Suomen Harmonikkaliitto

Nuottien tallennus tabletille

Aloittaja inkisiivi, 10-12-2016, 11:00:49

« edellinen - seuraava »

inkisiivi

Heräsi tuossa ajatus,että jos laittaisi nuotit tabletille ei tarviis painavia kansiota kuljettaa
MIten homma oikein toimii käytännössä?
Pitää tabletti hankkija, riittääkö 10,1 näyttö?
Miten nuottien kopiointi, kuvaamalla vai miten?
Entä hakemiston teko, että llöytyisivät helposti, sivun kääntö, ym??
Kaikki vinkit tervetulleita :)

maestro

Ei kokemusta,mutta pdf-tiedosto vie vähemmän tilaa. Ja kansioimalla seteittäin vaikka..
"kouvolanpeli" Cassotto 50,"kultahäkki"maestro-58,roland fr-3sw

htoyryla

Monet käyttävät ja valmiita sovelluksia on löytynyt jo pitkään, samaten jalkapolkimia sivunvaihtoon. Muusikoiden.netissä on paljon keskusteluja joista löytyy kokemuksia eri ohjelmista ja niiden käytöstä. Yksi etu on sekin että tabletille siirretystä nuottikirjastosta voi sitten helposti tehdä erilaisia settejä joissa nuotit on peräkkäin oikeassa järjestyksessä.

Pikaisella haulla näyttivät olevan iPadille nuo ketjut.

ipad keikalle, pitkä ketju https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=214951&o=0
nuotit ipadille https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=225847&o=0&#p12285973

inkisiivi

Kiitos vastauksista, Nuo näkyy olevan ibadille, miten homma toimii androi tabletissa?
Miten homma toimii androi pohjalla, olisi halvempi kaiken kaikkiaan.

Johan

Hanki riittävän kokoinen näyttö, tuo 10,1" vaikuttaa kovin pieneltä, mutta teitysti se on kiinni
siinä minkälainen näkösi on.
Itselläni ei ole käytössä, mutta olen kyllä niitä nähnyt muutamilla tutuilla, sekä nuotti, että teksti käytössä.

Johan

Hannu S

Mielenkiintoinen aihe. Olisi hyvä nähdä käytännössä miten nuottien skrollaaminen soiton aikana oikein onnistuu.
Itse olen tekemässä soinnutettuja laulun sanoja ensin mini PC:lle ja sitten siirrän tabletille. Ajatuksena on, että kun säestää eri tilanteissa, sanat löytyisivät helposti ja ne voisi heittää projektorilla seinälle. Siinö minulla on käytössä DocFetcher asiakirjanhaku-ohjelma. Eli luettelo löytyy heti kaikista lauluista. Laulun voi hakea heti, kun vain muistaa vaikka jonkunlaulun sanan tai nimen sinnepäin. Sanojen kirjoitus ja sointumerkkien tekeminen Wordilla on melko työlästä. Sitten joutuu miettimään missä kannattaa yksinkertaistaa sointuja.

Melodix

Tästä oli jo aiemminkin, keväällä 2015 juttua, liitän tähän vielä silloisen vastauksen omasta toiminnastani aiheeseen:

Käytössäni on Samsung Galaxy 10,5" -tabletti, (tottakai myös iPad toimii) ohjelmana PDF Reader. Siihen olen ladannut  nuotit pdf -muodossa. Olen myös tehnyt tabletille muutamia kansioita joissa kappaleet ovat aakkosjärjestyksessä.
Joskus kun noita "Keikkojakin pukaa" niin ennakkoon valitsen soittamamme kappaleet ja laitan yhteen "kansioon" valmiiseen järjestykseen. Sitten vain ko. kansio auki ja tuolla PageTurner -jalkapalikalla (toimii bluetooth yhteydellä)
siirtelen sivuja tarpeen tullen.
Tablettiin ´mahtuu´ toki myös valmista musiikkia soitettavaksi (esim.taukomusiikki)
PS. Tuo tabletti on myös hyvä ´treenikaveri´ kun hankkii vielä kunnollisen (n.100€)  bluetooth -kaiuttimen (itelläni
JBL Charge 2), sen kautta kappale soimaan ja hanurilla mukaan.

Ei kun pelit soimaan...

Hannu S

Palaan vielä tähän aiheeseen. Kyllä, se on helppoa napata kuva, muuttaa se PDF:ksi ja laittaa bloutooth jalkapoljin, mutta siihen se sittten loppuukin. Niin Ipad kuin Android pohjainen Samsung ovat kytännössä haitarin kokoisia kännyköitä. Kun valokuvan muuttaa PDF:ksi ja sen vielä käsittelee järkeväksi, niin PDF:n koko on kymmenkertainen normaaliin PC:ll' tehtyyn PDF:ään verrattuna. Tiedostojen kopiointi on jo melko mahdottomuus. Kun Tapletti hajoaa, niin on koko juttu mennyttä kalua. Toiseksi on melko mahdotonta tehtä toista kopiota toiselle laitteelle. Pilvipalvelut, niiden kapasiteetti ja tiedonsiirron hitaus tekee siitä täysin mahdottoman. Hyvä kalu, kun ei ota murheita, jos laite varastetaan tai särkyy.

htoyryla

#8
Käsittäkseni ne jotka tosissaan käyttävät nuotteja tabletilla, tekevät sitä varten nuotit tietokoneella ja siirtävät tabletille.

Ongelmahan tuossa sinulla oli tuo pdf:n teko valokuvaamalla ja vielä itse tabletilla. Nuotinnosohjelmalla tehdyt pdf:t ovat tiedostoina pieniä ja katsottuna siistin näköisiä (sisältö syntyy fonteilla eikä valokuvana), mutta tekemisessä on toki työtä. Muistaakseni on skanneriohjelmiakin jotka tekevät nuottikuvasta nuotinnosohjelman ymmärtämää dataa, joka tosin pitää vielä tarkistaa. Toki valokuvienkin tarkkuutta säätämällä voi päästä pienempään tiedostokokoon, mutta siinä helposti laatu kärsii.

Ja muutenkin on järkevää että alkuperäiset tiedostot ovat muualla kuin tabletilla. Siirtoon varmaan löytyy tehokkaampiakin tapoja kuin pilvipalvelut (suoraan oman kotiverkon läpi tai vielä tehokkaammin kaapelilla). Yksityiskohdat riippuvat sitten laitteesta ja käyttöjärjestelmästä.

ftamt

Itse skannaan nuotit ja valokuvat hyvällä valokuvaskannerilla, jolla voi samalla valita sopivan resoluution ja kontrastin riippuen alkuperäisen nuotin laadusta. Hitaampaahan se on kuin esimerkiksi valokuvaaminen, mutta laatu on sitten hyvä. Ei tarvitse myöskään alkaa kirjoittaa itse nuotteja uudelleen. On kai niitä kehittyneitä ohjelmia, joilla voi muuttaa kuvatun käsinkirjoitetunkin nuotin painetun näköiseksi.
Toivo

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: ftamt - 23-12-2016, 17:13:53
Itse skannaan nuotit ja valokuvat hyvällä valokuvaskannerilla, jolla voi samalla valita sopivan resoluution ja kontrastin riippuen alkuperäisen nuotin laadusta. Hitaampaahan se on kuin esimerkiksi valokuvaaminen, mutta laatu on sitten hyvä. Ei tarvitse myöskään alkaa kirjoittaa itse nuotteja uudelleen. On kai niitä kehittyneitä ohjelmia, joilla voi muuttaa kuvatun käsinkirjoitetunkin nuotin painetun näköiseksi.
Toivo

Näin toki saa hyvälaatuista jälkeä, mutta kun tuossa kuului olevan ongelmana tiedostojen suuri koko ja sen kautta hankala siirreltävyys laitteiden välillä. Sillähän ei ole väliä jos tarkoitus on tulostaa paperille tai jos tarvitsee vain muutamia nuotteja.

Mutta joo, samaa mieltä siitä että silloinkin kun päätyy ottamaan kopion nuotista, ne kannattaa ottaa tietokoneelle skannerilla ja siirtää sitten lähiverkon tai kaapelin kautta tablettiin. Silloin kun tiedostot ovat joka tapauksessa tallessa tietokoneella, ne voi sitten tarvittaessa siirtää toiseenkin tablettiin.

Johan

#11
Minulla on myös tapana skannata tarvittava materiaali koneelle talteen. Kirjoittelen melko paljon myös nuotinnosohjelmalla transponointia vaativia kappaleita jotak sitten saan myös helposti PDF muotoon. Usein pyrin myös siihen, että tungen nuotin yhdelle A4 sivulle säästääkseni tilaa mapeissani. Sillon joutuu kyllä kirjoittelmaan sointumerkinnär ja bassosoolot melodian yhteyteen yhdelle viivastolle, mutta se ei juuri käytänössä aiheuta ongelmia.

Mikäli keikkaolosuhteissa tarvitsen nuotteja kokoan aina keikakkohtaisen mapin ns "repäisymappiin" josta ne on helppo siirellä takaisin jemmakansioihinsa.
Minulla on myös valmiita kansioita joista voin valita tarpeen mukaan sopivan mukaan, taustoiksi soitettavaa viihdettä, tanssimusiikkia, kansanmusiikkia, laulelmia yms. riipuen siitä mitä kulloinkin pitää tehdä.

En ole harkinnut tablettia tai läppäriä keikkakäytöön sillä nykyinen systeemi toimii luomuna ilman sähköä, kuten minäkin, valaistus on hoidettu tarvittessa patterikäyttöisin ledein. Näin selviän myös kenttäolosuhteissa jonne en kyllä yleensäkään  juuri nuotteja laahaa.
"Hatussa" olevalla marteriaalilla selviän helposti usemman tunnin session;-)

Ko. käytössä tapaamani tabletit ja läppärit ovat useimmiten lisäksi näytöltään niin pieniä, että
lukeminen niiltä saattaa ainakin ikääntyneemmille olla hankalampaa kuin A4 kossa oleva paperinuottista.


Johan

htoyryla

Lainaus käyttäjältä: Johan - 23-12-2016, 18:59:27
Kirjoittelen melko paljon myös nuotinnosohjelmalla transponointia vaativia kappaleita jotak sitten saan myös helposti PDF muotoon. Usein pyrin myös siihen, että tungen nuotin yhdelle A4 sivulle säästääkseni tilaa mapeissani. Sillon joutuu kyllä kirjoittelmaan sointumerkinnär ja bassosoolot melodian yhteyteen yhdelle viivastolle, mutta se ei juuri käytänössä aiheuta ongelmia.

Juuri tämmöisiä "lappuja" olen käsittänyt keikka/tanssimuusikoiden tekevän ja käyttävän myös tableteissa. Uskoisin että kun "lappu" on varta vasten tehty (ei marginaaleja, vain soittajalle tarpeelliset tiedot selvällä fontilla), se näkyy 10" tabletissakin paremmin kuin skannattu A4-nuotti.

Eroja on varmaan myös siinä millaisissa oloissa, kuinka usein, miten yllättäen muuttuvia settejä kukin joutuu soittamaan. Itse en ole juurikaan tablettia nuotteihin käyttänyt, joskus satunnaisesti jotain katsonut kun ei ole ollut paperinuottia enkä ole viitsinyt alkaa tulostamaan. Amazonista ostettu nuottikirja sitten oli juurikin liian pientä jälkeä näytöltä katsottavaksi. Mutta olen ymmärtänyt että monet paljon ja erilaisissa tilanteissa keikkailevat ovat tabletteihinsa tyytyväisiä. Joillakin yhtyeillä taisi olla jopa käytössä systeemi jossa seuraava kappale saadaan keskitetysti kaikille näkyviin. 

olli

Mielenkiintoista mielipiteen vaihtoa, mutta seniorisoittajalle tämä konehomma on tarpeetonta.  Olen kirjoitellut nuotteja lähinnä harrastusmielessä "Capella"-ohjelmalla itselleni.  Näistä sitten pdf-kopio tarvitseville.  Tuo "tietokonehomma" lienee sittenkin ammattilaisten juttuja!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

htoyryla

#14
Lainaus käyttäjältä: olli - 23-12-2016, 19:44:31
Mielenkiintoista mielipiteen vaihtoa, mutta seniorisoittajalle tämä konehomma on tarpeetonta.  Olen kirjoitellut nuotteja lähinnä harrastusmielessä "Capella"-ohjelmalla itselleni.  Näistä sitten pdf-kopio tarvitseville.  Tuo "tietokonehomma" lienee sittenkin ammattilaisten juttuja!

Sitähän se lähinnä on, jos puhutaan nuottikirjaston kokoamisesta tabletille. Ei ehkä pelkästään ammattilaisten, mutta sellaisten jotka keikkailevat usein, laajalla ja yllättäenkin vaihtuvalla ohjelmistolla.

Mutta sitten toisaalta, toisinaan soittelen netistä löytämäni sointulapun (+sanat) pohjalta, mitä sitä turhia paperille tulostamaan kun se tabletiltakin näkyy. Mutta siihen ei tarvita mitään nuottikirjastosovellusta.

Hannu S

Kokemuksen ja erehdyksen kautta sitä pikkuhiljaa viisastuu. Olen kokeillut eri tapoja ja työkaluja miten homma toimisi parhaiten. Turhaa työtä on tullut tehtyä ihan riittävästi, mutta tekemällä oppii. Paras ja oikeastaan toistaiseksi ainut käyttökelpoinen ohjelma on Tabletille on ForScore. Toimii niin Ipadissa kuin muissakin tableteissa.
Eli tarvittavat työkalut:
1. Hyvälaatuinen skanneri, jos saa suoraan tulostettua PDF muotoon, määritettyä tulostuskoon ja liitettyä sivut yhdeksi tiedostoksi jo skannerilla, säästää paljon aikaa. Riittävä koko on alle 250 kt/sivu jopa alle 100kt.
2. Taplet, mieluiten 12" näyttökoko. Itsellä on 10":n Ipad ja kyllä silläkin hyvin tulee toimeen.
3. Bluetooth sivunvaihtaja. Sitä oppii varsin nopeasti käyttämään. Suurin osa nuoteista on max 2 sivua, jolloin käyttö helppoa. Kun nuotti 3 ja + sivua, kertauksia segnoihin, vaatii vielä harjoittelua. Itse ainakin luen nuottia soittaessani hieman "ennustaen" eli tahti, pari edellä, jotta tietää mihin mennään, joten sivun vaihto toimii mainiosti.
4. Valmiiden PDF-nuottien siirto tapletille I Cloud Driverin kautta. Yksinkertainen, helppo ja nopein tapa.
5. ForScorella voi edelleen muokata nuottia sopivaksi. Säätää nuotin koko näyttöön sopivaksi, yhdistää nuotin sivut yhdeksi, tehdä merkintöjä nuotteihin siinä missä paperinuotteihinkin yms. Forscore on hieno tietokantaohjelmisto, jolla halutun nuotin voi hakea parissa sekunnissa useilla eri tavoille. Sillä voi nopeasti tehdä soittolistat, ryhmitellä nuotteja säveltäjän, esittäjän, Genren tms luokkiin.
6. ForScore tarjoaa edelleen lisäominaisuuksia, joihin en ole vielä ehtinyt perehtyä kuten PDF nuotin lukeminen nuotinnusohjelmaan esim Sibelius tai MuseCore. Näin voisi helposti transponoida nuotit esim säestystä varten sopiviin sävellajeihin.
Tällä hetkellä on jo 1000 kpl nuotteja tehty ja homma jatkuu. Kerrankin nuotit ovat tallessa ja järjestyksessä - voi käyttää aikaa soittamiseen eikä nuotin etsimiseen. On aivan verraton työkalu esim eri tilanteissa missä soitetaan yhdessä eri porukoiden kanssa ja eri tilanteissa, säestetään. Kun etukäteen ei ole suunniteltu mitä soitetaan tai lauletaan, niin aivan verraton kyökälu. 

olli

Hannu S sai karman.  Hyvä selostus, vaikka en itse tätä tarvitsekaan!
Ellei tiedä minne on menossa, joutuu todennäköisesti jonnekin muualle!

Giulietti f115

#17
Toimii Anroid tabletissa,10,1  hanki Play kaupasta ohjelma, MobileSheets Pro, siihen saa tehdyksi kansioita, Tabletille tehdään ensiksi halutut kansiot, josta  tuodaan ohjelmaan tehdyille kansioille,
itse olen käyttänyt useamman vuoden kuorokansiona, hankeinpa myös polkimen, joka toimii bluetooth periaattella, ( myös johdollisena ) soittimen kanssa bluetooth parempi.

Nuotit vain skannataan laitteelle, itse olen käyttänyt (jbg) = Kuvatiedosto, pienempi kuin bdf toki sekin käy, mm HANDEL Messiah oratoriossa on runsaat kolmesataa (300) sivua, skannasin, tulostin bdf-tiedostoksi, on nyt yksi (1) tiedosto, toimii hienosti.