Suomen Harmonikkaliitto

Musette-kielipenkit Cassotto-harmonikassa

Aloittaja Periskooppi, 09-05-2020, 08:57:13

« edellinen - seuraava »

Periskooppi

Onko kellään kokemusta musette-vaihtokielipenkeistä 4-äk. cassotto-harmonikassa?

Kyseisessä tilanteessa cassottossa olevat kielipenkit jäisivät paikalleen, ja ei cassottossa olevat kielipenkit vaihdettaisiin "epävireisiksi" viritettyihin 8-jalkaisiin äänikertoihin. Itselläni on kokemus maestro-harmonikkaan tehdyistä musette-vaihtokielipenkeistä, kotka toimivat aivan erinomaisesti, vaikkeivät kielisarjat olleet edes samasta maasta kuin originaalikielet.

Minua lähinnä kiinnostaisi, miltä kuulostaa, kun nuo "epävireiset" äänikerrat ilmeisestikin soivat hieman voimakkaammin kuin cassottossa oleva puhdas 8-jalkainen, joka ainakin yläsävelsarjan osalta soi pehmeämmin tai hiljaisemmin(?) kuin nuo toiset. Onko kontrasti kovin suuri? Tilannetta varmastikin tasottaisi, jos "epävireiset" ei olisi viritetty kovin kauas toisistaan, mutta silloin soittimen musette-osio kärsii.

Jambalaya

Minulla on cassotto-haitarissa musette-vaihtopenkit. Vibraatoissa on mallina vanha Kouvolan Kuningasmalli. Mietin kyllä alunperin reilumpaa musettea, mutta sillä ei olisi normaalisoitannassa ollut ehkä niin paljon käyttöä.

Tilasin tehtaalta Italiasta penkkiaihiot ja kielet, ja sehän ei tietenkään kerralla mennyt aivan putkeen. Tilauksessa oli mainittu haitarin malli, mutta ei silti sattunut ensimmäinen lähetys kohdalleen. Penkit olivat tarkoitettu eri malliin ja tietenkin kieliä sen mukaisesti, eli liian vähän. Tilauksesta noin puolitoista vuotta ja oikeat osat olivat työstettävänä.

Sointi on erinomainen, väittäisin että  jopa parempi kuin mitä on eri tehtaiden kravattimallin kopioissa. Olen tykännyt soinnista niin paljon, että alkuperäiset penkit ovat harvemmin käytössä.

Periskooppi

Kiitos tiedosta!

Arvelin, että ko. vaihtoehto voisi toimia hyvinkin, koska monessa Timangi-tyyppisissä harmonikoissa on rekisteri, joissa ääripään "väärässä" vireessä olevat 8-jalkaiset soivat yhtaikaa onnistuneesti ilman sitä keskimmäistä puhdasviritteistä. Cassotto-rekisteri ilmeisesti tasoittaa tuota huojuntaa vielä sopivasti ja riittävästi?
 
Täytyy vielä tarkistaa omasta musettepelistä, jossa on suuri vibrato, että löytyykö siitä tuo ääripäiden yhteissointi, ja miltä se kuulostaa ilman keskimmäistä. Olisi ehkä pitänyt tarkistaa tuo ennen tämän kysymyksen esittämistä, mutta on hyvä kuulla muidenkin kokemuksia aiheesta, koska useammat korvat antavat paremman kokonaiskuvan.

Museten "epävireisyyden" oikean määrän määritteleminenkin oli yksikseen aika hankalaa, koska soitin sylissäni kuulin asiat toisin kuin niin, että soitin oli toisen soittajan sylissä. Äänittämälläkin tuo tietysti hoitui, mutta epäilen, että huojunta jonkin verran tasaantui huoneakustiikassa - "haitarihan kuulostaa paremmalta järven toisella puolella"  ;)

Johan

#3
Minulla on käytössä myös Pihlajamaan Timangi ja olen tykästynyt sen saundeihin. Joskus keikalla joku on tullut sanomaan, että pelissäni on ihana ääni, kun olen soittanut niillä "epävireisillä" äänillä jotka sopivat kyllä tietyntyyppisiin kappaleisiin.
Makuasia, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmas suoraviritteisestä saundista ja neljäs sitten näistä "epävireisistä" saundeista.

Toisaalta muistan katselleeni joskus videota, jossa oli kolme harmonikkaa joista yksi oli Timangi ja minusta se erottui joukosta hieman räikeällä saundillaan eikä ollut välttämättä itselleen eduksi.

Johan