Suomen Harmonikkaliitto

Sam Elomaa

Aloittaja Leevi A, 17-02-2022, 21:01:14

« edellinen - seuraava »

Leevi A

Omistan Sam Elomaa merkkisen kukkamallin haitarin. Enoni on sen aikoinaan tuonut Kanadasta oltuaan siellä nuorena metsätöissä.
Matkalippukin on kuuleman mukaan tienattu soittamalla, haitarilaukussa on vieläkin Swedish American Linesin "Gripsholm" laivan pakettikortti.
Myöhemmin muutettuaan perheensä kanssa pysyvästi Kanadaan jäi haitari minulle.
 Aikani kuluksi päätin hiukan tutkia haitaria tarkemmin joten purin sen osiin. Sisältä löytyikin historiaa.
Haitari on valmistunut sisällä olevan kirjoituksen mukaan Feb.23/44 tekijä D. Hanson.
Eikö se olekaan tehty Kurikassa?
Lisäksi erään suojavanerin takana oli varmaan ensimmäisen omistajan nimikirjoitus, Arvo Ilomaki 165 Mackai Ave Porth Arthur ONT.
Oliko Sam Elomaalla haaraliike Atlantin takana vai mitä.
Enoni soittaa jo autuaammilla estraadeilla joten hän ei voi kertoa tarkempaa haitarin historiasta.

Haitarista on ajan vaiheissa muutama näppäin kadonnut mutta olen valenäppäimista saanut puuttuvat korvattua toimiviksi.
Tietäisikö joku tarkemmin Sam Elomaan amerikan viennistä.
Voin laittaa kuviakin kunhan saan taas soittimen kasaan.

Viljo

Olen kirjoittanut Sanelin elämäkerran ja hänen tuotantonsa on jokseenkin tuttu. Minulla on kopio valmistuneista soittimista, "pääkirjasta". Kaikissa Samelin soittimissa ei ole valmistusnumeroa, mutta jos sellainen löytyy, löytyy myös soittimesta tarkat tiedot.

Samulilla meni Ameriikkoihin joitain haitareita. Pitää vähän kaivella muistiinpanoja, että millaisista tapauksista oli kyse (yleisellä tasolla)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

mahu

#2
Samuelin muistiinpanoista käy ilmi että 1927 vuonna hän on valmistanut 5-rivisen mustan haitarin Urho Ilomäelle Bestel Ont. Canada. Sarjanumerolla 68. Samaan aikaan on Kanadaan mennyt muitakin haitareita.

Tuntomerkeillä voisi saada vahvistuksen mikä haitarin alkuperä on. Montako riviä nappeja, minkä värinen jne. Voisiko olla että Arvo Ilomäki numerolla 165 voisi olla / merkki ja kaksinumeroinen luku? 65, 69, tjms?

Kuva haitarista kiinnostaa.

Leevi A

Tässä kuva haitarista ja sisältä löytyneistä kirjoituksista.
En tiedä kuinka ne näkyvät. Toivottavasti.

You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.
 You cannot view this attachment.

mahu

#4
Okei, tämä on selvästi uudempaa tuotantoa. Jotain sarjanueroiden 200 ja 400 välillä.
Muistiinpanoista löytyy yksi haitari joka on tilattu Kanadaan, nappien lukumäärä täsmää ja väri myös. Tämähän on täysin arvuuttelua, jokuhan on voinut tämän myös tilata suomeen ja vienyt myöhemmin Kanadaan.

Olen kuitenkin lähes 100% varma että tämä peli on rakennettu Kurikassa. Ennen oli omistajilla tapana kirjoittaa nimensä haitarin sisälle.

Arvo nimistä tilaajaa ei löydy, joten Hänkään ei alkuperäinen omistaja ole.

Tämä on hieno peli, ehdottomasti omasta mielestäni Elomaan tuotannon hienointa mallia.


Leevi A

Onkohan palstan tietäjillä tietoa mistä saisi kyseisiä puuttuvia näppäimiä hankittua vai tarvitseeko turvautua 3D tulostimiin.

Teme

Viljolta varmaan voisi löytyä, ainakin kannattaa kysyä.
Weltmeister Supita, Paolo Soprani Professional Cassotto, Kouvolan Hopeahäkki casotto -79, Lasse Pihlajamaa Notes cassotto, Accordiola Camerano mussette, Kukkolan peli 50-luvulta, Sv Kujanen 50-luvulta, Joles Pelle Star -49