Suomen Harmonikkaliitto

Bluesia vähärivisellä?

Aloittaja Armando Bugari, 17-04-2009, 21:46:00

« edellinen - seuraava »

Armando Bugari

Olen tuossa kohtapuoleen lähdössä Italiaan lomailemaan. Tällä kertaa en "harmonikka-alueelle". Eikä mukanakaan lähde nykytuntumalla muuta kuin pillejä. Tapailen länsirannikolla kuitenkin soittoihmisiä, joilla on hyviä suhteita vaikkapa käytettyinä myytäviin "organettoihin".

Itselläni on G/C - viritteinen antiikki-Bugari ja joskus peloittaa, että se esimerkiksi varastetaan, joten "back-up" - soittimen hankinta olisi paikallaan. Kyseisiä Suomi-soittimia on kuitenkin tarjontana täälläkin riittävästi, joten mielenkiinto alkaa heräillä muihin virityksiin.

-Em. viritys Suomi- bassoineen ja g-veivauksineen on tietenkin OK. kotomusiikissa.  Vanhana jatsimuusikkona kiinnostaisi kuitenkin jo sellainen mokoma, jolla saisi Dim7 vähän helpommin. Bassopuolen voisi sitten kurtuttaa ammatti-ihmisellä kasaan kotimaassakin.

- Olisikohan B/C tai C/C# kuitenkin oikeampi valinta. Näitä miettinyt moniata kertoja, muttei oikein jaksa loppuun asti, kun teoria ei edes kiinnosta... vaan se blues! Mielipiteitä vähärivisiä bluesia soittavilta?

- Tämä on tietenkin varsin itsekäs aloitus, koska tuolla  ao. monempirivisellä saisin tietenkin asioita tsekattua - kuitenkin ajattelin, että jollain olisi "blue note" -kokemuksia kaksirivisellä.

----------


Editz. Minulla on BCC# -kolmirivinen, mutten viitsi harjoitella sillä. Liian vaativa minulle, jos opettelemaan soittamaan sitä "oikein"! Ja painaa kuin panssarivaunu. Eikä sen ristibassotkaan kiinnosta. Eikä mahdu "lentolaukkuun", joten ei ole varahanuriksi.










risto

Lainaus käyttäjältä: Armando Bugari - 17-04-2009, 21:46:00

Editz. Minulla on BCC# -kolmirivinen, mutten viitsi harjoitella sillä. Liian vaativa minulle, jos opettelemaan soittamaan sitä "oikein"! Ja painaa kuin panssarivaunu. Eikä sen ristibassotkaan kiinnosta. Eikä mahdu "lentolaukkuun", joten ei ole varahanuriksi.


Hmm, sormet syyhyäisi päästä kokeilemaan tuollaista muutama päivä ja B/C on nyt lojunut ihan käyttämättömänä ...

squeeze

#2
Bluessia, se kuulostaa hyvältä.Alkaa blues äijjän sydän lämpenemään. ;D
Siihen vaan tarvis tehdä oma basso puoli. Hyvä idea Armando!!!

Mutta nyt tarvii keskittyä muksujen kanssa Woodstock Diaryyn.
Luukinen Accordions offers a full line of fine handcrafted custom made accordions.

Armando Bugari

#3
Lainaus käyttäjältä: squeeze - 18-04-2009, 11:31:05
Bluessia, se kuulostaa hyvältä.Alkaa blues äijjän sydän lämpenemään. ;D
Siihen vaan tarvis tehdä oma basso puoli. Hyvä idea Armando!!!

Olen tätä linkkiä viljellyt aikaisemminkin eri palstoilla. Siinä Hall of Fame -tasoinen taituri soittaa kolmirivisellä. Kun pääsisi tuohon suuntaan edes pikkuriikkisen riviä vähemmällä, niin avot!
http://www.youtube.com/watch?v=MwFr--TG_KY

Editz. Tuossa minun musiikkia 40 -vuoden takaa; tosin silloin pillillä. Kun saisi vielä ympyrän suljettua:-)

Editz2. Oli pakko lisätä vielä yksi vanha suosikkini:
http://www.youtube.com/watch?v=pz4Kf-pTg3M