Suomen Harmonikkaliitto

Haitarinsoittajalle tuoli

Aloittaja olli, 10-05-2011, 20:17:54

« edellinen - seuraava »

olli

Tuli mieleen, että pitäis saada sellainen "matkajakkara".  Pitäis olla säädettävä, pieneen tilaan menevä, hyvin istuttava (vähintään pari tuntia pitäis istua haitari sylissä jakkaralla - ja luonnollisesti soittaa).  Löytyisköhän mistään.  Vihjeitä liikkeistä yms. Jään mielenkiinnolla odottelemaan! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

PaRisto

Hommaa sellanen kolme jalkainen retkijakkara... Niitä voi olla myös säätö jaloilla, en tiedä? Mutta kolme jalkainen jakkara ei keiku oli alustana terassi tahi mätäs. Tosin keikkumiseen saattaa vaikuttaa Juhannus illan tarjoulut!  ;)
PaRisto

olli

Retkijakkara-ajatus on ihan hyvä! ;)  Kunhan löytyisi se "oikea" korkeus, ei tarttis säädelläkään.  Nippuun vain haitarin kanssa reppuun ja sieltä sitten "mättäälle"! ;D  No täytyy etsiä - tai teettää jollakin ammattilaisella.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Johan

#3
Käyppä musiikkiliikeissä kurkkimassa, aika usealla ukolla on runpaleille räätälöity jakkara, joissa säätöjä riittää, ja kuljetuksen ajaksi ne saa pieneen tilaan.
Hintatasosta minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta tuskin ne ovat mittaamattoman arvokkaita, joten ei kanattane ruveta itse värkkäämään.

Armando Bugari

Lainaus käyttäjältä: Johan - 11-05-2011, 15:50:20
Käyppä musiikkiliikeissä kurkkimassa, aika usealla ukolla on runpaileille räätälöity jakkara, joissa säätöjä riittää, ja kuljetuksen ajaksi ne saa pieneen tilaan.
Hintatasosta minulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta tuskin ne ovat mittaamattoman arvokkaita, joten ei kanattane ruveta itse värkkäämään.

Jus ei kuljetuksessa ole vaikeuksia, niin tuollainen puinen pianojakkarahan varmaan tekisi yleisöön vaikutuksen "maestrosta". Niitähän näköjään myydään vahätvähää Huutonetissäkin aika pilkkahintaan-)

risto

Oikeassa haitarinsoittajan jakkarassa on tietysti venyvä palje eli siis ilmajousi. :)

olli

Lainaus käyttäjältä: risto - 11-05-2011, 18:59:17
Oikeassa haitarinsoittajan jakkarassa on tietysti venyvä palje eli siis ilmajousi. :)
Tämä yksityiskohta on erityisen tärkeä! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Kaifun

ISTUMAPINTA PYRSTÖLLE

Mulla on soittotualina Lidl:stä ostettu halpa korkeuvvestaan säädettävä pehmustettu, ympyrän muatonen istuin. Sekä rumpujen takana, että haitari polvella.

Kokemuksen perusteella oon miättinyt istuinasijaa.
Tuallanen vauhikkaan ystäväni Pukarinkin mainostava reisien kohalta pyäreä tuali ei oo paras ergonoomisesti. Tualin kaareva etuosa painaa reisijen isoja suanija ja istumisessa häiriintyy hapellisen veren virtaus ja kintut voivat mennä tunnottomaks.

Jos soittoharrastuksessaan meinaa toimintakokonaisuuvven ratkoa kuntoon, miälestäni istuimen tulisi olla satula-muatonen, jolloin suaniston virtaukset toimivat paremmin.
X-liikkuvarunkoisessa telttatualissa voi kankaan etulinjaan muadostuva suanija painava linja.

Pelle Jollasbo

#8
"Kuukkelista" etsimällä löytyy joitakin vinkkejä säädettävien muusikko-tuolien ja/tai keikkatuolien suhteen. Suurin valikoima näyttää olevan Pohjois-Amerikan puolella. Tekevät myös kansainvälillisiä toimituksia. Seuraavassa joitakin kokeilemisen arvoisia linkkejä:

Thomannin verkkokaupassa on säädettäviä muusikon tuoleja (eivät välttämättä ole aivan keikkakäyttöön sopivia ?)

http://www.thomann.de/fi/tuolit.html

Pari ison rapakon takaista linkkiä

http://www.amazon.com/Odyssey-DJCHAIR-Adjustable-Dj-Chair/dp/B001Q3KT4M

http://www.comfortchannel.com/prod.itml/icOid/1312

Ja miksei voisi tiedustella mitä suomalaisella Ouneri Oy voisi tarjota vaikkei heidän kotisivuilta suoraan löydy keikkatuolia. Ehkä tekevätkin sellaisia (?)

http://www.ouneri.fi/

t. pelle jollasbo

Johan

#9
Minulla on myös käytössä tuo Lidlin tuoli, sillä kyllä pärjäilee, siinä on kolme kuljetuksen ajaksi kääntyvää jalkaa ja istuiosan saa myös irti, korkeus on säädettävisä.
Olen kiinittänyt se jaloissa olevat kumitulpat pulteilla jalkoihin sillä joskus niiden kanssa oli ongelmia, kun jalat painuivat nurmikkoon ja tulpat jäivät pinalle.
Sittemmin olen ulkokeikoilla pitänyt mukana laudanpalasia jalkojen alle mikäli joudun soittamaan nurmikolla.
Ko. istuimen heikkous meikäläisen käytössä on sen alla oleva merkintä MAX 100kg, se on siis "riisitautisten" jakkara, mutta on vielä kuitenkin kestänyt;)

Toisena jakkarana minulla on vanhasta keittiöjakkarasta tekemäni istuin, poistin siitä kääntyvät portaat, maalasin jalat mustaksi, pehmustin istuinosan ja verhoilin sen plyysillä, se vain vaatii paljon tilaa kuljetuksessa ja nykyisin pidän sitä myös hieman korkeanakin totuttuani tuon ensinmainitun tarjoamiin korkeusäätöihin, joilla löytyy ergonomisempi soittoasento.

Soitin Laineen sivuilla on useita ko. tarkoitukseen soveltuvia rumputuoleja WWW.soitinlaine.fi

olli

#10
Ongelmani on ratkaistu! :D  Kävin tänään oululaisessa musiikkiliikkeessä.  Siellä oli sattumoisin yks jakkara, lähes oikean korkuinen (oma lisätyyny, niin oikea korkeus).  Jakkara menee "linkkuun", joten helppo kuljettaa, kevyt ja muutenkin mukava.  Hintakaan ei ollut hirveä - 20 euroa! ;D Olen täysin tyytyväinen hankintaani!!! :D
Otinpa kuvankin!  Ja kun tarkemmin tutkin, niin oli jopa säätömahdollisuus kolmeen eri korkeuteen, joten täydellinen hankinta tarpeisiini!!! ;D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Hannu S

Itse olen käyttänyt samanlaista keyboard-tuolia jo 10v vuotta. Toimiva ratkaisu, mutta kerran olen lentänyt perseelleni, kun en huolella lukinnut jalan kiinnitystä ja alustan ollessa epätasainen rysähti tuoli kasaan. Pääni löin, mutta hanuri säilyi.

Hannu S

Palatakseni tähän soittajan tuoli asiaan, onko muilla kokemusta satulatuolin käytöstä. Olen nyt vuoden ajan käyttänyt satulatuolia ja todennut sen hyväksi huonoselkäiselle soittajalle. Tosin satulatuolejakin on hyviä ja huonoja. Itselleni hankin monipuolisilla portaattomilla säädöillä olevan tuolin, missä myös istuinosan puoliskojen etäisyys ja kallistukset voidaan säätää. Käyttökokemukset ovat todella hyvät, mutta hinta on kylläkin hirvittävä, joten ei varmaan terveselkäiselle tule mieleen hankkia sellaista. Käytön puolesta suosittelen, hinnan puolesta en. Ei ole myöskään niitä keveimpiä kuljetella mukana, jos on tarvis.

olli

Nyt rysähti! >:(  Mulla on matkajakkara joka toimii hyvin.  Kotioloissa mulla on ollut muovirunkoinen "kaasujousituoli".  Tänään rysähti, tuolin jalka mureni alta (viisisakarainen rullilla oleva).  Kaaduin arvokas Kouvolan Kravatti sylissäni.  No haitari säilyi ehjänä eikä itsellekään sattunut kovin pahasti.  Oppi tästä on, että en osta enää näitä "muovihäkkyröitä".  Onni oli, ettei sattunut opettajan alta tuoli hajoamaan - ei tiedä miten olis Bugarille käynyt.

Nyt lähden lähipäivinä kiertelemään kauppoja.  Tuolissani tulee olla teräsjalka, selkänoja, pehmustettu istuin ja kaasujousella toimiva korkeussäätö!

PS Tuoreimmassa Hanuri-lehdessä esitellään haitaristin jakkara.  Lienee kuitenkin kovin kallis harrastelijalle :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!