneellakin kierrettäväksi. Wanhanajan ruuvit ovat luonnollisesti varustetut talttamallin meisselillä kierrettäviksi.

Pienimmät löytämäni ruuvit - yleisruuvit ovat olleet 3x16, eivätkä ne sovellu kuin "toisarvoisiin töihin". Ei siis harmonikkaan.

ftamt

Lainaus käyttäjältä: Johan - 13-08-2017, 09:08:41
Tämä ruuviongelma on melko hankala. Olen lähimenneisyydessä etsikelly 1,5mm ja 2mm halkaisijaisia sekä uppo-, että pallokantaisina pituuksiltaan  7...10mm. Suoraharkkisia ei ole missään ja muitakin vain suurempia kokoja.

Menestys on ollut heikkoa!

Ei auta kun käyttää jotain vanhoja varastoja katkottuna ja aina ei auta sekään.

Johan
Minullakaan ei ole aivan kaikkia kokoja ja joitakin kokoja on hyvin vähän omaankin tarpeeseen. Olen kerännyt vuosikymmeniä ruuveja varastoon sekä uusia käyttämättömiä että romuhaitareita purkamalla. Joitakin kokoja on sen verran kertynyt, että voisin vielä luopua muutamista kymmenistä kappaleista. Jos lähetät listaa tarpeistasi yksityisviestillä, niin voisin katsoa, että löytyykö. Ruuvit ovat tuumamitoilla, mutta pelataan helpommin millimetreillä paksuus ja pituus. Voisin tuoda niitä tullessani, jos pääsemme jo ensi kuussa Maunon kanssa tulemaan. Hän on hyvää vauhtia toipumassa valitettavasta tapaturmasta.

Rehellisyys se maan perii. Näillä kaupoilla ei pääse rikastumaan ja mainettaan ei kannata pilata ylihintaisilla ja väärillä tavaroilla. Sellaistakin on tapahtunut. Eräs musiikkikauppias myi 200 kpl peltirasiasta uusia gramofonineuloja 10 markkaa kappale. Vaikka elettiin markka-aikaa, niin se oli todellista kiskontaa. Niitäkin tuli aikoinaan hommattua niin paljon, että neulojen tarve on loppuelämäksi turvattu. Vertailun vuoksi ostamani 200 kpl neularasiat maksoivat 1970-80 luvuilla 10-15 euroa neularasia. Kiitos vain kiitoksista Pianohessu!
Toivo

Johan

#7
Kiitos tarjouksesta Toivo!

Värkkään tarkan listan tuon nyt työalla olevan soittimen tarpeista ja lähettelen sen Sinulle hyvissä ajoin suunniteltua visiittiänne!

Johan

Hannu S

Lämmin kiitos Toivolle, ruuvit tulivat. / Hannu

Johan

Pääkaupungista löytyi hieman tarjontaa otsikon tarpeisiin.

http://www.helakauppa.com/index.php/kasaushelat

Jotakin urakantasia, varsinkin messinkisiä, ruuveja löytyy, myös niklattuna.
Linkkiä selaamalla löytyvät valikoimat, ei ihan halvimmasta päästä, mutta
"ensiapuun" kyllä käyvät.

Johan

Pepelis

Juu, Helakaupasta löytyy aika mukavasti pieniäkin ruuveja, olen juuri niitä tilannutkin, pienin 1,6 x 8 mm. Myös 0,9 x 12 messinkinaulaa löytyy. Tuohon ruuvin kantaan sen verran, että ristiura kestää selvästi paremmin kuin talttaura, pitää vain käyttää oikeankokoista ja oikean mallista meisseliä. Ristiuria on kahta tyyppiä, Pozidrive (PZ) ja Phillips (PH) ja koot nollasta neljään. Tietysti vanhan haitarin kunnostuksessa vaikuttaa tyyliseikat myös, toki sen myönnän.