Suomen Harmonikkaliitto

Paul Norback, Oriental Fantacy

Aloittaja Ramses Quatro, 12-07-2012, 15:43:40

« edellinen - seuraava »

Ramses Quatro

Hei.

Sivustoa lähes alusta asti seuranneena, mutta vasta nyt rekisteröityneenä ajattelin tiedustella otsikossa mainitusta kappaleesta.

Itse en ole kappaletta kuullut, enkä löytänyt mistään kenenkään esittämänä, ellei omaa versiotani lasketa.

Aikoinaan sain nuotit tähän edesmenneeltä J Koivukankaalta, hänen toimiessaan harmonikansoiton opettajanani.

Kiinnostaisikin onko tätä kappaletta koskaan levytetty ja sovitettu orkesterille ja vieläpä lisäksi sanoitettu.

Ari

Viljo

Norbackilta itse olen etsinyt kappaletta nimeltä concertino. Olen joskus laittanut puhelimeeni ylös tämän nimen hieman eri tavalla kirjoitettuna: konsertino. Jos joltain löytyisi noposet, niin kiva.

Onko Norbackista muuten mitään kokoelmalevyä tai muuta vastaavaa ehyttä kokonaisuutta saatavana?
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

Ramses Quatro

Löysin lisää tietoa kappaleesta.
Tämä on julkaistu ainakin 1948-1953 eri nimillä: Otsikon lisäksi; Itämainen tunnelma ja Arabian Moods
levyllä Paul Norrback / Historiallisia harmonikkalevytyksiä 3

Valitettavasti en itse levyä onnistunut löytämään, ja netissä kielitaitoni loppui kesken levyn jäljittämisessä... Eräältä sivulta(http://www.musicforaccordion.com/inform/finlandrec/faicd17.htm) löytyi ääninäyte, josta varmistui  saman kappaleen oleminen kyseessä.

maestro

Muistelen että jonakin vuonna ennen kuolemaansa Norrback itse soitti Concertinon jossain konsertissa tai vastaavassa tv:lähetyksessä. Oli sillon kyllä tosi huonossa kunnossa,mut hyvin esitti.Mulla on se jollain dvd.Jos aikaa laittaa voin sen "äänittää" sen ja laittaa mp3. Jos siis ei muuten löydy....?
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

Viljo

Äänitettä minulla ei ole. Sen sijaan nuotit kelpaisivat Paulin soittamaan Gavotti-kappaleeseen (Scarlatti). Se on aika kaunis ja sopisi ainakin soittotyyliltään minulle.
Otsa kurttuun ja kädet hanuriin!

ftamt

Meikäläinen toimitti tuon Paul Norrbackin CD-levyn ja tuo Itämainen tunnelma on aika harvi-
nainen Kanadassa 1953 äänitetty Fennia-levy, joka muistaakseni painettiin Yhdysvaltonen
puolella myös Viking-levymerkille. Valitettavasti on niin paljon kiireitä, että lähikuukauden aikana en ehdi kopioimaan sitä mp3 muotoon, koska siirto alkuperäiseltä savikiekolta on vanhoilla laitteilla monimutkainen juttu. Jos sitä ei muualta löydy niin palataan asiaan myö-
hemmin.
Toivo

olli

Lainaus käyttäjältä: maestro - 11-09-2012, 22:04:37
Muistelen että jonakin vuonna ennen kuolemaansa Norrback itse soitti Concertinon jossain konsertissa tai vastaavassa tv:lähetyksessä. Oli sillon kyllä tosi huonossa kunnossa,mut hyvin esitti.Mulla on se jollain dvd.Jos aikaa laittaa voin sen "äänittää" sen ja laittaa mp3. Jos siis ei muuten löydy....?
Norrback soitti kyseisen kappaleen Lasse Pihlajamaan 70-vuotiskonsertissa Finlandia-talossa lokakuussa 1986.  Ohjelma tuli televisiosta 20.4.1987, jolloin otin sen videonauhalle.  Konsertti on tallessa nauhalla, en ole sitä siirtänyt dvd:lle.  Konsertissa esiintyi myös nykyisiä mestareitamme nuorina poikina.  Täytyy katsoa nauha, jolloin voin kertoa joitain esiintyjien nimiä - nyt juuri ei ole aikaa. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

olli

Katsoin ja kuuntelin em. viedon läpi.  Tässä sisältö:
El relicario; Maria Kalaniemi, Hannele Koivula, Jukka Lampela ja Ari Myllysaari
Helisevä puro; Mika Väyrynen ja Pasi Hirvonen
Riivattu ripaska; Teppo Välimäki (2-riv.)
Noiduttu hanuri; Matti Rantanen
Syksyn kyyneleet; Heinolan Harmonikat, joht. Vesa Vilenius
Ruovesi polkka; Irene Juselius ja Ruoveden opiston Harmonikkaryhmä
Konsertiina; Paul Norrback (nimi oli noin kirjoitettu)
Höyhen ilmassa; Marko Valtonen ja Reijo Ahonen
Polkkasikermä; Lasse Pihlajamaa, Merja Ikkelä ja Matti Rantanen
Lopuksi kaikki hanuristit, orkesteri ja solistina Vilho Vartiainen esittivät NUORUUSMUISTOJA.
TV-taltiointi kesti vain puoli tuntia.  Loppunumeron aikana kuvassa oli satoja hanuristeja, joten konsertti lienee kestänyt aika kauan! :D
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

LP-Timangi

Kyllä olisi niin mukavaa nähdä näitä tällaisia konsertteja. Harmonikkaliittohan voisi tehdä noista kaikista DVD:t... Kyllä ne varmasti myytä saataisiin.