Suomen Harmonikkaliitto

Harmonikankerääjistä voisi joku kerätä yhteystietolistan?

Aloittaja Periskooppi, 22-10-2010, 18:38:25

« edellinen - seuraava »

Periskooppi

Sekä vanhoista peleistään luopuvia että harmonikankerääjiä voisi palvella ns. yhteystietolista (sähköposti-, postiosoite tai puhelinnumerolista - miksei myös tämä vapaalehdykkäpalstakin?), jonka avulla kohteet voisivat kohdata toisensa.

Aina silloin tällöin joku kertoo, että "vaarilla on vintillä sellainen ja sellainen peli. Mikä sen arvo voisi olla? Olisiko joku kiinnostunut sellaisesta" jne. Jonkun kerran olen kuullut, että vempeleen olisi saanut, kun olisi hakenut, mutta kun sen pois antamisesta olisi ollut liikaa vaivaa, niin "heitimme sitten sillä vesilintua". - eläinrääkkäystä  >:( sanon minä!

Uskoisin, että ihan romullakin saattaisi olla ottajansa, koska monesti vanhoista soittimista saattaa puuttua osia, ja näitä varaosia kun ei enää kaupasta saa.


Ehdotankin siis, että Vapaalehdykkä-sivustoille avataan kaksi uutta palstaa:


1. Palsta, jonne harmonikankerääjät voivat antaa yhteystietojaan.

2. Lahjoitetaan & myydään harmonikan osia ja harmonikka-aiheista materiaalia.


T: Periskooppi

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 22-10-2010, 18:38:25
Sekä vanhoista peleistään luopuvia että harmonikankerääjiä voisi palvella ns. yhteystietolista (sähköposti-, postiosoite tai puhelinnumerolista - miksei myös tämä vapaalehdykkäpalstakin?), jonka avulla kohteet voisivat kohdata toisensa.

Aina silloin tällöin joku kertoo, että "vaarilla on vintillä sellainen ja sellainen peli. Mikä sen arvo voisi olla? Olisiko joku kiinnostunut sellaisesta" jne. Jonkun kerran olen kuullut, että vempeleen olisi saanut, kun olisi hakenut, mutta kun sen pois antamisesta olisi ollut liikaa vaivaa, niin "heitimme sitten sillä vesilintua". - eläinrääkkäystä  >:( sanon minä!

Uskoisin, että ihan romullakin saattaisi olla ottajansa, koska monesti vanhoista soittimista saattaa puuttua osia, ja näitä varaosia kun ei enää kaupasta saa.


Ehdotankin siis, että Vapaalehdykkä-sivustoille avataan kaksi uutta palstaa:


1. Palsta, jonne harmonikankerääjät voivat antaa yhteystietojaan.

2. Lahjoitetaan & myydään harmonikan osia ja harmonikka-aiheista materiaalia.


T: Periskooppi

Kannatan lämpimästi uutta osiota foorumille aiheesta keräilijät - olen itsekin "keräilijä - kohteena eivät kuitenkaan harmonikat' - vaan vanhat kamerat ja myös kirjat.
- Harmonikka lienee kuitenkin jonkinsorttinen Suomen kansallissoitin (anteeksi kannel), joten kiinnostusta saattaa löytyä myös ilman selvästi kaupallisia - hyötymistarkoitettuja postauksia, Niitähän varten on selvästi oma osionsa.
-  Ko. mahd. osio tarjoisi uuden foorumin; ostaa, myydä, vaihtaa - vaihtaa mielipiteitä jne. aiheesta, niinkuin nimimerkki "Periskooppi" esitti. Saako kannatusta - mitäs mieltä ylläpitajä Viljo?

htoyryla

Kannatettavia ajatuksia. Kaipa sitä keräilijälistaa voisi alkaa luoda tänne vaikka vain aluksi omana ketjunaan, niitähän voi kuka tahansa aloittaa. Ja samoin jos on tietoa missä pelejä saattaa lojua. Ne jotka aikovat kiusata vesilintuja eivät sitten ehkä taida tätä saittia seurata. No, siihenkin saattaa löytyä keinot, siis siihen että jos haitarinromun vintiltä löytänyt käy kuitenkin googlessa ennenkuin vippaa pelin mäkeen, niin google ohjaisikin tänne.

Ja keräilemisestä keskustelua kannatan mitä lämpimimmin. Itse olen keräillyt eniten kirjoja, mutta myös erilaisia soittimia, kummankin kohdalla kiinnostus ei ole puhtaasti keräily kuitenkaan. Soitinten kohdalla enemmän kiinnostus siihen miten mitäkin soitinta soitetaan, miten se toimii, miten se soi. Ei sitten niinkään harvinaisuuksien keräily.

Viljo

Terveiset Ruotsista, vastaus siis vasta nyt.

Hyvät ideat. Voin toteuttaa hetinmiten. Vaihto-osio on hyvä ehdottomasti! Tuo keräilypuoli täytyy vähän tarkemmin määrittää. Voisitte auttaa siinä. Mihin alueeseen se kuuluu ja millä tavalla keräilyä alueella olisi tarkoitus käsitellä? Mikä on alueen kuvaus? Antakaa ehdotuksia.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Periskooppi

Hei!

Huomasin, että palsta oli jo avattu - hienoa! Ainakin nyt on paikka, jossa kerääjät (keräilijät) ja muut asiasta kiinnostuneet voivat vaihtaa tietojaan toistensa kanssa.

Itse ajattelin tästä enemmänkin sellaista "puhelinluettelon"-tapaista yhteystietolistaa, johon olisi sitten itsekukin omalle kohdalleen voinut lisätä hakukohteitaan, esim. "etsin neliskanttisia näppäimiä viipurilaiseen harmonikkaan" tai "minulla on ylimääräisiä palkeita kravatti-malliseen Kouvolan peliin - myyn joitakin". Kun ne olisivat yhdessä kokonaisessa paikassa kootusti, eikä keskusteluna, niin tuota palvelua olisi nopeampi ja helpompi käyttää - ainakin luulen niin.

Jos siis laittaisin tähän ilmoituksen:

Vanha japanilainen "kääpiö-vakoilukamera" Steku (olettaisin että se on 1950-luvulta) vaihdetaan italialaiseen harmonikkaan, niin keskustelun jatkeena se ei ehkä päätyisi oikeisiin silmiin, jos... . No, joka tapauksessa tuollainen kamerakin on kaupan, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan - ja lisätietojakin saa. Huomasin, että joukossa on kamerojen kerääjä.

Viljo

Itse näen tuon keräilijapuhelinluettelotyyppisen ratkaisun ehkäpä vähän ylioptimistisena. Kaikki keräilijät eivät halua nimeään julkisesti nähtävälle. Noh - kukin saa itse päättää mitä minnekin omia tietojaan laittaa..
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Se jolla aarre on - se aarteen kätkeköön. Vanha sanonta, jossa on vinha perä. Monikaan ei halua näin julkisesti kehuskella peleillään, ettei joudu varkaiden tarkkailulistalle. Voi käydä pian niin,
että on jonkun pidemmän reisun jälkeen on entinen keräilijä. Onneksi pitkien matkojen ajaksi on
aina löytynyt turvallinen ja vartioitu säilytyspaikka. Lähinaapureiden kanssa kannattaa olla hy-
vissä väleissä, jolloin voi harrastaa vastavuoroista vartiointia matkojen aikana. Haitarit kannattaa
myös kuvata ja sen sisälle voi kirjoittaa nimensä johonkin ovelaan paikkaan. Myös mahdolliset
tuntomerkit ja sarjanumerot kannattaa laittaa muistiin. Toisaalta olisi kiva olla yhteystiedot, mutta siinä on tämä pimeä puolikin. Mutta eiköhän alan harrastajat kirjoitustensa perusteella
löydä muutenkin toisensa.
Toivo

Armando Bugari

#7
Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 31-10-2010, 18:52:02
Hei!
Vanha japanilainen "kääpiö-vakoilukamera" Steku (olettaisin että se on 1950-luvulta) vaihdetaan italialaiseen harmonikkaan, niin keskustelun jatkeena se ei ehkä päätyisi oikeisiin silmiin, jos... . No, joka tapauksessa tuollainen kamerakin on kaupan, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan - ja lisätietojakin saa. Huomasin, että joukossa on kamerojen kerääjä.
[/color]

Steku, tai Steky on kyllä kaunis esine katsella ja nyplätä ja kuuluu kyllä varmaan "allround-kamerakeräilijän" tai kääpiökameroita harrastavan vitriiniin - sen arvo kuitenkin maailman markkinoilla on ehkä sata euroa - ellei kameraan löydy (todistettava) hyvä tarina.
- Itse on "kerää" kameroita, vaan olen silloin tällöin hankkinut - jos löytänyt, priimakuntoisen laitteen omilta filmikuvausajoiltani (M-sarjan Leicoja ja NikonF:iä.)
- Digitaalinen kuvaus sitten muutti kuvausharrastuksen luonteen ja myös laimensi mielenkiinnon minun osaltani.
 

Periskooppi

Hei!

Palsta näyttää toimivan, vaikka tiedot olisikin vähän sekaisin. Jos joku on kiinnostunut Stekusta, niin lähtee tuo satasellakin.

Hannu S

#9
Enpä oikein tiedä keräilijälistaa, mutta sellainen vinkkipalsta. Kun silloin tällöin tulee yhteydenottoja tiedustellakseen perintöhanureista mikä peli, minkä arvoinen ja kuitenkin ainut tarkoitus on myydä soitin. Kukapa lienee pätevä arvioimaan kenenkään omaisuutta, mutta voisi heittää vinkin yhteydenotoista mitä olisi jossakinpäin tarjolla ja kiinnostuneet voisivat itse ottaa yhteyttä halutessaan. Kuva olisi hyvä saada liitettyä mukaan. Nytkin yksi tiedustelu tuli, missä kysellään arvoa ja halutaan myydä Soitintehdas Oy:n, Viipuri nuolimallista sarvimalli eli ns pirunkeuhko. Kuvasta näkee, että vaatii hieman artenaanin vikaa, mutta voisi olla ok aihio tai sitten varaosia jonkun toisen projektiin. Olisinpa voinut itsekin tehdä tarjouksenkin, mutten tee tarjousta sellaisesta, mistä ensin halutaan tietoja soittimesta ja perään tarjotaan myytäväksi.

Eli vinkkipalsta olisiko ajatusta? Ajatukseni lähtökohta olisi sellainen, että mieluimmin haluaisin auttaa vanhojen harmonikkojen kerääjiä ja kunnostajia saamaan hyviä aihioita ja varaosia kohtuuhinnalla kuin auttaisin onnenonkijoita kertomalla harmonikasta ja sen mahdollisesta arvosta.

ftamt

Kyllä harmonikka pitää nähdä päältä ja sisältä, sekä vielä kokeiltavakin. Ennen ei voi arvioida hintaa, koska kunto sen ratkaisee. Jos kysymyksessä on romuläjä, josta saa vain suurella työllä
haitarin, jos silläkään, hinta ei voi olla korkea, vaikka olisi kuinka kuuluisa merkki tahansa. Histo-
riallista arvoa on joissakin soittimissa enemmän, mutta kyllä kunto kuitenkin ratkaisee hinnan.
Mukaan pitää laskea myös korjauskulut ja kaikkia soittimia ei pystytä enää korjaamaan.Hyllyn
koriste ja toimiva harmonikka kulkevat eri hintaluokissa. Ostamaan kannattaa mennä kokenem-
man soittajan kanssa, ettei tule hassutetuksi.
Toivo

olli

Kävin eilen Oulun Toppilan asukastupa "Alvarissa", jossa oli yksityisen keräilijän näyttely.  Esillä oli keräilijän (Pertti Koivukangas) kokoelmasta 30 peliä.  Mukana oli venäläisiä ja muita.  Eräs mielenkiintoinen peli, jossa oli mekaaninen fibraatto.  Se soi kun on sointuja mukana, ei yksittäisten äänten kanssa.  Kalevassa oli tänään sivun juttu asiasta.  Koivukankaalla on lehden tietojen mukaan kotonaan peräti 87 erilaista peliä.  Hän toteaa lehdessä: "Tämä on semmoinen sairaus, miten sen sanoisi.  Tähän hommaan ei liene hoitolaitosta."
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

ftamt

Olen nähnyt sellaisen pelin Amerikassa sisältä. Italo-American tehtaan isommassa
"Kuningasmallissa" 1940-luvulta oli sisällä valtavan kokoinen bassokieli, joka kop-
lauksella saatiin värisemään muiden kielien mukana. Haitariin tuli aivan erikoinen
värisevä ääni. Minnesotan Eskossa on amerikansuomalaisella Larry Hiukalla tällainen
peli.
Toivo

Viljo

Yep - ks. Topic Ollin huomiosta kahdesta päällekäisestä topicista. Voitais yrittää pitää varsinaiset otsikkoen alaiset jutut omilla alueillaan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!