Suomen Harmonikkaliitto

Consertina

Aloittaja eeniemi, 26-10-2010, 09:11:52

« edellinen - seuraava »

eeniemi

Vinkkiä, keneltä voisi tarkemmin tiedustella Consertinasta, miten vanha jne...?
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." 
-James Dean

Periskooppi

Periaatteessahan tämä palsta taitaisi olla oikea keskustelufoorumi kaikenlaisille concertinakysymyksille. Yleistä tietoa concertinasta löytää mm. näiltä vapaalehdykkä-sivuilta ja maailmalta joko googlaamalla CONCERTINA -sanalla. Muistaakseni joku sivo oli concertina.com, concertina connection - ne kaikki löytyvät googlaamalla.

Jos itsellänne on joku vanha instrumentti, niin palstan lukija (minä mukaanlukien) voin kertoa, mistä on kyse.

Jos taas haluatte hankkia concertinan, mutta kaipaisitte lisätietoa (minkälainen pitäisi hankkia jne), niin käyttötarkoituksen (musiikki, rooli bändissä jne.) mukaan ne soittimet valitaan, ja täältä saa varmasti neuvoa.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: eeniemi - 26-10-2010, 09:11:52
Vinkkiä, keneltä voisi tarkemmin tiedustella Consertinasta, miten vanha jne...?
Kannattaisi varmaan alkaa "salapoliisityö" näyttämällä täällä mahdollisimman informatiivisia kuvia ja kertoa historiasta, joka on omassa tiedossa. Netistä löytyy mm. Concertina.net - joka on hyvä tietopläjäys. Jos kuitenkin Englannin kieli tekee tiukkaa, niin fotoja vaan tänne - aina varmaan löytyy joku friikki, joka jelppaa. Hinta-arvioitahan on turha niinkään pytää netin kautta (ellei kysymyksessä ole 2000 - luvulla Kiinassa valmistettu). Edellämainittuun löytyy minultakin vastaus:-D)

Viljo

Itse en ole kauheasti concertinoihin perehtynyt, valitettavasti. Eli käytännössä se, mitä tiedän, löytyy jo tältä sivustolta. On tuossa niin paljon (kirjoitus)työtä pitäisi tehdä -asteella, joten concertinan osalta ei ole edes lähiaikoina odotettavissa mitään uutta tekstiä.

Mutta käytännössä juuri tuon mallin soittajia on Suomessa hyvin vähän. Kiinnostuneet lienevät enemmänkin sitten keräilijöitä.

Tietenkin, jos soittimesta saisi kuvat foorumille, homma eteneisi. Niin ikään punaisen langan selvittyä, olen kiitollinen, jos saisin vielä soittimesta hyvän kuvan galleriaan.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Periskooppi

Olen joskus Viljolle luvannut kuvia concertinasta, ja yritän ehtiä jossakin vaiheessa ne ottamaan ja lähettämään. Itselläni ei ole kaikkia malleja, mutta pääperiaatteessa alkuperäisissä Isobritanniasta kotoisinolevissa soittimissa mekaaninen rakenne on sama. Viljon sivuilla kuvattu concertina lienee kiinalaista alkuperää, ja sen rakenne muistuttaa sitten oikeastaan kaikkia niitä concertinoja, joita kootaan nykyisin (ainkin Kiinassa ja Italiassa) harmonikan osista. Tämä em. ei tarkoita sitä, että niissä olisi mitään vikaa - ainoastaan sitä, että ne ovat rakenteeltaan erilaisia.

Syy kuvien viivästykseen ja siihen, että niitä ei vieläkään ole toimitettu, oli minussa. Digikameran muistikortin sisällön siirtäminen tietokoneelle oli yksi pulma, jonka olen jo menestyksekkäästi ratkaissut. Toinen ongelma oli tuon concertinan avaaminen. Sitä ei mielellään tee montaakaan kertaa, koska paljetta kiinnipitävät ruuvit ovat niklattua messinkiä, ja jostain kumman syystä aika pehmeää sellaista, joten ne vaurioituvat helposti. Kolmas syy ja samalla se kaikkein suurin on ollut aikapula, mutta kyllä tämä asia kuitenkin vielä hoidetaan.  ;)

eeniemi

Minä en sen kummemin soittimesta tiedä, joku harmonikkoja vuosia ja taas vuosia harrastanut oli veikannut, että kapistus on 1800-luvulta.

Kuvalaatu näissä kuvissa ei tule paras mahdollinen olemaan. Kuvat otettu Nokialaisella puhelimella...





Kaikki lisätiedot vastaanotetaan, jotta soittimen suhteen viisastumme.   :D
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." 
-James Dean

Periskooppi

Hei!

Onpa hieno peli! Soitin on malliltaan ANGLO-Concertina, ja periaatteessa ihan tyypillinen sellainen (ei esim. anglo chromatic, vaan ns. perusmalli: diatoninen ja sävellajisidonnainen). Kuvista päätellen uskoisin soittimen olevan saksalaista alkuperää, koska palje on jaettu vahvikkein "osastoihin", jonkalaista rakennetta esiintyy kaikissa (todella) vanhoissa (ja myös DDR:n aikaisissa uustuotanto-) mallisissa concertinoissa, bandoneoneissa sekä joissakin vanhoissa 1- ja 2-rivisissäkin. Helat näyttävät myös samanhenkisiltä kuin niissä, joita olen tavannut aiemmin. Britteinsaarilta lähteneissä peleissä on usein nahkapalje tai joka tapauksessa palje, jota ei ole jaettu osastoihin. Tuo kohokuvakoristelu on upeannnäköistä, enkä ole sellaista muistaakseni nähnyt aiemmin. Jos soitin on lähtöjään Suomesta eli tuotu maahamme joskus 1800-luvulla (eikä turistin mukana 2000-luvulla tai 1900-l.), ja sitä olisi täällä käytetty johonkin soittotarkoitukseen, on tuon yksilön arvo (nyt en niinkään puhu rahallisesta kuin...) suuri.

Olen jostakin lukenut, että mestaripelimanni Aapeli Hautanen olisi joskus nuoruuttaan muistellessaan maininnut, että ensimmäinen harmonikka, joka saapui Jalasjärvelle, olisi ollut concertina, ja se olisi kulkeutunut sinne "laukkuryssän" mukana. Lieneekö sama peli   :-\ ?

Jos satut tietämään jotakin tämän pelin vaiheista, niin jakaisitko tietosi esim. tällä palstalla, niin ollaan kaikki viisaampia.

Viljo

Ainakin Nestor Kukkola on Soitin Oy:n aikana tuonut concertinoja Suomeen Viipurissa (1928 - 1933).

Sitten voisi jostain repiä tietoa, että onko Westerlundin musiikkiliike tuonut näitä tai Fazer... Jälkimmäisestä löytyy ainakin luetteloita, joista voisi tarkistaa.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Periskooppi

Kuvissa näkyvä concertina vaikuttaa paljon vanhemmalta yksilöltä kuin 1920- tai 1930-luvuilla valmistetut, joita soitinkaupat suomessakin ovat (kiitos Viljon vinkki) tänne tuoneet. Uskoisin, että nuo 1900-luvun puolella tänne tuodut pelit ovat päätyneet erään ammattikunnan käyttöön (koettakaapa kaivaa esiin mikä? - maailmanlaajuinen järjestö), ja näin ollen ovat eri tyyppiä kuin nyt kuvassa näkyvä.

Koetin netissä googlailemalla löytää vastaavan näköistä peliä, mutta toistaiseksi huonoin tuloksin. Hakusanoina käytin mm. "German Concertina", josta saa jo oikeanlaiset palkeet ja helat näkyviin; "Konzertina Museum", jolla sai jo näkyviin (ei ihan alussa, ja linkkejä pitkin etenemällä) läheisempääs ukua olevia soittimia. Olen jossakin nähnyt samankaltaisen pelin tai valokuvan siitä, mutta huono muisti ei johdata eteenpäin.

Tässäpä haastetta, KEKSIIKÖ KUKAAN, MISTÄ LÖYTYY TUNNISTETTAVA VASTAAVA VALOKUVA, JOKA JOHTAISI OIKEILLE JÄLJILLE SELVITTÄMÄÄN, MIKÄ CONCERTINA TARKALLEEN ON KYSEESSÄ (= VALMISTAJA, VALMISTUSPAIKKA JA VUOSIKYMMEN TAI EDES -SATA)?

Viljo

Tässä pari kuvaa. Toinen on Fazerin luettelosta vuodelta 1928. Vuosien 1926-1927 luettelosta minulla ei ole kuin haitarijutut, eikä niissä näytä olevan mainintaa concertinoista. Toki jollain muulla sivulla, joita minulla ei ole, saattaa olla...

Toinen kuva on otettu Soitin oy:n tiloista 1928. Ehkäpä näistä vähän selviää vähän mistä päin näitä soittimia on tullut Suomeen 20-luvulla.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

eeniemi

En ollut aivan varma aiemmin asiastani, joten varmistelin sitä puhelinsoitolla.
Sen verran lisätietoa äskettäin tosiaan sain, että soittimessa on, kuin onkin kupariset kielet.

Täytynee katsoa, jos jossain välissä saisin kuvaa soittimen säilytyskotelostakin. Sillä, kun on alkuperäinen, 6-kulmainen säilytyskotelokin. Sisältä kotelo on kangasvuorattu.

"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." 
-James Dean

Periskooppi

Hei!

Hienoa, Viljo, että olet saanut ongittua tuollaiset tiedot ja kuvat esiin!!! Malli todellakin on Anglo, mutta kovin toisenlainen kuin kysyjän valokuvassa: palkeet ilman välipuita, ja rungon pintakäsittely erilainen.

Vaikka kysyjä ilmoittaakin, että soittimen kielet olisivat kuparia?, niin epäilen, että kyseessä on kuitenkin pronssi tai sitten messinki, koska puhdas kupari ei juurikaan kestä taivuttelua (kokeilkaapa vaikka) ja murtuu hyvin nopeasti. Harmonikan kielet taipuilevat äännellessään jatkuvasti ja siis useita satoja kertoja peräkkäin, joten kupariset (puhdasta kuparia) kielet eivät todellakaan kestäisi pitkään. Itselläni on yhdessä 1800-luvun lopun 1-rivisessä pronssikielet, ja ne toimivat täydellisesti vieläkin. Vanhassa barytone-concertinassani taas on messinkikielet ja nekin toimivat ongelmitta.

eeniemi

Ikaalisista joku soittimiin perehtynyt henkilö oli sanonut, että kielet ovat kuparia, sen takia sitä en lähde kyseenalaistamaan.
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." 
-James Dean

Periskooppi

#13
Voihan toki olla, että kielet ovat kuparia, mutta edelleenkin väittäisin, että kupariin on sekoitettu jotain muuta metallia, jotta se kestäisi jatkuvaa taivuttamista. Messinki (kupari, sinkki) ja pronssi (kupari, tina [+sinkki, + jne. - seosta muutellaan käyttökohteen mukaan) ovat sekoitemetalleja, joissa osa metallista on kuparia. :-\

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Periskooppi - 08-11-2010, 16:20:49Uskoisin, että nuo 1900-luvun puolella tänne tuodut pelit ovat päätyneet erään ammattikunnan käyttöön (koettakaapa kaivaa esiin mikä? - maailmanlaajuinen järjestö), ja näin ollen ovat eri tyyppiä kuin nyt kuvassa näkyvä.

Veikkaisin, että Pelastusarmeijan lisäksi merimiehet saattaisivat olla se toinen ammattikunta, joka niitä hyyssäsi:-)

Alla oleva sivusto on hurja tietopankki ko. spelin harrastajille; itse en sitä jaksa läpi kahlata sen laajuudesta johtuen. Harrastekaan ei riitä, koska Concertinaa minulle ei ole.
http://www.concertina.com/about/index.htm

Viljo

Joo - puhdas kupari kuulostaa vähän oudolta. Messinkikieli yleisin näissä peleissä. Messingissä on kuparia 63 % ja sinkkiä 37 %.. Tiheys noin 8,4 10³ kg/m³... Siitä sitten laskemaan painoa asian varmistamiseksi ;-)
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

eeniemi

 :D Olkoot vaikka tinaa minun puolestani.  :D
"Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today." 
-James Dean

ftamt

Messinkiä ovat. Kupari olisi liian pehmeä soimaan. Itselläni on varaosalaatikossani
muutama sata messinkikieltä sadan vuoden takaa.
Toivo

Viljo

Multa löytyy urkuharmonin / concertinan kieliä. Vielä ovat Westerlundin paketissa ja käyttämättömiä. uskomaton tarkkuus ollut bombeeratuissa kielissä jo tuolloin.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: marje - 28-06-2013, 00:56:35
Meinasin ostaa alunperin concertinan ekaksi "haitariksi", mutta jostain syystä ei vaan se höyryajan wanhanaikaisuus ja rajoittuneisuus innoittanutkaan. Eikä myöskään kaksiriviset. Mutta kaikki kunnia heille, jotka niitä soittavat, kaikesta huolimatta.  :)

Itse aloitin nelisen vuotta sitten venäläisellä kaksirivisellä. Siinä tulee samat sävelet palkeen suunnasta riippumatta, ja sointuja löytyy bassopuolelta riittävästi yhdeen duuriin ja molliin. Eivätkä maksa paljon. No, ennenkuin kaksi kuukautta oli mennyt olin jo hommannut viisirivisenkin. Ja nykyään mulla on myös "normaali" kaksirivinen. Venäläisiä kaksirivisiä tulee nykyään harvemmin soitettua. Eniten soi pieni viisikiloinen ja -rivinen (lasten malli) ja sitten tuo täkäläismallinen kaksirivinen.