Suomen Harmonikkaliitto

Concertinan näppäinnumerointi

Aloittaja rm_wispila, 09-08-2010, 17:09:16

« edellinen - seuraava »

rm_wispila

Pari tuollaista vanhaa saksalaista neliskanttista concertinaakin kertynyt hyllyyn...

Mitä nuo numerot näppäimien (basso & diskantti) vieressä oikein tarkoittavat?

On tavallisia ja sitten noita 1/0 tyylisiä "jakolaskuja" ..
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

Viljo

Lainaus käyttäjältä: rm_wispila - 09-08-2010, 17:09:16
Pari tuollaista vanhaa saksalaista neliskanttista concertinaakin kertynyt hyllyyn...

Mitä nuo numerot näppäimien (basso & diskantti) vieressä oikein tarkoittavat?

On tavallisia ja sitten noita 1/0 tyylisiä "jakolaskuja" ..

Olen miettinyt ihan samaa, mutta ei ole tullut etsittyä tietoa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: rm_wispila - 09-08-2010, 17:09:16
Pari tuollaista vanhaa saksalaista neliskanttista concertinaakin kertynyt hyllyyn...

Mitä nuo numerot näppäimien (basso & diskantti) vieressä oikein tarkoittavat?

On tavallisia ja sitten noita 1/0 tyylisiä "jakolaskuja" ..

Minulla ei ole concertinaa, mutta tiedän, että ne eivät yleensä ole neliskanttisia, vaan "kuusikanttisia", jos Sinulla on neliskanttinen, niin onkin sitten harvinaisuus tai luultavimmin bandoneon - on sitten arvokaampi soitin?
- Aikoinaan sekä concertina ja bandoneon olivat suosittuja mm. Pelastusarmeijan "soittokuoroissa" - joissain vanhoissa kuvissa olen nähnyt näppäinten numerointia jotain tunnettuja sävelkuvioita varten - siis opetusmielessä.

PS.Kuvista olisi taas paljon apua!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 09-08-2010, 19:52:10
Lainaus käyttäjältä: rm_wispila - 09-08-2010, 17:09:16
Pari tuollaista vanhaa saksalaista neliskanttista concertinaakin kertynyt hyllyyn...

Mitä nuo numerot näppäimien (basso & diskantti) vieressä oikein tarkoittavat?

On tavallisia ja sitten noita 1/0 tyylisiä "jakolaskuja" ..

Minulla ei ole concertinaa, mutta tiedän, että ne eivät yleensä ole neliskanttisia, vaan "kuusikanttisia", jos Sinulla on neliskanttinen, niin onkin sitten harvinaisuus tai luultavimmin bandoneon - on sitten arvokaampi soitin?
- Aikoinaan sekä concertina ja bandoneon olivat suosittuja mm. Pelastusarmeijan "soittokuoroissa" - joissain vanhoissa kuvissa olen nähnyt näppäinten numerointia jotain tunnettuja sävelkuvioita varten - siis opetusmielessä.

PS.Kuvista olisi taas paljon apua!


Ja siis olikos concertinassa bassopuoli? Mulle oli jäänyt mielikuva että siinä on diskanttia molemmin puolin? Pitääpäs jostain tsekata.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: htoyryla - 09-08-2010, 20:45:04
Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 09-08-2010, 19:52:10
Lainaus käyttäjältä: rm_wispila - 09-08-2010, 17:09:16
Pari tuollaista vanhaa saksalaista neliskanttista concertinaakin kertynyt hyllyyn...

Mitä nuo numerot näppäimien (basso & diskantti) vieressä oikein tarkoittavat?

On tavallisia ja sitten noita 1/0 tyylisiä "jakolaskuja" ..

Minulla ei ole concertinaa, mutta tiedän, että ne eivät yleensä ole neliskanttisia, vaan "kuusikanttisia", jos Sinulla on neliskanttinen, niin onkin sitten harvinaisuus tai luultavimmin bandoneon - on sitten arvokaampi soitin?
- Aikoinaan sekä concertina ja bandoneon olivat suosittuja mm. Pelastusarmeijan "soittokuoroissa" - joissain vanhoissa kuvissa olen nähnyt näppäinten numerointia jotain tunnettuja sävelkuvioita varten - siis opetusmielessä.

PS.Kuvista olisi taas paljon apua!


Ja siis olikos concertinassa bassopuoli? Mulle oli jäänyt mielikuva että siinä on diskanttia molemmin puolin? Pitääpäs jostain tsekata.

Minunkaan mielikuvissani ei concetinamalleissa ole "bassopuolta", on vaan nämä kaksi perustyyppiä, eli diatoninen ja kromaattinen. Instrumentti sinänsä on mielenkiintoinen ja olen monasti ajatellut sellaisen hankkia. Halvimmat Kiinassa tai Intiassa tehdyt viritykset maksavat vain 200+ tai jotain verkkokaupoissa. Kalliimmat sitten, oliko "Whethestone"??? jo tuhansia. Concertina.net on sivusto, josta tietoa saa.
- En nyt ole jaksanut tähän "hätään" tietoa "impata", jokunen vuos sitten olin kovastikin kiinnostunut.

rm_wispila

#5
Yksi merkitön "laatikko" on näppäimistöltään ihan diatoninen kaksirivinen. Siinä on bassopuoli, perusbassot ja soinnut. Diskanttipuolella on kahdessa rivissä napit. Näissä ei ole numeroita...
Olisiko tämä siis bandoneon?

Toinen on merkiltään Concertina. Ihan sama peli on gallerian kuvassa.
http://vapaalehdykka.net/index.php?spgmGal=Concertinat/Saksalaismalliset_concertinat&spgmPic=0&spgmFilters=&k=galleria&sivu=spgm#pic Tässä on numerointi, molemmilla puolilla. Olen kyllä kuulevinani jonkinlaisia intervalleja "bassopuolen" napeista, vaikkei niistä nyt varsinaisia sointuja tulekaan.
Nuo "murtolukunumerot" on pääsääntöisesti reunoilla, hieman samaan tapaan kuin tuossa 2,5-rivisessä ne rivien ekat ja viimeiset napit oli kvintin välein sävelet, kun normaaleissa oli se sävelaskel.

Sitten on vielä yksi Joseph Wiesner, mutta siitä on mulla kielipenkkejä asentamatta paikoilleen. Tässäkin on numerot. Täytyypä tutkia noi penkit tarkemmin.

Kaikki ovat näitä neliskanttisia, satavuotisia saksalaisia.

Lataan tähän kuvan tuosta mun pelistä.
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

htoyryla

#6
Tuolla http://www.accordions.com/index/how/cnt/how_cnt.shtml#bandoneonon ainakin kuvia. Saksalainen Chemnitzin concertina on tosiaan neliskanttinen, ja bandoneon ulkonäöltään aika samanlainen, ilmeisesti enemmän painikkeita.

Kaksirivisen kanssa bandoneonilla ei ole mitään tekemistä tietääkseni.

Edit: Ja noissa Chemnitzin peleissä tosiaan onkin diskantti ja bassopuoli! http://www.newulmpolka.com/lorens/index.html

Ja kun tuolta katsoo niitä näppäinkaavioita niin niissä on kanssa tuommoisia "murtolukuja". Näppäimistö on selitettykin, mutta ei se siitäkään oikein selviä. LÄhinnä tulee mielikuva että näppäimet on numeroitu ja osa numeroista vain on tuommoisia 2/3 -tyyppisiä, ilman sen kummempaa logiikkaa?

Niin yleisemmin concertinoista mulla on mielikuva että pelkkä diskantti ja peräkkäiset sävelet voivat olla eri puolilla soitinta. Ja niinhän niissä onkin http://www.concertina.info/tina.faq/images/finger6.htm

rm_wispila

#7
No yksi noista laatikoista on kuin kaksirivinen concertinan kuorissa, tulee soinnutkin. No, siinä ei numeroita, joissa tässä oli kyse.

Kävin äsken tallissa vielä tsekkaamassa tuota concertinaa.

Diskanttipuolen numerointi oli tämännäköinen:


   2/0  1/0   1   2   3   4   0

4/0   3/0   5   6   7   8   9   15

   6/0  5/0  10  11  12  13  14

           - kahva -

http://www.newulmpolka.com/lorens/trebkeys.html täältä löytyy vastaavat numerot, tosin tässä on muutama näppäin enemmän. Tuosta 0-näppäimestä tulee perussävel.


bassopuoli ei sisältänyt sointuja. Mua sekoitti se, että siellä soi yksi ääni koko ajan...


Nämä oli numeroitu näin:

   1   2    3    4   0

5   6   7    8    9   1/0

  10  11  12  13  14

Vastaavat löytyy myös http://www.newulmpolka.com/lorens/basssmal.html
Tuossa isommassa on neljäs "apurivi". Tässä sivulla on kerrottu, kuinka siis soinnut otetaan painamalla tietty näppäinyhdistelmä.

Täytyy selvittää kun ehtii noi sävellajit.


Concertinan iästä ei ole tietoa. Laukussa oli tämä lappu, josta voisi päätellä, että Bässlerin veljesten yhteisbisnes on kuivunut kokoon jossain vaiheessa ja vain Robert jatkanut isä Ernstin vuonna 1860 perustamassa putiikissa...

Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

rm_wispila

#8
Pistetään nyt parit kuvat.
Tämä lienee ollut jollakin virittelijällä jo auki ennen mua..
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

rm_wispila

Kielipenkit on järjestetty näin..
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

rm_wispila

Tässä on bassopuoli päältä ja sisältä siitä "2-rivisestä" concertinasta, jonka tuossa aiemmin mainitsin. Tästä ei ole löytynyt lainkaan merkintöjä valmistajasta.

Toimii vastaavasti kuin diatoniset kaksiriviset.

Lieneeköhän tämä jokin fuusio- / koemalli ?? tai sitten joku on halunnut kokeilla rakentaa tämmöisen,
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

rm_wispila

ja sitten sama diskanttipuolelta tarkasteltuna.

Tiedä mikä tämäkin sitten ihan oikeasti lienee, mutta voisi olla vaikka jenkkiläisittäin squeezebox  eli puristelulaatikko  ;D.

Kaikissa näissä tupaa olemaan samaa vikaa, ettei napit tahdo pysyä kiinni ja osa on jo matkalla hävinnytkin. Tuo kaikukopan pieni koko antaa näille erikoisen, hieman posetiivimaisen soundin.
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: rm_wispila - 10-08-2010, 00:29:29
ja sitten sama diskanttipuolelta tarkasteltuna.

Tiedä mikä tämäkin sitten ihan oikeasti lienee, mutta voisi olla vaikka jenkkiläisittäin squeezebox  eli puristelulaatikko  ;D.

Kaikissa näissä tupaa olemaan samaa vikaa, ettei napit tahdo pysyä kiinni ja osa on jo matkalla hävinnytkin. Tuo kaikukopan pieni koko antaa näille erikoisen, hieman posetiivimaisen soundin.

Nythän menikin mielenkiintoiseksi. Tutkitaankos?

rm_wispila

Kyllähän sitä joku kategoria pitää joka pelille olla. ;)

Tämä 2-rivisyysajatus on ihan mun heikolla tietämyksellä tehty oletus.
Mistähän tietoa löytyisi?
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

rm_wispila

Olen tämän näppäimet joskus selvittänyt pianon kanssa.
Ne menevät näin  (veto/työntö):

as/Bb  h/g  d/c  f/e  a/g  c/h  d/e  f/g  a/c  h/e

es/cis  fis/d  a/g  c/h  e/d  fis/g  a/h  c/d  e/g  fis/h  a/d

          -  kahva -

Olettaisin siis kyseessä olevan C/G - vireinen. Vire oli kitaranvirittimellä A=438.
Saakos siitä mitään vinkkiä?



Bassopuoli oli seuraava (veto/työntö, soinnut kapiteeleilla)

f/f   F/F   a/e   Hm/E

g/c   G/C   d/g   D/G

Vire ei kaikilla kielillä ole ihan paras, joten jotkut äänet saattavat olla siis pois vireestä.
       
Kapulakieli - rumpalien oma kieli.

Johan

Numeroinnnista en pysty sanomaan mitään, mutta osoitteesta

WWW.concertina.net/ms_finger_layouts.html

löytyy parille eri viritysvaihtoehdolle näppäimistökaaviot näppärässä muodossa, joten sinne kanattaa mennä kurkkimaan.


Viljo

Kauhiasti ehditte kirjoittaa lyhyessä ajassa!

Tuo kolmirivinen concertina on peruja bandoneonin syntyajoilta. Samaan aikaan kun läntisessä Saksassa markkinoitiin Bandoneon-sanalla tuota soitinta, vastarinta oli concertina tai konsertina -nimillä markkinoiminen. Täysin samat soittimet olivat kyseessä (näppäinjärjestyksen erot, en muista)

Meidän tuntema kuusikulmainen concertina on englantilaista perua.

http://www.vapaalehdykka.net/?k=soittimet/concertinat/concertina&sivu=historia

Sen sijaan Yhdysvaltojen keskilännessä nimen omaan tätä chemnitzeriä kutsutaan concertinaksi. Tästä vähän juttua myös bandoneonin historiasta:

http://www.vapaalehdykka.net/index.php?k=soittimet/concertinat/bandoneon&sivu=historia

Olen törmännyt myös näihin kaksirivisiin bandoneonin ja concertinan näköisiin soittimiin. Niitä tehdään yhä. Sen sijaan en tiedä soittimelle nimitystä.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 10-08-2010, 07:53:28
Numeroinnnista en pysty sanomaan mitään, mutta osoitteesta

WWW.concertina.net/ms_finger_layouts.html

löytyy parille eri viritysvaihtoehdolle näppäimistökaaviot näppärässä muodossa, joten sinne kanattaa mennä kurkkimaan.



Nämä on niitä englantilaisia, ilmeisen eri pelejä.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: rm_wispila - 10-08-2010, 00:58:10
Kyllähän sitä joku kategoria pitää joka pelille olla. ;)

Tämä 2-rivisyysajatus on ihan mun heikolla tietämyksellä tehty oletus.
Mistähän tietoa löytyisi?

Vähän juostenkustuna ajatus: hallussasi saattaa olla "collectors item", joten älä lähde sitä sorkkimaan omin neuvoin tai ysm. Netistä löytyy suomalaisten bandoneon-soittajien sivusto - en sitä muista, ei ole kirjainmerkeissäni - olisko jokin Sibiksen kautta löytyvä sivu - löydät sen varmaan, jos näet vaivan. Uskon, että "alan miehet" ovat kovastikin kiinnostuneet instrumenteistasi, vaikkeivat olisikaan pyhdasoppisia "Arnoldeja".

risto

Minusta tuo kuva ei esitä sitä mitä concertinalla nykyään tarkoitetaan. Tekstissä, jonka Viljo pyysi kääntämään saksan kielestä suomen kielelle on maininta concertina nimisestä soittimesta, (jonka joku pyysi ostamaan itselleen) ja tuo voi olla sellainen soitin mitä Saksassa vanhaan aikaan nimitettiin concertinaksi. Näyttää minusta enemmänkin bandoneonilta...