Suomen Harmonikkaliitto

Ei tää niin helppoa oo

Aloittaja oki, 26-03-2009, 14:22:11

« edellinen - seuraava »

oki

No niin on tässä harjoittelun alla Juoksutuspolkka, Pikku Musta ja Isoisän valssi
Isoisän valssissa pitää soveltaa leposävelen kans että osuu bassotus oikein.
Mielenkiintoista kun saa itse pähkäillä pysyy tuo pääkoppa kunnossa .

olli

No ei oo.  Olen aloitellut kaksrivistä.  Nuotteja kaipaisin.  Lindqvistin opas kertoo, että kaksrivisellä voi soitella vain kaksriviselle kirjoitettuja kappaleita.  Jos sulla on nuotteja, olisin kiitollinen.  Sähköposti löytyy profiilistani.  Ei haittaa, missä sävellajissa nuotit ovat, voin muuttaa ne Capellalla itelleni sopivaksi.  Pane postia tulemaan, kiitos! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

oki

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-03-2009, 15:35:22
No ei oo.  Olen aloitellut kaksrivistä.  Nuotteja kaipaisin.  Lindqvistin opas kertoo, että kaksrivisellä voi soitella vain kaksriviselle kirjoitettuja kappaleita.  Jos sulla on nuotteja, olisin kiitollinen.  Sähköposti löytyy profiilistani.  Ei haittaa, missä sävellajissa nuotit ovat, voin muuttaa ne Capellalla itelleni sopivaksi.  Pane postia tulemaan, kiitos! ;)
Ei ole minulakaan muita nuotteja kuin tuo Linqvistin kirja ,mutta voihan itsekkin nuotteja muuntaa kaksriviselle sopivaksi kunhan ensin kokeilee yhdellä rivillä että kappaleen voi soittaa kaikilta osin omalla soittimella.
Myös bassot

olli

#3
Ok.  Olen kokeillut kappaleita, diskantilla saa kyllä melodian, mutta bassojen kanssa on tekemistä.  No alussahan tässä vielä ollaankin.
Edit:  Sahasin tuossa "Kohmelovalssia", sehän lienee kuuluisimpia kaksriviskappaleita.  Ainakin siihen viitataan näilläkin sivuilla.  No melodia alkaa löytymään.  Basson kanssa tulee sitten ongelmia, kun pitäisi palkeita vetää viiden tahdin ajan; riittävätköhän palkeet?  On kuitenkin mielenkiintoista.  Tahdeissa on kuitenkin kahdeksasosa, jonka voi työntää. Olisko se sitten se kuuluisa "nytkäys"?  Sitten taas vetämään.  Saa nyt nähdä. ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

oki

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-03-2009, 16:36:26
Ok.  Olen kokeillut kappaleita, diskantilla saa kyllä melodian, mutta bassojen kanssa on tekemistä.  No alussahan tässä vielä ollaankin.
Edit:  Sahasin tuossa "Kohmelovalssia", sehän lienee kuuluisimpia kaksriviskappaleita.  Ainakin siihen viitataan näilläkin sivuilla.  No melodia alkaa löytymään.  Basson kanssa tulee sitten ongelmia, kun pitäisi palkeita vetää viiden tahdin ajan; riittävätköhän palkeet?  On kuitenkin mielenkiintoista.  Tahdeissa on kuitenkin kahdeksasosa, jonka voi työntää. Olisko se sitten se kuuluisa "nytkäys"?  Sitten taas vetämään.  Saa nyt nähdä. ;)
Onko sinulla millainen basso siinä kaksirivisessä?
Linqvistin kirjassa kun on ne ensimmäiset molli harjoitelman nuotit tehty siten, että  diskantin leposointu on sisäriviltä työntäen ja silloinhan se ei käy basson kans yhteen jos basso on muutettu suomessa yleisesti käytössä olevaksi(basson leposointu on vetäen).
Diskantti puolelta löytyy myös samat leposoinnut mutta ulkoriviltä.


olli

Mun Tosca on C/F-vireinen eli diskantin ulkorivin 3. nappula on työntäen C ja sisärivin 3. nappula työntäen F.  Tasabasso, josta löytyy työntäen duurit: C, F, A ja Bb; vetäen duurit: G, C ja Bb sekä D-molli.
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

oki

Sain tuossa just hyvän neuvon palkeen suunnan määrittämiseksi jos sitä ei ole merkitty nuottiin.
Kahtoo tuosta basson sointumerkinnästä onko veto vai työntö.
Jos bassossa sointu on veto puolella niin muuttaa sormituksen diskanttipuolella myös veto puolelle.
Eikö olekkin yksinkertaista kun huomaa.

olli

Lindqvist opettaa: "Opettele melodia sujuvasti, tarkista rytmi, harjoittele basso erikseen, rallattele ja soita bassoa, sitten lopuksi soita yhteen."  Itse olen tässä vaiheessa tullut siihen tulokseen, että nuoteista katson ensin bassot: mikä tahti työntäen mikä vetäen.  Sitten vasta otan melodian käsittelyyn, jolloin sormitus (joko ulko- tai sisärivi) osuu kohdalleen.  Näin voi sitten edetä Lindqvistin opin mukaan, kun on se diskantin sormitus ja veto/työntö kohdallaan.
PS On mukavaa, kun on kolleega samassa tilanteessa kaksrivisen opettelun kanssa! ;)
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

oki

Lainaus käyttäjältä: olli - 27-03-2009, 13:57:51
Lindqvist opettaa: "Opettele melodia sujuvasti, tarkista rytmi, harjoittele basso erikseen, rallattele ja soita bassoa, sitten lopuksi soita yhteen."  Itse olen tässä vaiheessa tullut siihen tulokseen, että nuoteista katson ensin bassot: mikä tahti työntäen mikä vetäen.  Sitten vasta otan melodian käsittelyyn, jolloin sormitus (joko ulko- tai sisärivi) osuu kohdalleen.  Näin voi sitten edetä Lindqvistin opin mukaan, kun on se diskantin sormitus ja veto/työntö kohdallaan.
PS On mukavaa, kun on kolleega samassa tilanteessa kaksrivisen opettelun kanssa! ;)
Olen kyllä aivan aloittelia tässä touhussa.
Neuvotaan ja kysytään neuvoa jos ei osata.
Melodia instrumentin soittoa opettelen ensimmäistä kertaa
bassokitaraa on kyllä tullut soitettua aiemminkin.

oki

Lainaus käyttäjältä: olli - 26-03-2009, 16:36:26
Ok.  Olen kokeillut kappaleita, diskantilla saa kyllä melodian, mutta bassojen kanssa on tekemistä.  No alussahan tässä vielä ollaankin.
Edit:  Sahasin tuossa "Kohmelovalssia", sehän lienee kuuluisimpia kaksriviskappaleita.  Ainakin siihen viitataan näilläkin sivuilla.  No melodia alkaa löytymään.  Basson kanssa tulee sitten ongelmia, kun pitäisi palkeita vetää viiden tahdin ajan; riittävätköhän palkeet?  On kuitenkin mielenkiintoista.  Tahdeissa on kuitenkin kahdeksasosa, jonka voi työntää. Olisko se sitten se kuuluisa "nytkäys"?  Sitten taas vetämään.  Saa nyt nähdä. ;)
Mitenkä on riiteleekö kohmelovalssissa basso korvaasi. Minulla riitelee, ei oikein meinaa passata tuon diskantti nuotien mukaan varsinkaan alun ensimmäinen rivi ei oikein milestäni sovi, olenko väärässä?

olli

Olen odotellut remmejä kaksriviseeni.  Saan ne huomenna.  En kuitenkaan ehdi vielä treenata remmien kanssa.  Menee rakennushommissa muurarin apuna vielä ainakin huominen ja ehkä koko loppuviikko.  Täytyy viikonloppuna kokeilla jälleen vaikka sitä "Kohmelovalssia".
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

risto

Lainaus käyttäjältä: oki - 27-03-2009, 10:19:58
Sain tuossa just hyvän neuvon palkeen suunnan määrittämiseksi jos sitä ei ole merkitty nuottiin.
...

En tiedä oliko hyvä neuvo, minusta kannattaa enemminkin opetella ulkoa, periaatehan on sama kuin huuliharpussa ja samalla tajuaa koko homman periaatteen.

oki

Lainaus käyttäjältä: risto - 31-03-2009, 22:53:35
Lainaus käyttäjältä: oki - 27-03-2009, 10:19:58
Sain tuossa just hyvän neuvon palkeen suunnan määrittämiseksi jos sitä ei ole merkitty nuottiin.
...

En tiedä oliko hyvä neuvo, minusta kannattaa enemminkin opetella ulkoa, periaatehan on sama kuin huuliharpussa ja samalla tajuaa koko homman periaatteen.
Kyllä kappaleet kannattaa opetella ulkoa mutta kuten  tiedät kaksirivisen rajoittuneen basson missä  mollin leposävel on vetämällä.
Jos harjoittelet ensin melodian niin kuin useimmat meistä tekevät ja vasta sen jälkeen basson
tulee mahdollisesti tilanne , missä molli kappaleita soitettaessa  bassotus ei sovikkaan.
Siksi tuo edellä mainittu neuvo on ainakin tällaiselle aloittelijalle tarpeen.



risto

#13
Lainaus käyttäjältä: oki - 01-04-2009, 09:36:59

Kyllä kappaleet kannattaa opetella ulkoa mutta kuten  tiedät kaksirivisen rajoittuneen basson missä  mollin leposävel on vetämällä.


Tarkoitin sitä että opettelee ulkoa mikä nuotti on vedolla ja mikä työnnöllä. Esim. työnnöllähän on vain kolmea eri nuottia peri rivi, skaalan äänet 1,3,5, muut vedolla.


JATKOA: Ja 1,3,5 eli priimi, terssi, kvintti, nehän ovat ne duurikolmisoinnun sävelet.

oki

Lainaus käyttäjältä: risto - 01-04-2009, 10:01:44
Lainaus käyttäjältä: oki - 01-04-2009, 09:36:59

Kyllä kappaleet kannattaa opetella ulkoa mutta kuten  tiedät kaksirivisen rajoittuneen basson missä  mollin leposävel on vetämällä.


Tarkoitin sitä että opettelee ulkoa mikä nuotti on vedolla ja mikä työnnöllä. Esim. työnnöllähän on vain kolmea eri nuottia peri rivi, skaalan äänet 1,3,5, muut vedolla.


JATKOA: Ja 1,3,5 eli priimi, terssi, kvintti, nehän ovat ne duurikolmisoinnun sävelet.
Ok hyvä Risto.
Mitenkä sormitus katsotaan että pysyy oikeana jos nuottiin ei ole kirjoitettu sormi numeroita
voisitko neuvoa?

risto

#15
Lainaus käyttäjältä: oki - 01-04-2009, 10:36:58

Mitenkä sormitus katsotaan että pysyy oikeana jos nuottiin ei ole kirjoitettu sormi numeroita
voisitko neuvoa?

Tuo onkin visaisempi ongelma, kun mahdollisia sormituksia on usein aika monta. Mikä niistä on "optimaalisin" riippuu monesta jutusta ja tietysti myös soittajan senhetkisistä motorisista edellytyksistä. Samahan koskee lähes kaikkia soittimia.

(Ja mullahan on sitten B/C vireinen, joten en tiedä noista muista vireistä käytännössä sen tarkemmin).

EDIT: Itse menen ihan kokeilemalla ja muuttelen tarvittaessa sormituksia sitä mukaa kun tempo nousee ja ongelmia nousee esiin. Mulla ei edes ole yhtään nuottia missä olisi jonkun kirjoittamat sormitukset.

EDIT2: Mikä vire sulla Oki on kaksirivisessäsi?

oki

EDIT2: Mikä vire sulla Oki on kaksirivisessäsi?

[/quote]
Mulla on D/G vireinen menghini 23 näppäiminen jonka bassoon tehty molli muutokset.

risto

Lainaus käyttäjältä: oki - 01-04-2009, 12:07:14
Mulla on D/G vireinen menghini 23 näppäiminen jonka bassoon tehty molli muutokset.

Hei, sehän kuulostaa hienolta peliltä!

Jos et sattunut tietämään, tästä löytyy näppäinleiska 23 nappiselle D/G:lle kohdasta "23 BUTTON TWO ROW MELODEON LAYOUTS". Kuvista on helppo nähdä ja oppia mitkä äänet tulevat vedolla ja mitkä työnnöllä:

http://info.melodeon.net/info/layouts/2row


oki

#18
Lainaus käyttäjältä: risto - 01-04-2009, 12:32:48
Lainaus käyttäjältä: oki - 01-04-2009, 12:07:14
Mulla on D/G vireinen menghini 23 näppäiminen jonka bassoon tehty molli muutokset.

Hei, sehän kuulostaa hienolta peliltä!

Jos et sattunut tietämään, tästä löytyy näppäinleiska 23 nappiselle D/G:lle kohdasta "23 BUTTON TWO ROW MELODEON LAYOUTS". Kuvista on helppo nähdä ja oppia mitkä äänet tulevat vedolla ja mitkä työnnöllä:

http://info.melodeon.net/info/layouts/2row


Olenkin sieltä kopioinut melodia puolen näppäin kaavion.
Olen teettänyt muutoksen siten että vastaa 21 näppäin järjestelmää.
Vaihdoimme kahden ylimmän ulkorivin näppäinten äänten paikat keskenään, samoin sisärivin ylimmät näppäin äänet.

Armando Bugari

#19
Tähän keskusteluun yleiskommenttia: Itse aloitin nelisen vuotta sitten vähärivisen harjoittelun sillä mielellä, että löytäisin aivan uuden instrumentin, jolla voisin purkaa edes tyydyttävästi jotain omaan päässäni olevaan kirjastoon jääneitä - siellä vielä soivia säveliä aivan toisella tavalla.

Pitkään puupuhaltimia soittaneena kaipasin uusia virikkeitä;  tarkoituksenani ei ollut saavuttaa mitään ammattitasoista haitarilla - vaan pikemminkin sellainen taso, jotta saan irti pelistä sen, minkä brummaamalla tai viheltämällä. G/C:n asettamissa rajoissa.

Lähtökohdaksi otin kuitenkin ammattilaisneuvon: ensin skaaloja, skaaloja ja lisää skaaloja - niiden variaatioita -  jotta sormituntuma löytyy ja lihasten muisti kasvaa. . Tämä ohje pätee kaikkien isnstrumenttien perusharjoitteluun; oikotietä ei ole.

Em. on tietenkin aika tylsää puuhaa, kun tavoite ei ole ammattisoitto. Aloitin metodilla:  tunti päivässä;  puolikas skaaloja - toinen puolikas tuttuja melodioita omaksi iloksi.  Skaalojen ja sorminäppäryyden harjoittelussa ei saa fuskata, muuten tulee väistämättä vastaan jossain vaiheessa se, että jämähtää muutamaan hallinnnassa olevaan kappaleeseen ja pitäisi aloittaa koko homma alusta. Ellei sitten lähde kohti uusia seikkailuja ja aloita sama rumba jollain muulla soittimella.

Tunnen erään vähärivissoittajan, joka osaa vain parikymmentä piisiä - toki erittäin taitavasti kymmenien vuosien harjoittelun jälkeen, mutta itse instrumentti ja sen henki ei ole hallinnassa. Osaa vain sen, minkä nuoteista oppinut.

Soittimen luonteen mukaisesti katsoisin, että tuo "piästä" soittaminen on kuitenkin alusta lähtien se upein asia - eihän huuliharppuakaan nuoteista, eihän...?

PS. Ne skaalat ja variaatioita: pari vuotta ylös-alas, sisään-ulos jne. Minulta meni kolmisen vuotta, ennenkuin ei tarvinnut enää "vieraassakaan" kappaleessa miettiä palkeen suuntaa - se vaan löytyi. Ihminen on oppivampi kuin esimerkiksi koira, jonka töytyy toistaa sama tehtävä tuhansia kertoja, ennenkuin se toimii automaattisesti.

PS2. Eri juttu tietenkin, jos päässä ei ole valmista "kirjastoa"  ja haluaa opetella akateemisesti yhtä maailman helpoimmista soittimista. Kysyisin vaan miksi, koska kyseessä ei ole kuitenkaan ns. orkesterisoitin - moniriviset sitten erikseen.

PS3. Mielestäni bassot ovat 2- rivisissä aikaa haileet, jos niistä vain  löytyy soittajan tarvitsemat 2-3 "mukavaa" säestävää näppylää ao. vireiselle pelille.. Hanuriseppä ne sitten asettelee uusille paikoilleen, jos soittajan kunnianhimo ja nälkä monipuolisemmasta musiikkikokemuksesta kasvaa.

Tuossa linkissä mukavaa tarinaa kansanmusiikista:

http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?page_id=113

Editz: korjailtu OHOH -tyyppisiä mokia.