Suomen Harmonikkaliitto

vapaalehdykkä

Aloittaja huru.ukko, 17-12-2015, 09:37:39

« edellinen - seuraava »

huru.ukko

https://www.youtube.com/watch?v=3x43gOK-c7U

täytyy ihastella kuinka alkeellisilla työkaluilla saadaan hieno soitin

huru.ukko

tuossa toisella foorumilla kekustelua kilten laadusta,, olisikoha tässä filmissä olevat kielet, käsinfiilatut tarkkuuskielet, vaiko tipo a mano kielet ??  ;D

Johan

Saundista päätelleen veikkaan, että a mano;-) Katselin muita vastaavia videoita kaverien soittimien teosta. Taitavia kavereita, noilla työkaluilla syntyy ihan kohtuullista jälkeä ja asiaan panautuminen on mestarillista luokkaa.

Johan

ftamt

Viidakkoveitsillä ja keihäänkärjillä näköjään saa laatua aikaan. Ainakin ovat hyvin karkaistuja ja teräviä. Jos oikein näin, niin voidaan puhua käsintaotuista tarkuus-erikois-super-hyper kielistä. Bambu on Aasian maissa ainakin ehtymätön luonnonvara, joka kasvaa joissakin paikoissa metrin vuorokaudessa. Toivottavasti ei polta taloaan, kun nuotio on ihan vieressä ja tuuletin puhaltaa. Ammattimies tässä on selvästi asialla.
Toivo

htoyryla

Termi "vapaalehdykkä" tarkoittaakin siis alunperin ongenvapaa :)

Tosin vakavasti ottaen lehti ei taida tuossa värähdellä vapaasti vaan urkupillin tapaan?

huru.ukko

Kyllähän minusta tuossa on selvästi samanlainen kieli kuin harmonikassa, kieli joka värisee kun siihen puhalletaan ilmaa, Eiko siinä urkupillissä ole vain pelkkä reikä niinkuin huilussa ?? Tässä kai äänen korkeus määräytyy kielen paikasta ja ehkä myös pillin pituudesta, näin olettaisin,, en kyllä uskalla alkaa asiasta väittelemään

htoyryla

#6
Lainaus käyttäjältä: huru.ukko - 18-12-2015, 11:59:47
Kyllähän minusta tuossa on selvästi samanlainen kieli kuin harmonikassa, kieli joka värisee kun siihen puhalletaan ilmaa, Eiko siinä urkupillissä ole vain pelkkä reikä niinkuin huilussa ?? Tässä kai äänen korkeus määräytyy kielen paikasta ja ehkä myös pillin pituudesta, näin olettaisin,, en kyllä uskalla alkaa asiasta väittelemään

Toki tuossa on samanlainen kieli kuin haitarissa. Mutta onko se vapaalehdykkä? Siinä kysymys onkin että värähteleekö kieli vapaana, kuten haitarissa tai huuliharpussa, vai pakottaako ilman värähtely esim. putkessa kielen mukaansa jolloin putken mitat määräävät värähtelyn taajuuden, kuten klarinetissa tai urkupillissä jos siinä ylipäänsä on kieli. Itsekin oletat että tuossa äänen korkeus ei johdu vain kielestä. Silloin se ei ole vapaalehdykkä.

Siitä en ole varma onko kielellisiä urkupillejä, teoriakirjoissa olen niitä nähnyt. Mutta ratkaisevaa on siis värähteleekö kieli vapaasti vaiko esim. putkessa värähtelevän ilmamassan mukana.

Tuossa on kyllä kuvattu "reed pipe" -urkupillin rakennetta ainakin: https://en.wikipedia.org/wiki/Reed_pipe . Urkupillejähän on rakenteeltaan erilaisia, joilla saadaan erilaisia äänikertoja lisää.

Ja täällä https://fi.wikipedia.org/wiki/Urut todetaan että uruissa "pillejä on sekä puu- että metallirakenteisia, toimintaperiaatteeltaan sekä huuli- että kielipillejä".

Ja että "Kielipillit, joissa ilma virtaa metallisen kielen ja hylsyn välistä ja saa toisesta päästään kiinnitetyn (ja siis toisesta päästään vapaan) kielen värähtelemään hylsyä vasten. Värähtelyt vahvistuvat kaikutorvessa. Toimintaperiaate on samantapainen kuin esimerkiksi klarinetissa. Äänenkorkeus määräytyy kielen vapaana värähtelevän pituuden mukaan, jota säädetään pilliin kuuluvan viritystapin avulla. Kaikutorven koon on oltava ainakin tietyssä määrin sopeutettu äänenkorkeuteen, mutta koon merkitys ei ole samalla tavoin yksiselitteinen kuin huulipilleissä, ja kaikutorven koko vaikuttaa myös äänensävyyn"

Tosin tuon voi lukea niinkin että uruissakin kieli olisi vapaasti värähtelevä.  Edellisessäkin linkissä kyllä mainittiin myös vapaalehdykät (free reeds) mutta vain vaihtoehtoisena mallina uruissa.

mahu

Mielestäni urkupilleissä korkeimmat äänet muodostetaan erillisen kielen avulla, mutta sisältää lisäksi pillin.

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Marko - 19-12-2015, 09:29:29
Mielestäni urkupilleissä korkeimmat äänet muodostetaan erillisen kielen avulla, mutta sisältää lisäksi pillin.

Taitaa ainakin joissakin uruissa olla myös ihan kielipilliäänikertoja?

Mutta sitten tämä vapaalehdykän (free reed) käsite. Olin mieltänyt että se liittyy kielen värähtelyyn vapaasti, ilman että ulkopuolinen resonanssi pakottaa sen tietylle taajuudelle. Siltä pohjalta kommentoin tuota vdeion itämaista soitinta. Mutta näyttää siltä että vapaalehdykkä-nimitystä tosiaan käytetään tämmöisestä kielestä riippumatta siitä värähteleekö se omalla luonnollisella taajuudellaan vai ulkoisen resonanssin pakottamana.

htoyryla

#9
Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 19-12-2015, 10:38:43
Lainaus käyttäjältä: Marko - 19-12-2015, 09:29:29
Mielestäni urkupilleissä korkeimmat äänet muodostetaan erillisen kielen avulla, mutta sisältää lisäksi pillin.

Taitaa ainakin joissakin uruissa olla myös ihan kielipilliäänikertoja?

Mutta sitten tämä vapaalehdykän (free reed) käsite. Olin mieltänyt että se liittyy kielen värähtelyyn vapaasti, ilman että ulkopuolinen resonanssi pakottaa sen tietylle taajuudelle. Siltä pohjalta kommentoin tuota vdeion itämaista soitinta. Mutta näyttää siltä että vapaalehdykkä-nimitystä tosiaan käytetään tämmöisestä kielestä riippumatta siitä värähteleekö se omalla luonnollisella taajuudellaan vai ulkoisen resonanssin pakottamana.

Vai olinko kuitenkaan kokonaan väärässä. Wikipedia tekee tämmöisen eron

"In the related woodwind instruments, a vibrating reed is used to set a column of air in vibration within the instrument. In such instruments, the pitch is primarily determined by the effective length of that column of air. Although the Chinese sheng, Japanese sho and Laotian khene have pipes, the pipes do not determine the pitch. In these instruments, the pipes serve as resonating chambers."

Tuon mukaan on nimenomaan ratkaisevaa, värähteleekö kieli vapaasti vai ilmapatsaan määrittämällä taajuudella. Asiaa sotkee nuo soittimet joissa kieli värähtelee vapaasti mutta ääntä sävytetään putken resonanssilla. Tuo videon soitin on varmaankin jälkimmäisiä, jolloin siinä hyvinkin on vapaalehdykkä niinkuin huru.ukko esittikin.

Ja soitin lienee tuo wikipedian mainitsema khene :) Tosin ihmetyttää noiden sormireikien käyttö, jos tosiaan kieli värähtelee vapaasti: https://www.youtube.com/watch?v=hKfxIxEZEOI . Taitaa olla että tukkimalla reiän saadaan ääni kuulumaan (kovempaa?) eli eri putkien reikiä painelemalla valitaan soiva ääni. (Toisin kuin puhaltimissa jossa rei'illä muutetaan putken ja ilmamassan pituutta ja sitä kautta äänenkorkeutta... silloin kieli ei värähtele vapaasti). Joo... eiköhän tässä ole vapaalehdykkä :)

ftamt

Näin viime kesänä Ikaalisisssa tuon kiinalaisen sheng soittimen ja Kimmo Mattila antoi ääninäytteen siitä. Siellä se on nähtävillä. Kyllähän monissa harmonikan historiaa käsittelevässä kirjassa lähdetään
liikkeelle juuri tästä soittimesta.
Toivo

htoyryla

#11
Lainaus käyttäjältä: ftamt - 19-12-2015, 11:01:37
Näin viime kesänä Ikaalisisssa tuon kiinalaisen sheng soittimen ja Kimmo Mattila antoi ääninäytteen siitä. Siellä se on nähtävillä. Kyllähän monissa harmonikan historiaa käsittelevässä kirjassa lähdetään
liikkeelle juuri tästä soittimesta.
Toivo

Juu... niin näyttää olevan. Hämäsi tässä tuo putken resonanssi... se voi tosiaan vaikuttaa joko äänenkorkeuteen niinkuin puhaltimissa tai sitten vain äänensävyyn kuten näissä. Ero syntyy jotenkin siitä, pääseekö putkessa värähtelevä ilma vaikuttamaan kielen värähtelyyn (kuten puhaltimissa) vai ei.